[ENQ] Verpaarding

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

[ENQ] Verpaarding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 13:11

Verpaarding is het proces waarbij het aantal paarden en paardenfaciliteiten op het platteland snel toeneemt. Niet alleen worden de koeien verruild voor paarden, maar ook ruiterpaden worden aangelegd, bijna elke boerderij krijgt een eigen rijbak en veel grote weiland worden opgedeeld om er meerdere paarden apart in te kunnen huisvesten. Ook ziet men steeds vaker opvallende opjecten in het landschap, zoals stapmolens of verlichtingen om de stal en rijbak heen. Maar denk ook aan de toename van ruiters langs fietspaarden, paarden uitwerpselen op de openbare wegen, verkeerstoename op het platteland door aanleg manege ect.

Dit is het onderwerp van mijn profielwerkstuk, verpaarding. MBV deze enquete wil ik te weten komen wat paardenliefhebbers van de verpaarding vinden.

1. Ik ben een man/vrouw
2. Ik ben ..... jaar oud.
3. Ik woon in de provincie......
4. Ik bezit wel/geen eigen paard (aan huis/pensionstalling).
5. Ik rij zelf wel/geen paard. Ik rij wel/geen wedstrijden, ik rij wel/niet wekelijks in de natuur
6. Heb je wel eens het idee dat paarden of paardenfaciliteiten storend zijn in het landschap? ja/nee
7. Welke objecten vind je storend?
* Omheiningen (hout of linten?)
* Stapmolens
* Rijbakken
* Stalgebouwen
* Anders
8. Ben je voor of tegen de opruimplicht (= uitwerpselen paard opruimen tijdens buitenrit)? voor/tegen
9. Ondervind je hinder van de verkeerstoename op het platteland? ja/nee
10. Vind je dat verpaarding gerekent kan worden tot een vorm van horizonvervuiling (=het plaatsen van objecten of nemen van maatregelen die het beeld van de horizon of de harmonie van het landschap verstoren)? ja/nee

Alvast bedankt voor het invullen!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 13:13

_Lot schreef:
1. Ik ben een vrouw
2. Ik ben 31 jaar oud.
3. Ik woon in de provincie Antwerpen
4. Ik bezit wel eigen paard (aan huis).
5. Ik rij zelf wel paard. Ik rij wel wedstrijden
6. Heb je wel eens het idee dat paarden of paardenfaciliteiten storend zijn in het landschap? ja
* Stalgebouwen (van die rommelige wrakkige schuilstalletjes)

8. Ben je voor of tegen de opruimplicht (= uitwerpselen paard opruimen tijdens buitenrit)? tegen (muv woonwijken etc.)
9. Ondervind je hinder van de verkeerstoename op het platteland? ja
10. Vind je dat verpaarding gerekent kan worden tot een vorm van horizonvervuiling (=het plaatsen van objecten of nemen van maatregelen die het beeld van de horizon of de harmonie van het landschap verstoren)? nee

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 13:16

1. Ik ben een vrouw
2. Ik ben 14 jaar oud.
3. Ik woon in de provincie overijssel
4. Ik bezit wel eigen paard.
5. Ik rij zelf wel paard. Ik rij wel wedstrijden
6. Heb je wel eens het idee dat paarden of paardenfaciliteiten storend zijn in het landschap? nee, alleen de verlichtingen
* Omheiningen linten
* Stapmolens
* Rijbakken, felle verlichtingen

8. Ben je voor of tegen de opruimplicht (= uitwerpselen paard opruimen tijdens buitenrit)? tegen, zorgt voor onveilige situaties
9. Ondervind je hinder van de verkeerstoename op het platteland? nee
10. Vind je dat verpaarding gerekent kan worden tot een vorm van horizonvervuiling (=het plaatsen van objecten of nemen van maatregelen die het beeld van de horizon of de harmonie van het landschap verstoren)? nee, alleen de verlichting
Laatst bijgewerkt door Bopje op 03-01-11 13:18, in het totaal 2 keer bewerkt

