Studeren en paard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

1love4horses

Studeren en paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 09:59

Sorry, ik wist niet waar ik dit neer moest zetten.
maar ik heb een vraag! zijn er hier ruiters, die een paard houden terwijl ze studeren?
ik ga nu mijn laatste jaar in, Havo.
en wil hierna graag een HBO studie gaan doen en eventueel doorstromen naar WO.
maar ik heb hier ook een super lief paard staan die ik echt niet kwijt wil!
Wat adviseren jullie?
en wat kun je het beste doen?

ik hoop dat ik goede tips krijg =)

/3

jabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 10:02

Ik ben over een paar weken eindelijk klaar met mijn studie (duur;6 jaar) en heb mn paarden altijd gehouden en actief blijven rijden. Wat wel inhoudt dat ik per dag zo'n 5 uur aan reizen besteedde om bij de universiteit te komen en weer terug.
Heb mijn paarden aan huis staan en op pension stal zetten en op kamers gaan werd wel heel erg kostbaar.

dus het is net wat je er voor over hebt... op kamers gaan en het studenten leven op zoeken of thuis blijven wonen en op en neer reizen. En ligt aan je budget.. misschien dat je op kamers kunt en je paardje naar een pensionstal kunt verhuizen dichtbij je kamer.

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 10:06

1love4horses

Re: Studeren en paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 10:28

okee dankjullie wel;)
jaa ik blijf waarschijnlijk thuis wonen(ligt eraan welke studie ik uiteindelijk kies)maar op het moment betalen mijn ouders de kosten van mijn paard, en ze staat op een pensionstalling.
maar mij gaat het meer om de tijd, valt het te combineren met je leerwerk etc.

peppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 12:33

Ik vond het altijd wel te combineren. Maar elke studie word anders belast, dus ik denk dat je eigenlijk pas een beslissing kan maken nadat je je rooster/kostenplaatje/belasten uren binnen hebt van je studie.

SUCCES!

kkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 15:38

Ligt heel erg aan je studie, hoe lang je bezig bent met reizen per dag, waar je paard staat etc. etc. Ik denk wel dat het goed te combineren is :D

stoonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 15:49

je zou er voor kunnen kiezen, of je paard te verhuren.
en als je dat neit wil, een jaartje op het land te doen met andere paarden, dat is voor ieder paard goed en geen straf.
succes met je keuze
1love4horses schreef:
Sorry, ik wist niet waar ik dit neer moest zetten.
maar ik heb een vraag! zijn er hier ruiters, die een paard houden terwijl ze studeren?
ik ga nu mijn laatste jaar in, Havo.
en wil hierna graag een HBO studie gaan doen en eventueel doorstromen naar WO.
maar ik heb hier ook een super lief paard staan die ik echt niet kwijt wil!
Wat adviseren jullie?
en wat kun je het beste doen?

ik hoop dat ik goede tips krijg =)

/3

Muuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 10:29

Ik zit een beetje in dezelfde situatie..
Mijn verhaal:

Ik ga ervoor zorgen dat het te combineren is :D! Afgelopen jaar heb ik mijn vwo afgerond. Sinds vorige zomer heb ik mijn eigen paard waarvoor ik zelf bijna alle kosten betaal. Om haar te kunnen betalen werk ik dan ook wekelijks in de horeca.

Aankomend jaar ga ik echter diergeneeskunde studeren in Antwerpen.. dus dat wordt een ander verhaal! Ik ga op kamers en mijn paardje blijft voorlopig staan op de stal waar ze nu staat. Daar staat ze goed en kunnen mijn ouders haar iedere dag controleren. Natuurlijk ga ik wel de weekenden naar huis om haar te kunnen zien en om te blijven werken. Maar geloof me, ze gaat echt niet weg; Daar is ze veel te leuk voor!

Succes!

1love4horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 21:59

Muuur schreef:
Ik zit een beetje in dezelfde situatie..

Aankomend jaar ga ik echter diergeneeskunde studeren in Antwerpen.. dus dat wordt een ander verhaal! Ik ga op kamers en mijn paardje blijft voorlopig staan op de stal waar ze nu staat. Daar staat ze goed en kunnen mijn ouders haar iedere dag controleren. Natuurlijk ga ik wel de weekenden naar huis om haar te kunnen zien en om te blijven werken. Maar geloof me, ze gaat echt niet weg; Daar is ze veel te leuk voor!

Succes!

hahah jaa, dat heb ik dus ook! heb haar 'beloofd' dat ze niet wéér hoeft te verhuizen en ze voor altijd bij mij mag blijven:) ze is zo fantastisch! maar, zit dus met het zelfde verhaal, ver van huis, en waarschijnlijk alleen de weekenden thuis. ik heb geen weide waar ik haar neer kan zetten (het hele jaar door) en het is een paard die beweging nodig heeft (TE veel energie:) )
dus weet nog niet hoe ik dat ga oplossen :P

Bedankt voor de 'ervaringen!

