HELP! Wat te doen met studie, stoppen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

HELP! Wat te doen met studie, stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 02:17

Hee Bokkers,

Ik zit met een enorm dilemma, en zoek dan ook snel hulp. Ik ga morgen IB-Groep, school en andere school bellen maar ben ook benieuwd naar jullie ervaringen.

In het kort mijn situatie, VMBO T met gemak gehaald hoefde er niks voor te doen, en deed dan ook niks. Ik heb al sinds ik naar de basisschool ga een hekel, echt haat aan school gewoon. Het enige wat mij interesseert is paarden, dus een vervolgopleiding was makkelijk gekozen. Ik ben toen MBO-4 Paardenhouderij in Zwolle gaan studeren -op 2uur reizen-. Dit heb ik 2 jaar uitgehouden, maar ik vond het verschrikkelijk. Ik kan me zelf er niet toe zetten op tijd te komen, de moeite te nemen huiswerk te maken, verslagen te schrijven etc. Na die 2 jaar was ik het zo zat, en de leraren mij dat ik besloot te switchen.

Ik ging naar NHB Deurne, MBO-4 Horse&Health. Helemaal leuk. Nog verder weg, op zo'n 3.5uur reizen, en ik haat het nog steeds. Ik ben vorig jaar blijven zitten in de tweede, en ik ben het gewoon helemaal zat. Het boeit me niet, de meeste lesstof heb ik al behandelt en ik vindt de school echt niks aan gewoon. :+

Nu gaan ze ook nog eens mijn blokstages stoppen, dat is het enige wat ik leuk vond... Verder kan ik er geen begeleiding krijgen bij de 2 vakken die ik WEL heel moeilijk vindt, nl. Economie en Genetica. En ik ben al zo gedemotiveerd, dus wordt de keus steeds makkelijker om niet te gaan.

Nu weet ik eigenlijk al zeker dat ik het dit jaar ook niet ga halen, ik plan rustig een schooldag vol met lesklanten, het boeit me gewoon niet. Maar ik wil niet zonder diploma zitten straks. En een studieschuld ook niet.

Nu vraag ik me dus af wat de mogelijkheden zijn om nu nog in te stromen. Ben ik Deurne dan een jaar lesgeld verschuldigt? Heb ik dan geen studieschuld? Een jaar extra lesgeld is minder als studie-schuld.

Ik wil gewoon graag werken, cursussen volgen -dat vind ik wél heel leuk!!!!- en me ontwikkelen binnen een bedrijf...
En nu weet ik dat het ook een kwestie van discipline is, en ik ben qua werk ed. heel gedisciplineerd maar school.. Nee, ik kan het niet.

En dan is het ook nog dat ik het eigenlijk ook nog eens makkelijk vindt, veel vakken, daardoor ga ik lanterfanten, uit mijn neus eten etc.

HELP!

Is overstappen naar een niveau 2 opleiding Paardenhouderij voor mij de oplossing? Zal ik dan eindelijk verlost zijn van school??

Oja, er zijn ook nog wel meer dingen voorgevallen op Deurne waarom ik het gewoon geen bijster goede school vindt...

Als het verwarrend is, sorry, het is al laat maar ik kan er niet van slapen...

Groetjes, Nikki

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 02:33

Story of my life!!

Kleuterschool, lagere school midelbare school hate it hate it
Ik heb met twee vingers in mijn neus de Mavo gedaan. Wilde eigenlijk naar de LAS (geen idee hoe het nu heet maar was lagere agrarische school) mocht ik niet heen omdat het te makkelijk zou zijn( moest eigenlijk HAVO of VWO doen ..echt niet). Na de mavo bloembind diploma gehaald omdat ik niet naar Deurne wilde ik had al het vermoede dat ik daar niet op mijn plek zou zitten.
Wilde eigenlijk dierenarts worden maar ook dat kon ik niet opbrengen

ok long story short we leven in een maatschappij waar veel gestudeerd wordt en papiertjes best belangrijk zijn. MAAR als je qua werk en praktijk ervaring etc wel heel gediciplineerd bent kan je ook een eind komen.

