MMZ BOL/BBL???of een andere richting??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

RamboBink

MMZ BOL/BBL???of een andere richting??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 11:03

ik ben dit jaar begonnen met de BOL opleiding MMZ..

nu ik een weekje herfstvakantie heb gehad heb ik nagedacht over hoe en wat ik nou eigenlijk écht zou willen (zal voor mij altijd een raadsel blijven ben ik bang :P, maar goed )..

Ik weet wel zeker dat de zorg echt iets voor mij is en waar ik ook mijn toekomst in zie, maar welke richting weet ik totaal nog niet..

Nu doe ik dus de ouderen/gehandicapten zorg. In Februari beginnen we pas met de stages en dat duurt mij eigenlijk al veel te lang. Ik wil aan de slag. De schoolbanken heb ik onderhand echt wel gezien en ik vind persoonlijk dat je in de praktijk toch altijd meer leert.

Nu zit ik dus te twijfelen of ik niet beter BBL kan gaan doen. Nou wil ik graag de voor- en nadelen horen over de BBL opleiding MMZ.. Wat kom je allemaal tegen op je werk? Wat zijn je werkzaamheden (voor de 1e jaars). De salaris hoeft zeker geen vetpot te zijn, maar krijg je wel normaal uitbetaald?? Heb je nog (genoeg) vrije tijd? Heb namelijk 2 paarden te rijden dagelijks.

Wat vind je zo leuk aan de opleiding/ je werk als MMZ-er? Wat vind je evt niet leuk aan je werk?

Ik hoop dat er bokkers zijn die dezelfde opleiding doen of al werkzaam zijn en mij kunnen vertellen over hun ervaringen. Waar kun je wel en niet solliciteren bij de BBL? (jeugdzorg spreekt mij namelijk ook aan, of psychologie)

Ik vind het allemaal echt heel erg moeilijk.. Ik ben nu 20, en ik baal er een beetje van dat ik totaal nog niet weet welke richting ik op wil, of welke richting ik echt leuk zou vinden...

Iemand die mij eventueel kan helpen??

Plaatje1990

Re: MMZ BOL/BBL???of een andere richting??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 11:04

Voor al die vragen kun je toch echt het beste naar een decaan/loopbaanbegeleider gaan..

RamboBink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 11:07

Klopt, ik ga morgen ook op gesprek bij mijn coach, maar zou graag wat ervaringen willen horen van anderen die dezelfde opleiding doen

RamboBink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 17:55

dat zijn er niet veel hihi

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 20:18

Ik heb net een jaartje BBL MMZ achter de rug en ben overgestapt op BOL. Omdat ik in principe niet echt iets had afgesloten door meerdere omstandigheden kon ik helaas het eerste jaar niet overslaan maar ben dr momenteel wel blij mee.

Ik zal je vragen even vanuit mijn ervaringen proberen te beantwoorden, ik weet nl niet of het overal hetzelfde is natuurlijk.
Ik heb gewerkt op een dagbesteding voor verstandelijk gehandicapten en had een contract voor 32 uur. Je krijgt betaald volgens leerlingensalaris (ik kreeg met mijn 22 jaar +/- €800).
Of je genoeg vrije tijd hebt ligt natuurlijk aan je contracturen en hoe je dagen zijn ingedeeld, ik werkte van maandag tot donderdag van half 9 tot 4 (met uitschieters tot half 5).
Ik werd in principe een maand lang boventallig ingewerkt (helaas viel ik toen meteen uit met een zwaar gekneusde voet hihi) daarna word je steeds meer in het 'echte' werk betrokken. Je bent en blijft leerling maar ook medewerker, dus in principe werk je gewoon net zoals je teamgenoten. Ik kreeg ook taken zoals kwartaal gesprekken, nieuwe activiteiten organiseren, persoonlijke plannen aanvullen en planningen maken.
Tijdens je werk, werk je aan je opdrachten die je toepast in de praktijk. Geschikte werkplekken kun je vinden via internet (in limburg gaat dat bijv. via www.zorgnetlimburg.nl) en natuurlijk via je decaan.