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 22:10

Mijn dochter gaat diergeneeskunde studeren in Utrecht. Wij wonen zelf in een dorp op 3 kwartier rijden van het station Tilburg. Ze gaat nu op kamers in Tilburg op loopafstand van het station en we zijn druk op zoek naar een pensionstal op fietsafstand van haar kamer. Ze hoopt het op deze manier ook allemaal rond te breien en ik verwacht dat dat ook wel zal lukken, het is ook wel een kwestie van waar een wil is is een weg. Het zal niet altijd even makkelijk zijn maar haar paard is alles voor haar.

SheridaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 22:12

Ik heb tijdens mijn studie op kamers gewoond, en mijn paard op een pensionstalling in de buurt gezet.
Is het geen optie dat als je op kamers gaat, uit te kijken naar een goedkope pensionstalling/ boer waar je je paard kunt stallen?

1love4horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 15:26

jaa, daar zat ik ook aan te denken. maarja het blijft natuurlijk een hoog koste plaatje voor een student:P
die de kamer enzo ook heeft om t ebetalen!
maar inderdaad, wat 'melrovers' zegt... 'Waar een Wil is, is een weg'.
Mijn paard is ook alles voor mij! dus denk inderdaad wel dat het goed komt =)

'Sherida D'
Ja, denk eerder een boer. dat ze lekker hele dag op het land kan staan. en zodra ik tijd heb daar in een zandbak kan rijden:P

knollina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 20:21

Ik ga volgend jaar ook studeren maar heb geen eigen paard meer. Ik denk dat het vooral eraan ligt waar je je prioriteiten legt. Is dat bij school en het studentenleven dan zal een paard erbij houden misschien niet lukken. Als je die prioriteiten bij school en je paard legt zal dat denk ik wel lukken (al weet ik natuurlijk niet hoe moeilijk je studie is en hoeveel tijd je ermee kwijt gaat zijn). Succes!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 20:26

Ik vond het tijdens mijn studie allemaal nog goed te doen, daarna begint de ellende pas :o
Ik deed wel een studie met weinig contacturen, dus ik kon het allemaal zelf indelen. Ik moest er wel veel bij werken (20 uur), maar dat ging allemaal prima. En idd, je moet keuzes maken. Mijn studentenactiviteiten waren beperkt (geen bestuurjaar, weinig gedaan bij de vereniging e.d.), dat is een keuze.

Ik vond het zodra ik echt ging werken allemaal veel lastiger te combineren, vooral toen ik ook nog een baan een eind van huis (en stal) kreeg. Overwerken en dan daarna nog gaan rijden, dat had ik al vrij snel gezien. Een tijdje nadat mijn dochter geboren werd, heb ik het opgegeven. Ik kijk juist met veel plezier terug op mijn studentenjaren, toen ik nog volop kon rijden!

Inngge

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 20:51

zoiets kom je heel erg vaak voor. ook bij advertentie's : pony/paard moet helaas weg ivm studie.
als je liefde zo groot is voor paardrijden zou ik er echt wel mee door gaan.

mijn pony heb ik nu deze zomer 2 jaar. en het meisje waar ik hem van over heb gekocht, ging toen naar haar examenjaar. ik heb niet veel contact meer met haar. maar nu dat ze het druk heeft met school doet ze bij iemand paarden rijden. misschien ook iets om te overwegen?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 07:56

Het laatste jaar krijg je het waarschijnlijk wel heel druk met je studie.

Je zou dus kunnen overwegen om je paard te leasen of een bijrijdster te zoeken. Dan scheelt het ook wat in de kosten.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 00:10

Ik doe universiteit en kocht mijn pony net voor mijn 2e leerjaar. (Dat jaar heb ik trouwens over moeten doen :D )

missgypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 00:19

Zelfde probleem hier, ik op kamers paard nog thuis op pensionstal. Ik heb het opgelost met een bijrijder, niet wat ik in m'n hoofd had toen ik het paard kocht maar bevalt nu erg goed. Paardlief krijgt doordeweeks wat extra aandacht en beweging en ik ga in het weekend heen. Heb wel het gelukt om een bijrijder te hebben die goed met m'n paard overweg kan en die ik met een gerust hart naar het bos laat gaan. Ik zou geen meisje van 12 voor je paard laten zorgen want als er iets is kun je niet even langskomen. Succes met je beslissing en toekomstige studie!

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 10:07

Afgelopen schooljaar ben ik met een nieuwe studie begonnen in Breda. Zelf woon ik in Vlissingen en ik reis elke dag op en neer.
Voordat ik met de studie begon, vroeg ik mij ook af of ik wel genoeg tijd zou hebben voor mijn pony en heb ik dus een verzorgster gezocht. De verzorgster reed mijn pony zo'n één a twee keer per week, de andere dagen lukte het om zelf te gaan.