Ik heb de mazzel gehad dat ik mijn man tegen gekomen ben (na een eerder gestrand huwelijk maar toen was ik pas 22 dus had nog een leven voor me) We zijn samen een bedrijf begonnen (wasserij) wat ook verschrikkelijk was. Maar je had er geen moeilijke papieren voor nodig alleen goed inzicht, management en om kunnen gaan met personeel (wat echt niet makkelijk is) uiteindelijk zaak alles verkocht en onze droom achterna gegaan en nu hebben we een ranch van 63 hectare 10 paarden een B&B en zijn super happy

Er zijn zat hoge pieten in de zakenwereld die het helemaal gemaakt hebben met een lagere school diploma.

Moraal van het verhaal stel een doel in je leven wat je wil bereiken en ga ervoor met of zonder papier.

Ik heb 3 jaar Silverlinde in Breda gedaan wat mij 3.5 uur reizen kosten maar dat is de enigste opleiding waar ik echt met plezier heen ging en alle informatie opslurpte hoe meer les hoe beter :-)

Zorg alleen goed voor dat je niet met een schuld blijft zitten want dat blijft je achtervolgen. hard werken en geld verdienen en zo je dromen waarmaken is echt te doen zonder al te veel diploma's als je maar "bij" blijft qua algemene ontwikkeling, dat is wel erg belangrijk.

succes!! en nogmaals, maak een plan wat je wil

melli_bel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 12:11

HCRanch schreef:
Story of my life!!

Kleuterschool, lagere school midelbare school hate it hate it
Ik heb met twee vingers in mijn neus de Mavo gedaan. Wilde eigenlijk naar de LAS (geen idee hoe het nu heet maar was lagere agrarische school) mocht ik niet heen omdat het te makkelijk zou zijn( moest eigenlijk HAVO of VWO doen ..echt niet). Na de mavo bloembind diploma gehaald omdat ik niet naar Deurne wilde ik had al het vermoede dat ik daar niet op mijn plek zou zitten.
Wilde eigenlijk dierenarts worden maar ook dat kon ik niet opbrengen

ok long story short we leven in een maatschappij waar veel gestudeerd wordt en papiertjes best belangrijk zijn. MAAR als je qua werk en praktijk ervaring etc wel heel gediciplineerd bent kan je ook een eind komen.

Ik heb de mazzel gehad dat ik mijn man tegen gekomen ben (na een eerder gestrand huwelijk maar toen was ik pas 22 dus had nog een leven voor me) We zijn samen een bedrijf begonnen (wasserij) wat ook verschrikkelijk was. Maar je had er geen moeilijke papieren voor nodig alleen goed inzicht, management en om kunnen gaan met personeel (wat echt niet makkelijk is) uiteindelijk zaak alles verkocht en onze droom achterna gegaan en nu hebben we een ranch van 63 hectare 10 paarden een B&B en zijn super happy

Er zijn zat hoge pieten in de zakenwereld die het helemaal gemaakt hebben met een lagere school diploma.

Moraal van het verhaal stel een doel in je leven wat je wil bereiken en ga ervoor met of zonder papier.

Ik heb 3 jaar Silverlinde in Breda gedaan wat mij 3.5 uur reizen kosten maar dat is de enigste opleiding waar ik echt met plezier heen ging en alle informatie opslurpte hoe meer les hoe beter :-)

Zorg alleen goed voor dat je niet met een schuld blijft zitten want dat blijft je achtervolgen. hard werken en geld verdienen en zo je dromen waarmaken is echt te doen zonder al te veel diploma's als je maar "bij" blijft qua algemene ontwikkeling, dat is wel erg belangrijk.

succes!! en nogmaals, maak een plan wat je wil

_/-\o_

Chaos

Re: HELP! Wat te doen met studie, stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 13:23

Thanx.

Nou, dat komt wel redelijk overeen met mijn verhaal! :P
School ging mij altijd te gemakkelijk af, Havo ben ik nooit gaan doen want dan moest ik wél gaan leren.

