Lang overwerken, mag dat?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Lang overwerken, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 16:07

Hai bokkers,

sinds eind juli werk ik bij de Mac Donald's. Aangezien ik het nu druk heb met mijn studie werk ik alleen nog maar op de donderdagavond van 18.30 tot 23.00 uur.

Vorige week moest ik tot kwart over 12 werken, terwijl ik maar tot 11 uur word betaald! Dit kwam omdat de managers met hamburgers aan het gooien waren en kortom totaal niet meehielpen. Had ik net de apparaten schoongemaakt, kon ik weer opnieuw beginnen. Dit is niet een keer gebeurd, maar inmiddels al een keer of 3!

Ik werd het vorige week echt heel erg zat, moet op vrijdag altijd om half 7 weer naast mijn bed staan dus kwart over 12 is me gewoon véél te laat. Moet ook nog een half uur naar huis fietsen, dus voordat ik in bed lig is het dik over 1 uur.

Kan ik het maken om gewoon om 11 uur weg te gaan? Of hoe zit dit? Ik word na 11 uur dus gewoon niet meer betaald. Begin er een beetje de balen van te krijgen namelijk.

Flappie30
Berichten: 616
Geregistreerd: 09-06-09
Woonplaats: somewhere in Belgium

Re: Lang overwerken, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 16:11

Heb je het al eens aangekaart bij hun dat niet de bedoeling kan zijn ? Of ze betalen je overuren of je hebt in mijn ogen inderdaad het recht om om 23 u te zeggen dat je naar huis gaat. Is alleen minder voor de werksfeer misschien... Lastig. Heb zelf jarenlang onbetaald uren aan overuren gewerkt, maar ben daar toch van afgestapt. De enige die er rijker van werkt was mijn ex-baas.

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Lang overwerken, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 16:12

Daarom, wil best tot 12 werken als ze me gewoon betalen. De sfeer is op het werk toch al niet zo leuk, heb echt een hekel aan mijn werk en hoef gelukkig nog maar 3 donderdagen en dan ben ik er vanaf :)

Ga het maar even overleggen vanavond, mijn vriend belde net en die zei dat die gewoon om 11 uur op de stoep staat om me op te halen. Ben zelf niet zo'n held om te zeggen ik ga weg om 11 uur :o

Aan de andere kant, als ze me niet betalen het gewoon overleggen en desnoods gewoon weggaan.

Tatiane

Berichten: 3485
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Leopoldsburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 16:13

Heb je dit al eens gevraagd aan je werkgever? Zo ja, wat zegt hij hiervan? Zo nee, meteen doen. Dan weet je tenminste waar je staat. Het is niet normaal dat je overuren niet uitbetaald krijgt (tenzij je natuurlijk één of andere dikke job in een kaderfunctie hebt, of wil doorgroeien naar zo'n functie, dan is het part of the job)...

Totdat je hierachter gevraagd hebt: schrijf duidelijk op welke uren je maakt (beste zelfs om 'savonds als je vertrekt dit op papier te zetten en een verantwoordelijke te laten tekenen), zodat je achteraf op papier hebt staan hoeveel uren je effectief (over) gewerkt hebt.

xXGRIETJEXx

Berichten: 1829
Geregistreerd: 16-07-04
Woonplaats: Sexbierum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 16:14

Ik was gewoon met mijn baas om tafel gaan zitten en hem/haar duidelijk maken dat je het niet vind kunnen dat je nog gewoon 3 kwartier in je eigen tijd doorgaat.

Of ik zei tegen hem: ik ga gewoon om 11 uur naar huis en anders word er door betaald.

Tja ik ben daar nogal hard in, ik ga niet in mijn eigen tijd werken voor iemand anders, en het kan natuurlijk eens voorkomen dat je even langer moet blijven, maar wat jij nu doet vind ik niet normaal, op deze manier gaan ze misbruik van je maken en kan je straks nog langer voor nop daar blijven, het loopt namelijk meestal van kwaad tot erger.

