Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
_Lot schreef:1. Ik ben een vrouw
2. Ik ben 31 jaar oud.
3. Ik woon in de provincie Antwerpen
4. Ik bezit wel eigen paard (aan huis).
5. Ik rij zelf wel paard. Ik rij wel wedstrijden
6. Heb je wel eens het idee dat paarden of paardenfaciliteiten storend zijn in het landschap? ja
7. Welke objecten vind je storend?
* Stalgebouwen (van die rommelige wrakkige schuilstalletjes)
8. Ben je voor of tegen de opruimplicht (= uitwerpselen paard opruimen tijdens buitenrit)? tegen (muv woonwijken etc.)
9. Ondervind je hinder van de verkeerstoename op het platteland? ja
10. Vind je dat verpaarding gerekent kan worden tot een vorm van horizonvervuiling (=het plaatsen van objecten of nemen van maatregelen die het beeld van de horizon of de harmonie van het landschap verstoren)? nee
Citaat:1. Ik ben een man/vrouw
2. Ik ben ..15.. jaar oud.
3. Ik woon in de provincie...Overijssel...
4. Ik bezit wel/geen eigen paard (aan huis/pensionstalling).
5. Ik rij zelf wel/geen paard. Ik rij wel/geen wedstrijden, ik rij wel/niet wekelijks in de natuur
6. Heb je wel eens het idee dat paarden of paardenfaciliteiten storend zijn in het landschap? ja/nee
* Omheiningen (hout of linten?)
* Stapmolens
* Rijbakken
* Stalgebouwen
* Anders
8. Ben je voor of tegen de opruimplicht (= uitwerpselen paard opruimen tijdens buitenrit)? voor/tegen
9. Ondervind je hinder van de verkeerstoename op het platteland? ja/nee
10. Vind je dat verpaarding gerekend kan worden tot een vorm van horizonvervuiling (=het plaatsen van objecten of nemen van maatregelen die het beeld van de horizon of de harmonie van het landschap verstoren)? ja/nee
_Lot schreef:Verpaarding is het proces waarbij het aantal paarden en paardenfaciliteiten op het platteland snel toeneemt. Niet alleen worden de koeien verruild voor paarden, maar ook ruiterpaden worden aangelegd, bijna elke boerderij krijgt een eigen rijbak en veel grote weiland worden opgedeeld om er meerdere paarden apart in te kunnen huisvesten. Ook ziet men steeds vaker opvallende opjecten in het landschap, zoals stapmolens of verlichtingen om de stal en rijbak heen. Maar denk ook aan de toename van ruiters langs fietspaarden, paarden uitwerpselen op de openbare wegen, verkeerstoename op het platteland door aanleg manege ect.
Dit is het onderwerp van mijn profielwerkstuk, verpaarding. MBV deze enquete wil ik te weten komen wat paardenliefhebbers van de verpaarding vinden.
1. Ik ben een man/vrouw
vrouw
2. Ik ben ..... jaar oud.
50
3. Ik woon in de provincie......
overijssel
2 paarden in pensionstalling
5. Ik rij zelf wel/geen paard. Ik rij wel/geen wedstrijden, ik rij wel/niet wekelijks in de natuur
ik rij ze allebei, rij zowel in binnenbak, als wedstrijden (soms als ik zin heb) en ook in de natuur
6. Heb je wel eens het idee dat paarden of paardenfaciliteiten storend zijn in het landschap? ja/nee
Ik vind de vraag te simpel. Ik heb vrij uitgebreid onderzoek gedaan naar en in het buitengebied (vanuit mijn werk) en o.a. ook gekeken naar de economische mogelijkheden van het buitengebied (vaak nevenactiviteiten van agrariers o.g.v. toerisme of bedrijfjes) en naar het gebruik van het buitengebied (diverse soorten recreatie zitten elkaar behoorlijk in de weg). Zo ook het in stand houden van het buitengebied. De melkwagen wordt steeds groter, dus boeren willen graag een verharde weg naar het eigen erf. Bedrijven moeten schaalvergroten, de gemiddelde koeienstal wordt er niet fraaier op en niet alle boeren zetten de koeien nog buiten. Nieuwe mensen komen van de stad in het buitengebied wonen en bouwen het boerderijtje om tot onneembare vesting met electische hekken e.d. In dit kader zie je ook wel paardeneigenaren gruwelijke zaken met de grond doen. En dan heb ik het niet over een netjes aangelegde buitenbak of binnenbak (ziet er niet anders uit dan een grote koeienloopstal) of over lichtvervuiling waarover afspraken te maken zijn. Maar over stapels witte balen hooi, lelijke afrastering van slecht gespannen wit lint met scheve palen en volkomen kapot getrapte weitjes. Het is echter niet nodig dat het er zo uitziet, met een beetje hulp kan die wei er best prima uitzien, stoort niemand zich aan die bak (beplanting doet veel) en ik heb geen enkel probleem met net aangelegde stallen in de wei. Wat ik er echt niet uit vind zien zijn juist die net niet omvallende bouwvallen van schuurtjes die iedereen laat staan omdat je ander geen vergunning voor een nieuwe krijgt. De gemeente is bang voor permanente bebouwing en precedenten, maar dat is te regelen door stallen in weiden aan strikte voorwaarden te onderwerpen. Zelfde geldt voor hekwerken, afrastering en buitenbakken. Maar.. dan moet het ook gelden voor bedrijven, nevenactiviteiten als boerencampings, theetuinen, plukvelden e.d. Men is altijd bang voor de 'verkeersaantrekkende werking', maar in de praktijk valt dat in onze regio i.i.g. best mee. Kortom: stel voorwaarden aan hoe de activiteit eruit moet zien i.p.v. die te verbieden. Goed voor de economische structuur van het buitengebied.