Verder heb ik vanaf mijn 15e ALTIJD goede banen gehad bij Hengstenhouders, handelaars, sportstallen etc. Daar heb ik geen diploma voor nodig.

Met cursussen kan ik bovendien meer, heb nu mijn Instructeurs 2 die zich terugverdient, en mijn longeercertificaten van Lammert komen ook beter van pas dan mijn schoolrapport.

Bovendien wil ik eigenlijk binnen nu en 15 jaar emigreren, en in het buitenland een bedrijf op zetten. Mijn ouders gaan hoogstwaarschijnlijk mee.

Mijn ouders steunen mij in al mijn keuzes, maar ik moet nu toch eens heel hard na gaan denken wat ik ga doen, maar ik weet het gewoon echt niet.

Ik kom alleen maar op dezelfde conclusie uit, ik haat school. En dat is het eerste wat ik denk bij elke opleiding die ik tegenkom.

En ik wil sowieso niet uit de paarden, dan blijf ik nog liever op mijn gat zitten! :+

Ik woon nu samen met mijn vriend, en verdien de kost met paardrijlessen, longeercursussen, scheren, trainen. En dat gaat goed zo.

Maar ik zal wel, als ik stop met mijn studie, een hoop méer uren moeten maken!

En hoe ben jij zonder studie-schuld uitgekomen dan? Jij hebt dus wel je diploma's behaald uiteindelijk? :P

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 14:11

Contact gehad met IB-Groep, heb formulieren toegestuurd gekregen voor uitschrijving, en inschrijving enzo. Ook voor omzetten studiefinanciering.

Ik moet dus idd. een niveau 3 diploma behalen om mijn studieschuld kwijt te schelden.

Contact gehad met een vriendin, en zit nu te denken om terug te gaan naar Zwolle, en daar opleiding paardenhouderij niveau 3 af te maken, mits ik kan instromen. Maar dat denk ik wel...

Alleen de opleidingscoordinator van Zwolle was niet aanwezig.. Dus morgen weer bellen..

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 14:57

Knikkertje! Vind het verstandig dat je naar me luistert :P! Haha. Zou wel super zijn als je niveau 3 ging afmaken in Zwolle! Hoop dat je paps en mams het er mee eens zijn :).

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 15:00

Ja, wat ik zou doen is eigenlijk gewoon maar eens aan de studie gaan.... (of zeg ik nou iets raars?)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 16:10

Hanna, ik snap niet wat je bedoelt?

Ik ben student af! Overleg gehad met mijn ouders en ik ga nooit meer naar school, wiehooeeee, party!

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 16:14

HannahFrouk schreef:
Ja, wat ik zou doen is eigenlijk gewoon maar eens aan de studie gaan.... (of zeg ik nou iets raars?)

Nee hoor, dit dacht ik ook...

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 16:25

Ehh. Nou, dat heeft dus niet zo veel zin, omdat de opleiding nu dusdanig verandert wordt dat ik hem niet meer interessant genoeg vindt..

En omdat ik geen begeleiding kan krijgen haal ik bepaalde vakken gewoon simpelweg niet. Dus hoe los ik dat dan op?

Goed lezen graag, als je dan toch de moeite neemt te reageren.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 16:28

Als je midden in een jaar stopt krijg je inderdaad niet het geld van dat jaar terug maar het geld van volgend jaar hoef je natuurlijk niet te betalen.
Neem aan dat dat is wat je bedoelde?
(Hier ook een ex deurne student heb je volgens mij zelfs nog ooit gewaarschuwd dat het niet slim is om aan deurne te beginnen)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 16:33

Hahaha, ja, volgens mij ook Moontje. Ben er ook echt klaar mee, geen stages meer, waar moeten we dan de ervaring vandaan halen? Internet? :7

En mijn vader zei ook, wat moet je in godsnaam met een diploma?
Hij draait nu op voor mijn studieschuld en ik ga verder met cursussen.

