Overstap voltijd naar deeltijd?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LePapillon

Overstap voltijd naar deeltijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 00:32

Hallo bokkers!

Ik zit op het moment in het derde jaar van de opleiding Sociaal Pedagogische Hulpverlening. In het stagejaar dus!
Door omstandigheden neem ik waarschijnlijk een time out, wat inhoud dat ik stop met de stage.
Tijdens deze time out wil ik 3 dagen werken en stappen ondernemen waardoor ik met nieuwe energie aan de slag kan.
Nu wil ik vanaf september de opleiding weer oppakken, maar ik ben bang dat ik mezelf daar niet toe kan zetten na de time out.
Kort gezegd ben ik "bang" dat het werken mij te goed bevalt en dat ik mezelf er niet toe kan zetten om weer elke dag in de schoolbanken te kruipen.

Laatst wees iemand mij op de optie deeltijd. Ik werk nu namelijk op een kinderdagverblijf voor gehandicapte kinderen en dit bevalt mij erg goed!
Op deze manier hoef ik na de time out mijn werk niet op te geven en kan ik evengoed mijn opleiding afmaken.
Ik heb al contact opgenomen met mijn SLB-er voor informatie over een eventuele overstap.
Ik heb namelijk geen idee in welk jaar ik dan instroom en hoe de rest van de opleiding er dan uitziet.
Ik weet alleen dat ik 20 uur in de week moet werken en 1 dag naar school.

Ik vroeg me af of er bokkers zijn met ervaring met een overstap van voltijd naar deeltijd? Hoe is dat gegaan en bevalt het?
Ben je naast het werk veel tijd kwijt aan de opleiding (opdrachten etc.)? Meer als met voltijd?

Alvast bedankt!

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 00:38

Ik kan je geen advies geven wat betreft de overstap, maar ik weet wel dat je bij deeltijd geen studiefinanciering ontvangt, en dat kan misschien een zware financiële last worden (ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken, maar het is een waarschuwing ;) )

Ik doe zelf een duaal opleiding, dat is in principe deeltijd, maar dan met een contract met een werkgever. (en je ontvangt wel stufi) Dat bevalt mij goed, alleen moet je wel beseffen dat het véél meer op thuiswerken aankomst, omdat je gewoonweg op school de tijd daar niet voor hebt.

Edit: Misschien kan ik je wel een beetje advies geven wat betreft een overstap... Ik ben van een voltijdstudie gestopt, half jaar fulltime gaan werken en toen aan duaal begonnen. Dit heb ik ook mede gedaan doordat ik dacht dat ik het niet zo trekken weer 4/5 dagen per week in de schoolbanken te zitten.
Maar dat is denk ik hoe je er zelf voor staat op het moment dat je weer wil gaan beginnen met school...

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 09:26

Ik zou eerst even met je SLB-er gaan praten, de overstap naar deeltijd klinkt vaak heel makkelijk, maar dat is vaak niet zo. Bij ons kan je bijvoorbeeld alleen de deeltijd in als je al 3 jaar relevante werkervaring hebt en minimaal 20 uur per week aan de studie gerelateerd werk. Ook begin je dan gewoon in jaar 1, ook al zit je in de voltijd al in jaar 3 bijvoorbeeld. Dit omdat de vakken niet hetzelfde zijn, maar net anders worden in gestoken.

Ook ontvang je inderdaad als je werkt (en meer dan 13000 euro per jaar verdient) geen stufi meer. Daarnaast moet je ook even goed nadenken welke gevolgen je beslissing heeft met het oog op de nieuwe kabinetsplannen (dat je maar 1 jaar mag uitlopen op je bachelor en ander 4600 euro collegegeld per jaar gaat betalen). Deze regel gaat zeker voor je op als je stufi ontvangt, het is nog onduidelijk wat ze gaan doen met studenten die geen aanspraak maken op stufi, maar wel langer studeren (deeltijdstudenten).

Informatie over hoe het is om deeltijd te studeren kan je hier vinden:
[STW] Ervaringen deeltijd studie en blijven werken
[STW] Voor- nadelen avondstudie / voltijdstudie

Mitnait

Re: Overstap voltijd naar deeltijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 09:38

Ik heb het eerste jaar van mijn SPH in voltijd gedaan, ik ben daarna overgestapt naar duaal. Duaal zit tussen voltijd en deeltijd in. Je werkt minimaal 24 uur per week en gaat 1 dag in de week naar school. Je ontvangt gewoon Stufi totdat je 13000 hebt verdient. Ik zette zelf mijn Stufi in september altijd stop. In Januari krijg je dan weer.
Als je de duale route kiest werk je als leerling en als je deeltijd kiest ben je een 'volwaardig' medewerker. Als je deeltijd gaat doen stroom je denk ik in het 3e jaar in, aangezien je deze dan niet hebt afgemaakt. Overleg wel goed met je SLB' er!

Hoe oud ben je trouwens? En waar zit je op school?

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 11:10

Minait, bij deeltijdopleidingen krijg je helemaal geen studifinanciering, ook niet als je onder de bijverdiengrens zit ;)

Duaal zit net weer wat anders in elkaar :)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 11:17

@Muisbal: dat ligt volgens mij aan hoe je je kan inschrijven, ik heb studiegenoten die in deeltijd studeren en stufi krijgen (maar er heel weinig bij werken..)

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 11:23

LePapillon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 11:26

Bedankt voor jullie reacties!