Wat mij persoonlijk erg tegenviel en waarom ik er mede voor gekozen heb om terug te gaan naar de BOL was school. Je krijgt erg weinig theorie, en ik miste ontzettend veel basisinformatie. De lessen zijn erg praktijkgericht (vooral over methodische handelplannen schrijven, hoe je in een team werkt enz) wat natuurlijk ook erg fijn is gezien je natuurlijk het meeste met de praktijk bezig bent maar ik miste toch veel basis, die ik nu op de BOL wel krijg.
Een andere rede waarom ik gekozen heb om over te stappen is omdat jet echt heel erg veel is. Tegenwoordig moet je op de BOL al heel erg zelfstandig zijn maar op de BBL word je nog meer aan je lot over gelaten. Komt natuurlijk ook omdat je maar 1x per week op school komt. Er komt dus veel op jezelf aan.
Ik werkte dus 32 uur, we gingen veel sneller door de theorie heen omdat er maar 1x school was, je hebt je verantwoordelijkheid op je werk (en eerlijk is eerlijk, ik was handig op het werk want ik was een goedkope kracht dus draaide in principe gewoon volledig mee net zoals mijn 'volwaardige' collega's) en moet daarnaast of beter gezegd tijdens nog je schoolwerk doen.
Ik moest dus op mijn werk het hele 'zooitje' draaiende houden en daar tussen door mijn opdrachten maken. Dat werd mij gewoon te veel, veel mensen onderschatten het en er zijn er door het jaar heen dan ook veel afgevallen.

Ik spreek hier natuurlijk uit persoonlijke ervaringen. Ik heb een geweldig jaar gehad bij een geweldige werkplek. Ik mis mijn collega's en clienten dagelijks en probeer zoveel mogelijk langs te gaan. Ik heb ontzettend veel geleerd en ben als persoon enorm gegroeid maar voor mij was het te hoog gegrepen. Ik hoop dat je iets aan mijn antwoorden hebt en succes met je keuze :)

RamboBink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 22:21

hey, bedankt voor je reactie.

Ik ben inderdaad ook bang dat het een beetje té wordt (combineren van school, werk én paarden) maar goed.. ik ben het op school zijn zo ontzettend beu gewoon.. maar aan de andere kant misschien moet ik er nog eventjes van genieten en inderdaad de basis even doorkrijgen.

Ik heb vandaag met mijn coach gepraat en die vertelde mij dat het het beste is als ik in ieder geval het eerste jaar bij de BOL afmaak, dat ga ik dus ook doen.

Nu begin ik donderdag aan een meeloopdag bij (zwaar)gedementeerde ouderen/nonnen. De week erop wil ik een dag bij de verslavingszorg meelopen en ook nog een paar keer bij amarant (gehandicapten)

Dit om mij eerst te kunne oriënteren op wat ik wil en via een stage/meeloopdagen heb je toch wat meer kans op werk, en weet je beide wat je aan elkaar hebt (vind ik persoonlijk)

Wat ik wel enigzins grappig vind is dat je zegt dat je BOL bent gaan doen om 'meer te leren' over het werk. Mij lijkt dat dus andersom hihi. Maar dat is denk ik voor iedereen ook weer anders.

Ik vind het erg moeilijk, maar heb dus nog even de tijd, dus zal me eerst eens gaan oriënteren bij verschillende doelgroepen en bedrijven. Misschien maakt het het dan makkelijker.

Wat waren je werkzaamheden? Deed je activiteitenbegeleiding? Moest je ze ook persoonlijk verzorgen? (wassen, aankleden etc?)

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 09:46

Toen ik je openingspost las, dacht ik gelijk aan snuffelstages/ meeloopdagen. Ik denk dat het een goede zet is om dat te gaan doen. Dan maak je het allemaal wat praktischer en krijg je een goed beeld van de verschillende sectoren. Is vrijwilligerswerk misschien ook wat voor je? Veel instellingen zitten te springen om vrijwilligers, jij doet praktijkervaring op én je kunt dan ook aan je competenties werken!

Vergeet niet dat de theorie die je op school krijgt erg belangrijk is. Het is soms even doorbijten en suf als je de schoolbanken zat bent, maar je zult zien dat je het echt nodig hebt. Ik werk in de gehandicaptenzorg en maak wel stagiaires mee die weinig kaas hebben gegeten van bijvoorbeeld verschillende problematieken/ stoornissen. Erg onhandig af en toe voor hen én voor ons.

