Studeren is leuk... NOT.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Konstantine
Berichten: 10902
Geregistreerd: 19-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 18:34

amsterdam_30 schreef:
Heb aleen de openingspost gelezen, maar kun je niet een aanvullende beurs aanvragen als je moeder weinig verdient?
Als dit vanaf je 18e pas kan.. alvast gaan regelen misschien!
Wanneer word je 18???
Mag ik vragen waar je ongeveer in het land woont en in welke stad je bent gaan studeren?

Aanvullende beurs heb ik aangevraagd, maar ik wacht nog op goedkeuring, voorlopig staat op "Mijn DUO" dat ik maar €96 krijg...

Ik woon in Zeeland en zit op de Hogeschool Zeeland. Ik wilde ergens anders studeren, maar dat was geloot en daar kwam ik niet door.

capopjekop

Berichten: 30661
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 18:36

Mss zeg ik nu iets stoms, maar ik zit er zelf niet zo in. Maar je krijgt tot je 18e (of nouja je ouders dan) kinderbijslag? Kunnen je ouders je niet tegemoetkomen om je dit bedrag te schenken voor je studie. Het zal waarschijnlijk niet alles dekken, maar alle beetjes helpen.

Tnt is een goede :j Gewoon op de site dat formulier invullen, ik werd toen al vrij snel gebeld. Verder ben ik op mijn 17e in een super de boer begonnen. Dan kun je ook 's avonds werken en op zaterdag.

Konstantine
Berichten: 10902
Geregistreerd: 19-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 18:37

Marieke_K schreef:
:j ook kan je vaak tweedehands boeken kopen (via bol.com bijvoorbeeld) en dat scheelt ook veel geld. Mocht je echt geldproblemen hebben dan kan de decaan je wellicht ook verder helpen, die weet precies wie wanneer recht heeft op extra stufi etc.

En een baantje alleen op zaterdag is er vast wel te vinden, het is alleen vaak minder leuk werk weet ik uit ervaring. Al bij bejaardentehuizen bijvoorbeeld langs geweest? Daar zoeken ze vaak een keukenhulp voor in de weekenden.

Je kan ook het positieve er van in zien: je leert nu al wel goed met geld om gaan en dat je vooruit moet kijken naar wat er op de planning

Met geld omgaan kon ik al wel, we hebben het nooit breed gehad, maar studeren is wel VEEL duurder dan alles wat ik eerder al betaalde...

Een bajaardentehuis heb ik nog niet gekeken, daar kan ik wel eens binnenlopen, bedankt voor de tip!

Capopjekop: Ik krijg geen kinderbijslag meer, dat krijg je in het kwartaal dat je 18 wordt al niet meer, en ik word dit kwartaal 18.

Ik zal wel even via de site van TNT kijken! :)

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 18:39

Konstantine schreef:
maar studeren is wel VEEL duurder dan alles wat ik eerder al betaalde...


Leer er van :) soms kunnen dingen enorm tegenvallen qua kosten (heb ik ook nog wel eens := )

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 18:44

Konstantine schreef:
Capopjekop: Ik krijg geen kinderbijslag meer, dat krijg je in het kwartaal dat je 18 wordt al niet meer, en ik word dit kwartaal 18.


Dat is onjuist.
http://www.svb.nl/int/nl/kinderbijslag/ ... /index.jsp
"Is uw kind op de eerste dag van het kwartaal nog geen 18, dan krijgt u voor dat hele kwartaal nog kinderbijslag."

Dus jouw moeder heeft over dit kwartaal (tot 1 oktober) nog kinderbijslag ontvangen.

Nynke_Z
Berichten: 107
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 18:46

Over het lenen bij de IB-groep/Duo zou ik ook nog even goed nadenken. Je kan bijv. ook nu even 100 euro per maand lenen, en als later blijkt dat je opleiding makkelijk te doen is en je er een baantje naast hebt, kan je het al beginnen met afbetalen. En anders hoef je pas 2 jaar na afronding van je studie EN naar draagkracht terug te betalen.

Je hele studieperiode gestresst zijn omdat je het financieel niet rond krijgt, komt je studieresultaten ook niet ten goede....

Konstantine
Berichten: 10902
Geregistreerd: 19-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 18:52

Shadow0 schreef:
Konstantine schreef:
Capopjekop: Ik krijg geen kinderbijslag meer, dat krijg je in het kwartaal dat je 18 wordt al niet meer, en ik word dit kwartaal 18.


