Naar aanleiding van het al bestaande Bokt-ondernemers topic ben ik erg benieuwd wat voor administratiesoftware er onder de bokkende ondernemers het meest voorkomt. Ik ga hierbij uit van een aantal feiten: - Bokkende ondernemers hebben meestal eenmanszaken; - Bokkende ondernemers hebben in veel gevallen een boekhouder die de ingewikkelde taken voor z'n rekening neemt; - Bokkende ondernemers maken waarschijnlijk wel zelf hun facturen en registreren zelf hun kosten.
Even in een apart topic, om onnodig spam in de oorsprong te voorkomen.
MiniPak voor de boekouding exclusief de optie voor facturen. Mijn facturen maak ik in writer en converteer ze dan naar pdf.
Winddancer
Berichten: 4381
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: Vijlen (Zuid Limburg)
Geplaatst: 24-07-11 15:42
Speedbalance, maar vind ik geen aanrader hoor Exact daarentegen is wel fijn, heb een keer een gratis proefperiode gehad, weet niet wat het zo kost. Het beste bevalt me iMuis, maar voor alleen maar mijn eigen administratie vind ik het te duur.
11AFotograaf
Berichten: 1964
Geregistreerd: 25-08-10
Geplaatst: 24-07-11 16:12
Excel!! Voor mijn uit te schrijven facturen! De rest gaat allemaal in m'n map en voert de boekhouder in bij de BTW aangifte. En ik maak zelf maand overzichten in Excel zodat ik wel een inzicht heb van wat er per maand in en uit gaat op mijn manier. Misschien dat ik binnenkort een nieuwe (mini)laptop en dan neem ik eerst even contact op met mijn boekhouder, want dan wil ik die dingen zelf gaan invoeren! Maar daar heb ik zijn cd's en alles voor nodig, dus kan dat niet op mijn desktop zetten.
JolandaS
Berichten: 1122
Geregistreerd: 08-03-07
Woonplaats: Esbeek
Geplaatst: 24-07-11 16:13
Ik gebruik Minipak voor de boekhouding. Facturen maak ik in Word en converteer ik naar PDF. Uren- en kilometerregistratie in Excelbestandjes.
BTW aangiftes doe ik zelf. Grootboekkaarten uit Minipak stuur ik naar mijn belastingadviseur/accountant voor de jaarcijfers en de aangiftes IB.
Maar als je je facturen naar pdf omzet, betekend dat dat je altijd ze per e-mail verzend? En heb je in word iets kunnen instellen om je btw en zo te berekenen of doe je dat allemaal met een rekenmachine?
JolandaS
Berichten: 1122
Geregistreerd: 08-03-07
Woonplaats: Esbeek
Geplaatst: 24-07-11 16:42
Per email altijd in PDF en anders geprint vanuit Word. BTW-bedrag komt vanzelf in Minipak als je het factuurbedrag invoert in je Verkoopboek.
Voor iedereen die facturen opstelt in Word of een andere tekstverwerker, kijk ook eens naar Moneybird. Gebruik ik zelf nu sinds september en ben helemaal overtuigd. Heerrrlijk, geen gedoe meer met rekenmachines
@Jolanda: Op die manier! Het leek me al niet makkelijk om zelf met een rekenmachine aan de gang te gaan, aangezien een foutje dan heel snel gemaakt is! Zeker bij prijzen die niet vaak voorkomen!
JolandaS
Berichten: 1122
Geregistreerd: 08-03-07
Woonplaats: Esbeek
Geplaatst: 24-07-11 17:00
Met een rekenmachine is ook niet moeilijk hoor. Gewoon uitrekenen en nog een keer terugrekenen, zodat er een controle in je werk zit. Ik hou voor mezelf nog een extra overzicht bij om inzage te hebben in kosten en opbrengsten per evenement en een splitsing in de diverse producten. Dat doe ik wél met een rekenmachine. bedrag/1.19 of bedrag*0.19, veel meer is het niet....
Ik doe alles in Snelstart. Maak de facturen daar in en de inkoopfacturen en de bankafschriften. Ik maak verder alles zo dat de accountant alleen alles maar in het rapport moet zetten
Anoniem
Geplaatst: 24-07-11 17:08
JolandaS schreef:
BTW-bedrag komt vanzelf in Minipak als je het factuurbedrag invoert in je Verkoopboek.
Dat zal idd vast en zeker geautomatiseerd zijn Maar je klanten willen neem ik aan ook graag een bedrag in/ex BTW op de factuur hebben staan... Daarom dus voor mij Moneybird
Apostrof
Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08
Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-11 17:09
Ieder simpel boekhoudpakket kan factureren in-/ex de btw. Als het niet gemaakt is om te factureren kan je het bedrag dat in de administratie naar voren komt natuurlijk gewoon overnemen op de factuur.
Ik ben zelf vooral benieuwd naar echt gratis alternatieven voor bijv. een MoneyBird, die bij voorkeur meer doen dan de facturatie.
In snelstart rekent het programma automatisch de btw uit, en kun je ook eenvoudig een btw aangifte afdrukken
Anoniem
Geplaatst: 24-07-11 17:11
In Moneybird kun je ook rapporten uitdraaien (debiteuren/crediteuren, resultatenrekening, BTW-aangifte) als dat is wat je bedoelt? Niet gratis, maar het kost me geen drol als ik 't vergelijk met wat het me oplevert. (Factureren op locatie met mijn telefoon, facturen in 2 minuten klaar en verzonden, etc).
JolandaS
Berichten: 1122
Geregistreerd: 08-03-07
Woonplaats: Esbeek
Geplaatst: 24-07-11 17:12
Nouks schreef:
(Factureren op locatie met mijn telefoon, facturen in 2 minuten klaar en verzonden, etc).
Dat is voor mij geen voordeel. Ik heb een telefoon waar ik alleen mee kan bellen en sms-en.
Haha, dat laatste ook geen voordeel? (Facturen sneller klaar en verzonden hebben, geen gedoe meer met rekenmachines etc) (Oh en nog een voordeel, iDeal!)
(Voor MIJ is telefonisch kunnen factureren dus wel een voordeel, ik zeg natuurlijk niet dat dat voor iedereen een groot voordeel zou zijn )
Is dat telefonisch facturen uitschrijven met moneybird alleen voor de Iphone, of kan het ook op Anroid??
Apostrof
Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08
Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-11 17:22
Hehe, volgens mij wordt dit een leuk topic. Ik vind factureren op locatie met telefoon wel degelijk een pluspunt voor een administratiepakket, ook al zal ik het zelf niet heel gauw doen.
Winddancer
Berichten: 4381
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: Vijlen (Zuid Limburg)
Geplaatst: 24-07-11 17:32
Ik zal ook niet snel factureren op locatie via mijn gsm, dus voor mij ook niet noodzakelijk. Wel dat het gratis is en fijn/handig in gebruik
Is dat telefonisch facturen uitschrijven met moneybird alleen voor de Iphone, of kan het ook op Anroid??
Vooralsnog alleen iPhone geloof ik...
Anoniem
Geplaatst: 24-07-11 17:38
HLPhoto schreef:
gratis alleen bij max. 3 facturen per maand...
Hoeft voor sommige ZZP'ers/freelancers geen bezwaar te zijn Bijv. mensen die op projectbasis ergens werken redden het prima met 3 facturen per maand. Toen ik bij Sanoma werkte, ontvingen zij van mij iedere maand een factuur.