Ontevreden over opleiding Fotografie en/of Kunst?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JolandaS

Berichten: 1122
Geregistreerd: 08-03-07
Woonplaats: Esbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 18:34

Fiffill schreef:
Edit: krijg net trouwens bericht dat ik ben toegelaten. :D

Super! Gefeliciteerd! *\o/*

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: Ontevreden over opleiding Fotografie en/of Kunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 23:07

Dankjewel. :D

Sjaad

Berichten: 4728
Geregistreerd: 04-04-04
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 17:42

Citaat:
Nishada, ik dacht al dat je je zou gaan melden hier. :j
Bij jou ging de inspiratie/ideeën vooral weg toch?

:)
Ja, klopt. De fotografie kon mij op een gegeven moment niet meer inspireren. Ik weet niet precies hoe dit is gekomen, maar ik heb tot nu toe ook niet meer het idee gehad om weer met fotograferen te beginnen. Ik ben op de Fotoacademie begonnen met de autonome richting, waar ik me juist erg goed in kon vinden. Ik heb nog in het promotieteam van de Fotoacademie gezeten en voor de FoAc in het blad 'De fotograaf' gestaan. Toen ik me in het autonome niet meer zo kwijt kon, ben ik documentair gaan doen. Ondanks dat ik niet meer fotografeer, vind ik de documentaire fotografie tot op de dag van vandaag eigenlijk nog steeds leuk om te doen en prachtig om dit soort werk te zien.

Jammer dat je niet tevreden bent over je huidige opleiding, maar ik kan me wel voorstellen waarmee je zit, na het lezen van je topic. Ik vond het werk dat ik van je gezien heb dat je maakte ( vooral je portretten en illustratieve beelden ), wel elke keer weer beter worden nadat je een tijd bezig was met je opleiding!

EvelijnS

Berichten: 17537
Geregistreerd: 17-11-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 20:30

Ik ben een paar weken gestopt met de opleiding Autonome Beeldende Kunst aan Academie Minerva te Groningen. De reden was voor mij dat er heel veel druk op je staat, je moet constant blijven presteren en produceren. Ik vind het moeilijk om te presteren onder druk en helemaal in dit vak is het dan moeilijk om aan die eisen te blijven voldoen.
Ik heb een aantal maanden getwijfeld, maar ben uiteindelijk toch gestopt. Ik vind het nog steeds leuk om te tekenen, te schilderen en te fotograferen, maar ik merk nu dat ik het veel prettiger vind omdat ik niet per sé hoef te presteren. :)

JolandaS

Berichten: 1122
Geregistreerd: 08-03-07
Woonplaats: Esbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 20:49

EvelijnS schreef:
Ik ben een paar weken gestopt met de opleiding Autonome Beeldende Kunst aan Academie Minerva te Groningen. De reden was voor mij dat er heel veel druk op je staat, je moet constant blijven presteren en produceren. Ik vind het moeilijk om te presteren onder druk en helemaal in dit vak is het dan moeilijk om aan die eisen te blijven voldoen.
Ik heb een aantal maanden getwijfeld, maar ben uiteindelijk toch gestopt. Ik vind het nog steeds leuk om te tekenen, te schilderen en te fotograferen, maar ik merk nu dat ik het veel prettiger vind omdat ik niet per sé hoef te presteren. :)

Klinkt als een verstandige beslissing.
Zoals ik op de vorige pagina al schreef:
JolandaS schreef:
Verder is er ook een heel groot verschil tussen fotograferen voor de hobby en fotograferen voor je werk. Dat geldt voor meer hobby's.... ;)

Ik ben destijds de opleiding aan de FVS gaan volgen omdat ik heel veel wilde leren over fotografie. Pas tijdens de opleiding is langzamerhand het idee ontstaan om er mijn beroep van te maken. Door de verhalen uit de praktijk van de diverse leraren kreeg ik alleen maar steeds meer lol in fotografie.

Als de druk op school al te hoog is, dan kun je je -terecht- afvragen of je geschikt bent om er je beroep van te maken.....

Fietspomp
Berichten: 4756
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 21:05

Ik studeer zelf interactieve vormgeving. Dit is ook een vrij creatieve opleiding waar ik toch echt vol goede moed en vol ideeën en creativiteit aan begon. Maar inmiddels, 4 jaar later, in mijn afstudeerjaar.. Ben ik absoluut niet creatief meer, motivatie is compleet verdwenen. De moed is me letterlijk in de schoenen gezonken en ik ga hier dan ook niet in verder, niet als werk en niet als vervolgopleiding.

Mijn school is zo belachelijk slecht, de lessen zijn slecht, de projecten zaai... Over de planning en de organisatie nog maar niet te spreken. Het is gewoon rampzalig. :=
Ik denk dat ik serieus instort als ik het dit jaar niet haal. Ik wil echt niets liever dan snel van deze school af zijn en er nooit meer wat mee doen :+.

Ik vind het heel jammer want het beroep zelf is echt heel erg leuk! Maar ik kan de motivatie en de creativiteit niet meer vinden om met de weinige dingen die ik geleerd heb ook echt iets te doen. Ik WIL het gewoon niet meer.
Alice13: De docenten bij mij op school zijn ook heel erg ontevreden over de opleiding. Ze geven zelf aan dat de communicatie onderling heel slecht is en dat eigenlijk alles slecht gaat op mijn school :=.

