HBO Fysiotherapie - alle boeken nodig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ilsiie

HBO Fysiotherapie - alle boeken nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 11:59

Hey allemaal!

Ik begin in september aan mijn nieuwe studie, ga fysiotherapie doen aan de Hogeschool van Leiden.
Heb mijn boekenlijst ook al binnen. Er staan alleen enorm veel boeken op (29 stuks!!!), dus ik vroeg me vooral af of het ook nodig is om alle boeken aan te schaffen?
Hopelijk zijn hier wat studenten fysiotherapie die mij kunnen vertellen wat nodig is....

Groetjes!
Ilse

Phillipa

Re: HBO Fysiotherapie - alle boeken nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 12:37

Ik ga dit even volgen want ik ga ook in Leiden beginnen straks. Op marktplaats kwam ik ook al een advertentie tegen van een studente met precies dezelfde vraag, ook van Leiden. Tweedehands is natuurlijk het e.e.a. te vinden maar in totaal kom ik voor nieuw uit op €1500 :=

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 12:39

ik persoonlijk heb denk ik nog niet de helft van het aantal boeken gekocht tot nu toe..
ik heb nu 1 jaar er op zitten en moet nu nog aankomend jaar vakken volgen en laatste jaar stage lopen (ik doe m in 3 jaar ipv 4). maar wij kijken gewoon per blok welke boeken je nodig hebt en welke je dan gaat kopen. een hoop kun je lenen in de bieb en van een aantal boeken hoef je net 1 hoofdstuk te weten dus dan ga je niet dat hele boek aanschaffen (ik niet tenminste).

Ik ben vorig jaar ook mn jaar begonnen zonder boeken, ookal werd van te voren gezegd dat je alle boeken moest hebben voor je eerste les. heb wel even een week of 1.5 zonder de nodige boeken gezeten, dat was wel wat onhandig maar ach..beter dat dan onnodig geld uitgeven aan boeken die je toch amper gebruikt.

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 12:42

Ja precies, boeken aanschaffen voor 1 hfst dat vind ik echt zonde van het geld. Maakt het per school nog uit hoe dat geregeld is? Ga jij ook naar Leiden?

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 12:45

nee ik studeer in utrecht aan de HU.
ik heb geen idee hoe het bij andere opleidingen geregeld is maar bij mijn studie aan de Uni kocht ik ook lang niet al mn boeken (helemaal t laatste jaar niet meer.. toen had ik er niet zoveel zin meer in en heb ik volgens mij welgeteld 1 boek gekocht).

ik moet trouwens ook zeggen dat ik zelf erg weinig uit boeken doe.
de fysiologie en anatomie boeken (atlas) zijn wel handig en die gebruik je wel veel maar de rest..
ligt ook een beetje aan mezelf hoor.. ik heb niet zoveel zin meer om echt fanatiek te leren dus ik luister vaak de colleges en dan zit t me wel gebakken. maar t is natuurlijk beter om alle boeken echt te lezen/leren enz maar daar heb ik de motivatie niet echt voor :P
Ik heb wel wat boeken liggen over het afnemen van anamneses enz maar ik moet eerlijk bekennen dat die nog compleet ongebruikt in mn kast liggen. (en die lessen heb ik ook bijna allemaal overgeslagen haha.. best wel slecht eigenlijk maar anamneses afnemen leer je toch alleen door het te doen en niet door het in een boekje te lezen)

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 13:13

Ik heb destijds wel alle boeken gekocht, maar sommige zijn echt waardeloos.
Moet wel zeggen dat we aan de HAN ook echt alle boeken gebruikten, voor ook meerdere hoofdstukken.

Als je Kapanji moet halen; niet doen! Waardeloos rotspul, werkt voor geen meter.
Sesam atlasje is handig als je iets kleins wilt meenemen en niet veel wilt tillen, maar wij namen altijd de grote atlas mee. Sesam atlas heb ik misschien 5x doorheen gebladerd. Vind die ook niet fijn werken bijv.
En een boek over arbeid heb ik al helemaal nooit bekeken.
Maargoed, dit is mijn mening he. Kan zijn dat jij het geweldige boeken vindt :)

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 13:18

Dankjewel voor de reacties! Er wordt idd bevestigd wat ik al dacht. Afgelopen jaar voor mijn vorige opleiding heb ik ook alle boeken gekocht maar overgrote deel niet gebruikt. Denk dat ik nu idd maar weer afwacht wat echt nodig is en misschien hebben ze ook hier wel gewoon samenvattingen van boeken ofzo, scheelt ook. De atlassen wilde ik idd wel aanschaffen!

