Moet ik er voor gaan of niet...?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Lois_

Moet ik er voor gaan of niet...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 20:03

:wave:
Hoi Bokkers , ik heb advies nodig.
Ik zit nu in de 2de van een Havo/vwo school , en in de derde ga je dan havo of vwo doen.
Ik heb voorlopig Havo advies gekregen , maar wil zelf graag vwo doen omdat ik dierenarts wil worden (of iets in die richting).
Ik ben al harder aan het werken , maar soms twijfel ik wel of ik het echt kan...
Ik ben namelijk doodsbang dat als ik in 3Vwo zit , dat ik het niet red of door het huiswerk echt geen tijd meer heb om leuke dingen te doen... :=
Ik heb op dit moment geen paard of verzorgpaard , dus die zal er niet onder lijden.
Ik ben denk ik best bereid om er echt voor te gaan maar ik wil gewoon weten of ik het kan.
Van sommige leraren heb ik ook wel Vwo advies gehad , ik weet alleen zelf niet welke.
Dinsdag heb ik een gesprek met m'n mentrix , en dan gaan we m'n cijfers vergelijken.
Ik heb echt advies nodig en op antwoorden als; "je moet doen wat je zelf wilt" heb ik natuurlijk niks ;)
Laatst bijgewerkt door Fenn op 17-04-11 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Opmaak veranderd

git

Re: Moet ik er voor gaan of niet...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 20:07

Het lijkt mij verstandig om eerst dat gesprek op school eens af te wachten. Je weet dan precies voor welke vakken je het vwo wel aan kunt, en voor welke vakken je extra hard zult moeten blokken. Het is nu een aantal jaar dat je dan misschien inderdaad wat minder tijd hebt om leuke dingen te doen, maar als je graag dierenarts wilt worden, zul je er dat voor over moeten hebben. Het lijkt me, als je nu kiest voor meer tijd voor leuke dingen, je er later spijt van zult krijgen.
Als je vwo eigenlijk niet aankunt, ga het dan niet doen. Het is niet vol te houden om jaar na jaar op je tenen te moeten lopen, en het dan nog niet aan te kunnen.
Laat je dus op het komende gesprek goed informeren.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 20:15

[JH]->[STW]

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 20:18

Bedankt voor je reactie , ik wilde sowieso ook eerst het gesprek afwachten.
Ik ben ook idd bang dat als blijkt dat ik het makkelijk gekund had , ik enorm spijt krijg achteraf.
Als ik op m'n tenen moet lopen is dat inderdaad ook niet prettig , dat zei m'n mentrix ook al.
Ik zal dinsdag ook nog wel ff laten weten hoe het gesprek is verlopen ;)

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 20:19

Ik weet niet hoe oud je bent, maar denk ook al eens na over wat je zou willen doen als dierenarts geen optie zou zijn, en kijk wat je daarvoor nodig hebt: Havo of VWO. Als je leraren denken dat je VWO aan kan, dan zou ik er zeker voor gaan. Je hebt dan als je straks klaar bent wat meer keuze met wat voor studie je wil gaan doen. Maar het moet niet zo zijn dat je jezelf de resterende schooltijd een slag in de rondte moet werken om het niveau aan te kunnen. Leren prima, maar je moet ook ruimte over houden voor de leuke dingen en je op je gemak voelen in je klas!

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 20:24

Als je dierenarts wil worden is het natuurlijk wel handig om via het VWO op de universiteit terecht te komen.

Zelf ben ik door ADHD ingedeeld op de havo (ik ben hoogbegaafd en heel vaardig dus had wat dat betreft prima het VWO aangekunt, alleen heb ik een concentratieprobleem waar ik nu wel mee om kan gaan).
Wel heb ik altijd universitaire ambities gehad, met als gevolg dat ik die ambities waar kon maken via het HBO (propedeusejaar).

