Meer met minder -> bezuinigingen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Meer met minder -> bezuinigingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 20:13

Steeds vaker hoor je dat bedrijven en overheidsinstellingen moeten bezuinigen; ze gaan hetzelfde werk doen met minder mensen. Nu ook weer tata-steel die 1000 banen gaat schrappen :?, maar ook in het onderwijs; weer meer met minder.

Ergens komt toch een punt waarop er niemand meer op de werkvloer staat en er dus niets meer gedaan wordt, in het extreemste geval.

Hoe ver kun je mensen nog uitpersen voordat ze het bijltje erbij neergooien?

Wie heeft ook te maken met reorganisatie/bezuinigen (op het werk)?

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 23:08

Ik maakte mee met de bezuinigingen van mijn voormalige werkgever (onderwijsinstelling). Als gevolg ben ik al ruim 3 maanden werkeloos, maar ze moeten ergens gaan snijden en voor hen is het makkelijkst om als eerste met tijdelijke krachten gaan beginnen. Dus helaas pindakaas voor mij.

En een tijdje geleden hoorde ik nog dat ze nog meer moeten gaan snijden en waarschijnlijk vliegt er een aantal vaste krachten eruit (fte's verminderen).

Maar in dat geval is overheid indirect schuldig aan massale bezuinigingen. :(

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 23:15

Arabesk schreef:
Steeds vaker hoor je dat bedrijven en overheidsinstellingen moeten bezuinigen; ze gaan hetzelfde werk doen met minder mensen. Nu ook weer tata-steel die 1000 banen gaat schrappen :?, maar ook in het onderwijs; weer meer met minder.

Ergens komt toch een punt waarop er niemand meer op de werkvloer staat en er dus niets meer gedaan wordt, in het extreemste geval.

Hoe ver kun je mensen nog uitpersen voordat ze het bijltje erbij neergooien?

Wie heeft ook te maken met reorganisatie/bezuinigen (op het werk)?

Ik werk bij een GGZ-instelling en ook daar moet (weer) bezuinigd worden.
Dit betekent, dat er anders geroosterd gaat worden, op afdelingen waar (teveel) mensen werken, worden mensen overgeplaatst naar andere afdelingen. Ik verwacht (daar is nog geen uitspraak over, maar in het verleden is dit wel gebeurd) dat tijdelijke contracten niet meer verlengd worden. Er wordt gekeken of er meer geautomatiseerd kan worden. Overgang naar electronisch patienten- en personeelsdossier. Er wordt bezuinigd op de schoonmaak. Paar jaar geleden, kwam iedere dag de schoonmaak langs op mijn kamer, daarna 2 x per week en nu 1 x per week. De toiletten en hal worden wel iedere dag gedaan en de zorgafdelingen.
En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Met dank aan deze regering.
Het gevolg is straks, dat er meer "gekken" buiten lopen, met allerlei gevolgen/kosten.

Bellona_K

Re: Meer met minder -> bezuinigingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 23:23

Bij de school waar ik werkte zijn alle tijdelijke contracten ontbonden. Ca. 35-40% had een tijdelijk contract. De uren die vrijkomen moeten de mensen met een vast contract gaan opvullen. Bij de sectie geschiedenis zijn er 5 docenten weg, en de klassen die zij lesgaven (heel 1 mavo, heel 4 en 5 havo, half 2 mavo, half 3 mavo en half 3 havo) moeten dus worden opgevult door de bestaande docenten.

Ik wens ze veel succes...

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 23:31

Yup! Bezuinigingen op de basisschool waar ik werk! Klassen moeten worden samengevoegd en worden dus groter. Werkboekjes mogen niet meer worden besteld, we gaan alles kopieren. Zorg voor leerlingen moet allemaal binnen de klas, minder geld voor RT'ers... Maar ondertussen moet ik wel resultaatgericht werken... Zucht...