Priscilla__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 13:16

1. Ik ben een man/vrouw
2. Ik ben 19 jaar oud.
3. Ik woon in de provincie Noord-Brabant
5. Ik rij zelf wel/geen paard. Ik rij wel/geen wedstrijden, ik rij wel/niet wekelijks in de natuur
6. Heb je wel eens het idee dat paarden of paardenfaciliteiten storend zijn in het landschap? ja/nee
* Stapmolens
* Rijbakken
* Stalgebouwen
* Anders
8. Ben je voor of tegen de opruimplicht (= uitwerpselen paard opruimen tijdens buitenrit)? voor/tegen
10. Vind je dat verpaarding gerekent kan worden tot een vorm van horizonvervuiling (=het plaatsen van objecten of nemen van maatregelen die het beeld van de horizon of de harmonie van het landschap verstoren)? ja/nee

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 13:21

1. Ik ben een vrouw.
2. Ik ben 21 jaar oud.
3. Ik woon in de provincie Utrecht.
4. Ik bezit wel een eigen paard (pensionstalling).
5. Ik rij zelf wel paard. Ik rij wel wedstrijden, ik rij wel wekelijks in de natuur
6. Heb je wel eens het idee dat paarden of paardenfaciliteiten storend zijn in het landschap? ja
* Stalgebouwen Van die 'rommel'schuurtjes
8. Ben je voor of tegen de opruimplicht (= uitwerpselen paard opruimen tijdens buitenrit)? tegen - buiten de bebouwde kom / voor - binnen de bebouwde kom
10. Vind je dat verpaarding gerekent kan worden tot een vorm van horizonvervuiling (=het plaatsen van objecten of nemen van maatregelen die het beeld van de horizon of de harmonie van het landschap verstoren)? ja, de rommelschuurtjes e.d.

_JY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 14:58

Citaat:
1. Ik ben een man/vrouw
2. Ik ben ..15.. jaar oud.
3. Ik woon in de provincie...Overijssel...
* Stapmolens
* Rijbakken
* Stalgebouwen
* Anders
10. Vind je dat verpaarding gerekend kan worden tot een vorm van horizonvervuiling (=het plaatsen van objecten of nemen van maatregelen die het beeld van de horizon of de harmonie van het landschap verstoren)? ja/nee

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 15:00

1. Ik ben een man/vrouw
2. Ik ben 23 jaar oud.
3. Ik woon in de provincie Noord-Holland
* Omheiningen (witte linten)
* Stapmolens
* Rijbakken
* Stalgebouwen
* Anders, alle gebouwen als deze van lelijk golfplaat/damwandprofiel zijn gemaakt, enorm zijn en niet gecamoufleerd zijn met beplanting. Anders vind ik het niet storend.
9. Ondervind je hinder van de verkeerstoename op het platteland? ja/nee (maar daar rij ik zelf ook bijna nooit)
10. Vind je dat verpaarding gerekent kan worden tot een vorm van horizonvervuiling (=het plaatsen van objecten of nemen van maatregelen die het beeld van de horizon of de harmonie van het landschap verstoren)? ja/nee (Het ligt er heel erg aan. De gebouwen kunnen enorm en heel lelijk zijn, maar een mooie boerderij/schuur als stalgebouw/binnenbak/whatever en een mooie houten omheining met daarachter paarden, vind ik juist een verrijking.)

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 15:12

1. Ik ben een vrouw
2. Ik ben 34 jaar oud.
3. Ik woon in de provincie Gelderland
4. Ik bezit wel een eigen paard aan huis.
5. Ik rij zelf wel paard. Ik rij wel wedstrijden, ik rij niet wekelijks in de natuur
6. Heb je wel eens het idee dat paarden of paardenfaciliteiten storend zijn in het landschap? nee niet specifiek paarden faciliteiten
* Omheiningen (hout of linten?): Niet storend mits netjes aangelegd en bijgehouden
* Stapmolens: Niet storend mits netjes aangelegd en bijgehouden
* Rijbakken: Niet storend mits netjes aangelegd en bijgehouden
* Stalgebouwen: Niet storend mits netjes aangelegd en bijgehouden
* Anders
8. Ben je voor of tegen de opruimplicht (= uitwerpselen paard opruimen tijdens buitenrit)? tegen ivm veiligheid, uitzondering in de bebouwde kom
10. Vind je dat verpaarding gerekent kan worden tot een vorm van horizonvervuiling (=het plaatsen van objecten of nemen van maatregelen die het beeld van de horizon of de harmonie van het landschap verstoren)? nee, mits alles netjes is aangelegd en bijgehouden en past binnen het landschap (bijv geen golfplaten daken en metalen snelbouw wanden, maar mooie bakstenen of houtgebouwde stallen met riet of dakpannen etc. Een welstand commissie speelt hier een belangrijke rol, alles verbieden zorgt voor veel illegale (en dus vaak goedkopere) gebouwtjes.

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:55

1. Ik ben een vrouw
2. Ik ben 22 jaar oud.
3. Ik woon in de provincie Limburg
4. Ik bezit wel eigen paard (privestal)
5. Ik rij zelf wel paard. Ik rij wel wedstrijden, ik rij wel wekelijks in de natuur
6. Heb je wel eens het idee dat paarden of paardenfaciliteiten storend zijn in het landschap? Over het algemeen niet,enkel wanneer faciliteiten niet onderhouden worden verstoren zij het landschap.
7. Welke objecten vind je storend? Nvt
8. Ben je voor of tegen de opruimplicht (= uitwerpselen paard opruimen tijdens buitenrit)? Tegen, het is totaal niet praktisch en over het algemeen horen ruiters in de berm te rijden.
9. Ondervind je hinder van de verkeerstoename op het platteland? ja, soms wel. Niet iedereen houdt rekening met paarden op de weg.
10. Vind je dat verpaarding gerekent kan worden tot een vorm van horizonvervuiling (=het plaatsen van objecten of nemen van maatregelen die het beeld van de horizon of de harmonie van het landschap verstoren)? ja, in feite kun je dan alles tot een vorm van horizonvervuiling degraderen. Belangrijker is het om paarden en hun faciliteitente laten passen in hun omgeving.

Alvast bedankt voor het invullen![/quote]

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 00:01

1. Ik ben een vrouw
2. Ik ben 19 jaar oud.
4. Ik bezit wel een eigen paard aan huis.
5. Ik rij zelf wel paard. Ik rij geen wedstrijden, ik rij niet wekelijks in de natuur
6. Heb je wel eens het idee dat paarden of paardenfaciliteiten storend zijn in het landschap? nee

Dit soort gebouwen vind ik allemaal niet storender dan de gemiddelde varkensschuur of graansilo die ik genoeg tegen kom.

Tegen, natuurlijk ben ik van mening dat je als ruiter je best kan doen om te zorgen dat de poep in de berm beland en niet midden op straat blijft liggen, maar ik vind een opruimplicht en je reinste vorm van betutteling en ik zie niet in hoe ik daar aan zou moeten voldoen. Een zak aan de staart van m'n paard hangen lijkt me geen goed idee en een bezem tussen mijn riem steken net zo min.

9. Ondervind je hinder van de verkeerstoename op het platteland?
ja, ik kom vrachtwagens tegen op plekken waarvan ik zoiets heb van "wat moet je hier in godsnaam?". Op de smalste landweggetjes indenkbaar.

10. Vind je dat verpaarding gerekent kan worden tot een vorm van horizonvervuiling (=het plaatsen van objecten of nemen van maatregelen die het beeld van de horizon of de harmonie van het landschap verstoren)?
Nee, ik vind dit niet meer horizonvervuiling dan de gemiddelde varkensschuur of graansilo, die er vaak lelijker bijliggen dan de achtertuin van de gemiddelde hobbymatige paardenhouder.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 00:20

_Lot schreef:
Verpaarding is het proces waarbij het aantal paarden en paardenfaciliteiten op het platteland snel toeneemt. Niet alleen worden de koeien verruild voor paarden, maar ook ruiterpaden worden aangelegd, bijna elke boerderij krijgt een eigen rijbak en veel grote weiland worden opgedeeld om er meerdere paarden apart in te kunnen huisvesten. Ook ziet men steeds vaker opvallende opjecten in het landschap, zoals stapmolens of verlichtingen om de stal en rijbak heen. Maar denk ook aan de toename van ruiters langs fietspaarden, paarden uitwerpselen op de openbare wegen, verkeerstoename op het platteland door aanleg manege ect.

Dit is het onderwerp van mijn profielwerkstuk, verpaarding. MBV deze enquete wil ik te weten komen wat paardenliefhebbers van de verpaarding vinden.

1. Ik ben een man/vrouw
vrouw
50
overijssel
2 paarden in pensionstalling

ik rij ze allebei, rij zowel in binnenbak, als wedstrijden (soms als ik zin heb) en ook in de natuur

Ik vind de vraag te simpel. Ik heb vrij uitgebreid onderzoek gedaan naar en in het buitengebied (vanuit mijn werk) en o.a. ook gekeken naar de economische mogelijkheden van het buitengebied (vaak nevenactiviteiten van agrariers o.g.v. toerisme of bedrijfjes) en naar het gebruik van het buitengebied (diverse soorten recreatie zitten elkaar behoorlijk in de weg). Zo ook het in stand houden van het buitengebied. De melkwagen wordt steeds groter, dus boeren willen graag een verharde weg naar het eigen erf. Bedrijven moeten schaalvergroten, de gemiddelde koeienstal wordt er niet fraaier op en niet alle boeren zetten de koeien nog buiten. Nieuwe mensen komen van de stad in het buitengebied wonen en bouwen het boerderijtje om tot onneembare vesting met electische hekken e.d. In dit kader zie je ook wel paardeneigenaren gruwelijke zaken met de grond doen. En dan heb ik het niet over een netjes aangelegde buitenbak of binnenbak (ziet er niet anders uit dan een grote koeienloopstal) of over lichtvervuiling waarover afspraken te maken zijn. Maar over stapels witte balen hooi, lelijke afrastering van slecht gespannen wit lint met scheve palen en volkomen kapot getrapte weitjes. Het is echter niet nodig dat het er zo uitziet, met een beetje hulp kan die wei er best prima uitzien, stoort niemand zich aan die bak (beplanting doet veel) en ik heb geen enkel probleem met net aangelegde stallen in de wei. Wat ik er echt niet uit vind zien zijn juist die net niet omvallende bouwvallen van schuurtjes die iedereen laat staan omdat je ander geen vergunning voor een nieuwe krijgt. De gemeente is bang voor permanente bebouwing en precedenten, maar dat is te regelen door stallen in weiden aan strikte voorwaarden te onderwerpen. Zelfde geldt voor hekwerken, afrastering en buitenbakken. Maar.. dan moet het ook gelden voor bedrijven, nevenactiviteiten als boerencampings, theetuinen, plukvelden e.d. Men is altijd bang voor de 'verkeersaantrekkende werking', maar in de praktijk valt dat in onze regio i.i.g. best mee. Kortom: stel voorwaarden aan hoe de activiteit eruit moet zien i.p.v. die te verbieden. Goed voor de economische structuur van het buitengebied.

* Stapmolens
* Rijbakken
* Stalgebouwen
* Anders
zie boven

tegen: het is voor sommige ruitercombinaties ronduit gevaarlijk om van het paard af te gaan en dit op te ruimen. Buiten de bebouwde kom vind ik het onzin. Zo'n hoop is zo weg. Binnen de bebouwde kom is het een ander verhaal.

Nee, dat is allemaal betrekkelijk.

Nee niet persé, en niet meer dan verkoeiestalling of verboerencamping ;)

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 01:17

1. Ik ben een vrouw
2. Ik ben 16 jaar oud.
3. Ik woon in de provincie Nedersaksen
4. Ik bezit wel eigen paard (pensionstalling).
5. Ik rij zelf wel paard. Ik rij geen wedstrijden(is zeker wel de bedoeling! paard heeft alleen een blessure), ik rij niet wekelijks in de natuur
6. Heb je wel eens het idee dat paarden of paardenfaciliteiten storend zijn in het landschap? nee
/
8. Ben je voor of tegen de opruimplicht (= uitwerpselen paard opruimen tijdens buitenrit)? tegen
10. Vind je dat verpaarding gerekent kan worden tot een vorm van horizonvervuiling (=het plaatsen van objecten of nemen van maatregelen die het beeld van de horizon of de harmonie van het landschap verstoren)? nee