Ik heb een hoop vriendinnetjes die VWO hebben gedaan, die hebben er 10 keer harder voor moeten bikkelen dan ik (HAVO deed ik met 10 vingers in m'n neus). En uiteindelijk was het resultaat (incl. de besteedde tijd) exact hetzelfde. :D

Extra voordeel aan een propedeusejaar is dat dit globaal aansluit bij wat je wil gaan doen, waardoor je je dus nog extra kunt oriënteren, én kunt snuffelen op stage of dit wel echt de richting is die je op wil. Erg handig, vooral omdat je dan nog zo jong bent. :)

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 20:27

Je kan natuurlijk ook eerst havo doen en kijken hoe dat gaat en als je dan geslaagd bent, dan nog 2 jaar vwo er achteraan doen. Kost wel iets meer tijd, maar dan hoef je misschien niet op je tenen te lopen nu.

ponieszlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 20:31

Ik zou gewoon voor het vwo gaan hoor! :)
Als bij bijv zoiets als dierenarts je hart ligt, ga er dan voor nu het nog kan!

Jeudi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 20:34

Ik heb me in de tweede klas helemaal rot gewerkt om op het vwo te mogen. Ik wist nog niet wat ik wilde worden, maar ik wildr me bewijzen tegenover het "thuisfront".
Voor mij is het geen goede keuze geweest en ik had beter havo kunnen gaan doen. Ik ben totaal mn motivatie kwijt en ga straks naar de universiteit omdat ik het anders zonde vind van mn vwo... Ik heb wel een hartstikke leuke studie gevonden, daar niet van, maar er zijn ook zat leuke hbo's!

Ik zou als ik jou was dus goed gaan orienteren op je back-up plan voor als dierenarts niet lukt, als dar veel leuke hbo studies uitkomen zou ik als ik jou was lekker havo gaan doen, maar als jij je later beter thuis gaat voelen op een universiteit moet je daarvoor gaan knallen, want ik weet zeker dat je het zal halen, als je maar een goede motivatie hebt!

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 20:39

@Snadrem:
Ik ben nu 14, en ik wil dierenarts worden of anders een beroep met paarden.
Ik heb over andere dingen nagedacht maar ik wil sowieso iets met dieren doen :j
Ik wil idd ook mezelf niet "dood leren/werken" maar er iets meer aan doen wil/kan makkelijk.

@JuliaMaria:
(ik weet niet echt wat propdeusejaar is :o )
Hoe bedoel je dat het resultaat van je vriendinnen hetzelfde was als dat van jou?
Volgens mij kun je bij mij op school ook op snuffelstage , maar dat weet ik eigenlijk niet zeker.
Anders wil ik dat natuurlijk wel doen en misschien wordt ik uiteindelijk geeneens dierenarts maar vind ik wat anders.(hoeft natuurlijk niet te gebeuren)

@enny:
Als ik echt havo ga doen wil ik denk ik wel nog 2 jaar vwo erachteraan doen :j

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 20:42

@Jeudi:
Ik ben ook aan het nadenken wat ik nog meer zou willen worden en net zoals jij zegt zijn er genoeg hbo's , voor elk wat wils.
Als ik ook een goede motivatie heb en weet dat ik kan, zal ik er echt voor gaan :j
(ik zal me dan wel vaker van bokt moeten bannen := )

Jeudi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 20:46

Haha, ja, herkenbaar! Nog niet zolang geleden heb ik een vrijwillige ban aangevraagd om te gaan werken voor school. Het is lastig, maar als een aantal leraren nu al hebben gezegd dat ze jou wel op het vwo zien dan denk ik dat je ervoor moet gaan, succes ermee!

mietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 20:52

Ik heb 3 jaar VWO gedaan en toen werd ik zo fanatiek in de paarden dat ik ben doorgegaan naar 4 HAVO! Inmiddels heb ik mijn eigen bedrijf en volg ik een HBO opleiding Personeel en Arbeid!

Shylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 21:21

If you can dream it, you can do it!

