Waar betaal ik schoolgeld voor?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

Waar betaal ik schoolgeld voor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 17:01

Denk dat meerdere mensen zich deze vraag wel eens afvragen.

Ik zit in mijn vierde jaar van het HBO. In de eerste 2 jaar had ik 4 dagen per week les. Prima. Had toen wel waar voor mijn geld zeg maar.
Vorig schooljaar was ik een halfjaar bezig met een blok buiten het schoolgebouw. Ik maakte wel gebruik van de computers en dus ook de ruimte die zij in gebruik hadden en ik zag 2 keer per week een docent. Voor 2 uurtjes. Vervolgens ben ik een halfjaar naar het buitenland gegaan. Ik zat in een land waar de leerlingen zelf geen schoolgeld betalen. In principe betaalde ik dus voor de mensen waarmee ik uitgewisseld was. Goed, als ik in Nederland was gebleven had ik het geld ook moeten betalen, maar het is soms wel een beetje zuur.

Nu het vierde jaar dus, ik loop eerst 3 maanden stage (betaald gelukkig), vervolgens heb ik 3 maanden school waarin in maar 2 uur per week les heb, daarna weer 3 maanden school.

Per jaar betaal ik zo'n 1600 euro.... Maar in het laatste jaar zie ik dus eigenlijk helemaal geen school.... En dan begint mij toch het gevoel 'waarom betaal ik dan zoveel schoolgeld' boven te kruipen...

Moest dit irritatiepuntje toch even van mij afschrijven :Y)

savasan

Re: Waar betaal ik schoolgeld voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 17:05

Ach bij mij is het nu al begonnen, 1e jaar HBO, 3 dagen per week les waarvan 2 niet meer dan 4 uur. Ik snap het ook niet helemaal eigenlijk...

_Rebec

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 17:08

Ja erg is dat hé :|
En dan zeggen sommige leraren nog doodleuk "jullie betalen maar een symbolisch bedrag, de overheid legt er per leerling ong. 6000 euro bij"

Ja dat kan wel wezen maar er zijn ook mensen die het zelf moeten betalen, en dan wil je toch wel waar voor je geld :P

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 18:08

Ik vraag het mij soms ook af. Maar inderdaad tegen mij is ook verteld dat die 1600 niks voorsteld.

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 18:27

Goh dat vraag ik me ook af. Vorig jaar heb ik namelijk 30 weken! stage gelopen. En moest is eens in de 2 á 3 weken 1,5 uur naar school.
Dit jaar moet ik eerst 20 weken naar school (1 dag in de week) en ga daarna weer stage lopen...
Gelukkig betalen papa en mama :P

Tessaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 19:00

Ik heb 5 uur les per week (voltijd-opleiding gewoon) dus ja ook ik vraag me dat wel eens af.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 19:00

Misschien maakt het beter als je bedenkt dat je die eerste twee jaar veel te weinig betaald hebt? Mijn studie kostte bijvoorbeeld voor buitenlandse studenten 10.000 euro per jaar, en dan was de opleiding nog soms niet uit de kosten.

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 19:01

Ik betaal gelukkig maar 300 euro school geld, maar wel weer 1000 euro aan de ib groep. Weet iemand wat daar mee gebeurt?

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 19:03

Herkenbaar :j
Ik betaal ook 160 euri per jaar, vorig jaar had ik 2 dagen les, dit jaar ook (soms verspreid over 3 dagen maar de hoeveelheid is hetzelfde). Volgend jaar 4 dagen stage en 1 dag school en in het 4e jaar 3 dagen stage en 2 dagen school. Ik zit dus max 2 dagen op school per week gedurende mijn hele opleiding.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 19:17

Mijn school vind het trouwen wel belangrijk om bijna iedere jaar het interieur te veranderen :roll:
Waarom iets plaatsen om het twee jaar later weer te verwijderen. Zonde van het geld.

memerel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 19:44

Ik vraag het me dit jaar ook af...
Heb nu afgelopen week 5 uurtjes (van 45 minuten) gehad, heb in oktober 1 terugkomdag, in december 1 terugkomdag en dan in feb weer 3 dagen ongeveer 5 uurtjes denk ik en verder kom ik niet op school ivm stage....
Kom dus welgeteld 8 dagen op school dit jaar... Daaag 1600,-! :o

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 19:50

hier nog 1.
1e les. kom binnen, stel me voor en hebben pauze :?
na de pauze, ja jongens we gaan oefeningen maken, nog geen half uur later zit je dan buiten of in de kantine... en dan duurt het nog 3 uur voor de volgende les begint... ;(

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 20:02

Zuur? Instellingsgeld, dat is zuur. (Of vervang de z door een d).
Je betaalt wettelijk collegegeld, geen instellingsgeld; bedenk dat studenten dúúr zijn voor onderwijsinstelling én overheid, los van de hoeveelheid subsidie die een onderwijsinstelling ontvangt per (afgestudeerde) student en ook bij een laag aantal contacturen. En hoe hoger de opleiding hoe duurder; een promovendus kost pér jaar 250.000 euro (4 jaar lang). En denk maar niet dat een promovendus daar ook maar een fractie van hoeft te betalen, want in Nederland (in tegenstelling tot veel andere landen) word je als promovendus (weliswaar niet geweldig, fantastisch veel) betaald en niet als student gezien. In veel andere landen moet je als promovendus gewoon instellingsgeld betalen. Troost je.
Ik heb ook gewoon collegegeld betaald toen ik alleen nog mijn scriptie hoefde te schrijven; de enige contacturen die ik heb gehad waren de besprekingen met mijn begeleider.