Helaas was mijn pony het er niet zo mee eens dat ze nu door twee verschillende mensen bereden werd en uiteindelijk leek het een beter idee dat ik de zorg weer helemaal op me zou nemen. Best pittig, een voltijd HBO opleiding, op en neer reizen én een pony die genoeg aandacht en beweging moet hebben.

Gelukkig heb ik de luxe bij kennissen thuis te staan, die zo aardig zijn om mijn pony te voeren, te mesten en elke dag binnen en buiten te zetten. Het is dus geen probleem als ik een dagje niet kan komen, mijn pony komt een hele dag buiten met haar vriendinnetje op een gigantische paddock en er wordt goed voor haar gezorgd. Een dagje niet rijden kan zeker geen kwaad en zo kan ik me dus als het nodig is, een hele dag op mijn schoolwerk richten!
Op deze manier is het nu een heel schooljaar goed gegaan, dus ik maak me ook geen zorgen meer om de volgende jaren. Het is druk, maar wel te doen. :)

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 22:44

OPG-->STW

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 23:31

Hier nog iemand met studie én paard :) Ik vind het goed te combineren, maar dat ligt ook aan de studie die je doet. Ik zit veel op school, tot gemiddeld 16.00 uur, maar heb daarentegen heel weinig huiswerk. Als ik om 17.15 uur uit ben (is het laatste schooluur), ben ik een halfuurtje later thuis als ik geen file heb. Dan kan ik op m'n gemak eten en daarna mijn paardje gaan doen die op 1 km afstand staat. Wanneer ik vroeger uit ben, heb ik vanzelfsprekend nog meer tijd.
Ook heb ik een vriendje die natuurlijk ook aandacht nodig heeft :+, maar hij woont op 65 km afstand, waardoor we elkaar alleen in het weekend zien. Daarom heb ik doordeweeks alle tijd voor m'n beestje. Natuurlijk doe ik ook leuke dingen met vrienden, maar het is niet zo dat dat elke dag is en dat probeer ik dan te plannen op dagen dat ik vroeg uit ben. Op die manier weet ik zeker dat m'n paardje genoeg aandacht heeft gehad.

Mijn situatie klinkt dus eigenlijk perfect, maar ik kan me voorstellen dat een studie minder goed valt te combineren met een paard als je reistijd lang is. Daarbij zijn er ook veel studies waarbij je ook veel thuis moet werken en daarmee zou je dan in de knoop kunnen komen. Ik zou het gewoon proberen goed te plannen: als je weet dat je bijvoorbeeld donderdag een lange dag op school hebt, kan je het zo plannen dat je paard op die dag vrij heeft. :)

Edit: natuurlijk zijn er momenten dat ik ook een beetje krap in m'n tijd zit, tijdens tentamenweken bijvoorbeeld. Dan rijd ik gewoon wat minder, mijn paard zal je echt niet horen klagen hoor. Zolang ze maar iedere dag buiten komt, is er niks aan de hand.

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 11:54

Ik doe ook gewoon een studie (MBO)en paarden en eigen appartement ... daarbij staan de paarden op een eigen weide dus ook nog eens t werk daaraan.

Maar waar een wil is is een weg. ik ben als alles meezit zelfs eerder klaar met mijn studie dan normaal is.

fl0wer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 16:31

Het is heel persoonlijk, de 1 heeft meer draagkracht dan de ander.

Zelf studeer ik deeltijd (HBO) naast mijn eigen bedrijf die ik run met mijn man.
Werken doe ik part-time (32u) in ons bedrijf en mijn studielast is zo'n 20 uur per week wat er nog bij komt.
Ik woon uiteraard niet meer thuis, het huishouden gaat dus ook gewoon door.
Daarnaast ben ik chronisch vermoeid, mijn draagkracht ligt hierdoor erg laag, een paard zou ik er nu niet bij kunnen hebben.
Waar een wil is is een weg, gaat voor mij helaas niet op :)
Na mijn studie komt er zeker wel een paard maar voor nu is het niet mogelijk, soms moet je keuzes maken.

Het is daarom heel persoonlijk, ik lees ook wel eens verhalen van mensen die aan de uni studeren, daarnaast 40 uur werken, meer dan 1 paard houden
en weer anderen moeten besluiten hun paard weg te doen omdat het te druk is naast een baan/studie/huishouden/kind etc.
Het is maar net wat je draagkracht is en daarvoor moet je jezelf goed kennen.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 13:36

ik ga ook studeren en vroeg het mij ook al af, ik heb 2,5 uur reistijd per dag, dus dat valt nog mee. Daarnaast staan mijn paarden aan huis en voert mijn moeder 's ochtends de paarden en zet ze buiten.
Ik heb een jong paar dus als hij van de winter weinig te doen heeft geeft niets, wordt hij niet slechter van :)