Da's echt waar! Ik heb in de schakelklas (1e klas van de middelbare school) gezeten (ik weet niet of dat nog bestaat, maar dan weten ze nog niet zeker of je nu mavo of havo niveau bent). En in de 3e klas hadden ze ook liever gezien dat ik naar de Havo ging, maar ik moest en zou het vwo afronden omdat ik dierenarts wil worden. En wat denk je...
Ik ben nu al 3e jaars student diergeneeskunde! :D Als je het echt wil dan kun je het! En het is makkelijker om een stap terug te doen, dan een stap omhoog.
Dus als je door kunt stromen naar het vwo zou ik het gewoon doen, lukt het niet dan kun je altijd nog terug. Maar dan weet je voor jezelf dat je er alles aan hebt gedaan.

Heel veel succes! :D :D

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 21:24

Tja, dat is een lastige. Het is geen schande om via de havo alsnog naar het vwo te gaan. Dat 'kost' je een jaar, maar als het vwo in eens te hoog gegrepen blijkt en je blijft een jaar zitten, ben je dat jaar ook kwijt.
Mijn broer heeft iets soortgelijks gehad maar dan met de toenmalige mavo/havo. Hard gewerkt in de derde om naar 4 havo te mogen en daar prompt blijven zitten omdat het toch wel zwaar was.

Je kunt er wel voor gaan, maar tot welke prijs. Je zelf het rambam leren om met de hakken over de sloot over te blijven gaan, lijkt mij geen fijne school carrière, dan zou ik voor een stapje rustiger gaan, met goede resultaten, waardoor je motivatie ook blijft werken.

Maar als je door jezelf hard aan het werk te zetten het niveau redelijk gemakkelijk zou kunnen halen, is het natuurlijk helemaal niet verkeerd om meteen naar het vwo te gaan.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 21:32

JuliaMaria schreef:
Als je dierenarts wil worden is het natuurlijk wel handig om via het VWO op de universiteit terecht te komen.

Zelf ben ik door ADHD ingedeeld op de havo (ik ben hoogbegaafd en heel vaardig dus had wat dat betreft prima het VWO aangekunt, alleen heb ik een concentratieprobleem waar ik nu wel mee om kan gaan).
Wel heb ik altijd universitaire ambities gehad, met als gevolg dat ik die ambities waar kon maken via het HBO (propedeusejaar).

Ik heb een hoop vriendinnetjes die VWO hebben gedaan, die hebben er 10 keer harder voor moeten bikkelen dan ik (HAVO deed ik met 10 vingers in m'n neus). En uiteindelijk was het resultaat (incl. de besteedde tijd) exact hetzelfde. :D

Extra voordeel aan een propedeusejaar is dat dit globaal aansluit bij wat je wil gaan doen, waardoor je je dus nog extra kunt oriënteren, én kunt snuffelen op stage of dit wel echt de richting is die je op wil. Erg handig, vooral omdat je dan nog zo jong bent. :)

Je propedeuse is simpelweg het eerste jaar van je studie. Als je alle 60 punten van het eerste jaar hebt, zeggen ze dat je je propedeuse hebt gehaald. Dit kan in 1 jaar, maar de meeste mensen doen er 2 jaar over (want als je ook maar één vakje niet hebt, heb je je P ook niet). Je HBO-P geeft in sommige gevallen toegang tot het eerste jaar van een universitaire studie.

Maar, doe daar aub niet te makkelijk over... Veel mensen die ook zo denken ('zelfde bereiken met minder moeite') halen het uiteindelijk niet op de uni omdat ze de discipline van het VWO hebben gemist. Ik merk het zelf ook heel erg. Het lukt wel, maar het is moeilijk. Bovendien is een hbo propedeuse een stuk duurder dan dat extra jaartje vwo! (Collegegeld, boeken, ws heb je in je eerste maand nog geen OV..). Daarnaast worden de regels voor de HBO-P extra aangescherpt, waardoor je dus de kans loopt dat je naast je propedeuse nog extra vakken moet gaan volgen om naar de uni te mogen. Niet van deze optie uit gaan dus!!