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Lang overwerken, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 16:15

Ik blijf werken zolang als ik betaald wordt. Kijk, een kwartiertje meer werken doe ik niet moeilijk over, maar als je iedere keer ruim een uur langer moet blijven kost je dat in principe gewoon geld wat je hoort te krijgen.

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 16:15

Je mag officieel een uur overwerken buiten "sluit" om. Sluit is dus voor mij op donderdag van 22.00 tot 23.00 uur. Verder staat er niks over in mijn contract.

Dus stel je werkt van 15.00 tot 20.00 op donderdag en het is druk dan mogen ze je tot 21.00 uur laten werken onder doorbetaling.

Eigenlijk is het gewoon belachelijk dat ik dus niet betaald word!

Plus...ik heb aangegeven dat tot 11 wel kan, aangezien ik per sé 4 uur in de week moet maken, maar dat ik vrijdag dus op tijd op moet en om 11 uur naar huis wilt. Dit ligt bij de manager. Dus ik kan het eigenlijk gewoon maken om 11 uur weg te gaan daar....maar of ze dat daar zo leuk vinden.........?

Tessabuddy

Berichten: 433
Geregistreerd: 02-07-09
Woonplaats: Espel

Re: Lang overwerken, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 16:19

Nou, anders was je wel vrijwilligerswerk gaan doen toch! Zijn ze helemaal gek geworden!

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Lang overwerken, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 16:20

Inderdaad!!! Maar goed, de Mac staat ook bekend als erg slechte werkgever........

guccio

Berichten: 2105
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: in 't zeeuwse land

Re: Lang overwerken, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 16:21

Als je nog maar 3 donderdagen hoeft zou ik om 23u gewoon mn boeltje pakken en gaan :j

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Lang overwerken, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 16:24

Inderdaad, mijn vriend komt me gewoon ophalen vanavond om 23u. Dat zij mij tien keer de sunday machine laten schoonmaken omdat zij hamburgers er tegenaan gooien, daar ben ik een beetje klaar mee.

Ben heel blij dat ik lekker weg kan per 30 september!

Tammii
Berichten: 522
Geregistreerd: 06-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 16:30

Ik zou ook gewoon lekker weggaan!
Zeker als je nog maar een paar keer daar hoef te werken, Michien niet zo leuke afsluiter..
Maar ik zou gewoon duidelijk zeggen wat jij vind, en wat jij wil! :o

Ik werk ook vaker over, maar heb t naar mijn zin op het werk dus voor mij geen probleem.
Maar kan me heel goed voorstellen dat jij het niet naar je zin heb, dan ga je niet voor je lol nog eventjes blijven.
En zeker niet om hun zooi op te ruimen, terwijl je het al heb schoongemaakt..

SUcces vanavond!

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Lang overwerken, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 16:32

Dank je wel! :)

Bovendien is ook nog mijn sloof uit mijn tas gejat daar, kost me 30 euro van mijn salaris......door de crew zelf gestolen. Krijg steeds meer de balen van het werk daar haha:D

Pak gewoon om 11 uur mijn spullen, ajuu Mac Donald's!

Kimbaie

Berichten: 775
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Lang overwerken, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 16:35

Ik zou het eerst aankaarten en niet gewoon weggaan. Als je het hebt aangekaart gewoon weggaan. Bij sommige banen is het heel gebruikelijk om over te werken zonder dat je daarvoor wordt doorbetaald, maar daar staat een flink salaris tegenover, dit lijkt me bij een bijbaantje niet het geval.

eempiej
Berichten: 3987
Geregistreerd: 16-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 16:35

Misschien de over gewerkte uren er vandaag vanaf halen :D :P Maar het is idd een slechte zaak dat dit zo is geregeld. Gewoonweg triest!

Hopelijk gaat het vanaaf beter als je vriend op de stoep staat.

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 16:37

Flink salaris? Eh nee := krijg 6 euro per uur en ik ben 21... Echt minimumloon daar dus...