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 10:22

Ik was het idd net als jij helemaal beu op de BOL, het urenlang luisteren naar leraren enzo.
Wat je zegt klopt wel, je leert meer van praktijk, ben daarom ook blij als ik weer stage kan gaan lopen. Maar zoals Piaffe zegt mis je als je gelijk in de BBL begint veel basisinformatie die je op de BBL niet krijgt. De theoretische lessen op de BBL zijn heel erg praktijkgericht en info over de problematieken/stoornissen enz komen bijna niet voor (nogmaals eigen ervaring)
Ik moet zeggen nu ik weer op de BOL zit dat ik merk dat er toch een fijne balans is vooral met het nieuwe competentiegericht leren. We krijgen onze basisvakken maar moeten toch zelfstandig de research en de projecten maken, het is veel praktischer dan 'vroeger'

Wel goed dat je je gaat orienteren, zo krijg je idd een beter beeld van wat jou persoonlijk het meeste aantrekt, het werkveld in ook zo breed. Ik ga idd wel met je coach mee dat je tenminste dit jaar afmaakt. Eerlijk is eerlijk, ik ga waarschijnlijk na het 2e jaar ook weer overstappen op de BBL.

Ik heb in 2007 een half jaartje een BBL opleiding gedaan bij een stichting voor auditief verstandelijk gehandicapten (dus mensen met een verstandelijk/lichamelijk handicap die daarnaast ook doof of doofstom waren) en heb daarbij op een woning gewerkt. Dit was vooral ondersteunend en begeleidend werk, dus aansturen en in de gaten houden dat alles gebeurde.
Afgelopen jaar heb ik op een dagbesteding gewerkt met meervoudig gehandicapten op zeer laag niveau (cognitief niveau van ong 6 maanden tot 2 jaar met enkele uitschieters). Ik deed daar idd de activiteitenbegeleiding maar door het lager niveau moesten we de clienten ook helpen met eten en drinken en deden we ze 'verschonen'. het varieert dus enorm.

Hoop dat je iets geschiks vind tijdens de meeloop dagen en dat het je keuze iets makkelijker maakt!

RamboBink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 13:27

bedankt voor beide reacties.

Ben inderdaad ook erg benieuwd naar de meeloopdagen maar heb er echt onwijs veel zin in, en vanuit daar evt iets van vrijwilligerswerk mee doen, en evt uiteindelijk een vaste werkplaats vinden..

Het komt uiteindelijk ook allemaal wel goed hihi.. misschien dat ik op school beter naar ervaringen kan vragen hoe zij BBL/BOL hebben ervaren en of ze dat een goede keuze vonden, die zitten dan immers ook op dezelfde school..

@ bowena; Wat trekt jou aan bij de doelgroep gehandicapten? Waarom heb je daar voor gekozen en niet evt ouderen?

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 08:57

Ik doe MMZ BBL en ik zit nu in het 2e jaar. Vorig jaar was echt geweldig, ik had een leuke werkplek en het ging super op school.
Alleen wij moeten 1x per leertraject van werkplek wisselen om bij meerdere niveau's te hebben gewerkt en het is nu een regelrechte ramp. Ik vind het helemaal niet leuk op mijn werkplek, maar bij mij zeggen ze gewoon: je moet overal inzetbaar zijn. Ik sta nu op laag niveau met agressie en ik merk dat ik er niet tegen kan. Ik kan het gewoon niet. Maar ik moet blijven... Heel frustrerend. Ik zit ook tegen overspannenheid aan (en misschien wel er overheen), dus morgen naar de dokter, omdat ik het niet meer trek.

Het is zwaar, heel zwaar om werk, school en vrije tijd te combineren. Ik krijg minimumloon, aangevuld met ORT (Onregelmatigheids Toeslag), het is geen vetpot.

Maar op zich vind ik het werken in de gehandicaptenzorg wel heel leuk, maar op het moment niet...