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 13:23

Hm, ik doe dan wel geen fysiotherapie maar ergotherapie (aan de HVA) en mijn boekenlijst bestond ook uit gigantisch veel boeken het 1e jaar. Zo'n 1000 euro aan boeken. Ik heb gewoon afgewacht op wat er echt gebruikt werd, en toen bleek dat ik de helft niet eens hoefde te kopen. ^^

Dus als ik jou was zou ik gewoon even afwachten. :)

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 16:36

k gebruik de sesamatlasjes dan weer wel.
ben te lui om die enorme atlassen mee te slepen dus dan neem ik die kleintjes mee. maar eigenlijk kom ik er elke les achter dat die sesam atlasjes lang niet voldoende zijn voor mn anatomie lessen en dat ik er dus niet aan heb. en dan gewoon stug elke keer die dingen mee blijven nemen he :P

gelukkig heb ik nu geen anatomielessen meer haha

Ik vind zelf ons fysiologie boek heel onhandig. maar dat komt omdat ik op mn vorige studie ook een deel fysiologie heb gehad maar daar was alles in t engels. fysio boeken zijn bij ons in t nederlands dus heb zeker het eerste half jaar constant mn engelse boek er naast gehad omdat ik de nederlandse termen niet kende en dus het nederlandse boek enorm verwarrend vond.
nog steeds vind ik het nederlandse boek niet heel fijn werken. als ik iets niet snap en meer wil weten pak ik mn engelse boek erbij want daar gaan ze veel meer in op de details.

Heb ook het extremiteiten boek gekocht, stond niet op de verplichte lijst maar wel een heel handig boek voor alle schouder/heup/knie/enz testen.
Verder moet ik eigenlijk nog het orthopedie boek kopen maar die vond ik vorig jaar te duur.

Maar alle boeken over anamnese, wetenschappelijk onderzoek doen etc die koop ik allemaal niet.
kwa wetenschappelijk onderzoek heb ik er meer verstand van dan een hoop van onze docenten.

Heb ook nog 'anatomie in vivo' boek liggen waar ik niets mee doe. andere jaargenootjes vinden het een heel handig boek en gebruiken m veel maar voor mij werkt t niet.dus als iemand daar nog intresse in heeft?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 17:34

Zet anders even je lijst neer. Misschien heb ik nog wel wat liggen die ik niet meer gebruik :P Of tips voor andere boeken.
Bij ons werden bv boeken gebruikt die ik niet fijn vond. Na mijn opleiding heb ik wel eens een boek gekocht waarin alles ineens veel makkelijker leek :+

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 18:39

Je kan beter per blok kijken welke boeken je nodig hebt. :j

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 19:42

@Zwitsal, Anatomie in Vivo wil ik wel van je overnemen!

Ik ga mijn boekenlijst even uittypen, zal 'm zo wel posten!

*edit:

Citaat:
Auteur Titel
Gerritsen - Anatomie in Vivo
Brouwer - Diagnostiek in de fysiotherapie
Morree - Dynamiek van het menselijk bindweefsel
Kuiper - Evidence-based practice voor paramedici
Burgerhout - Fysiologie
Deckers - Ganganalyse en looptraining voor de paramedicus
Burken - Gezondheispsychologie voor de fysiotherapeut, deel 2
Brug - Gezondheidsvoorlichting en gedragsverandering
Engers - Graded activity
Moree - Inspanningsfysiologie, oefentherapie en training
Koolstra - Klinimetrie na een beroerte
Kuks - Klinische neurologie
Beurskens - Meten in de praktijk
Zonneveld - Neurologisch onderzoek
Brugge - Neurorevalidatie bij centraal neurologische aandoeningen
Verhagen - Onderwijs in wetenschap
Nugteren - Onderwijs en behandeling van lage rugklachten
Nugteren - Onderwijs en behandeling van peesaandoeningen, tendinose
Sappaerts - Onderzoek en behandeling van spierverkortingen
Rosendal - Onderzoekin zorg en welzijn, praktische weg
Magee - Orthopedic Physical Assessment
Verhaar - Orthopedie
Vrijenhoek - Pathologie en geneeskunde voor fysiotherapie
Cranenburgh - Pijn/Toegepaste neurowetenschappen
Nijs - Pijneducatie
Burgt - Preventie en gezondheidsbevordering door paramedici
Gosselink - Revalidatie bij chronisch obstructieve longziekten
Cranenburgh - Segmentale verschijnselen
Putz - Sobotta deel 1: hoofd, hals, bovenste extremiteit
Putz - Sobotta deel 2: romp, organen, onderste extremiteit
Kendall - Spieren
Lohman - Vorm en beweging
Weele - Werkcahier: communicatieve vaardigheden
Broek - Werkcahier: Fysische therapie 2: elektrische prikkels
Broek - Werkcahier: Fysische therapie 3: thermische prikkels
Bergsma - Werkcahier: massagetherapie
Roelofs - Werkcahier: oefenen en sturen
LAK - Werkcahier: tew. br. Articulaire bew.: bovenste extr.
LAK - Werkcahier: tew. br. Articulaire bew.: onderste extr.
LAK - Werkcahier: tew. br. Articulaire bew.: wervelkolom
Coëlho - Zakwoordenboek der geneeskunde

Maar dit is dan ook alles wat ik heb (ja en prijslijst en uitgever....)
Kan iemand me misschien vertellen wat de atlassen zijn zegmaar die wel echt nuttig zijn om aan te schaffen?

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 23:44

ah veel dezelfde boeken als dat wij gebruiken zie ik al.
burgerhout en moree (beide boeken) zijn handig, vrijenhoek is een goeie, en verhaar (orthopedie) gebruiken wij ook veel.

Anatomie in vivo gebruik ik dus zelf niet zoveel, lohman ook nog nooit gebruikt (staat ook in de kast hier), en dat zakwoordenboek der geneeskunde moet je ook echt niet kopen. compleet nutteloos.
mocht je m wel willen: staat hier ook in de kast.

De sobotta atlassen zijn de anatomie atlassen maar je kan ook andere anatomie atlassen gebruiken.
Op onze lijst stond een atlas van prometheus of van sobotta. mocht je zelf kiezen.

grappig trouwens, dat 2e boek van kuiper is geschreven door mijn studie loopbaan begeleider. vreselijk slome en duffe vent haha. na 1 jaar herkent ie ons ook nog steeds niet :P

mijn anatomie in vivo mag je na september overnemen! heb ergens in september (Weet nog niet wanneer) mn laatste anatomie toets. ik gebruik het boek nooit maarja.. je weet maar nooit.. daarna heb ik m sowieso nooit meer nodig.

Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:09

Ik heb ook veel van deze boeken in de kast staan, maar idd ook ik heb na 4! jaar nog boeken in de kast staan die ik eigenlijk nog nooit gebruikt heb! Eigenlijk belachelijk dat ik in mn eerste jaar boeken aangeschaft heb die ik feitelijk niet of bijna niet gebruikt heb! Boeken die ik veel gebruikt heb zijn:

Morree - Dynamiek van het menselijk bindweefsel
Burgerhout - Fysiologie
Moree - Inspanningsfysiologie, oefentherapie en training
Zonneveld - Neurologisch onderzoek
Cranenburgh - neurowetenschappen
Kendall - Spieren
Verhaar - Orthopedie

Verder heb ik als atlas Prometheus. Enorm zwaar groot boek maar ik vind hem erg handig!
Onderstaande boeken ken ik overigens niet maar zijn wss alleen handig voor bepaalde lessen die je zult krijgen dus wss kun je ze ook via de mediatheek lenen/lezen.
Nugteren - Onderwijs en behandeling van lage rugklachten
Nugteren - Onderwijs en behandeling van peesaandoeningen, tendinose
Sappaerts - Onderzoek en behandeling van spierverkortingen
Rosendal - Onderzoekin zorg en welzijn, praktische weg

Gerritsen - Anatomie in Vivo
Brouwer - Diagnostiek in de fysiotherapie
Kuiper - Evidence-based practice voor paramedici
Heb ik zo nog voor je liggen als je ze eventueel over wilt nemen.