Ga het wel zeggen dat ik om 11 uur gewoon weg wilt en als zij heel moeilijk gaan doen dan ga ik gewoon weg :)

Overgewerkte uren er vanaf halen? Dan hoef ik vandaag dus niet te werken :+

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 16:37

Als ik het zo hoor is dit DE gelegenheid om een beetje assertiviteit te oefenen... je gaat er toch weg. Gewoon tegen de hamburgergooiers zeggen dat ze de rotzooi die ze zelf maken ook zelf op mogen ruimen.

Als het management zo omgaat met bedrijfsmiddelen en personeel is er overigens vast wel iemand geïnteresseerd in hun doen en laten - bijvoorbeeld degene die de rekening van onbruikbaar voedsel betaalt. Misschien moet je die eens tippen...

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 16:39

Das raar... In mijn contract staat geloof ik dat ik tot 2 uur langer mag blijven voor overwerk 'onder dwang', maar gezien ik vrijwel altijd tot sluit werk doe ik nooit overwerk. Dit is trouwens gewoon betaald werk, want ik sta gewoon ingeklokt. Hebben ze dat bij jullie niet?
Sloof kost 30 euro? Hier dacht ik maar 10 ofzo, das bijzonder.. Geen camera's in de crewroom? Natuurlijk niet in de kleedkamers.. hmm..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 16:41

dit is idd een slechte zaak. Zelf ben ik er erg van. Dat ik blijf zolang als ik betaald word. Een kwartier vind ik niet erg maar lang wil ik gewoon betaalt worden. Zijn ze nou helemaal gek!

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 16:42

Helaas geen camera's in de crewroom hier....En in mijn contract staat inderdaad dat ik maar 1 uur langer mag werken, behalve bij sluit. Dus dat is wel raar dan :?

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Lang overwerken, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 16:52

Maar heb je er iets van gezegd? Onder het mom van ' jongens, ik blij niet schoonmaken' en tja, als er in je rooster staat dat ze je een uur mogen houden om over te werken, heb je niet hee veel te klagen. Sluit is bij jullie 23uur? En werken jullie niet met een kloksysteem?

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Lang overwerken, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 23:40

we werken inderdaad met een kloksysteem waar je je pasje doorheen moet halen. Vandaag waren we om kwart voor 11 klaar gelukkig!!! :D echt fijn ;)

kimmie88

Berichten: 8307
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Geen idee even

Re: Lang overwerken, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 00:06

Latis TS, maar als het nog maar na vanavond 2 avonden zijn, zou ik toch echt mijn mond open trekken.

Over overwerken trouwens.
Er staat in de CAO beschreven hoeveel een werkgever mag 'eisen' van zijn werknemer. Daarna moet de werknemer het er mee eens zijn. Wel is het altijd zo fijn als het in overleg gebeurd, ondanks dat de werkgever het mag eisen.

Bij de CAO van klein metaal mag de werkgever 10uur per maand eisen.... (Toevallig vorige maand op moeten zoeken voor mijn vriend)
Na die 10uur mag er alleen gevraagt worden of de werknemen wilt. Wel alles tegen betaling natuurlijk...

Weet niet onder welke CAO de Mac valt, maar zou je eigenlijk even moeten opzoeken

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Lang overwerken, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 02:47

Wat ik echt heel raar vind is dat jij zegt dat het onbetaald is, jij zegt toch dat je inklokt? Je klokt toch uit op het moment dat je weg mag? De extra tijd wordt gewoon uitbetaald hier.

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Lang overwerken, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 03:01

De Mac is zo een slechte werkgever nog niet, maar de CAO horeca is aangepast en is er niet echt beter op geworden. ;)

Ook mogen ze jou gewoon langer houden, uiteraard wel doorbetaald. Het lijkt me ook dat dat normaal is, aangezien je gewoon ingeklokt staat.
Zorg ervoor dat ze je op het rooster veranderen, de tijd.

En inderdaad, als je er toch al weg gaat, heb je weinig te verliezen, dus train gerust je assertiviteit. ;)