Mijn vader heeft precies hetzelfde gehad met de Argrarische School vroeger, en begrijpt mij dus volkomen. En hij ziet ook wel in dat het geen zin heeft om op deze manier op school te blijven..

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 16:57

Chaos schreef:
Thanx.

Nou, dat komt wel redelijk overeen met mijn verhaal! :P
School ging mij altijd te gemakkelijk af, Havo ben ik nooit gaan doen want dan moest ik wél gaan leren.

Verder heb ik vanaf mijn 15e ALTIJD goede banen gehad bij Hengstenhouders, handelaars, sportstallen etc. Daar heb ik geen diploma voor nodig.

Met cursussen kan ik bovendien meer, heb nu mijn Instructeurs 2 die zich terugverdient, en mijn longeercertificaten van Lammert komen ook beter van pas dan mijn schoolrapport.

Bovendien wil ik eigenlijk binnen nu en 15 jaar emigreren, en in het buitenland een bedrijf op zetten. Mijn ouders gaan hoogstwaarschijnlijk mee.

Mijn ouders steunen mij in al mijn keuzes, maar ik moet nu toch eens heel hard na gaan denken wat ik ga doen, maar ik weet het gewoon echt niet.

Ik kom alleen maar op dezelfde conclusie uit, ik haat school. En dat is het eerste wat ik denk bij elke opleiding die ik tegenkom.

En ik wil sowieso niet uit de paarden, dan blijf ik nog liever op mijn gat zitten! :+

Ik woon nu samen met mijn vriend, en verdien de kost met paardrijlessen, longeercursussen, scheren, trainen. En dat gaat goed zo.

Maar ik zal wel, als ik stop met mijn studie, een hoop méer uren moeten maken!

En hoe ben jij zonder studie-schuld uitgekomen dan? Jij hebt dus wel je diploma's behaald uiteindelijk? :P

ja ik heb wel mijn diploma's gehaald, ik ben wel zo stronteigenwijs dat als ik ergens aan begin ik het ook afmaak.....maar voordat ik ergens aan begin :-) De Silverlinde was echt een weloverwogen keuze en daar heb ik geen moment spijt van gehad.
Mijn bloembinddiploma, tja toen was ik pas 16 of 17 dus ik moest wel....
pffff toen ik heen verhuisde moest ik opnieuw mijn rijbewijs halen en dus ook theorie....leren dus, dus niet hahaha heb het precies met mijn hakken over de sloot gehaald en zo ging het eigenlijk altijd.

succes met plannen

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 17:09

Nou het zal wel aan mij liggen dan ... maar bij wat je allemaal schrijft denk ik als volwassene : "?????" En komt op mij over als : geen zin d'r meer in, boeit me niet, wil ik niet, kan ik niet, trek ik niet, dus er dan ook maar gewoon met de pet naar gooien. Ja nou ja, als je pa dat prima vindt en je financiele schuldplas opdweilt en je kunt je ervaring uit een paar cursussen halen, ... dan ben je dan toch klaar?

Als je er van overtuigd bent dat je het in een baan dan WEL redt, dan doe je dat toch gewoon?

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 17:31

Chaos schreef:
Ehh. Nou, dat heeft dus niet zo veel zin, omdat de opleiding nu dusdanig verandert wordt dat ik hem niet meer interessant genoeg vindt..

En omdat ik geen begeleiding kan krijgen haal ik bepaalde vakken gewoon simpelweg niet. Dus hoe los ik dat dan op?

Kan ook aan mij liggen hoor, maar het komt nogal laks over. Niet zo leuk, ik heb geen zin, kost teveel moeite.. Waar wil jij over 30 jaar staan zonder een diploma? Achter de kassa van de plaatselijke buurtsuper? Geef jezelf een schop onder je kont en maak in ieder geval een studie af. Maar die keuze is natuurlijk aan jou, als jij denkt dat je er met een cursus van 2 weken komt moet je dat uiteraard gewoon doen.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 17:51

Als iets je zo tegenstaat dat het keer op keer niet lukt dan is het onzin om nóg een keer tegen dezelfde muur aan te gaan lopen. Bovendien is het niet zo dat je verder niks doet en nergens voor gemotiveerd bent, alleen voor andere dingen. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden!

Goed dat je stopt dus!

Maar als ik je een advies mag geven, maak een plan. ga nu niet in het wilde weg wat les geven en we zien wel. Bedenk waar je over 10 jaar wil zijn. En bedenk dan waar je over 1 jaar wil zijn, welke cursussen je nodig hebt, wanneer je die gaat doen, hoe je die gaat betalen (desnoods even ander werk erbij doen).

Succes en geniet er van! *\o/*

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 17:53

dressagelady schreef:
Waar wil jij over 30 jaar staan zonder een diploma? Achter de kassa van de plaatselijke buurtsuper?

En waar denk je dat je komt met een mbo opleiding niveau 3 paardenhouderij?

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 18:04

dressagelady schreef:
Chaos schreef:

Kan ook aan mij liggen hoor, maar het komt nogal laks over. Niet zo leuk, ik heb geen zin, kost teveel moeite.. Waar wil jij over 30 jaar staan zonder een diploma? Achter de kassa van de plaatselijke buurtsuper? Geef jezelf een schop onder je kont en maak in ieder geval een studie af. Maar die keuze is natuurlijk aan jou, als jij denkt dat je er met een cursus van 2 weken komt moet je dat uiteraard gewoon doen.

Ach, ik heb ook bloedjehekel aan school terwijl ik wel dingen wil leren dus ook ik doe cursussen.. (ik ben denk ik nog erger want ik heb nul diploma's, buiten mijn zwemdiploma's om) En ik voel me zo veel gelukkiger dan ik nog naar school moest ;)
Ik zie wel waar ik ooit terecht kom :)

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 18:37

Dat is tenminste een diploma op niveau 3. Je hebt veel algemene vakken en je hoeft niet per se iets met paard te gaan doen met die diploma. Je kunt nog vaak instromen bij andere opleidingen en vaker vragen ze ook mensen die gewoon niveau 3 opleiding hebben gedaan op MBO-niveau.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 19:29

Jullie kunnen een heleboel denken, graag zelfs, daarvoor dit topic.

Maar duhh.

Het hele euvel is dus, dat ik het niet leuk vindt, ik er geen zin in heb, en dus mijn opleiding niet af wil maken.

Ik heb me vandaag uit laten schrijven, ik hoef dus niet meer naar school. Ik ga nu gewoon 1-2 cursussen per jaar doen, die verdienen zich ook nog eens terug.

Over de vraag waar ik mezelf zie over 30 jaar, wat denken jullie dat ik beter wordt van een paardenhouderij diploma. Met of zonder diploma, in de paarden maakt het geen reet uit...

Ik heb me vandaag alleen nog maar uit laten schrijven, en ik voel me gelijk al 10x gelukkiger dat is toch ook wat waard?

Ik ga er een baan bijzoeken, lessen geven, meer paarden trainen etc. Ik kom er wel.

Over 15 jaar wil ik niet eens meer in NL zitten, maar met mijn ouders ergens anders.

Hannah: Wil je niet zo raar reageren over mijn ouders? Het is niet zo dat paps wel ff betaald, maar hij kent mijn situatie -ook uit eigen ervaring- en het is -en daar heeft hij gelijk in!!!!!- goedkoper om een studieschuld af te betalen, dan nog 2/3 jaar lesgeld en uiteindelijk nóg geen diploma..

Dressagelady, je bent nogal kort door de bocht... Met een Paardenhouderij diploma kom ik echt niet verder in de paarden als zonder diploma. Als je leest, is dat dus ook een struikelblok voor mij, ik heb er niks aan.. En het draait om ervaring bij de paarden, hoe kom ik aan ervaring als een school mijn stages stopzet?

Graag even verder lezen dan je neus lang is.
Laatst bijgewerkt door Chaos op 10-11-10 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 19:32

Waves, Moonchloe en Michellukuh, thanx! Hier kan ik wat mee!

Het is ook niet dat ik het niet geprobeerd heb.

Ik kan heel goed leren, maar heb gewoon al van jongs af aan een hekel aan school. Dit is niet met een schop onder mijn kont verholpen, ik haat school gewoon. Leren vind ik niet erg, zo lang het paard gerelateerd is. Alle andere vakken boeien me niet, of ik ben er dusdanig slecht in dat ik het ook maar niet doe.

En het is niet zo dat ik het niet geprobeerd heb, ik probeer het al 4!!!!! jaar, op 2 verschillende scholen. Maar het houdt een keer op, en dat is nu..

Het gaat ook om de begeleiding die ik heel erg mis bij vakken als Economie, Administratie, Wiskunde en Genetica. Ik heb zoiets als Discalculie en heb dus écht heel veel begeleiding nodig. Maar als mijn leraren al niet meer weten hoe ze het uit moeten leggen, hoe moet ik het dan zelf gaan verzinnen???

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 19:36

HannahFrouk schreef:
Nou het zal wel aan mij liggen dan ... maar bij wat je allemaal schrijft denk ik als volwassene : "?????" En komt op mij over als : geen zin d'r meer in, boeit me niet, wil ik niet, kan ik niet, trek ik niet, dus er dan ook maar gewoon met de pet naar gooien. Ja nou ja, als je pa dat prima vindt en je financiele schuldplas opdweilt en je kunt je ervaring uit een paar cursussen halen, ... dan ben je dan toch klaar?

Als je er van overtuigd bent dat je het in een baan dan WEL redt, dan doe je dat toch gewoon?

Ik kan mijn ervaringen niet uit een paar cursussen halen, wél door te werken en te doen. Ik werk al heel hard, sinds mijn 15e, non stop. Dus niet zo oordelen graag. Er zijn gewoon mensen die beter tot hun recht komen in de praktijk dan in de theorie en dan ben ik er een van.

Ik heb op heel grote bekende stallen gewerkt, en heb een hoop goede recensies. Daarom heb ik altijd makkelijk een baan kunnen vinden.

En leg mij eens uit, hoe een opleiding paardenhouderij, zich beter terugverdient dan cursussen? IMO helemaal niet namelijk.
En ja, met cursussen heb ik tot dusver al meer geleerd als op school! :))

En ja, ik ben ervan overtuigd dat ik gelukkiger wordt zonder school en met een baan, dus ik ga het ervaren komende jaren! :)

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 19:54

Nou ik geef je groot gelijk.
Je hebt het lang genoeg geprobeerd en het is dus niet gelukt.
Jammer van het geld, maar dat is dan niet anders.
Een paardenhouderij diploma is vrij nutteloos en is echt geen garantie voor een baan. Ervaring, goede referenties, cursussen daarentegen wèl.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 20:14

Hmm.. het handigste zal zijn om de studie toch af te maken, of nieuwe studie te doen. Zoiezo diploma halen, gewoon als zekerheid voor later. Maar wel een studie waar je ook echt iets mee kan.

Verder raad ik je wel aan om dus de cursussen te gaan volgen, dit zullen geen vervanging zijn voor studie, maar hier heb je als instructrice wel veel meer aan.

Toch even doorzetten, meid. Hoe hard het ook is, later zul je er (eventueel in noofdgevallen) meer aan hebben en zul je er ook blij mee zijn. Nu is echt even afzien.

manon_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 20:18

Ik heb ook een gruwelijke hekel aan school. Echt, verschrikkelijk. Maar ik ben van mening dat je met een diploma meestal toch wel verder kan komen, of in ieder geval wat meer zekerheid hebt voor de toekomst. Daarom doe ik nu ook een opleiding. Zit in mn 2e jaar, en heb hetzelfde als jij. Mn interesse daalt bijna dagelijks :+. Ik ga waarschijnlijk intern verder, is minder naar school en sneller klaar. Is dat niks voor jou? Ik denk dat je bij veel bedrijven toch wel een diploma nodig hebt om in ieder geval te beginnen met werken, en later misschien door te kunnen groeien. Succes ermee :)!