Opvoedvragen voor kinderen
Over de opvoeding van kinderen van 4 t/m 12 jaar.
Ben je al ouder? Denk dan even terug aan deze tijd.
Leeftijd: 25
Geslacht: vrouw
Provincie: gelderland
Leefomgeving: Stad / dorp / platteland
1. Zijn er bij jullie thuis veel regels waar je je aan moet houden? Ja / Nee.
Ik moet mij thuis wel / niet aan de regels houden, omdat, tuurlijk zijn er wat regels maar ik ben heel vrij op gevoed. Het meeste kon en mocht wel als ik het maar met ze besprak.
2. Mag jij thuis meebeslissen over bepaalden dingen (zoals boodschappen, avondeten, bedtijd, sport en noem maar op),
op welke manier doe je dit? Ja ik mocht paardrijden omdat ik dat graag wilde. Mijn broers en ik mochten ook aangeven wat we lekker vonden om te eten. De dingen die we niet lekker vonden moesten we uiterraard weleens eten.
3. Hoe reageren je ouders, wanneer je zegt dat je het ergens niet mee eens bent?
Dan praten we er over.
4. Wanneer je een keer niet goed luistert, worden je ouders dan snel boos en wat doen ze dan?
Nee ze hebben veel geduld met me gehad. Ik was geen makkelijk kind
Maar het werd wel uit gepraat.
5. Mag je thuis zelf bepalen wanneer je op het internet gaat en wat je daar doet? Ja / Nee, want had mijn eigen computer.
6. Wat is het eerste dat je doet wanneer je uit school komt? uhm ik ging meestal mee boodschappen doen of mijn pony doen of met een vriendinnetje spelen
7. Wanneer je ergens mee zit, kan je hier dan altijd over praten met je ouders? Zo ja, hoe? ja ik kan alles met mn ouders bespreken!
8. Wat zou je later anders willen doen bij de opvoeding van je eigen kinderen?[/quote]
Niks, als kind was ik het natuurlijk nooit met mn ouders eens. Maar nu ik ouder ben zie ik wel in dat ze het goed gedaan hebben. Ik vond het zelf fijn dat ik vrij gelaten werd in een hoop dingen en dat wil ik straks met mn eigen kids ook