Dat is onjuist.
http://www.svb.nl/int/nl/kinderbijslag/ ... /index.jsp
"Is uw kind op de eerste dag van het kwartaal nog geen 18, dan krijgt u voor dat hele kwartaal nog kinderbijslag."

Dus jouw moeder heeft over dit kwartaal (tot 1 oktober) nog kinderbijslag ontvangen.

Ja, dat was in juli. Dat heeft ze ontvangen en daarvan heeft ze alle andere zooi die ik altijd nodig heb betaald. (Grote voorraad shampoo, deo, badschuim... Van alles dat ook wel vrij belangrijk is.)

Dit kwartaal krijgen we dat niet meer, zei die telefoniste...

Jeanine93

Berichten: 1958
Geregistreerd: 20-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 18:54

Ik ben ook 17 en ook eerste jaars student.
Ik heb gelukkig niet de problemen die jij hebt. Ik heb ook nog geen stufi en heb ook nog geen OV. Moest ook alles betalen. Gelukkig hoef ik helemaal niks zelf te betalen. Ook heb ik voor meer dan 600 euro aan boeken moeten kopen.
Als ik straks stufi krijg, krijg ik ook alleen maar de basisbeurs (95,- dacht ik) Ik werk ook verder niet (ben ik ook voorlopig nog niet van plan) alleen mijn beide ouders wel dus dat is helemaal anders dan bij jou.
Lenen zou ik nooit doen. Heb je je studie af en dan begin je al met schulden. Mijn ouders hebben dat ook afgeraden en daarom krijg ik alles en hebben mijn ouders van kinds af aan al voor me gespaard. Ook voor mijn broer en zus.

Hopen dat je snel een baantje vind! Succes en sterkte.

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 18:58

Konstantine schreef:
Dit kwartaal krijgen we dat niet meer, zei die telefoniste...


Nee, het volgende kwartaal krijg je niet meer, dan krijg je stufi. Het gaat mij er trouwens niet om of het geld wel of niet op is, maar dat je bewering dat je het dit kwartaal niet krijgt niet juist is.

Konstantine
Berichten: 10902
Geregistreerd: 19-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 18:59

Jeaninee_Ier schreef:
Lenen zou ik nooit doen. Heb je je studie af en dan begin je al met schulden.

Precies. Het is dan wel naar draagkracht, maar dat betekent niet dat het betaalbaar is. Met een kleine draagkracht betaal je langer door, dat is dus alleen maar erger...
Zodra ik alles krijg, dus stufi en OV en zo, is het geen probleem meer, maar deze eerste paar maanden zijn dus het Grote Probleem...

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 19:00

Ik heb indezelfde situatie gezeten, was 16 toen ik aan het mbo begon en mijn ouders hadden ook geen vertpot.
Gelukkig zat ik in mijn woonplaats op school dus kon fietsen...

Een bijbaantje heb ik vanaf mijn 16e gehad, er zijn zat plekken te vinden waar je alleen op zaterdag kan werken. Verder ben je om 16.15 uit geef je aan. In de grote steden zijn supermarkten minimaal tot 20.00 uur open en zijn dan ook shifts van 17.00 - 20.00... 2x in de week én de zaterdag werken zorgt al voor een hoop centen extra.

Beetje harder je best doen ;)

Konstantine
Berichten: 10902
Geregistreerd: 19-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 19:02

Shadow0 schreef:
Konstantine schreef:
Dit kwartaal krijgen we dat niet meer, zei die telefoniste...


Nee, het volgende kwartaal krijg je niet meer, dan krijg je stufi. Het gaat mij er trouwens niet om of het geld wel of niet op is, maar dat je bewering dat je het dit kwartaal niet krijgt niet juist is.

In dat geval had die telefoniste het zelf ook nog niet helemaal begrepen (maar dat vermoeden had ik sowieso al).

Dan ga ik nu maar nagelbijten en hopen dat er rond 3 oktober inderdaad kinderbijslag binnen is... :=

_rosita_ schreef:
Ik heb indezelfde situatie gezeten, was 16 toen ik aan het mbo begon en mijn ouders hadden ook geen vertpot.
Gelukkig zat ik in mijn woonplaats op school dus kon fietsen...