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 09:04

Ik doe BBL MMZ niv 4 en zit in het 3de jaar. Het werk bevalt me prima, het is zooo leuk om met gehandicapten te werken, echt geweldig! En met een MMZ opleiding kun je overal terecht als je je papiertje hebt.
DE jaren vliegen voorbij...het is makkelijk te doen met een paard erbij. Zoveel huiswerk krijg je niet en de´grote opdrachten´die je krijgt heb je tijd genoeg voor.
En natuurlijk je werk-ervaring is heel fijn dat je die hebt als je na je opleiding een baan zoekt. En je verdient er ook nog bij :D.
Een echte aanrader!

RamboBink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 10:43

@ rinske ; we hebben elkaar al op de PB zie ik net hihi. Maar ik snap je verhaal, het is echt onzettend balen en ik raad je echt aan om er met je school over te hebben. Als je ergens niet geschikt voor bent of ergens niet tegen kan moet je het ook vooral niet doen. Zeker niet als je er overspannen van raakt, je moet denken aan je eigen gezondheid en geluk vind ik persoonlijk...

@ Hackney ; MMZ is inderdaad heel erg breed en je kunt er alle kanten mee op, daarom heb ik het idd ook gekozen.
Waar bestaat jou werk uit? Wat doe je vooral? Doe je ook veel aan het de verzorging? Ik doe namelijk de opleiding met name voor het activiteitenbegeleiden. Persoonlijk zie ik het verzorgen niet zo zitten (als het soms moet dan zal ik het natuurlijk wel doen, maar liever niet)

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 10:45

Activiteitenbegeleider wil ik trouwens "later" ook worden, alleen daar is geen opleidingsplaats voor bij ons.

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 11:32

Ik ben absoluut niet geschikt voor ouderen... hihi. Weet niet waarom maar het ligt me totaal niet, heb er een keer 2 weken snuffelstage gelopen en vond t verschikkelijk. Sowieso constant verzorgen vind ik niks aan.

Gehandicapten liggen me meer aan het hart, hoewel ik vroeger altijd beweerde er nooit mee te gaan werken haha. Ik vind het gewoon geweldig deze mensen te ondersteunen en ze een daginvulling te geven. Elke glimlach geeft me zo'n gelukzalig gevoel en het geeft me een goed gevoel dat ik iets voor iemand kan betekenen. Heb zowel laag als midden niveau meegemaakt en vind het allebei ontzettend leuk.

RamboBink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 12:32

bowena_84 schreef:
Ik ben absoluut niet geschikt voor ouderen... hihi. Weet niet waarom maar het ligt me totaal niet, heb er een keer 2 weken snuffelstage gelopen en vond t verschikkelijk. Sowieso constant verzorgen vind ik niks aan.

Gehandicapten liggen me meer aan het hart, hoewel ik vroeger altijd beweerde er nooit mee te gaan werken haha. Ik vind het gewoon geweldig deze mensen te ondersteunen en ze een daginvulling te geven. Elke glimlach geeft me zo'n gelukzalig gevoel en het geeft me een goed gevoel dat ik iets voor iemand kan betekenen. Heb zowel laag als midden niveau meegemaakt en vind het allebei ontzettend leuk.

mooi geschreven!

Ik ga zometeen langs Amarant om te informeren over vrijwilligerswerk. Zou het liefst ook meteen beginnen tot vanavond hihi.

Iemand inderdaad blij kunnen maken geeft zo'n onwijs fijn gevoel, kan het niet eens omschrijven. Vind het ook zo mooi dat gehandicapten al gelukkig kunnen zijn met iets heel kleins.

Ik ben benieuwd, vind het wel spannend en ik hoop dat ze me kunnen gebruiken :o

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 12:54

@ Hackney ; MMZ is inderdaad heel erg breed en je kunt er alle kanten mee op, daarom heb ik het idd ook gekozen.
Waar bestaat jou werk uit? Wat doe je vooral? Doe je ook veel aan het de verzorging? Ik doe namelijk de opleiding met name voor het activiteitenbegeleiden. Persoonlijk zie ik het verzorgen niet zo zitten (als het soms moet dan zal ik het natuurlijk wel doen, maar liever niet)[/quote]