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 01:23

_Lot schreef:

1. Ik ben een vrouw
2. Ik ben 20 jaar oud.
3. Ik woon in de provincie Overijssel
4. Ik bezit wel eigen paard aan huis
5. Ik rij zelf wel paard. Ik rij wel wedstrijden, ik rij wel wekelijks in de natuur ('s zomers wel)
8. Ben je voor of tegen de opruimplicht (= uitwerpselen paard opruimen tijdens buitenrit)? tegen

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 01:30

1. Ik ben een vrouw.
2. Ik ben 19 jaar oud.
3. Ik woon in de provincie NH.
4. Ik bezit wel een eigen paard (bij particulier).
5. Ik rij zelf wel paard. Ik rij geen wedstrijden, ik rij niet wekelijks in de natuur
7. Welke objecten vind je storend? /

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 01:32

_Lot schreef:

1. Ik ben een vrouw
2. Ik ben 20 jaar oud.
3. Ik woon in de provincie Utrecht
4. Ik bezit wel eigen paard (pensionstalling).
5. Ik rij zelf wel paard. Ik rij wel wedstrijden, ik rij niet wekelijks in de natuur
* Stapmolens
* Rijbakken
* Stalgebouwen
* Anders

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 01:37

1. Ik ben een vrouw
2. Ik ben 22 jaar oud.
5. Ik rij zelf wel paard. Ik rij geen wedstrijden, ik rij wel wekelijks in de natuur
* Omheiningen (hout of linten?). Slecht geplaatst omheiningen (palen met slap hangend lint, schots en scheef) kan heel lelijk zijn.
10. Vind je dat verpaarding gerekent kan worden tot een vorm van horizonvervuiling (=het plaatsen van objecten of nemen van maatregelen die het beeld van de horizon of de harmonie van het landschap verstoren)? ja. Het traditionele Nederlandse landschap heeft koeien en schapen, en hier en daar een paard. Steeds vaker zie je paarden op rommelige stukjes land, met een in elkaar gezak schuurtje erbij als schuilstal. Er staan badkuipen voor het water buiten, om het land te sparen staan paarden 's winters op een klein stukje en dus blubberig, en er slingeren vaak spullen rond. Het hoeft geen horizonvervuiling te zijn als spullen opgeruimd en schoongemaakt worden, omheining netjes wordt geplaatst en onderhouden etc etc etc.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 01:42

1. Ik ben een vrouw
2. Ik ben 20 jaar oud.
3. Ik woon in de provincie Overijssel
4. Ik bezit geen eigen paard.
5. Ik rij zelf wel paard. Ik rij geen wedstrijden, ik rij niet wekelijks in de natuur (of geld hier het per fiets naar manege fietsen ook als door natuur rijden? dan nog is het twijfelachtig want alleen de laatste 500/1000m is buiten bebouwde kom)
* Omheiningen ( linten)
* buitenbakken met overdadige verlichting
8. Ben je voor of tegen de opruimplicht (= uitwerpselen paard opruimen tijdens buitenrit)? voor voor in bebouwde kom/woonwijken, tegen daar waar het gevaar op zou leveren (drukke en 80+wegen)en waar het geen overlast veroorzaakt (bos, hei ed)
9. Ondervind je hinder van de verkeerstoename op het platteland?nee
10. Vind je dat verpaarding gerekent kan worden tot een vorm van horizonvervuiling (=het plaatsen van objecten of nemen van maatregelen die het beeld van de horizon of de harmonie van het landschap verstoren)? nee: hoe dan ook, de horizon veranderd toch wel door groeiende bedrijven/verandering van gebruik van platteland. net als dat desteden constant veranderen van gezicht doet het platteland dat ook.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 01:52