Wat ik je adviseer is om het toch te proberen op het vwo :) Misschien is het helemaal niet zo erg als je dacht! Daarnaast moet je ook naar de profielvakken kijken die je nodig zou hebben voor dierengeneeskunde (biologie, wiskunde etc). Stel je bent bijv. niet zo goed in economie op VWO niveau is er geen man overboord, want dat heb je toch niet nodig voor de DA opleiding.

Mocht het vwo toch te zwaar voor je zijn, is er altijd een mogelijkheid om na 3 vwo verder te gaan in 4 havo.
Laatst bijgewerkt door Magrathea op 17-04-11 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 21:32

Met hetzelfde resultaat bedoel ik dat we allebei op de universiteit terecht gekomen zijn en er even lang over gedaan hebben, alleen heb ik de makkelijke (en leuke!) weg bewandeld, en zij de lastige.

Een propedeusejaar is het eerste jaar van een HBO opleiding.
Dus bijvoorbeeld als je uiteindelijk psychologie wilt studeren aan de universiteit, maar alleen een HAVO diploma hebt, dan kun je een HBO opleiding toegepaste psychologie gaan doen. Daar moet je dan in één jaar al je studiepunten (60) halen, dan heb je je propedeuse op zak. Jouw medeleerlingen gaan dan door naar het tweede jaar, jij maakt dan de overstap naar de universiteit.

Je propedeuse is dus een toegangsbewijs voor de universiteit, net zoals een VWO diploma.

Margrathea: Dat zijn dingen die je uiteraard uit moet pluizen, lijkt me logisch. En wat betreft de mentaliteit: Als je iets graag wil dan ga je ervoor, dan valt die omschakeling juist mee. De meeste mensen die eerst hun P halen met de bedoeling om naar de uni te gaan, ervaren het HBO juist als saai en onder niveau, omdat ze gefocussed zijn op de universiteit en de mentaliteit die daarbij hoort.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 21:39

JuliaMaria schreef:
Margrathea: Dat zijn dingen die je uiteraard uit moet pluizen, lijkt me logisch. En wat betreft de mentaliteit: Als je iets graag wil dan ga je ervoor, dan valt die omschakeling juist mee. De meeste mensen die eerst hun P halen met de bedoeling om naar de uni te gaan, ervaren het HBO juist als saai en onder niveau, omdat ze gefocussed zijn op de universiteit en de mentaliteit die daarbij hoort.

Ja, ik snap wat je bedoelt :) Maar misschien ligt dat een beetje aan mijn gebied (techniek) maar veel mensen vinden de technische hogeschool onder hun niveau en op de uni falen ze keihard en weten ze niet hoe snel ze weer terug moeten naar het hbo :P. Het verschil is daar echt megagroot. Ik weet niet hoe dat zit met dierengeneeskunde..
En trouwens, ik zou niet weten welke HBO-P toegang verschaft tot dierengeneeskunde aan de uni. :)

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 21:44

Van een HBO propedeuse of een afgeronde HBO naar opleiding diergeneeskunde is toch wel een hele grote stap en de kans dat je wordt toegelaten op de Uni is véél kleiner als dat je een VWO diploma hebt.

Ik zou dus toch kijken of je door kunt naar het VWO of eventueel eerst havo en dan VWO. Als Dierenarts echt je droomberoep is :)

Heb namelijk klasgenoten gehad die dus naar België toemoesten terwijl ze een super achtergrond hadden (paraveterinair, HBO diermanegement, al veel stages gelopen in de kliniek etc) maar toch zien ze liever iemand met een VWO achtergrond dan een HBO achtergrond hier in Nederland.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 21:45

Een technische studie ligt inderdaad iets anders denk ik, heb ik geen zicht op maar dat lijkt me op universitair niveau ook erg pittig. :j

Ik heb even gesnuffeld, en op de site van de UU kwam ik het volgende tegen:
''Je bent toelaatbaar tot de universiteit met een hbo- of universitair(e) propedeuse/einddiploma. Een afgerond eerste jaar van een universitaire bacheloropleiding wordt niet gelijkgesteld aan een propedeuse. Heb je naast één van deze diploma’s ook een vwo-profieldiploma, dan word je op basis daarvan ingedeeld in een lotingsklasse.

