Hallo, ik doe mijn profielwerkstuk op school over de Rollkur en ik moest nog een enquête laten invullen. Aangezien niet veel mensen bij mij op school iets weten over de Rollkur dacht ik, laat ik het hier proberen.
Het zou heel fijn zijn als jullie de enquête voor mij zouden kunnen invullen.
De Rollkur is een techniek die gebruikt wordt om de spieren in de nek van een paard extra op te rekken zodat het paard soepeler zou worden. Hierdoor wordt echter het paard in de krul getrokken zodat de neus van het paard bijna zijn borst raakt of echt zijn borst aanraakt. Hierdoor kan het paard niks anders dan zijn voeten zien en wordt hij dus afhankelijk van de ruiter. Ook zit er een knik in de nekwervels van de nek door deze onnatuurlijke houding. Ook is het mogelijk dat er nieuw bot groeit als de Rollkur te lang en te vaak wordt gebruikt. Dit is pijnlijk voor het paard. Moet veranderd worden in: De Rollkur is een techniek die gebruikt wordt om de spieren in de nek van een paard extra op te rekken zodat het paard soepeler zou worden. Dit wordt gedaan door extra aanleuning te vragen zodat de neus van het paard bijna of tegen de borst aankomt. Hierdoor wordt het gezichtsveld van het paard belemmert en kan het alleen zijn voeten en de grond er vlak voor nog zien. Ook zit er een knik in de nekwervels en is het mogelijk dat er nieuw bot groeit.
Discipline:
Niveau:
1. Weet je wat de Rollkur inhoudt?
O Ja (Ga naar vraag 2)
O Nee (Ga naar vraag 4)
2. Zo ja, wat houd de Rollkur in volgens jou?
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………
3. Rijd jij zelf met de Rollkur (of LDR nu de Rollkur verboden is)?
O Ja
O Nee
De Rollkur is een techniek die gebruikt wordt om de spieren in de nek van een paard extra op te rekken zodat het paard soepeler zou worden. Hierdoor wordt echter het paard in de krul getrokken zodat de neus van het paard bijna zijn borst raakt of echt zijn borst aanraakt. Hierdoor kan het paard niks anders dan zijn voeten zien en wordt hij dus afhankelijk van de ruiter. Ook zit er een knik in de nekwervels van de nek door deze onnatuurlijke houding. Ook is het mogelijk dat er nieuw bot groeit als de Rollkur te lang en te vaak wordt gebruikt. Dit is pijnlijk voor het paard.
4. Nu je weet wat de Rollkur is, zou je het zelf gebruiken?
O Ja
O Nee
O Misschien
5. Wat vind je van de Rollkur?
………………………………………………………………………
6. Vind je het goed dat de FEI de Rollkur verboden heeft?
O Ja
O Nee
O Misschien
O Iets anders, namelijk ……………………………………………………………………………………………
7. Weet je toevallig nog een site waar meer informatie over de Rollkur te vinden is?
O Ja, namelijk ………………………………………………………………………………………………………..
O Nee, sorry.
Bedankt voor het invullen van deze enquête. Een prettige dag nog verder.
Verklaar?