Betoog: Wel of geen bont

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Astor

Betoog: Wel of geen bont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 08:52

Ik en een klasgenootje gaan een betoog houden met de stelling: Wel of geen bont.
Nu vroegen wij ons af hoe jullie daar nou over denken. Of jullie voor of tegen bont zijn en waarom dan.
Jullie zullen ons erg helpen als we jullie meningen zouden kunnen gebruiken voor ons betoog.

En dan heb ik het over een bontjas of een bontkraag. Het bont van dieren gebruiken voor eigen belangen/gebruik.

Voor bont
Argumenten:

Tegen bont
Argumenten:

Alvast bedankt.

Winged

Re: Betoog: Wel of geen bont

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 09:00

Is het niet zo dat je een betoog moet maken met eigen argumenten? ;)

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 09:02

Dat is zeker zo! Maar ik vind het ook belangrijk dat ik de mening van andere mensen hoor.
Anders zet ik dit niet op bokt. Ik heb al een hele opzet van het betoog.
Maar ik hoor ook graag de mening van anderen. Omdat er misschien een argument tussen zit waar ik zelf niet aan heb gedacht ;)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 09:03

In dat geval kun je beter je opzet hier plaatsen, vragen of er op en aanmerkingen zijn (tips?) zodat duidelijk is hoe je geholpen kan worden.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 09:04

absoluut tegen!!

het is niet nodig om een dier dood te maken zodat jij met een vacht kan pronken of omdat het zo lekker warm is. :n
het is niet zoals met de meeste slachtdieren dat alles van het dier wordt gebruikt (zoals dit vroeger en bij stammen nog steeds het geval is) maar in 99 van de 100 gevallen worden deze dieren speciaal voor hun velletje gefokt en gedood en dat vind ik absoluut belachelijk! _-:(

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 09:04

Ik zal dat vanmiddag wel even doen dan. Als mensen hier op bokt denken dat ik jullie mijn betoog wil laten maken ;)

Dankjewel Mister01, daar heb ik wat aan!

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 09:09

Ik ben niet tegen bont, WEL als de dieren er speciaal voor gefokt worden. Ik vind het onnodig om alleen voor bont te gaan fokken, die dieren hebben nog een erg dieronvriendelijk kort leven.

Vanessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 09:24

Eten jullie ook geen vlees? Daar worden die dieren namelijk ook speciaal voor gefokt....

Vanessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 09:27

Ik ben tegen bont omdat er blijkbaar niet geslacht kan worden voor bont op een pijnloze manier.
Mensen zijn superieur op technisch gebied, maar een pijnloze dood en een respectvolle behandeling voor slachting is nog niet uitgevonden.

samloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 09:29

ik ben tegen bont, omdat het voor mij geen meerwaarde aan mijn leven zou geven.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 09:36

Dieren die voor alleen bont gefokt worden worden hoofdzakelijk vergast. Word gezien als pijnloos. Dus niet geslacht zoals koeien, varkens of kippen. (deze worden onderste boven verzopen in een bak water die onder stoom staat) Koeien worden vaak "vermeerdert" vanwege de melk productie. Geen kalfjes betekend geen melk. Varkens/kippen worden wel alleen voor vlees gefokt.
Of bont een meerwaarde geeft aan het leven ligt aan in welk gebied je leeft. Op de steppen ben je echt wel blij met een bont muts, echt bont is dan warmer dan nep.

samloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 09:41

dat is waar, maar ik bedoel het puur voor mensen die het als luxe product gebruiken.

Vanessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 09:42

aikon schreef:
Dieren die voor alleen bont gefokt worden worden hoofdzakelijk vergast.

Wereldwijd of alleen in Nederland?

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 09:44

samloes schreef:
ik ben tegen bont, omdat het voor mij geen meerwaarde aan mijn leven zou geven.

Aangezien wij niet op de steppen leven, maar gewoon in een koud kikkerlandje ga ik hierin mee. Kan me best voorstellen dat bont warmer is, maar dan doe ik wel 2 mutsen over elkaar als mijn oren eraf dreigen te vriezen (of ik blijf gewoon binnen :') )

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 09:55

Roxxiejj schreef:
Aangezien wij niet op de steppen leven, maar gewoon in een koud kikkerlandje ga ik hierin mee. Kan me best voorstellen dat bont warmer is, maar dan doe ik wel 2 mutsen over elkaar als mijn oren eraf dreigen te vriezen (of ik blijf gewoon binnen :') )

Ik ook! Het is een overbodige luxe bij ons, die veel dierenleed veroorzaakt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 09:58

ik ben tegen bont...het bont wat we het hier over hebben komt over het algemeen uit azie.En we weten allemaal hoe ze daar met dieren omgaan toch?

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 10:12

Vanessa schreef:
Eten jullie ook geen vlees? Daar worden die dieren namelijk ook speciaal voor gefokt....

ja ik eet idd geen vlees, omdat er tegenwoordig veel verschillende andere dingen zijn die je kan eten, en ik het dus niet nodig vindt dat er een dier voor wordt dood gemaakt.

terug komend op bont, de manieren van doden voor bont verschillen nogal per land, en ook per dier.
voorbeeld: zeehondjes weten we allemaal hoe dat gebeurt.
en dan kan worden volgehouden dat dit alleen maar gebeurt om de populatie onder controle te houden (kan ik absoluut inkomen dat dat soms nodig is!) maar de manier waarop dit moet gebeuren gaat gewoon alle diervriendelijkheid te buiten!!
je kan ook met een geweer de populatie verkleinen, dat is een stuk sneller en minder pijnlijk (mits goed gedaan natuurlijk) dan hoe het met de gruwelijke knuppels wordt gedaan.

ik krijg gewoon rillingen over mijn rug als ik eraan denk!!! misselijk makend. %)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 10:22

Het ligt er een beetje aan wat voor bont. En hoe de dieren worden gehouden natuurlijk dan wel hoe ze aan hun einde komen. Voor mij zit er geen verschil in het dragen van leer of bont. We eten ook dieren die speciaal gefokt worden voor de slacht? Dragen leren schoen? Ik heb leren rijlaarzen, een leer zadel, o ja, en ook een leren tas maar liefst.
Ik vind het hypocriet om daar een verschil in te maken. Met welk doel het dier wordt gefokt. Je hoeft geen vlees te eten en tegenwoordig hebben ze ook hele aardige nepleren schoenen en kunststof zadels toch. Zo lang ze maar diervriendelijk worden gehouden en geslacht heb ik er geen moeite mee.
Overigens heb ik geen bont. Vind het hier niet zo koud dat dat nodig is (hoewel laatste winter...) Maar goed, ik kan mij voorstellen dat in landen met extreme koude mensen zich in bont hullen.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 10:30

In welke gevallen wordt bont dan wel diervriendelijk geproduceerd?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:00

De EU heeft strikte regelgeving als het gaat om het houden van pelsdieren.
Hoe je het ook went of keert, er zal altijd vraag blijven naar bont net zoals mensen ook altijd vlees zullen eten en leren artikelen zullen blijven gebruiken. Met betrekking tot de dierenbescherming is het goed dat een land met hoge standaarden op het gebied van de dierenbescherming, bont produceert, dat anders buiten de EU, waarschijnlijk in veel slechtere omstandigheden, geproduceerd zou worden.
Daarom, wat mij betreft dus, het ligt eraan welk bont.
Er moet gewoon goed op worden toegezien dat de regels m.b.t. dierenwelzijn ook goed worden nageleefd.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:02

klinkt een beetje als een huiswerk topic dit?

Echt bont zou ik nooit dragen, nep bont wel (een randje, of een kraagje ofzo) een hele bontjas vind ik niet mooi

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:10

Die regelgeving is wat mij betreft lang niet strikt genoeg. Ik vind een bontjas er zelfs een beetje ordinair uitzien, nepsjiek..Maargoed, over smaak valt te twisten ;)

Tegen dus.

Argumenten:
- Overbodig, er zijn genoeg alternatieven (In Nederland)
- Onnodig dierenleed.
- Niet mooi.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:18

Hmmm..... Wie heeft er zo'n lekker lamsvel onder zijn zadel liggen?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:19

Lamsvel is een restprodukt, bij bont werkt dat niet zo, dus appels met peren vergelijken (ik heb overigens geen lammetje onder mn zadel ;) )

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:30

Net zo overbodig, koop een zadel wat past. Maar dit topic gaat over bont.