Wel wil ik heel graag verder studeren in de fotografie, en wilde hiervoor inderdaad naar de eerder genoemde studie van het KABK gaan :).

Ik studeer nu overigens aan het Mediacollege!

SaskiaKur

Berichten: 6088
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Limburg,Voerendaal

Re: Ontevreden over opleiding Fotografie en/of Kunst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 21:32

Wow... vind me heel erg terug in je verhaal DD.
Hopelijk slaag je toch zodat je snel er vanaf bent!

JolandaS

Berichten: 1122
Geregistreerd: 08-03-07
Woonplaats: Esbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 22:27

DarkDreamer schreef:
Ik studeer zelf interactieve vormgeving. Dit is ook een vrij creatieve opleiding waar ik toch echt vol goede moed en vol ideeën en creativiteit aan begon. Maar inmiddels, 4 jaar later, in mijn afstudeerjaar.. Ben ik absoluut niet creatief meer, motivatie is compleet verdwenen. De moed is me letterlijk in de schoenen gezonken en ik ga hier dan ook niet in verder, niet als werk en niet als vervolgopleiding.

Ik vind het heel jammer want het beroep zelf is echt heel erg leuk! Maar ik kan de motivatie en de creativiteit niet meer vinden om met de weinige dingen die ik geleerd heb ook echt iets te doen. Ik WIL het gewoon niet meer.

Dat snap ik niet. Je vind het beroep heel erg leuk maar je wilt het niet gaan uitoefenen?
Ik krijg de indruk dat je er juist achter bent gekomen dat het beroep anders is dan je je had voorgesteld of dat is gebleken dat het minder bij je past dan dat je dacht.
DarkDreamer schreef:
Wel wil ik heel graag verder studeren in de fotografie, en wilde hiervoor inderdaad naar de eerder genoemde studie van het KABK gaan :)

Dan is het handig als je voor die tijd je creativiteit weer teruggevonden hebt. ;)

Fietspomp
Berichten: 4756
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 22:34

JolandaS schreef:
DarkDreamer schreef:
Ik studeer zelf interactieve vormgeving. Dit is ook een vrij creatieve opleiding waar ik toch echt vol goede moed en vol ideeën en creativiteit aan begon. Maar inmiddels, 4 jaar later, in mijn afstudeerjaar.. Ben ik absoluut niet creatief meer, motivatie is compleet verdwenen. De moed is me letterlijk in de schoenen gezonken en ik ga hier dan ook niet in verder, niet als werk en niet als vervolgopleiding.

Ik vind het heel jammer want het beroep zelf is echt heel erg leuk! Maar ik kan de motivatie en de creativiteit niet meer vinden om met de weinige dingen die ik geleerd heb ook echt iets te doen. Ik WIL het gewoon niet meer.

Dat snap ik niet. Je vind het beroep heel erg leuk maar je wilt het niet gaan uitoefenen?
Ik krijg de indruk dat je er juist achter bent gekomen dat het beroep anders is dan je je had voorgesteld of dat is gebleken dat het minder bij je past dan dat je dacht.
DarkDreamer schreef:
Wel wil ik heel graag verder studeren in de fotografie, en wilde hiervoor inderdaad naar de eerder genoemde studie van het KABK gaan :)

Dan is het handig als je voor die tijd je creativiteit weer teruggevonden hebt. ;)

Ik ga het beroep niet uitoefenen omdat ik te weinig kennis heb opgedaan en ook niet meer de motivatie heb om me er in te gaan verdiepen (En nee ook niet om een vervolgopleiding te doen om die kennis nog op te krikken, mijn motivatie hiervoor is gewoon weg geslagen). Dit is dus niet omdat ik ontdekt heb dat het minder bij me past ;). Ik heb een hele leuke stage periode gehad, maar mijn kennis van het vakgebied is gewoon veel te laag. En dit komt dus door de slechte kwaliteit van mijn opleiding.

En wat betreft creativiteit.. Ik heb het over de creativiteit in de interactieve vormgeving. Wat betreft fotografie heb ik genoeg creativiteit en motivatie hoor :).

JolandaS

Berichten: 1122
Geregistreerd: 08-03-07
Woonplaats: Esbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 20:54

DarkDreamer schreef:
Ik ga het beroep niet uitoefenen omdat ik te weinig kennis heb opgedaan en ook niet meer de motivatie heb om me er in te gaan verdiepen (En nee ook niet om een vervolgopleiding te doen om die kennis nog op te krikken, mijn motivatie hiervoor is gewoon weg geslagen). Dit is dus niet omdat ik ontdekt heb dat het minder bij me past ;). Ik heb een hele leuke stage periode gehad, maar mijn kennis van het vakgebied is gewoon veel te laag. En dit komt dus door de slechte kwaliteit van mijn opleiding.

Oké, nou snap ik het.
DarkDreamer schreef:
En wat betreft creativiteit.. Ik heb het over de creativiteit in de interactieve vormgeving. Wat betreft fotografie heb ik genoeg creativiteit en motivatie hoor :).

Ook duidelijk. :)

@Saskia: ben je al van de voltijd naar de deeltijd, of kan dat niet tussentijds?