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 09:00

Vraag me serieus af waarom men nu niet eens van bovenaf gaat bezuinigen...
Als je een paar van die dure managers eruit gooit kom je al een heel eind.
Maar nee, altijd van onderaf....en dat terwijl het overduidelijk is dat bij veel bedrijven de top te zwaar is....

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 09:57

Dat is wel erg kort door de bocht woofie, mijn ervaring is dat er in alle lagen gesneden wordt. Bij heel veel organisaties bij de overheid bestaan er amper 'dure managers', als ik de loonschalen vergelijk met die van het bedrijfsleven. Goed management zou er toe moeten bijdragen dat de organisatie er op vooruit gaat en dat managers zelf zo veel mogelijk overbodig worden. Mijn ultieme streven als leidinggevende is dat ik mijn werk in de helft van de tijd kan doen ( en dus een gedeelte van het inhoudelijke werk kan meedraaien), omdat mijn inmenging simpelweg niet meer nodig is. Maar ik weet dat niet alle managers daar zo over denken ;)

Ik werk zelf bij de overheid, gelukkig wordt mijn afdeling vooralsnog niet verder gekort, maar in een politiek-bestuurlijke omgeving weet je het helaas nooit. Als er minder mensen zijn dan is het simpel: er kan of minder werk gedaan worden, of de mensen die er zijn moeten meer werken, en komen verder onder druk te staan. Aangezien het eerste bijna nooit gebeurt, zie je dat er een groter beroep wordt gedaan op de mensen die wel blijven. Als ik zie hoeveel er (eigenlijk altijd onbetaald!) wordt overgewerkt in de organisaties waar ik zelf mee te maken heb of heb gewerkt, !ook zeker door het management!, dan is de grens eigenlijk wel bereikt. Wij werken er heel hard aan om de efficiëntie en effectiviteit om hoog te krijgen, daar zit nog wel iets van ruimte in onze sector. Dat vraagt echter om investeringen: opleidingen, goede infrastructuur (werkplek, ICT, telefonie e.d.) en daar moet een organisatie wel toe bereid zijn. Aan de mensen ligt het meestal niet, eigenlijk iedereen in mijn sector werkt met een ontzettende passie, daar kan ik echt weinig over zeggen. Voor mij is het een uitdaging op die passie op een zo effectief mogelijke manier in te zetten voor de vraagstukken waar wij mee te maken krijgen. Dat is echt een opgave die je samen aan moet willen gaan binnen een organisatie.

Als mensen zich gewaardeerd voelen en echt het gevoel hebben bij te dragen, dan zijn ze ook bereid om een pas harder te lopen of een uur langer te werken als het een keer nodig is. Als dat echter een structurele overvraag blijft, neemt die passie vanzelfsprekend af, je kan van mensen niet verwachten dat ze structureel 50% meer uren draaien voor hetzelfde geld. Als ik dan bedenk dat er binnen onze sector ook nog een krapte is op de arbeidsmarkt, maakt dat me wel zenuwachtig voor de komende periode. Meer taken, minder geld en steeds meer moeite om uitstromers (ook veel mensen die met pensioen gaan!) te vervangen door goede nieuwe krachten. Nogmaals: mijn strategie is het om zo veel mogelijk te investeren in de randvoorwaarden, waardoor mensen optimaal presteren, maar de rek is er op een gegeven moment uit. Ik verwacht dat in organisaties de kern van vaste krachten steeds kleiner zal worden en dat er een schil omheen zal komen met tijdelijke krachten, uitzendkrachten, zzp'rs e.d. die weinig rechtszekerheid hebben en die we alleen inhuren op het moment dat het niet anders kan. Uiteindelijk zal dit goedkoper zijn dan een grote groep mensen in dienst houden.