1. Ik ben een vrouw
2. Ik ben 19 jaar oud.
5. Ik rij zelf wel paard. Ik rij welwedstrijden, ik rij niet wekelijks in de natuur, in de zomer wel.
6. Heb je wel eens het idee dat paarden of paardenfaciliteiten storend zijn in het landschap? ja, als het een grote puinhoop is en de paarden in slechte omstandigheden staan.
* Anders, namelijk slecht geplaatst hekwerk, dus scheve paaltjes, half afgebroken houten planken. Nog erger is hekwerk dat van ongeveer alles bestaat, prikkeldraad, pallets, afgetakeld houtwerk, stukken golfplaat of plastic.
8. Ben je voor of tegen de opruimplicht (= uitwerpselen paard opruimen tijdens buitenrit)? tegen, ik zorg als ruiter dat ik zo veel mogelijk in de berm of op ruiterpaden rijd. Ik zou het als het in een straat zou liggen wel op willen ruimen, maar een schep en zak meenemen lijkt me niet erg reëel. daarbij, rijd ik meestal buiten de bebouwde kom, waar niemand er last van heeft.
9. Ondervind je hinder van de verkeerstoename op het platteland? ja, vrachtwagens die binnendoor-weggetjes nemen zijn het ergst. Daar kan je niet langs met je paard, en ze maken de meeste paarden ook nog eens erg bang. Vaak weten de chauffeurs niet hoe ze met paarden om moeten gaan in het verkeer, en rijden ze gewoon door tot ruiters hard sta te zwaaien en gebaren of ze alsjeblieft stil willen staan zodat ze ergens gauw een erf/weiland op kunnen, om te wachten tot de vrachtwagen voorbij is.
10. Vind je dat verpaarding gerekent kan worden tot een vorm van horizonvervuiling (=het plaatsen van objecten of nemen van maatregelen die het beeld van de horizon of de harmonie van het landschap verstoren)? nee, absoluut niet. Paarden staan, net als koeien en schapen en andere boerderijdieren, heel gezellig in een landschap.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 02:19

1. Ik ben een man/vrouw
- Vrouw

- tussen de 30 en de 40

- Noord Holland

- Eigen paard, gestald op boerderij

- Ik rij wel paard, rij geen wedstrijden en rij wekelijks meerdere malen in de natuur

- Sommige faciliteiten zijn zeer storend

* Stapmolens
* Rijbakken
* Stalgebouwen
* Anders
- Modderpoelen afgezet met loshangend stroomlint en net niet omvallende schuurtjes erbij, is te voorkomen. Verder kan je best veel doen om het er netjes uit te laten zien door gebruik te maken van semi-natuurlijke afrasteringen (weide omheinen met stroomlint en stroomlint "verstoppen" met beplanting/ haagjes, kan in veel gevallen nagenoeg onzichtbaar), weilanden netjes onderhouden. Rijbakken vind ik niet storend maar die kan je al helemaal goed uit het zicht werken. Goed onderhouden paardenterrein is niet storend, het is alleen even wennen aan de verandering van het landschap. Over 50 jaar weet men niet beter.

- In principe tegen. Niet iedereen kan zomaar even afstappen om wat mest op te ruimen, los van de vraag waar je het laten moet. Maar het is een kleine moeite je paard's achterwerk even in de berm of goot te parkeren als ie iets moet laten vallen en die moeite zouden meer ruiters best even mogen nemen. Er zijn maar weinig paarden waaraan je niet merkt dat ze iets gaan laten vallen.

- Nee. En verkeerstoename vind overal plaats, dus ook op het platteland. We leven niet meer in de jaren '50 van de vorige eeuw waarin gemotoriseerd verkeer een bezienswaardigheid was. Het aantal gemotoriseerde voertuigen neemt overal toe en word overal groter, dus op het platteland ook. Platteland staat niet meteen gelijk aan achterlijkheid of achtergeblevenheid. Tijden veranderen, of je dat nu leuk vind of niet.

