[ENQ] Millenniumdoelen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ShannonJuul

[ENQ] Millenniumdoelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 15:50

Verplaats maar als ik het niet goed heb geplaatst :o
Hallo allemaal!

Voor mijn profielwerkstuk moest ik een onderwerp kiezen. Ik heb gekozen voor de millenniumdoelen omdat 2015 al niet meer zo ver weg is. Ik wil graag van jullie weten welk millenniumdoel jij het belangrijkst vindt! Als het kan ook nog even toelichten graag! :o

B.v.d!

gewoon op het antwoord klikken

Poll: Welk millenniumdoel vind jij het belangrijkst?
[*]Roei extreme honger en armoede uit
[*]Zorg dat alle kinderen naar school kunnen
[*]Zorg dat iedereen gelijk behandeld word
[*]Breng de kindersterfte omlaag
[*]Verbeter de moederzorg
[*]Bestrijd HIV/AIDS en andere ziekten
[*]Bescherming van het milieu
[*]Een eerlijk handelssysteem

[sup]Tussenstand:[/sup]
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Prrrr op 29-12-10 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

kleinvosje

Re: Millenniumdoelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 15:54

Ehm, is een millennium niet 1000 jaar? Wat zijn dan millenniumdoelen in dit verband?

Anoniem

Re: Millenniumdoelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 15:56

Roei extreme honger en armoede uit, omdat als je de honger en armoede heb uitgestreden, je een groot gedeelte van die andere doelen ook kan oplossen. :D

Prrrr

Re: [ENQ] Millenniumdoelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 15:58

NM > STW

ShannonJuul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 16:02

@ Kleinvosje: De millenniumdoelen zijn in 2000 opgesteld omdat dat het begin was van een nieuw millennium. De derde om precies te zijn :) Daarom hebben de staatshoofden van de regeringsleiders een verklaring opgezet, de Millenniumverklaring.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:05

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:07

ik kies voor bscherming van het milieu, als het milieu kapot gaat hoef je geen andere doelen meer te hebben. We hebben een gezond milieu nodig om zel een gezonde samenleving te worden/blijven.

ShannonJuul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 16:17

Bedankt mensen die al hebben gestemd! :)

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:21

Manegepaard schreef:
Roei extreme honger en armoede uit, omdat als je de honger en armoede heb uitgestreden, je een groot gedeelte van die andere doelen ook kan oplossen. :D

hetzelfde!

Stoeptegel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 17:18

Een eerlijk handelsysteem, als je dat hebt is een groot deel van de rest van de doelen ook geen doel meer :)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:18

ShannonJuul schreef:
@ Kleinvosje: De millenniumdoelen zijn in 2000 opgesteld omdat dat het begin was van een nieuw millennium. De derde om precies te zijn :) Daarom hebben de staatshoofden van de regeringsleiders een verklaring opgezet, de Millenniumverklaring.

Ja, dit weet ik ook wel, heb niet onder een steen geleefd ;-). Ik snap alleen het verband tussen de millenniumdoelen en 2015 niet zo goed. Wat heeft 2015 te maken met millenniumdoelen? Als je die wilt nastreven, doe je dat toch altijd, elk jaar? Niet speciaal voor 2015?

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:40

fanci_mike schreef:
ik kies voor bscherming van het milieu, als het milieu kapot gaat hoef je geen andere doelen meer te hebben. We hebben een gezond milieu nodig om zel een gezonde samenleving te worden/blijven.

Dat was ook mijn reden om op het milieu te stemmen :j

ShannonJuul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 20:03

kleinvosje schreef:
ShannonJuul schreef:

Ja, dit weet ik ook wel, heb niet onder een steen geleefd ;-). Ik snap alleen het verband tussen de millenniumdoelen en 2015 niet zo goed. Wat heeft 2015 te maken met millenniumdoelen? Als je die wilt nastreven, doe je dat toch altijd, elk jaar? Niet speciaal voor 2015?

Ooh nu snap ik wat je bedoelt. Tsja dat weet ik ook niet precies. Ik denk omdat ze dan kunnen zien of er ook vooruitgang is te zien? Bij sommige doelen gaat het erom dat het probleem tenminste is gehalveerd en dat het nog niet helemaal de wereld uit hoeft te zijn. Daarvoor hebben ze ook wel minstens een millennium nodig :+

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 11:47

kleinvosje schreef:
ShannonJuul schreef:

Ik begrijp je redenering niet zo goed... Die millenniumdoelstellingen zijn geen algemene idealistische ideeen die we 'ooit' willen, maar heel concreet geformuleerde doelen (specifiek, meetbaar, aanvaardbaar, realtistisch & tijdsgebonden) die tegen een bepaalde datum behaald moeten zijn. Daar wordt uiteraard elke dag aan gewerkt, maar ze moeten natuurlijk ergens naartoe werken. De doelen zijn ook enkel geformuleerd zoals de topicstarter ze aangeeft, ze gaan iets 'dieper' dan dat... De eerste houdt bv in dat:
- Tussen 1990 en 2015 is het aantal mensen dat leeft van minder dan 1 dollar per dag gehalveerd.
- In 2015 hebben alle mensen aanvaardbaar werk, inclusief vrouwen en jongeren.
- Tussen 1990 en 2015 is het aantal mensen dat honger lijdt gehalveerd

Je kan geen goede doelen stellen zonder er een streefdatum op te zetten, dan ben je naar niets aan het werken...

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 12:02

@tantjeuh, zoals jij het omschrijft is het al een stuk duidelijker. TS schreef op dat ze de millnniumdoelen koos OMDAT 2015 niet meer zo ver weg is. Dat is een kromme redenatie. Jij schrijft dat er voor 2015 al doelen bereikt moeten zijn, als TS dat in haar openingspost had gezet, was het voor mij duidelijk en had ik niet geschreven wat ik schreef...

ShannonJuul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 12:33

Precies wat tantjeuh zegt. Ik had het in mijn OP idd even wat beter moeten uitleggen. in 2000 is de Millenniumverklaring opgesteld en 189 regeringsleiders hebben de afspraken ondertekend om te werken aan het terugdringen of uitbannen van analfabetisme, ongelijkheid, kindersterfte, moedersterfte, dodelijke ziektes, mileuvervuiling en oneerlijke handel. Deze problemen moeten de wereld uit en ik ben aan het onderzoeken hoe we dit voor elkaar kunnen krijgen. Daar gaat mijn profielwerkstuk dus ook over. Omdat 2015 al dichtbij is wou ik kijken of de doelen voor die tijd uberhaupt wel haalbaar zijn. Mijn hoofdvraag is: Zijn de millenniumdoelen tijdverspilling?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 13:21

Het is geen kritiek naar jou toe hoor, het was mij gewoon niet duidelijk. Nu wel, ik hoop dat je een goed werkstuk erover kunt maken!