ontslag vraag

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

OFF_LINE

ontslag vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 20:58

hallo bokkers,

ik zit met een vraag.
ik heb al het juridisch loket geprobeerd te bellen, maar is gesloten.
morgenvroeg moet ik het eigelijk al weten, dus misschien als er iemand hier op bokt verstand ervan heeft...

ik heb afgelopen donderdag mijn huidige baan opgezegd. ik kan elders een beter betaalde baan krijgen met
vast contract.
bij mijn huidige werkgever heb ik een jaarcontract tot 18-12-2011.
ik heb 1 maand opzegtermijn, dus dit zou betekenen dat ik 14 augustus "klaar" ben.

nu had ik nog 108,5 uur snipperuur.
wij krijgen aan het begin van het jaar de snipperuren voor het hele jaar.
ik heb dus nog aardig wat uren staan!

nu wou ik die 108,5 uur opnemen in de maand opzegtermijn (dit heb ik ook bij de vorige werkgever gedaan)
dit zou betekenen dat ik deze week nog de hele week moet werken en volgende week maandag nog 5,5 uur.

de baas zei vandaag tegen mij dat ik geen recht heb op al die uren.
ik werk volgens hem vanaf dit jaar tot halverwege augustus, dus heb ik ook maar recht op 7,5 maand verlofuren.
dit zou dus betekenen 190 uur: 12 maanden= 15,83 uur per maand, en dit maal 7,5.
als je dit berekend hebt kom ik op iets meer als 37 uur uit, waar ik recht op heb, volgens de baas!

toen zei ik tegen hem, hoe gaat het dan met een persoon die alle uren al op heeft voor komend jaar en dan de baan opzegt?
de baas antwoorde, hij heeft de uren gebruikt en jij hebt ze nog.

wat moet ik hier nu mee?

alvast bedankt!

Lolacabana

Re: ontslag vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 21:02

Als die gene al die uren al heeft opgemaakt, dan horen die uren te worden ingehouden op de eindafrekening. Je baas staat hiermee volledig in zijn recht. Je hebt immers alleen maar recht op die uren over de tijd dat je in dienst bent geweest.

OFF_LINE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 21:07

ik had hier in de buurt ook al rondgevraagd, en die zeiden dat je er recht op hebt, je hebt ze immers gekregen, en hoe je ze opmaakt moet jezelf weten

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 21:11

Mensen die hun dagen al opgemaakt hebben zullen dat op hun eind afrekening zien, het is namelijk niet gewoon maar een cadeau.
In Frankrijk is het zelfs zo dat je pas na een jaar de dagen op kunt nemen, je moet ze dus eerst verdienen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 21:12

De uren die je krijgt zijn op jaarbasis berekend, er van uit gaand, dat je ook dat hele jaar werkt!!!
Als je eerder vertrekt wordt het berekend op je vertrek datum, helemaal terecht.
Dat zijn er dus minder dan voor een heel jaar.

Als ze al op zijn, kan het worden ingehouden van je salaris op het eind.

(alleen je berekening klopt niet)

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 21:13

risa schreef:
ik had hier in de buurt ook al rondgevraagd, en die zeiden dat je er recht op hebt, je hebt ze immers gekregen, en hoe je ze opmaakt moet jezelf weten

Als je ze op zou maken, dan zou je ze ook moeten betalen. Je hebt er immers officieel gezien geen recht op.

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 21:15

Het kopt wat je baas zegt.
Je krijgt gewoon de uren berekend over het deel van het jaar dat je daadwerkelijk in dienst bent geweest.

Als dat niet zo was zou het namelijk wel erg handig zijn om op 2 januari je baan op te zeggen ;-)

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 21:17

Je bouwt je uren op per maand. Je baas heeft helemaal gelijk.

Als je al je uren al op had gemaakt, had je 4,5 maand terug moeten betalen. Vaak wordt dat verrekend met het vakantiegeld wat je nog tegoed hebt.