- Ik niet, maar velen wel. En paardenhouders/ stalhouders kunnen wel maatregelen kunnen nemen om de boel zo onopvallend mogelijk te maken en dat in mijn ogen ook zouden moeten doen. Er is verlichting verkrijgbaar die nagenoeg niet uitstraalt buiten de te verlichte plek, gebruik die dan. Zullen een hoop buren erg gelukkig van worden. Gebruik deels natuurlijke weideafrasteringen, eventueel met een stroomdraadje als extra. Plaats mooie heggen om stapmolens en rijbakken, onderhoud je grond goed. Een verzorgd terrein, hoe paards ook, zal minder klachten van omwonenden krijgen dan een wrakstal met modderpoelen die met half-loshangend stroomlint aan verrotte palen afgescheiden word en door buitenstaanders/ toeristen/ dagjesmensen niet als storend worden ervaren.

Er kan dus een hoop gedaan worden met betrekkelijk weinig moeite om een nieuw, harmonieus landschap te verkrijgen. Zoals ik eerder zei veranderen de tijden nou eenmaal, en daarmee het landschap ook. 50 jaar geleden had niemand gedacht dat grote delen van Nederland bedekt zouden zijn onder een dikke en brede laag asfalt en op willekeurige stukken grond voor boeren complete woonwijken, industriegebieden of zelfs hele nieuwe steden worden neergeplempt. Dan is de verandering van koeien naar paarden maar een kleine verandering en kan zelfs een toevoeging voor het landschap betekenen. In elk geval is het geneuzel over "verpaarding" geneuzel in de marge want het landschap is de afgelopen 50 jaar al zeer drastisch en onherstelbaar veranderd.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 02:34

1. Ik ben een man/vrouw
2. Ik ben 18 jaar oud.
4. Ik bezit geen eigen paard (aan huis/pensionstalling).
5. Ik rij zelf wel paard. Ik rij soms wedstrijden, ik rij niet wekelijks in de natuur. (zoafentoe rij in in de ''natuur'')
7. Welke objecten vind je storend? linten omheining. Tenzij het mooi strak gespannen staat.
* Stapmolens
* Rijbakken
* Stalgebouwen
* Anders
8. Ben je voor of tegen de opruimplicht (= uitwerpselen paard opruimen tijdens buitenrit)? voor. Alleen als het kan, dus bijvoorbeeld niet in een drukke straat. Zelf ruim ik als het kan, wel het poep op, naderhand met een kruiwagen achter een fiets, of anders veeg ik het met me voet in de goot.

anniek_uc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 04:05

1. Ik ben een man/vrouw
2. Ik ben 19 jaar oud.
7. Welke objecten vind je storend?/

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 13:09

1. Ik ben een man/vrouw
2. Ik ben 17 jaar oud.
3. Ik woon in de provincie overijssel.
* Stapmolens
* Rijbakken
* Stalgebouwen
* Anders
8. Ben je voor of tegen de opruimplicht (= uitwerpselen paard opruimen tijdens buitenrit)? voor/tegen ligt eraan waar. op de weg en fietspaden is het wel nodig maar in het bos vind ik het anders.

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 21:50

_Lot schreef:
1. Ik ben een man/vrouw
2. Ik ben ..17... jaar oud.
3. Ik woon in de provincie.Limburg.....
* Stapmolens
* Rijbakken
* Stalgebouwen
* Anders

annaaube

Re: [ENQ] Verpaarding

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:08

1. Ik ben een vrouw
2. Ik ben 14 jaar oud.
3. Ik woon in de provincie NoordHolland
4. Ik bezit wel een eigen paard gestald op een manege.
6. Heb je wel eens het idee dat paarden of paardenfaciliteiten storend zijn in het landschap? Soms zie volgende vraag
* Omheiningen, Linten
8. Ben je voor of tegen de opruimplicht (= uitwerpselen paard opruimen tijdens buitenrit)? voor
9. Ondervind je hinder van de verkeerstoename op het platteland? Nee

Welke vakken heb je gekozen voor je profielwerkstuk? Ik doe nl VWO en dan moet je er twee.
Ak en bio ofzo?

miky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 19:17

1. Ik ben een man/vrouw
Vrouw
16
Overijssel
Paard gehad, op pensionstalling
Ik rij zelf wel paard. Ik rij geen wedstrijden. Ik rij niet wekelijks in de natuur op dit moment
nee
* Stapmolens
* Rijbakken
* Stalgebouwen
* Anders
Geen enkele
tegen
Soms wel
Nee.