Ervaringen deeltijd studie en blijven werken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Druif_01

Ervaringen deeltijd studie en blijven werken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 12:43

Ik ben aan het bekijken of het eventueel haalbaar is om een deeltijd HBO studie te doen.
Ik werk momenteel nog niet in het goede werkveld (wat daarop aansluit) en zou dus ander werk moeten zoeken.
Hoe kan ik dat het beste aanpakken als ik nog niet gediplomeerd ben voor dat werk?
Bovendien woon ik samen en er moet dus wel voldoende geld per maand binnenkomen. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en dit ook gedaan hebben?

nova_zodiax

Re: Ervaringen deeltijd studie en blijven werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 12:47

Hallo
Ja ik doe het ook, met een beetje geluk ben ik over 3 a 4 weken klaar!!
het is wel best pittig kan ik je vertellen.
ik ben eerst gaan zoeken naar een baan, in mijn sollicitatie brief schreef ik dat ik graag deeltijd wou studeren. ik heb daar bij een baan gezocht die net iets onder het niveau lag. Bij mij op school was dit de eerste 1,5 tot 2 jaar geen probleem als ik in het derde jaar maar de volledige functie ging vervullen.
ik vond het werken en school niet zo heel zwaar het was meer mijn huiswerk wat het zwaar maakte.
maar ik ben nu bijna klaar( en ja de laatste lootjes wegen het zwaarst) en ben blij dat ik het heb gedaan!!
succes

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 12:55

Het is inderdaad wel slim om het in de sollicitatie brief te vermelden. Het probleem is gewoon dat ik eigenlijk het inkomen moet behouden wat ik nu ook heb. Vandaar dus dat ik haast niet anders kan.
De opleiding die ik wil is niet in duaal mogelijk namelijk.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 13:20

Een aantal bedrijven financieren je opleiding, met als voorwaarde dat je dan wel na het behalen van je diploma moet blijven werken voor een paar jaar of je opleiding moet terug betalen.

Deeltijd is te combineren met werken, je gaat vaak in de avonden naar school, of een dagdeel. Bij onze opleiding is de avondschool of 1 middag en een avond, of 2 avonden. Overigens moet je even goed informeren bij de opleiding wat de eisen aan je werk zijn. Soms moet je al 2 of 3 jaar relevante werkervaring hebben.

Hier staan trouwens nog wat voor/nadelen van een van een avond studie: [STW] Voor- nadelen avondstudie / voltijdstudie

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 13:23

oh? Dus er zijn wel bedrijven die je opleiding financieren als je deeltijd doet? Ik dacht dat dat alleen op ging voor duaal. Maar dat zou weer mogelijkheden bieden

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 13:25

Mijn baas betaald ook mijn opleiding, en ik werk gewoon 4 dagen en studeer in de avond :)

Bij duaal is het alleen meer vanzelfsprekend en ben je vaak verplicht een contract te hebben bij een bepaalde instelling die samen werkt met school. Bij deeltijd hoeft dat niet, maar moet je werkgever de mogelijkheid bieden bepaalde opdrachten binnen je baan uit te voeren, zoals projecten bijvoorbeeld.

Het is alleen wel een investering van je baas, dus moet je vaak een contract tekenen dat je nog een x aantal jaar na je diplomering blijft werken en dat je anders delen van je studiegeld moet terug betalen.

Overigens is het ook mogelijk om je collegegeld en boeken via de belastingdienst terug te krijgen als je deeltijd studeert, omdat je geen aanspraak kan maken op stufi en ov :) Je krijgt niet alles terug, maar wel veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 13:56

Ik heb deeltijd grafisch ontwerp gedaan. Op donderdag (eind van de middag + begin van de avond) naar school en de gehele zaterdag. Daarbij werkte ik ca. 3 dagen in de week. Rondkomen ging prima (ca. 400 euro huur, boodschappen, verzekeringen, ca. 950 km per week in de auto (ex korte ritjes), kleding en overige luxe). Wel was me dat druk zat; 3 dagen werken plus ca. 1,5 school plus tijd die je thuis met je studie bezig was (creatieve opleiding dus kostte veeeeel tijd) plus alle tijd die ik in de auto doorbracht.

Enkele van mijn klasgenoten werkten zelfs fulltime naast hun studie. Zij woonden doorgaans wel dichterbij school + werk dan ik (ik woonde ca 70 km van zowel werk als studie), en dat was voor de meeste van hen doenbaar, maar dan blijft er wel echt geen tijd meer over voor andere dingen. Lees: dan moet je bereid zijn andere dingen te laten en dan moet je zowel werk als studie wel érg leuk vinden.