Maar in het onderwijs en de zorg lijkt me die marge heel klein. Wat de trend lijkt te worden is dat de cliënt die niet voor zichzelf opkomt, achter in de rij komt, en simpelweg geen aandacht meer krijgt. Voor vraaggericht werken moet de cliënt wel mondig zijn, er moet immers eerst een vraag komen. Ik vraag me heel erg af wat ons het komende decennium boven het hoofd hangt. De bezuinigingen dagen uit tot nieuwe oplossingen en creativiteit, maar het is zeker dat er mensen zijn die er de dupe van worden.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 10:13

tja, bezuinigen... maar er kunnen wel miljarden naar griekenland gestuurd worden....
ik moet straks aan het werk, mar ben benieuwd of ik uberhaupt wel werk kan vinden, behalve de dagjes werk vanuit en uitzendbureau.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 16:17

Zesiram schreef:
Dat is wel erg kort door de bocht woofie, mijn ervaring is dat er in alle lagen gesneden wordt. Bij heel veel organisaties bij de overheid bestaan er amper 'dure managers', als ik de loonschalen vergelijk met die van het bedrijfsleven. Goed management zou er toe moeten bijdragen dat de organisatie er op vooruit gaat en dat managers zelf zo veel mogelijk overbodig worden. Mijn ultieme streven als leidinggevende is dat ik mijn werk in de helft van de tijd kan doen ( en dus een gedeelte van het inhoudelijke werk kan meedraaien), omdat mijn inmenging simpelweg niet meer nodig is. Maar ik weet dat niet alle managers daar zo over denken ;)

Ik werk zelf bij de overheid, gelukkig wordt mijn afdeling vooralsnog niet verder gekort, maar in een politiek-bestuurlijke omgeving weet je het helaas nooit. Als er minder mensen zijn dan is het simpel: er kan of minder werk gedaan worden, of de mensen die er zijn moeten meer werken, en komen verder onder druk te staan. Aangezien het eerste bijna nooit gebeurt, zie je dat er een groter beroep wordt gedaan op de mensen die wel blijven. Als ik zie hoeveel er (eigenlijk altijd onbetaald!) wordt overgewerkt in de organisaties waar ik zelf mee te maken heb of heb gewerkt, !ook zeker door het management!, dan is de grens eigenlijk wel bereikt. Wij werken er heel hard aan om de efficiëntie en effectiviteit om hoog te krijgen, daar zit nog wel iets van ruimte in onze sector. Dat vraagt echter om investeringen: opleidingen, goede infrastructuur (werkplek, ICT, telefonie e.d.) en daar moet een organisatie wel toe bereid zijn. Aan de mensen ligt het meestal niet, eigenlijk iedereen in mijn sector werkt met een ontzettende passie, daar kan ik echt weinig over zeggen. Voor mij is het een uitdaging op die passie op een zo effectief mogelijke manier in te zetten voor de vraagstukken waar wij mee te maken krijgen. Dat is echt een opgave die je samen aan moet willen gaan binnen een organisatie.

Als mensen zich gewaardeerd voelen en echt het gevoel hebben bij te dragen, dan zijn ze ook bereid om een pas harder te lopen of een uur langer te werken als het een keer nodig is. Als dat echter een structurele overvraag blijft, neemt die passie vanzelfsprekend af, je kan van mensen niet verwachten dat ze structureel 50% meer uren draaien voor hetzelfde geld. Als ik dan bedenk dat er binnen onze sector ook nog een krapte is op de arbeidsmarkt, maakt dat me wel zenuwachtig voor de komende periode. Meer taken, minder geld en steeds meer moeite om uitstromers (ook veel mensen die met pensioen gaan!) te vervangen door goede nieuwe krachten. Nogmaals: mijn strategie is het om zo veel mogelijk te investeren in de randvoorwaarden, waardoor mensen optimaal presteren, maar de rek is er op een gegeven moment uit. Ik verwacht dat in organisaties de kern van vaste krachten steeds kleiner zal worden en dat er een schil omheen zal komen met tijdelijke krachten, uitzendkrachten, zzp'rs e.d. die weinig rechtszekerheid hebben en die we alleen inhuren op het moment dat het niet anders kan. Uiteindelijk zal dit goedkoper zijn dan een grote groep mensen in dienst houden.