Dat wordt vaak in mei uitbetaald, betekend voor jou dat je nog je opgebouwde vakantiegeld voor juni, juli en half aug. uitgekeerd krijgt. Hou dat even in het achterhoofd, mocht het vergeten worden.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 21:20

Ik vrees voor jou inderdaad dat je baas in z'n recht staat. Je hebt zelfs nog geluk dat je die maand opzegtermijn ingaat op de dag dat je opzegd. Bij mijn werkgever gaat een maand opzegtermijn per kalendermaand.

OFF_LINE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 21:21

ok dank jullie wel voor de uitgebreide uitleg!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 21:24

Lolacabana heeft helemaal gelijk.

wph1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 21:25

Je baas heeft helemaal gelijk.
In nederland mag je blij zijn dat je vooraf je dagen krijgt.
In sommige landen moet je het eerst opbouwen en dan pas vakantie nemen.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 08:06

En dezelfde berekening geldt voor vakantiegeld en/of 13e maan :) Dat krijg je uitbetaald evenredig aan de tijd die je gewerkt hebt dat jaar.

Anders zou het inderdaad wel heel voordelig zijn om op 2 januari je baan op te zeggen :=

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 11:11

Marieke_K schreef:
En dezelfde berekening geldt voor vakantiegeld en/of 13e maan :) Dat krijg je uitbetaald evenredig aan de tijd die je gewerkt hebt dat jaar.

Anders zou het inderdaad wel heel voordelig zijn om op 2 januari je baan op te zeggen :=

Klopt, en als je werkt bij een insteling in de GGZ wordt voor het uitbetalen van de eindejaarsuitkering zelfs als voorwaarde gesteld dat je op 1 december in dienst bent. Werknemers die dus per 30 november (of eerder) met ontslag gaan lopen hun gehele eindejaarsuitkering mis.

OFF_LINE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 17:01

ik heb vandaag en afgelopen weekend van verschillende mensen gehoord dat ik onder
mijn opzegtermijn van 1 maand kan uitkomen als ik kan aantonen dat ik meer ga verdienen en betere
werk-omstandigheden kan creeren.

wie weet of dit zo is?

ik heb postbus51 en juridisch loket al gebeld, maar die konden mij geen antwoord geven

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 17:16

Van de verlof uren dat klopt, die worden idd berekend aan de hand van een heel jaar.
En dus is het inderdaad zo dat als je maar een gedeelte van een jaar werkt, je maar een gedeelte van de verlof uren op kunt nemen.
En als je er dus inmiddels al 82 gebruikt hebt, kan het maar zo zijn, dat je er nog maar 39 over hebt.

Dat laatste lijkt me onzin, daar heeft jouw baas toch niets aan? Opzegtermijn is er ook voor dat je baas een ander kan aannemen voor jouw werk.
En wat je in een nieuwe baan gaat doen, heeft hij geen boodschap aan. Jij hebt jouw contract en zult je daar aan moeten houden en dat betekent dus gewoon die ene maand opzegtermijn.
Waarbij ik het eens ben met reactie van hierboven, dat je geluk hebt dat je per de 15e mag opzeggen, bij de meeste bedrijven geldt 1 maand opzegtermijn per kalendermaand.

OFF_LINE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 17:24

omdat ik het van verschillende mensen gehoord heb, plaats ik het hier, misschien dat iemand dit al een keer gehad heeft of heeft meegemaakt.
het lijkt mij ook sterk, maar ik hou alle opties open

Naisven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 17:29

Het klopt niet, het is gewoon ontslag op eigen verzoek, waarbij de opzegtermijn in acht moet worden genomen.

OFF_LINE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 17:43

ok dank jewel

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 20:38

risa schreef:
ik heb vandaag en afgelopen weekend van verschillende mensen gehoord dat ik onder
mijn opzegtermijn van 1 maand kan uitkomen als ik kan aantonen dat ik meer ga verdienen en betere
werk-omstandigheden kan creeren.

wie weet of dit zo is?

ik heb postbus51 en juridisch loket al gebeld, maar die konden mij geen antwoord geven

Ik weet niet wat voor mensen jij om je heen hebt, maar ze geven wel erg vreemde adviezen.

OFF_LINE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 23:20

dat kun je ook wel even anders zeggen Tiggs!
denk je soms dat ik een stel dombo`s om me heen heb??

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 23:26

Nou ze geven wel bijzondere raad...