* Stapmolens
* Rijbakken
* Stalgebouwen
* Anders
zie boven
8. Ben je voor of tegen de opruimplicht (= uitwerpselen paard opruimen tijdens buitenrit)? voor/tegen
tegen: het is voor sommige ruitercombinaties ronduit gevaarlijk om van het paard af te gaan en dit op te ruimen. Buiten de bebouwde kom vind ik het onzin. Zo'n hoop is zo weg. Binnen de bebouwde kom is het een ander verhaal.
Nee, dat is allemaal betrekkelijk.
10. Vind je dat verpaarding gerekent kan worden tot een vorm van horizonvervuiling (=het plaatsen van objecten of nemen van maatregelen die het beeld van de horizon of de harmonie van het landschap verstoren)? ja/nee
Nee niet persé, en niet meer dan verkoeiestalling of verboerencamping
Alvast bedankt voor het invullen!
_Lot schreef:Verpaarding is het proces waarbij het aantal paarden en paardenfaciliteiten op het platteland snel toeneemt. Niet alleen worden de koeien verruild voor paarden, maar ook ruiterpaden worden aangelegd, bijna elke boerderij krijgt een eigen rijbak en veel grote weiland worden opgedeeld om er meerdere paarden apart in te kunnen huisvesten. Ook ziet men steeds vaker opvallende opjecten in het landschap, zoals stapmolens of verlichtingen om de stal en rijbak heen. Maar denk ook aan de toename van ruiters langs fietspaarden, paarden uitwerpselen op de openbare wegen, verkeerstoename op het platteland door aanleg manege ect.
Dit is het onderwerp van mijn profielwerkstuk, verpaarding. MBV deze enquete wil ik te weten komen wat paardenliefhebbers van de verpaarding vinden.
1. Ik ben een vrouw
2. Ik ben 20 jaar oud.
3. Ik woon in de provincie Overijssel
4. Ik bezit wel eigen paard aan huis
5. Ik rij zelf wel paard. Ik rij wel wedstrijden, ik rij wel wekelijks in de natuur ('s zomers wel)
6. Heb je wel eens het idee dat paarden of paardenfaciliteiten storend zijn in het landschap? nee
8. Ben je voor of tegen de opruimplicht (= uitwerpselen paard opruimen tijdens buitenrit)? tegen
9. Ondervind je hinder van de verkeerstoename op het platteland? nee
10. Vind je dat verpaarding gerekent kan worden tot een vorm van horizonvervuiling (=het plaatsen van objecten of nemen van maatregelen die het beeld van de horizon of de harmonie van het landschap verstoren)? nee
1. Ik ben een vrouw
2. Ik ben 20 jaar oud.
3. Ik woon in de provincie Utrecht
4. Ik bezit wel eigen paard (pensionstalling).
5. Ik rij zelf wel paard. Ik rij wel wedstrijden, ik rij niet wekelijks in de natuur
6. Heb je wel eens het idee dat paarden of paardenfaciliteiten storend zijn in het landschap? nee
* Stapmolens
* Rijbakken
* Stalgebouwen
* Anders
8. Ben je voor of tegen de opruimplicht (= uitwerpselen paard opruimen tijdens buitenrit)? tegen
9. Ondervind je hinder van de verkeerstoename op het platteland? nee
_Lot schreef:1. Ik ben een man/vrouw
2. Ik ben ..17... jaar oud.
3. Ik woon in de provincie.Limburg.....
* Stapmolens
* Rijbakken
* Stalgebouwen
* Anders
10. Vind je dat verpaarding gerekent kan worden tot een vorm van horizonvervuiling (=het plaatsen van objecten of nemen van maatregelen die het beeld van de horizon of de harmonie van het landschap verstoren)? ja/nee