Mijn werk in tijdens de opleiding ieder jaar verschillend. Wij wisselen ieder jaar van voorziening. Zo heb ik in een woonvorm gewerkt met jongeren hoog niveau en daarbij in een andere groep nog veel verzorging gedaan.
Het 2de jaar heb ik ambulant met kinderen gewerkt, hier vond ik persoonlijk helemaal niets aan.
En het 3de jaar waar ik nu mee bezig ben werk ik ook in een woonvorm met hoog niveau verstandelijk gehandicapten, hier zit helemaal geen verzorging bij, het is eigenlijk puur begeleiding, dit is echt helemaal geweldig!
Als je zo'n opleiding doet kom je er ook achter wat je wel en niet leuk vind, is ook wel fijn.

Misschien kan je vragen of je ergens anders BBL mag gaan werken als je dit niet helemaal bevalt..
Als dat niet gaat en je hebt je diploma kun je echt veel kanten op, dit was bij de SPW niet zo, je moest een richting kiezen en dat hoeft nu niet meer.

RamboBink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 13:45

En wat bedoelen jullie met een hoog niveau en een laag niveau?? Heeft dat te maken met de zelfstandigheid?

Ik ben net bij Amarant geweest en helaas hadden ze momenteel geen tijd voor een gesprek, dus nu moet ik een email sturen met wat informatie.

Het liefst zou ik meteen vrijwillig willen beginnen bij de activiteitenbegeleiding. Zouden jullie mij dit ook aanraden?

Ik ben namelijk totaal niet bekend met het werk en ook niet met gehandicapten. ( ik zat net in de wachtruimte en toen kwam er een verstandelijk gehandicapte jongen naar binnen en die begon heel hard te gillen en daarna 20 x 'MEISJE!' naar mij te roepen, ik ben daar eerlijk gezegd wel een beetje van geschrokken, toen ik daarna naar buiten liep kwam hij heel hard op mij afgefietst en reed hij mij bijna aan en riep 'pas opppp!' :P ) Ik weet totaal nog niet hoe ik daar mee om moet gaan.

Waar denken jullie dat ik me het beste voor aan kan melden? Woonbegeleiding of activiteitenbegeleiding of evt iets anders? Dat ik een beetje gewend kan raken aan gehandicapten en weet hoe ik er mee om moet gaan?

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 16:55

RamboBink schreef:
En wat bedoelen jullie met een hoog niveau en een laag niveau?? Heeft dat te maken met de zelfstandigheid?

Ik ben net bij Amarant geweest en helaas hadden ze momenteel geen tijd voor een gesprek, dus nu moet ik een email sturen met wat informatie.

Het liefst zou ik meteen vrijwillig willen beginnen bij de activiteitenbegeleiding. Zouden jullie mij dit ook aanraden?

Ik ben namelijk totaal niet bekend met het werk en ook niet met gehandicapten. ( ik zat net in de wachtruimte en toen kwam er een verstandelijk gehandicapte jongen naar binnen en die begon heel hard te gillen en daarna 20 x 'MEISJE!' naar mij te roepen, ik ben daar eerlijk gezegd wel een beetje van geschrokken, toen ik daarna naar buiten liep kwam hij heel hard op mij afgefietst en reed hij mij bijna aan en riep 'pas opppp!' :P ) Ik weet totaal nog niet hoe ik daar mee om moet gaan.

Waar denken jullie dat ik me het beste voor aan kan melden? Woonbegeleiding of activiteitenbegeleiding of evt iets anders? Dat ik een beetje gewend kan raken aan gehandicapten en weet hoe ik er mee om moet gaan?

Hoog Niveau en laag niveau hebben indd te maken met hun zelfstandigheid en het IQ. Je hebt verstandelijk gehandicapten die een niveau van een peuter hebben, ze zitten in een volwassen lichaam en gedragen zich als peuter, dat is vrij laag niveau. Met hoog niveau kan je meestal gewoon communiceren en meestal hebben zij hulp nodig bij wonen, werk, dus eigenlijk aansturing nodig hebben.

Op school leer je ook hoe je hiermee moet omgaan maar je moet vooral vanuit je eigen gevoel reageren, denken hoe zou ik behandeld willen worden als ik een van hun was? tenminste, zo denk ik heel veel.