Maar in het onderwijs en de zorg lijkt me die marge heel klein. Wat de trend lijkt te worden is dat de cliënt die niet voor zichzelf opkomt, achter in de rij komt, en simpelweg geen aandacht meer krijgt. Voor vraaggericht werken moet de cliënt wel mondig zijn, er moet immers eerst een vraag komen. Ik vraag me heel erg af wat ons het komende decennium boven het hoofd hangt. De bezuinigingen dagen uit tot nieuwe oplossingen en creativiteit, maar het is zeker dat er mensen zijn die er de dupe van worden.

In de zorg werken nog genoeg managers die 2 ton (bruto) verdienen, d.m.v. constructies als arbeidsmarkttoelage. En vergis je niet in het aantal interim-managers die ingehuurd worden via een bureau of ZZP-constructie. Zij staan niet op de loonlijst, maar drukken wel op de begroting.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 16:30

Ja, lang leve de privatisering van de zorgsector hè....ik reken de zorg niet (meer) tot organisaties bij de overheid, maar dat had ik misschien ff wat beter in de tekst moeten zetten.

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 16:48

Jammer genoeg heb ook ik ermee te maken.
Kindaantallen in de kinderopvang lopen terug. Locaties worden samengevoegd. Er zijn teveel groepsleidsters en ik was de eerste waar ze uren van konden schrappen. Nu zit ik dus alweer ruim 1 maand thuis. Ben druk aan het solliciteren maar omdat ik al meer dan 10 jaar in de kinderopvang werk ben ik duur. Te duur. Veel reacties leuke cv enz enz enz maar niemand die me aan wil nemen....
ZUCHT!!!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 16:53

Jeetje, dat de aantallen zo terug lopen dat ze mensen moeten laten gaan. Hier in de buurt zijn nog steeds wachtlijsten voor de KDV. Het zal voor steeds meer mensen niet meer te betalen zijn misschien, met al die bezuinigingen op de kinderopvangtoeslag.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 16:56

Ik werk in een verpleeghuis en daar gaat het al jaren zo!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 18:03

mika11 schreef:
Ik werk in een verpleeghuis en daar gaat het al jaren zo!

Ja, in de geestelijke gezondheidszorg ook :(

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 09:01

Kort door de bocht of niet, ik blijf bij mijn mening!!
Eigenlijk zou elke manager verplicht moeten worden om eens een maand of twee mee te lopen op de werkvloer....(en dan ook echt meewerken, niet met je handen in je zakken kijken)
Vanachter een bureau is het zo gemakkelijk om te zeggen waar het efficiënter kan....
Bovendien levert men veel te gemakkelijk in op de kwaliteit....
Bij de top is enkel winst maken belangrijk en dan het liefst over de rug van de mensen die het echte werk moeten uitvoeren.....
Als een bedrijf in 2009 2 miljoen winst heeft gedraaid en in 2010 1.5 miljoen dan durven ze zelfs te zeggen dat ze een half miljoen verlies hebben gedraaid.....en moet er weer worden bezuinigt op de werkvloer.
Hierbij verliest men blijkbaar uit het oog dat er een plafond zit aan de winst....men wil alleen maar meer, meer, meer.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 11:14

Tsja, ik denk in eerste instantie dat een hoop organisaties/bedrijven veel efficienter kunnen. Neem de belastingdienst, of soms gemeentes.
Zelf werk ik ook bij de overheid en de organisatie waar ik zit werkt al jaren met het principe 'meer doen voor minder geld met minder mensen', en warempel... het werkt! Nu 10 jaar verder hebben we een uiterst efficiente organisatie (die zelfs meer lijkt op het bedrijfsleven dan op een reguliere overheidsorganisatie) waar iedereen hard werkt voor een goed resultaat, iets dat ik bij de gemeentes waar ik heb gezeten nog nooit heb gezien bijvoorbeeld... Nu denk ik dat dat mede komt omdat daar veel ouderen zitten, die 'hun tijd uitzitten'. Klinkt hard maar mijn ervaring is echt dat er flink wat mensen zijn van rond de 60 die er geen zin meer in hebben en die dus ook zorgen voor een lagere arbeidsproductie. Erg jammer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 11:14

Wij krijgen volgend jaar dus vollere klassen op school. *\o/*
Echt super zo'n volle drukke klas. Heel erg gezellig. Beetje jammer alleen dat ik dan mijn concentratie al kwijt ben voordat de les begonnen is..

