Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
sallandval schreef:Ik zou hem toch echt naar een VWO sturen, niet naar de HAVO en zéker niet naar het vmbo, op wat voor school dan ook.
Desnoods zonder rugzakje, dan ben je ook van hun voorwaarden af.
op het vwo zitten de meeste kids die niet zo supersociaal zijn, daar maakt dat ook niet uit; als je maar slim bent. Ik heb als begeleider gewerkt met autisten op de universiteit en dat ging prima met een beetje hulp. Ik heb ook op een HBO gewerkt, dat lijkt me veel minder voor een autist omdat daar veel meer een beroep wordt gedaan op groepswerk en sociaal doen en zo. mbo lijkt me helemaal ene drama...
volhouden hoor!
SunNDLM schreef:Nog een vraagje trouwens, asperger is naar mijn weten rec 3. Vanwaar het rugzakje rec 2?
Killyenn schreef:Fijn dat er wat beweging in zit! Ik ken zelf 3 autistische jongetjes die het ook prima doen op het VWO, 2 jongens die ik al ken sinds hun geboorte en een jongen dat ik het vorige schooljaar heb 'gecoacht' in zijn eerste jaar omdat ik vertrouwensleerling was. Belachelijk dat hij enkel om zijn rugzakje naar een school ver onder zijn niveau zou moeten.
Wel viel me op dat er hier gesproken werd over 'het VWO' als een plek waar het meer om intellect dan om sociale vermogens gaat: dat is absoluut niet waar. VWO leerlingen zijn net zo goed jonge, onzekere kinderen die graag 'populair' willlen zijn en er wordt net zo veel op sociale skills gelet als op andere scholen. Er heerst op de meeste scholen zelfs een anti-intellectuele sfeer ('6-jes cultuur') en om nu te zeggen dat een bovengemiddeld intelligent autistische jongen om die sociale redenen beter op het VWO zou passen dan op het VMBO vind ik vergezocht. Neemt niet weg dat hij qua uitdaging natuurlijk veel beter op een VWO school past, hoewel ik zou opletten of hij ook daar wel genoeg te doen krijgt: als ik zo lees wat hij nu al allemaal interessant vind zou het best kunnen dat ook het VWO gaat vervelen, en dat zou zonde zijn.