De opleiding diergeneeskunde stelt daarnaast nog een aantal vooropleidingseisen.''

Die vooropleidingseisen zijn waarschijnlijk dat je vakken als biologie moet hebben gehad (kan je altijd bijscholen, dus niets is onmogelijk).

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 21:46

Toelatingseisen Dierengeneeskunde schreef:
-Een propedeutisch- of einddiploma van een hbo-opleiding, afgegeven door een onder de WHW vallende hogeschool. Aanvullende eis is dat de vakken natuurkunde, scheikunde, biologie en wiskunde A of B aantoonbaar zijn afgelegd op vwo-niveau. Met een propedeutisch diploma kun je niet deelnemen aan de decentrale selectie (tenzij in het bezit van een vwo-diploma met de juiste vakken).

Dit bedoel ik dus met aanvullende eisen :P
Persoonlijk zou ik dan liever gewoon VWO doen hoor...

Bijscholen is wel echt heel erg duur en zwaar, dan ben je uiteindelijk nog langer bezig.. Dus ik geloof best dat jij het makkelijke pad hebt bewandeld met psychologie en dat dat voor jou perfect werkt, maar sowieso liggen die dingen bij geneeskundige studies toch wel heel anders (omdat je daar liever niet mensen wilt hebben die denken 'oh ik doe even de makkelijke weg via het hbo'.. denk ik zo).
Ik heb zelf wiskunde en natuurkunde bij moeten scholen, waar ik geloof ik iets van 500 euro per vak voor kwijt was. Dus financieel gezien is het al echt enorm a-relaxt..

Ik ben nu echt niet de HBO-P-ers aan het afkraken (ben er zelf tenslotte één :P ) maar ik denk gewoon dat dit voor TS niet echt de goede optie is.

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 07:32

Wat een reacties , bedankt allemaal! :)

@Jeudi:
Je kan dat dus aanvragen?
Dat zal dan wel een goed idee voor mij zijn :j

@Shylah:
Volgens mij mag je bij onze school ook terug naar 3Havo als je het haalt.
Dat wil ik ook nog even navragen , maar dat stelt ook beter gerust want dan weet je dat je dan niet van school af moet oid.
Dankjewel!

@Marije_jiplover:
Ik wil er ook niet zo hard voor moeten werken zonder resultaat , dan blijft het inderdaad niet lang leuk.
Mezelf meer aan het werk zetten zal ik sowieso zeker doen :j

@Magrathea:
Ik ben helaas niet super goed met wiskunde , biologie gaat me prima af net als bijna alle talen.
Ik wil vakken waar ik goed in ben niet allemaal laten vallen, als je een paar vakken hebt die je al langer leuk en makkelijk vind zal dat ook makkelijk gaan.

@JuliaMaria:
Mijn broer wil toevallig HBO toegepaste psychologie gaan doen , maargoed dat is nu niet belangrijk.
Oke dat snap ik dan , over hetzelfde resultaat.

@Thats_Me:
Dat dacht ik ook al , dat je ook veel meer kans op toelating hebt als je een vwo diploma hebt.

@Magrathea en JuliaMaria:
Als het mogelijk is wil ik niet nog moeten bijscholen maar meteen de nodige vakken op school afmaken.

Iedereen bedankt , ik ga dinsdag bij het gesprek nog even wat dingen navragen , maar iig bedankt voor jullie informatie! :)

Jeudi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 09:12

Haha ja, ik heb een mod gepb't en verteld dat ik wilde gaan werken voor mn toetsweek maar dat het niet goed lukte met teveel afleiding van bokt ed en toen om een ban van drie weken gevraagd en dat hielp erg goed!

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 10:22

Oke , dat ga ik dan denk ik wel doen voor de eerste weken van de 3de ofzo :)

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 11:57

Doen! Je krijgt er spijt van als je het niet probeert.