Scriptie verzorgende niv. 3

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

rOmii

Scriptie verzorgende niv. 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 14:52

Hoi Hoi,
Ik zit in de laatste fase (uitstroom fase) van mijn opleiding.
Ik doe de opleiding verzorgende IG, en ben begonnen met mijn scriptie. Hierbij is het de bedoeling dat ik via de methode Gordon mijn visie schrijf (wenselijk) en hoe het werkelijk gaat in de praktijk. Hieruit komen dan knelpunten, en daar gaat mijn verdere scriptie over. ik vindt zelf hospitalisatie een mooi onderwerp dus ik ben benieuwd wat eruit komt. Goed, nu mijn vraag. Is er iemand die pas een scriptie heeft afgerond (althans via deze methode) die ik zou mogen inzien?
Op school hebben wij ook voorbeeld scripties, maar ik ben pas de week van 8 maart weer op school en wil graag nu verder aan de gang!
Het is niet mijn bedoeling om de scriptie te "kopieren" maar ik vind het fijn om te zien hoe anderen het doen/gedaan hebben. Dus ik hoop reactie te krijgen dat ik weer verder kan met mijn eigen scriptie :D
Edit: Ik werk in de ouderenzorg en heb dus een scriptie over verzorgings-verpleeghuis. Welke richting je scriptie is maakt voor mij niet uit ;-) Gaat mij niet om de inhoudelijke informatie maar om de lay-out vooral.. en om even op ideeen te komen voor de gordon methode.

Alvast bedankt!

Groetjes Romy

rOmii

Re: Scriptie verzorgende niv. 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 18:40

Ik ga als ik nog niks heb morgen langs school om te kijken of er nog iemand aanwezig is die mij kan helpen!
mijn eigen mentor is alleen op dinsdag aanwezig.. dus ik hoop dat ik hier nog reactie krijg :)

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 22:59

Vaak hebben scholen/universiteiten websites om scripties in te zien.
HvA: http://scriptiesonline.bib.hva.nl/
UvA: http://www.dare.uva.nl/cgi/b/bib/bib-id ... ge=boolean

Hoever ben je al met je scriptie? Heb je al je onderzoeksvraag en deelvragen geformuleerd? Is je plan goedgekeurd?

Ik ben zelf helemaal niet bekend met de Gordon Methode, maar wat iig sowieso belangrijk is, is om goed over je vragen na te denken. Houd goed de hoofdlijnen in gedachte. Als je niet goed weet wat je wil weten, dan dreig je snel te verzuipen. Verder vind ik het zelf fijn om in het begin al bezig te zijn met een inhoudsopgave...hoe wil je het indelen, welke onderwerpen/vragen wil je ongeveer waar behandelen.

Lay-out lijkt me iets om pas over na te denken als je het inhoudelijk af hebt. Ik zelf houd het lekker simpel in de huisstijl van m'n school denk ik. (HvA. Ben zelf nu ook bezig met m'n scriptie).

rOmii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 10:57

Gordon is een methode waarmee je een opname doet. Alleen het is de bedoeling dat via deze patronen jij neerzet wat je visie is bv. uitscheiding -> Ik vind het belangrijk dat de bewoners tijdig verschoond worden. en werkelijk is dit nog wel eens een probleem, soms zitten mensen een tijdje in een vieze inco. dan heb je een knelpunt. Alleen gaat het over de gehele organisatie en niet over 1 pers. ;) en dat vond ik even lastig, dus ik ga zo richting school hopen dat er een mentor aanwezig is die bij de spullen van mijn mentor kan!

Meliszy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 19:23

Hoi!

Ik weet niet of je al een onderwerp hebt maar ik heb vorig jaar mijn scriptie voor Vz opleiding gedaan.
Mijn onderwerp was: De bejegening van dementerende zorgvragers.
Hier kun je veel theorie over vinden en in de praktijk is dit iets wat vaak verkeerd gaat.
Denk aan de verschillende benaderingswijzen; ROT/ROB/validation/Reminiscentie enz.
Vooral dat gaat verkeerd.
En dan zou je als onderzoek een observatielijst kunnen maken om te observeren of dit goed gaat en als verbetervoorstel op de afdeling een papier hangen met in het kort de benaderingswijzen en wanneer en bij wie die toegepast wordt en dan een mapje maken met de verschillende vormen van dementie en ook daar de verschillende benaderingswijzen inzetten.

Als je meer wilt weten hoor ik het wel

Groetjes

rOmii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 22:03

Hoi hoi,
Ja ik ben ondertussen al lekker ver :)
Mijn onderwerp is Hospitalisering! heb vanavond goed litratuur onderzoek gedaan en mijn enquete ligt al in alle postvakken van de medewerkers. Wel erg bedankt voor je post!

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 22:11

Wat is je onderzoeksvraag? :)

rOmii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 22:24

Wat zijn de gevolgen van hospitalisatie in Zorgcentrum Horizon?
Dat is dus de instelling waar ik in werk :) " kleinschalig" verzorgingshuis ong. 50 bewoners.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 22:26

Oke :j

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 22:27

HBO kennisbank heeft ook veel scripties om als voorbeeld te kunnen dienen...

rOmii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 22:29

Dus heb nu de defenitie, en wat gehospitaliseerd gedrag inhoud etc. hoe dit voorkomen kan worden. en dan doormiddel van de enquete wil ik in de praktijk te weten komen hoe de medewerkers zien en denken dat er hospitalisatie voorkomt en welke gevolgen dit heeft. Ik moet een verbeterpunt schrijven, en heb denk ik al bedacht wat ik ga doen. Wij hebben s' morgens een broodkar die word klaargemaakt door de nachtdienst. Bij opname word gevraagd wat je eten wil, en hierna niet meer zodoende zijn er nu mensen die al 4/5/6jaar elke ochtend 2bruine broodjes kaas krijgen (bv.) :) Ik denk dat ik dat punt ga aanpakken.