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 11:20

Ik vind op veel belangrijke plekken de bezuiniging echt te ver gaan (onderwijs, zorg). Laten ze eerst hun eigen salaris (paar miljoen per jaar?) inleveren. Of op de fiets/bus naar werk i.p.v. privéchauffeur die wij kunnen betalen. :)*

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 15:10

Ffortuna schreef:
Tsja, ik denk in eerste instantie dat een hoop organisaties/bedrijven veel efficienter kunnen. Neem de belastingdienst, of soms gemeentes.
Zelf werk ik ook bij de overheid en de organisatie waar ik zit werkt al jaren met het principe 'meer doen voor minder geld met minder mensen', en warempel... het werkt! Nu 10 jaar verder hebben we een uiterst efficiente organisatie (die zelfs meer lijkt op het bedrijfsleven dan op een reguliere overheidsorganisatie) waar iedereen hard werkt voor een goed resultaat, iets dat ik bij de gemeentes waar ik heb gezeten nog nooit heb gezien bijvoorbeeld... Nu denk ik dat dat mede komt omdat daar veel ouderen zitten, die 'hun tijd uitzitten'. Klinkt hard maar mijn ervaring is echt dat er flink wat mensen zijn van rond de 60 die er geen zin meer in hebben en die dus ook zorgen voor een lagere arbeidsproductie. Erg jammer!

Dat denk ik ook. Heel veel (overheids)organisaties kunnen prima nog wat afslanken. Processen handiger inrichten, efficienter werken. Het is best mogelijk. Maar wat veel organisaties proberen is te bezuinigen door hetzelfde werk, op dezelfde manier, maar dan met minder mensen uit te voeren. En dat werkt natuurlijk niet :roll:

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 15:30

Electra63 schreef:
In de zorg werken nog genoeg managers die 2 ton (bruto) verdienen, d.m.v. constructies als arbeidsmarkttoelage. En vergis je niet in het aantal interim-managers die ingehuurd worden via een bureau of ZZP-constructie. Zij staan niet op de loonlijst, maar drukken wel op de begroting.

Bij mijn werkgever niet hoor :n
De hele organisatie, waar zo'n 800 mensen werken wordt aangestuurd door het management team wat bestaat uit de bestuurder, secretaris, controller en 6 managers. 5 managers sturen de 60 locaties aan (iedere manager in totaal zo'n 150 man), de andere manager het bedrijfsbureau waar onder andere de financiele administratie, clientenadministratie, personeelszaken en ondersteuning voor de teams zit ("maatschappelijk werkers", intake en psychologen). En er zijn nog 3 stafmedewerkers. De rest zijn mensen die met clienten werken. Het overgrote deel van het geld gaat (helemaal terecht) naar de directe clientenzorg.
De tussenliggende managementlagen zijn 10 jaar geleden al geschrapt. Interimmers hebben we niet, als deze wel worden ingezet is dat écht tijdelijk, dus maximaal 3 maanden.

Serieus, in het bedrijfsleven zouden ze nog wat kunnen leren van dit soort organisaties, daar gaat het er lang niet altijd zo efficient aan toe als wordt gedacht.
Natuurlijk werken wij met overheidsgeld en hebben we de plicht om onze clienten goede zorg te leveren. En de mensen die in de zorg werken, doen dat meestal ook met hart en ziel. Even een keertje extra werken, of een belletje voor een client in eigen tijd vinden ze meestal geen probleem. Maar aan de ene kant zie je dat er steeds minder geld is, en aan de andere kant zie je dat de eisen hoger worden en de regels strenger. Dan heb je het over meerdere kwaliteitssystemen, eisen vanuit de zorgkantoren, VWS, IGZ en binnenkort ook nog de gemeenten en zorgverzekeraars.
Dat wringt. En ik zie ook steeds meer mensen die hierdoor de lol in hun werk, in de zorg, kwijt raken. En wie is hiervan de dupe? Juist ja....

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 17:59

Lijkt me een goede organisatie Wendy.
Bij mijn instelling werken 1600 mensen en al 2 bestuurders.
Er worden vooral interimmers ingehuurd om reorganisaties te leiden en nieuwe systemen te implementeren.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 15:43

Ffortuna schreef:

Dat is mijn ervaring ook met gemeenten, maar ik zie hier de afgelopen 2/3 jaar wel het een en ander veranderen. Ik ken verschillende gemeenten waar de gemiddelde leeftijd van het personeel van boven de 45 binnen een paar jaar toch met 5-10 jaar gedaald is. En dat betekent veel jong talent binnen halen, en daar in durven investeren (niet alleen salaris, maar juist ook andere zaken: flexibiliteit, goede ict-omgeving e.d.). Bovendien kan, met de nadruk op kan, het dan gebeuren dat de werknemers die al meer geïnstitutionaliseerd zijn, zich laten meetrekken in een positieve verandering. Maar zoals ik al in mijn eerste post aangaf: als je dit wilt bereiken, gaat de kost voor de baat uit, en dat moet je wel durven als directie/MT, zeker in kleine gemeenten, waar relatief grote investeringen gedaan moeten worden in een kleine organisatie. Dan lijken de kosten op de korte termijn enorm, om het rendabel te krijgen moet gekeken worden naar slimme samenwerkingspartners e.d. Dat vertraagt enorm.

Bovendien verbaast het me in het algemeen hoe weinig er binnen de gehele overheid slim gebruik wordt gemaakt van ICT/automatisering. De kansen liggen werkelijk voor het oppakken, als ik zie hoe veel tijd er verloren gaat door niet aansluitende applicaties, gegevens die constant moeten worden overgetypt e.d. Ik ben zelf niet bepaald een wizkid, maar af en toe jeuken mijn handen om dingen eens wat handiger aan te pakken. Maar ook hiervoor geldt: eerst kosten maken (en die zijn vaak fors!), enorm veel investeren en dan zie je pas wat het oplevert. Zolang het allemaal nog wel werkt, worden zulke investeringen nu eenmaal makkelijk uitgesteld.

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 16:30

Ik werk bij de TNT post, waar aan de ook bezuinigd moet worden, de dure postbodes moeten eruit en het werk gaat naar de goedkopere postbezorgers, die wel volop aangenomen worden. En we moeten de wijken sneller lopen en voorbereiden, die tijden zijn ook al een stuk terug geschroefd.

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 17:46

Als je dan het volgende stukje in de krant leest....
(bron de stentor)

AMSTERDAM (ANP) - De top van het Nederlandse zakenleven heeft het eigen salaris vorig jaar fors zien stijgen. Het inkomen steeg met gemiddeld 8,1 procent, aldus de Volkskrant zaterdag, die de salarissen van bestuurders bij ruim 150 bedrijven onderzocht. De stijging zit vooral in toenemende bonussen en het verkrijgen van extra prestatieaandelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 21:08

Zesiram, ik ben het helemaal met je 2e alinea eens!
En voor wat betreft het bovenste stuk: fijn dat er bij jou wel goed nagedacht wordt over hoe jongeren aan te trekken én te houden. Ik zie maar al te vaak dat de overheid een stukje strategisch personeelsbeleid mist en al ben ik geen personeelsadviseur, ik had het wel geweten als ik daar zat! Maar goed, wie ben ik...