Een bijbaantje heb ik vanaf mijn 16e gehad, er zijn zat plekken te vinden waar je alleen op zaterdag kan werken. Verder ben je om 16.15 uit geef je aan. In de grote steden zijn supermarkten minimaal tot 20.00 uur open en zijn dan ook shifts van 17.00 - 20.00... 2x in de week én de zaterdag werken zorgt al voor een hoop centen extra.

Beetje harder je best doen ;)

Ik woon niet in de grote stad, dat is nou juist het hele probleem. Ik woon in een stadje, met een uni met 200 studenten die allemaal willen werken en in een stadje een stukkie verderop het HBO waar ik ook zit, met zo'n 1500 studenten. We willen allemaal werken, maar zoveel werk is er gewoon écht niet!

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Studeren is leuk... NOT.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 19:03

Dan zit er nog maar een ding op denk ik :j Wachten tot het magisch beter wordt, en in de tussentijd de schuld op die vreselijke IBG afschuiven.

Konstantine
Berichten: 10902
Geregistreerd: 19-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 19:04

Bij de school vragen om uitstel van betaling leek mij zelf het meest logische plan, maar jouw plan kost wel aanzienlijk minder moeite, Shadow, je bent briljant! :Y)

Nee, even serieus, ik stuur de SLC gewoon even een mailtje met uitleg en hoop dat ze het begrijpt...

milatje
Berichten: 3491
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: In het Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 13:18

Ik ben ook begonnen als 17 jarige op het hbo. Ik moest (en moet nog steeds) ook alles zelf betalen en tja, daar ging mijn vakantie geld. Ik kreeg ook pas in oktober een OV en mijn studiefinanciëring.

Hoe ik het heb aangepakt?
Ik heb een maandtrajectabbonement gekocht voor het traject dat ik moest reizen naar school. Daarnaast nog een anonieme OV chipkaart aangeschaft voor de metro in Amsterdam. Al met al kostte me dat zo'n 500 euro voor 1 maand reizen.

Ik heb niet direct al mijn boeken gekocht. Waarom? Omdat je simpelweg de helft nooit gebruikt of slechts een enkele keer inkijkt. Kopieëtjes maken zijn dan nog altijd goedkoper. ;)

Daarnaast betaal ik mijn collegegeld in 9 termijnen en kom ik dus prima uit.

Overigens vraag ik me af, als je studiefinanciëring krijgt volgende maand, of je een aanvullende beurs krijgt? :)

Ilsemarie

Berichten: 6849
Geregistreerd: 16-12-04
Woonplaats: Haren (gn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 13:22

maar met stufi en 'geen' vader... daarvoor zijn ook speciale regelingen. en als je moeder weinig inkomen heeft krijg je waarschijnlijk ook aanvullende beurs? kijk daar anders nog even naar! daar zit wel weer een stapel papierwerk bij dus zou gauw kijken!
Dat met lenen zijn de meningen idd verschillend over, ik leen persoonlijk wel maar ben van mening dat ik daar straks na mijn studie ook naar verdien. dit hangt natuurlijk wel af van welke studie je doet en dergelijke!

_Patriciaa

Berichten: 4415
Geregistreerd: 25-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 13:25

Heb je alle supermarkten in de buurt al afgelopen?
Alle winkels?

Gewoon vragen en zoeken tot je alles hebt gehad!
Verder wel eens aan thuiswerk gedacht? dat kan je naast je school doen..

iig heel rot dat je in deze situatie terecht bent gekomen! Ik hoop voor je dat je snel werk vind en het allemaal kunt betalen !
veel succes !

Konstantine
Berichten: 10902
Geregistreerd: 19-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 13:40

Ik betaal mijn collegegeld ook in termijnen, maar dan nog is het iedere keer een rib uit je lijf...
Ik hoef gelukkig niet heel ver naar school, maar als het slecht weer is zoals afgelopen week, ga ik gewoon écht niet fietsen, want met windkracht 7 en stortregen langs het kanaal fietsen is echt niet leuk... En die 1,40 voor de bus kan er dan nog net wel af.
Ik heb ook nog niet alle boeken gekocht en er zijn sowieso twee boeken die ik niet ga kopen, omdat ze belachelijk duur zijn en alleen maar als "naslagwerk voor thuis" dienen. Daar ga ik geen geld aan verspillen, ik heb toch google?