Duaal is dus bijna hetzelfde als deeltijd, maar dan krijg je bij sommige scholen alleen stufi met duaal?

In hoeverre betrek je het werk bij de opleiding? Moet je op je werk ook een begeleider hebben?
Moet je ook opdrachten doen op je werk (lijkt me wel)? Wat is het verschil daartussen met duaal en deeltijd?

@ Mitnait, ik ben 19. Ik doe de opleiding bij InHolland in Alkmaar.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 11:52

Duaal is dat je in dienst bent bij een werkgever, goedgekeurd door je school. Je gaat dan vaak 1 dag in de week naar school, of je werkt 4 weken achter elkaar en dan weer 3 weken fulltime school. Ligt een beetje aan de opleiding. Je werkgever geeft ook een eindoordeel over je functioneren richting school.

Bij deeltijd studeer je 1 dag per week of in de avonduren. Je hebt dan werk (meestal gerelateerd aan de opleiding) en je opdrachten uit school zijn gerelateerd aan je werk. Je werk beoordeelt je verder niet.

Mitnait

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 12:43

@Muisbal, dat klopt. Aangezien duaal voor mij een goede keuze was heb ik de duale variant toegelicht :D

Als je de duale route doet krijg je van je werk gewoon loon. ( Ik verdiende rond de 1200 (afhankelijk van de onregelmatigheid toeslag) en kreeg volgens mij rond de 90 euro aan stufi).
Op je werk heb je een werkbegeleider. Je opdrachten van school zijn niet alleen gericht op je werkplek (dit is op het MBO wel) Je krijgt wel opdrachten die je op je werk kan uitvoeren, maar ook daarbuiten.
Bij de duale route krijg je wat meer ondersteuning vanuit school en werk dan deeltijd.

Mitnait

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 12:43

Ik heb mijn opleiding overigens ook bij InHolland gedaan, maar dan in Rotterdam.

LePapillon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 00:15

Bedankt voor de informatie!

Hoe zit het verder met de studiefinanciering die ik al heb gehad tijdens voltijd?
Moet ik dat terugbetalen als ik overstap of blijft het een gift?

Edit: Ik heb vrijdag een afspraak met mijn SLB-er om alles door te spreken :)

wessjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 22:02

Oh ik meld me ook even bij dit topic. Ik zit ook op InHolland (Rotterdam) en wil ook overstappen omdat ik het allemaal even niet meer trek. Of ik neem een break. Ik ben me ook aan het orienteren naar de opties.

Maar jij zit nu dan zeker ook in je tentamenweken?

LePapillon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 23:04

Welke opleiding doe je wessjuh?

Ik heb nu inderdaad ook tentamenweek :j

Hoffie777

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 23:14

Ik heb afgelopen februari mijn eerste stage gedaan een halfjaar. Toen ik in september weer naar school moest vond ik dat verschrikkelijk. Ik leer meer uit de praktijk. Ook was voor mij het nadeel betreft school dat ik na mijn stage bij het bedrijf mocht blijven voor 16 uur per week. Ik heb het nog 8 weken volgehouden op school en heb toen een break genomen. Na wat overleg met mijn baas heb ik een jaarcontract kunnen krijgen vanaf januari met wat meer uren. Ik heb toen besloten om duaal te gaan doen en ga daar vanaf februari mee starten. Ik was al begonnen met mijn 3e jaar en in februari start ik daar weer in. Ik moet 4 dagen werken en op dinsdag naar school. Stufi gaat gewoon door. Deeltijd is vaak 5 dagen werken en een avond naar school en geen stufi ontvangen. Deeltijd zie je vaak bij mensen die al opleiding hebben gedaan en in hun huidige functie een nieuwe opleiding gaan volgen.
Ik zou eerder kiezen voor duaal dan deeltijd, aangezien deeltijd zwaarder is.

wessjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 14:28

Ik volg de MER, Management, economie en recht. Succes met je tentamens!

ano0uk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 14:32

Ik doe de Pabo en ben afgelopen jaar overgestapt. Ook wegens omstandigheden en weinig energie.
Het is een hele verandering, ik ging van 4 dagen school naar 1 avond/dag. Darnaast werk ik 2 dagen.
Mij is het goed bevallen. Je hebt wel meer vrije tijd en je moet opletten dat je wel je opdrachten en huiswerk blijft doen. Zelfdiscipline dus. Maar je hebt vooral meer rust en daarom zou ik nooit meer terug gaan naar de voltijd!

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 12:09

Excuses voor het inhaken, toch heb ik een relevante vraag. Heb er zelf 2 jaar HBO voltijd opzitten en ben van plan een heel andere richting in te gaan. Wil een jaar gaan werken en daarna duaal of deeltijd gaan studeren. Kan iemand mij vertellen hoe het dan zit met je studieschuld? Is het zo dat je binnen 10 jaar een Bachelor diploma moet behalen zodat je niet alles terug hoeft te betalen, of moet het echt specifiek een voltijd Bachelor zijn?

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 15:02

Ik zou er sowieso nog even achteraan bellen maar volgens mij is het zo dat jij die twee jaar dat je stufi hebt ontvangen (ga er even vanuit dat dat het geval is) dan niet terug hoeft te betalen, mits je je opleiding inderdaad binnen 10 jaar afrondt. Wel is het zo dat je geen stufi meer ontvangt als je deeltijd gaat studeren, duaal geloof ik wel.