Het is moeilijk te zeggen wat je het beste kan gaan doen, ik denk dat je het gewoon moet ondervinden. Gewoon doen wat jou het meest aanspreekt. Je kan nooit van tevoren zeggen of je het wel of niet leuk gaat vinden...uit proberen...
Als je activiteitenbegeleiding niet meer bevalt als je je opleiding af hebt ga je toch ergens anders beginnen? dan heb je wel je papiertje...

RamboBink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 17:19

Ja dat is inderdaad ook zo...

Hebben jullie ook bij ouderen gestaan toevallig?

Ik ben namelijk net naar een verzorgingstehuis geweest om ook te informeren over vrijwilligerswerk en ik merkte dat ik me daar meer op mijn gemak voelde, heb al heerlijk gekletst met een aantal bewoners en vond het erg gezellig eigenlijk.

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 17:26

Bij ouderen heb ik nog niet gewerkt, maar als je hier een beter gevoel bij hebt, waarom niet?
Maar je wil een BBL opleiding gaan volgen en je bent opzoek om ergens vrijwillig te gaan werken?

Tip:
De meeste opleidingen beginnen gewoon in september maar je moet er wel heel vroeg bij zijn.
Als ik jou was zou ik nu brieven gaan schrijven/bellen naar instellingen en vragen of ze aan BBL opleidingen doen en meteen solliciteren.
Ze laten dan heel veel mensen op gesprek komen en maken rond april hun keuze.

RamboBink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 17:49

Bedankt voor de tip hackney.

Maar ik was juist heel erg aan het twijfelen of ik bol wil blijven doen of bbl...

mijn coach heeft toen gezegd dat ik het beste dit jaar eerst af kan maken (BOL) en daarna eventueel over kan stappen op BBl..

maar doordat ik nog geen ervaring heb met het werk en de doelgroepen wil ik me nu eerst gaan orienteren door vrijwilligerswerk te gaan doen, en omdat ik dat zelf gewoon ook erg waardeer als anderen het doen

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 17:53

RamboBink schreef:
Bedankt voor de tip hackney.

Maar ik was juist heel erg aan het twijfelen of ik bol wil blijven doen of bbl...

mijn coach heeft toen gezegd dat ik het beste dit jaar eerst af kan maken (BOL) en daarna eventueel over kan stappen op BBl..

maar doordat ik nog geen ervaring heb met het werk en de doelgroepen wil ik me nu eerst gaan orienteren door vrijwilligerswerk te gaan doen, en omdat ik dat zelf gewoon ook erg waardeer als anderen het doen

Je coach heeft gelijk.
Maar wel super van je dat je vrijwilligerswerk gaat doen om het te ervaren, dat hoor je niet vaak meer.
Heel veel succes!!! Het gaat zeker lukken :j

RamboBink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 20:32

het zal inderdaad wel goedkomen, zeker omdat vrijwel 'alle' richtingen mogelijk zijn uiteindelijk met dit diploma!

Heb jij het idee dat je echt helemaal op je plek zit? Of denk je dat iets anders je ook nog wel interessant lijkt?

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 20:43

Hier wordt sinds september de opleiding IG/MMZ gegeven, in 3,5 jaar krijg je dan les, en haal je je dilpoma MMZ en je dilpoma verzorgende IG. Dus dat is wel een fijne BBL opleiding.
Deze wordt in roosendaal gegeven en via Surplus zorg.
Ik doe alleen de VIG (BBL) en dan 3 jaar. Maar in 3,5 jaar 2 papiertjes is helemaal fijn!

BBL is heel praktijkgericht maar heeft ook echt nadelen; zo ben ik aangenomen voor ouderenzorg en zie ik dus niks van de doelgroepen als kraam/ gehandicapten/ ggz. En ik ben verplicht nog 2 jaar voor mijn werkgever te blijven werken na mijn diplomering.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 22:41

Ben je bij Amarant in Tilburg geweest? Volgens mij beginnen zij in februari met een nieuwe instroom van leerlingen, dan begint er namelijk weer een nieuw schooljaar. Er beginnen schooljaren in februari en september. Je kunt vragen naar een dag meelopen, volgens mij heeft een klasgenoot van mij dat eerst ook gedaan.