Ik krijg pas een bevestiging over het wel of niet krijgen van een aanvullende beurs als ze van DUO alle formulieren die we hebben moeten invullen verwerkt hebben, en daar zetten ze zo te merken bepaald geen vaart achter... :=

Ik heb de winkels nog niet afgelopen, daar heb ik de tijd nog niet voor gehad, maar dinsdagmiddag ben ik vrij, dus dan kan ik dat wel doen :j

milatje
Berichten: 3491
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: In het Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 14:03

Konstantine schreef:
Ik krijg pas een bevestiging over het wel of niet krijgen van een aanvullende beurs als ze van DUO alle formulieren die we hebben moeten invullen verwerkt hebben, en daar zetten ze zo te merken bepaald geen vaart achter... :=


Zit ze maar achter de kont aan hoor, want daar zijn ze erg laks mee. ;)

Wiwabalia

Berichten: 4699
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 14:08

Ben je wel blij met de opleiding die je nu doet? Anders zou je als je 18 bent, kunnen stoppen, en tussendoor een jaar gaan werken en sparen, sparen en nog eens sparen en dan op je 19de weer opnieuw kunnen beginnen aan een opleiding.

Het is natuurlijk niet ideaal maar als je zo hoog zit mischien wel een oplossing. Een meisje uit mijn klas heeft het ook gedaan, is 21, slecht contact met ouders, moet alles zelf rondbreien en is toen een paar jaar gaan werken om wat geld te sparen voor de toekomst. Ze is nu weer begonnen met een opleiding.

_Patriciaa

Berichten: 4415
Geregistreerd: 25-05-08

Re: Studeren is leuk... NOT.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 14:10

ik zal als ik jou was echt dik op de DUO zitten !
Ze zijn daar zo laks in! het heeft bij mij ook 4 maanden en 5 x hetzelfde formulier invullen geduurd voor het eindelijk in orde was ! :\

Konstantine
Berichten: 10902
Geregistreerd: 19-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 14:13

Mijn moeder heeft gelukkig wel wat ervaring met DUO, omdat ze bij mijn zus ook erg moeilijk deden over al die formulieren, dus ik laat haar steeds boos naar ze bellen, want mij nemen ze niet serieus... :\

Ik wil niet nu ik net een enorme hoeveelheid collegegeld en boekengeld heb betaald gaan stoppen met die opleiding, dat vind ik echt zonde, dat geld krijg ik allemaal niet terug en ik vind de opleiding wel leuk, hoewel er ook wel een vak is dat ik liever oversla, maar goed, het kan niet altijd leuk zijn...

Lizz

Berichten: 8895
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 14:14

Ik weet niet waar je in Zeeland woont, maar hier in Vlissingen zoeken ze genoeg weekend hulpen.

Van wat ik uit mijn hoofd weet:
Bart Smit
Actie Sport
Blokker (ah xl)

En ga eens praten met je SLC op de HZ, misschien kan die je helpen, want dit probleem is vast en zeker eerder voor gekomen.

Wat ik me bedacht is dat je ook op de HZ kan werken, zoals in de keuken. Informeer bij TWZ op de hz :)
Succes

Edit: Koop trouwens alleen de boeken die je echt nodig hebt. Ik heb sommige boeken op de hz nooit gebruikt en in de mediatheek kan je veel boeken lenen.
Laatst bijgewerkt door Lizz op 19-09-10 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Konstantine
Berichten: 10902
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Studeren is leuk... NOT.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 14:15

Ik woon niet in Vlissingen, maar als het niet anders kan is in Vlissingen werken geen ramp :)
TWZ, wat is dat? Zit dat in de school?

Lizz

Berichten: 8895
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 14:17

Konstantine schreef:
Ik woon niet in Vlissingen, maar als het niet anders kan is in Vlissingen werken geen ramp :)
TWZ, wat is dat? Zit dat in de school?

Ja, dat zit in de school. Je kan bij hyperlinks op infonet een link vinden.
(misschien dat het zo ook lukt https://infonet.hz.nl/Vacaturebank/VacMenu.asp )

edit: Er staan twee vacatures op, één is voor catering en de andere voor baliemedewerker. Zo te zien verdient het niet slecht. Let wel op, baliemedewerker is vanaf januari.
Laatst bijgewerkt door Lizz op 19-09-10 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt