Eigen bedrijf, maar VOF, wie?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LuvdaTossa

Eigen bedrijf, maar VOF, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 11:22

Met interesse lees ik rond in het topic een eigen bedrijf, wie?

Momenteel ben ik nog bezig met een studie, maar ik weet nog niet of ik daar écht in verder wil. Ik zou graag iets willen doen wat me voldoening geeft en waar ik (meer) vrijheid heb. Nu is er een mogelijkheid om waarschijnlijk ergens iets te gaan overnemen, wellicht met een tweede persoon om het risico te spreiden. We vullen elkaar beide enorm goed aan en hebben allebei genoeg ervaring in de branche.

Nu ben ik benieuwd naar mensen die onder oprichting van een VOF een bedrijf samen heben. Dus specifiek met iemand anders in een bedrijf zitten.

- Hoe voldoet dat?
- Hoe gaat het in z'n werk?
- Wat zijn de grootste voordelen?
- Wat zijn de grootste problemen?
- Wat zijn tips die je zou willen geven?

Het gaat om een klein bedrijfje in een groeiende markt. Het idee zou zijn om er beide parttime in te gaan zitten, met nog een andere parttime baan ernaast.

Ik ben benieuwd naar ervaringen!

chrisje_83

Re: Eigen bedrijf, maar VOF, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 12:11

Op de site van de KvK kan je best veel info vinden, let wel op het klinkt leuk een VOF, maar wanneer je failliet raakt of in de schulden zijn jullie beiden HOOFDELIJK aansprakelijk voor de schulden die er zijn. Jullie kunnen dus vanuit je privé vermogen aangesproken worden op de schulden.
Verder is het inderdaad een risicospreiding ten opzichte van een eenmanszaak.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 12:46

Door mijn opleiding weet ik vanalles wel over VOF en dergelijke.

Ik zoek juist persoonlijke ervaringen hiermee.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 12:52

Ik ben mijn bedrijf begonnen als vof met mijn moeder.
Maar die kan helaas door omstandigheden niet meer werken, toen hebben we het overgezet op mijn naam alleen.

het ligt er denk ik een beetje aan met wie je zoiets doet.

Stoeptegel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 16:16

Ik weet niet of parttime zon goed idee is? Ik zou zelf voor fulltime gaan want dan kun je gebruik maken van allerlei subsidieregelingen en mag je zodoende vaak meer aftrekken van de winst om belasting over te betalen en ben je in sommige gevallen niet veel duurder uit.
Als ik zelf samen met iemand een bedrijf zou starten zou ik denk ik eerder diegene in dienst nemen (dan kan ie nog een hypotheek aflsuiten ook) dan voor 50% ergens in stappen. Ik hoor toch wel vaak dat de een de ander verneukt en zodoende er met veel geld vandoor gaat. Zie lange F en baas B :+

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 20:06

Dan zou het voor beide parttime zijn, met nog een baantje ernaast (2/3 dagen). In dienst nemen lijkt mij in ons geval niet fijn, wil liever beide 'dezelfde' verantwoordelijkheid hebben. Die verneukerij kun je wel redelijk ondervangen als je echt goede afspraken maakt. Daarnaast ken ik hem goed en is hij al tijden mijn collega, ik weet wat ik aan hem heb en hij aan mij. We zijn hechte collega's, maar het is niet zo dat we in onze vrije tijd bij elkaar de deur plat lopen.

BV kan natuurlijk ook, maar daar moet je toch al wel wat grotere winsten voor maken imo. Het zou er op termijn wel in kunnen zitten, dan verlies je ook de hoofdelijke aansprakelijkheid.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 22:11

Ik ga hier meelezen.
Wij zijn momenteel bezig om zoiets op te starten.