Het is een voorrecht en het is duur, maar gelukkig wettelijk vastgesteld rond 1600 euro. Liever dat dan instellingsgeld betalen, waarmee de student dus meer van de kosten van het onderwijs moet dragen. Welk onderwijs, vraag je je af als je maar een paar contacturen hebt tja... ik heb toch echt een en ander geleerd ondanks weinig contacturen per week gedurende de jaren dat ik studeerde. En dat uiteindelijke papiertje is ook wel wat waard hoor. Dus troost je met die gedachte(n). Dáár betaal je dus schoolgeld voor. :)

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 20:13

Ha, vertel mij wat.

Ik studeer psychologie, en betaal nu voor het 4e jaar op rij meer dan 1600 euro collegegeld, voor welgeteld 2!!! colleges per week. Das dus 3 uur les in totaal per week.

En bedankt he :\

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 20:19

JoSav schreef:
Zuur? Instellingsgeld, dat is zuur. (Of vervang de z door een d).
Je betaalt wettelijk collegegeld, geen instellingsgeld; bedenk dat studenten dúúr zijn voor onderwijsinstelling én overheid, los van de hoeveelheid subsidie die een onderwijsinstelling ontvangt per (afgestudeerde) student en ook bij een laag aantal contacturen. En hoe hoger de opleiding hoe duurder; een promovendus kost pér jaar 250.000 euro (4 jaar lang). En denk maar niet dat een promovendus daar ook maar een fractie van hoeft te betalen, want in Nederland (in tegenstelling tot veel andere landen) word je als promovendus (weliswaar niet geweldig, fantastisch veel) betaald en niet als student gezien. In veel andere landen moet je als promovendus gewoon instellingsgeld betalen. Troost je.

Wow, waarom kost dat promoveren extreem veel zo veel geld dan?
Mijn baas betaalt m'n salaris en extra kosten voor bijv. congressen, die 20 studiepunten zijn misschien 60.000 euro en van die 1600+750 extra hoeven ze het ook niet te hebben. Hou je de ceremonie en wat administratief werk over... volgens mij zie ik echt iets ontzettend groots over het hoofd!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:15

Yessy schreef:
Wow, waarom kost dat promoveren extreem veel zo veel geld dan?
Mijn baas betaalt m'n salaris en extra kosten voor bijv. congressen, die 20 studiepunten zijn misschien 60.000 euro en van die 1600+750 extra hoeven ze het ook niet te hebben. Hou je de ceremonie en wat administratief werk over... volgens mij zie ik echt iets ontzettend groots over het hoofd!

Meestal liggen de kosten tussen 500.000 en 1 miljoen, met extreme uitlopers tot wel 2 miljoen. :o Externe subsidies zijn beduidend lager (250.000 voor vier jaar, ik kan je evt. uitleggen waarom dat zoveel lager is). Maar een greep uit de kosten: salariskosten, projectkosten, aardig wat overhead (het gebouw e.d. kost ook geld bijvoorbeeld) en opleidingskosten en dat loopt allemaal stuk voor stuk 'vrolijk' voorbij de 100.000. Ik heb weinig inzicht in hoe het exact besteed wordt, dus het is mogelijk dat het allemaal niet even efficiënt gaat overal, maar reken er maar op dat de miljoenenbudgetten bij onderzoeksinstellingen voor een groot deel opgaan aan promovendi. In totaal wordt een paar miljard (minimaal 1,5) door universiteiten in promotieonderzoek gepompt en dan wordt er ook nog extern geld geïnvesteerd (weliswaar stukken minder maar nog steeds veel geld). Promoveren is duur. Onderwijs is duur. Duurder dan de meeste studenten en promovendi beseffen. De bedoeling is dat al die hoogopgeleide mensen uiteindelijk juist geld in het laatje brengen.
Ik geloof overigens dat er wel wat data hierover is op te vragen via het NWO en volgens mij staat er op hun (veel te grote) website ook eea over. Ik heb in elk geval een tijdje terug op de NWO website gelezen dat een promovendus gemiddeld 250.000 per jaar kost, vier jaar lang, maar kan het nu (uiteraard) zo snel niet terugvinden en vind alleen informatie over de externe subsidie (van ook 250k maar dan totaal). Punt is wel dat veel van dat geld overigens wel keihard verantwoord moet worden bij de overheid. Of het extreem veel geld is weet ik niet, want ik heb helemaal geen idee van de promotiekosten in andere landen (waar je veelal moet betalen ipv salaris krijgt). Ik vermoed dat dat ook de reden is dat er een deel onderwijs geven zit in het promotietraject; dat compenseert wat. Maar er zal vast ook een hele educatieve reden achter zitten. :)

Duur he? :o

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:17

Maar hoe zit het dan voor de niet promoverende studenten? Daar heb je er ook veel van.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:20

Daar gaat de rest van de drie komma nog wat miljard aan subsidie heen natuurlijk. ;) Maar dan heb ik het over universiteiten. Weet niet wat de subsidie voor HBO instellingen is maar vast ook niet mis (en eigenlijk nog steeds veel te weinig). :o :o IPV salariskosten van de promovendi heb je dan bijv. de opleiders (professoren, e.d.) nog steeds heel wat overhead. Hoeveel mensen wérken er bij universiteiten om de boel draaiende te houden? Hoeveel kosten al die gebouwen en het eigenlijke onderwijs? Veel... meer dan die 1600 per student per jaar. Zet er een nul achter en ik denk dat je langzaam in de buurt komt.
Laatst bijgewerkt door JoSav op 09-09-10 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Finstar1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:21

Dat vraag ik me ook wel eens af ja.
Ik hoef maar 3 x in de 2 weken naar school, maandag en dinsdag onbetaalde stage. De lessen zijn heel veel zelfstandig heid, amper hulp. Computers gebruik ik niet, maar ik moet er wel voor betalen..

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 21:25

JoSav, ik weet dat opleidingen duur zijn en dat we het in Nederland nog goed hebben wat betreft ons studentenleven (in mijn geval heb ik trouwens wel een bijbaan nodig om mijn studie te bekostigen en ik woon gewoon thuis ;) ). Maar wat studenten in andere landen betalen (Neem Italie, Finland of Spanje) die kosten zijn stukken lager dan die van ons. Sterker nog, Finnen krijgen en hun school betaald en zijn ook via die weg verzekerd. Hoe het exact zit weet ik niet, maar ter vergelijking. Nu ik toch aan het vergelijken ben, een HBO opleiding in Amerika moet rond de 20.000 dollar liggen heb ik gehoord.

Maar desondanks vind ik dat voor het bedrag wat er betaald wordt er ook wel meer/beter les wordt gegeven. En een betere begeleiding, want dat is gewoon echt niet altijd even goed. Naja, nog 9 maanden te gaan en dan ben ik klaar, ik red het wel :)

Overigens is het zo dat een HBO instelling geld krijgt per student die afstudeerd.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:27

Ik heb het dit jaar niet gedaan. MOest 65 euro voor de computers betalen terwijl ik mijn eigen laptop bij heb. Moest nog eens 480 euro betalen voor overnachten en eten op een extern bedrijf, terwijl dat nog geen half uur rijden was voor mij met de auto. Moest mediatheek betalen waar alleen oude boeken in staan. Niet betaald. Moest een map kopen 5 euro -> niet betaald (ik heb 3 van die mappen waar ik niks mee doe)

Ze kunnen me wat. Morgen boeken ophalen ben benieuwd wat ik moet betalen. Met alles wat ik weggestreept had (heb een hoop 2dehands kunnen kopen) scheelde me het toch 200 euro van die lijst (weet niet meer wat ik allemaal geschrapt heb)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 21:28

Urko, het bedrag waar ik het over heb is nog exclusief de kosten van schoolboeken etc.

Die heb ik trouwens elke keer al tweedehands gekocht, of niet. Of op het moment dat ik wist dat ik ze nodig zou hebben.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:34

Ik vind dat we gewoon belachelijk veel moeten betalen voor de weinige uren die ze ons les geven/begeleiden.

Ik heb welgeteld 10 weken les dit schooljaar en de rest ben ik op stage. Die ook nog eens onbetaald is.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 21:47

Ja, maar of een stage jou betaald hangt van jouw stageplek af, niet van de school :)

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 05:12

JoSav schreef:

Ehm, ik vind promoveren niet helemaal een vergelijking. Het promoveren in zichzelf is namelijk niet het probleem, het onderzoek dat je daarvoor moet doen is vaak zo ontzettend kostbaar. In bepaalde vakgebieden moet je als promovendus zelf ook een substantieel van je onderzoeksbudget opbrengen door middel van sponsoren etc. Je salaris ( en ongetwijfeld ook wel een deel van het budget) komt dan uit de pot van de faculteit. :)

Winged schreef:
Ja, maar of een stage jou betaald hangt van jouw stageplek af, niet van de school :)

Das niet helemaal waar, voor verpleegkunde weet ik zeker dat daar een overheidspotje voor is. Het zal vast ook afhangen van je stagewerkgever, maar daar is er dus sowieso een basis.
Ook Amerika vind ik niet helemaal een vergelijk - daar zijn de kosten erg afhankelijk van waar je studeert. Ik denk ook zeker niet dat we richting een Amerikaans systeem moeten.

Als je kwaliteitsverhouding met je collegegeld kosten niet goed vind, moet je daar je hogeschool op aanspreken, zij zijn de enigen die daar iets mee kunnen doen. :)

Josav: de studie budgetten gaan over grote bedragen, hoewel dat me eigenlijk niet helemaal meeviel... Ik ben er nog steeds niet helemaal uit hoe ze van dat bedrag alles kunnen doen :)