NHL of Stenden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rens_ke

NHL of Stenden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 12:34

Ik wil in februari beginnen aan de PABO opleiding hier in Leeuwarden. Ik weet dat de meeste mensen zeggen dat Zwolle het beste te boek staat, maar ik ga niet heen en weer reizen en verhuizen is ook geen optie.

Nu zitten er hier in Leeuwarden twee scholen die een PABO opleiding aanbieden. Op Stenden en op de NHL. Ik heb geen specifieke voorkeur voor bijzonder- of openbaar onderwijs, dus daar kan de keuze niet op gebasseerd worden.

Kan iemand mij iets vertellen over zijn/haar ervaringen met de NHL en met Stenden in Leeuwarden? Hoeft niet eens zo zeer te gaan om de PABO opleiding, als wel over de school en de organisatie hiervan.

Alvast bedankt! :)

Mocca

Re: NHL of Stenden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 14:34

Ik vind Stenden een hele fijne school. Nieuw, modern, veel voorzieningen. Restaurant en koffieshop worden gerund door studenten (hotelschool) en hebben dus altijd een hoge kwaliteit (altijd de druk om goede punten te halen laat ze hard werken :D ). Goede faciliteiten qua computers, goede voorlichting, goede bibliotheek. Hangt ook altijd een hele leuke sfeer op school. Heel internationaal, veel buitenlanders dus. Chinezen, Duitsers, Amerikanen, Bulgaren, noem een land en ze zijn er.

Tuurlijk ook z'n nadelen. Het blijft een hogeschool en dus zijn ze altijd laat met de roosters, gaat er wel eens het een en ander mis met het inschrijven en is het de week voor de toetsweek moeilijk een computer te bemachtigen omdat iedereen dan ineens aan het werk gaat :D (je kunt overigens met je laptop zo op het draadloos dus hoeft geen probleem te zijn).

Nee ik vind Stenden een hele fijne school. :j

Rens_ke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 14:37

@ Mocca: Bedankt voor je reactie! Wat studeer je op Stenden?

Joosiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 14:40

Ik ben het met Mocca eens. Ik zit zelf ook in Leeuwarden op Stenden, ik studeer SPH. Het is inderdaad een heel nieuw gebouw, modern, ze hebben veel voorzieningen en een top restaurant (etc.)

Bij de computers is het inderdaad wel vaak vol, maar ik heb zelf mijn laptop altijd wel mee ze hebben er inderdaad draadloos internet.

Het enige nadeel vind ik dat ik vaak maar 1 of 2 uren per dag heb (moet namelijk anderhalf uur heen & anderhalf uur terug in de bus)

Rens_ke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 14:43

@ Joosiien: Maar is dat niet per opleiding verschillend? Of is dat de Stenden-wijze?

Joosiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 14:59

Ik heb geen idee hoe dat met andere opleidingen is! Mijn oom is kok en geeft daar les, maar die geeft ook leerlingen in het weekend les, dat heb ik dan weer niet. (PABO denk ik ook niet!)

Mij is alleen verteld dat de roosters niet veranderd kunnen worden, omdat sommige leraren bijvoorbeeld alleen op donderdag en vrijdag werken. Je hebt heel veel verschillende klassen en verschillende leraren dus dat is moeilijk puzzelen. Dit is de laatste jaren zo, omdat stenden er al meer leerlingen zijn gekomen. Maar ach, ook dat is wel te overzien!

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 15:02

Ik kan Stenden ook aanraden hoor ;)
Als is het alweer even geleden dat ik naar school ging..

Maar, ik denk niet dat de NHL onder doet aan Stenden. Daar staat inmiddels ook een nieuw gebouw (is het al in gebruik?).. Verschillende vriendinnen van mij hebben op de NHL gezeten en daar hoor ik ook goede geluiden over ;)

Edit: Over de roosters.. Tsja dat vond ik altijd hopeloos! Dan had ik 's ochtends rond half 9 ofzo 2 lessen, dan een hele tijd niets, en om half 4 pas weer eens iets!!

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 20:09

Mijn vriendin zit op de Pabo op de NHL, zij heeft het er ontzettend naar haar zin. :)

Heb voor de rest geen idee hoe het eruit ziet of ervaring met die hogescholen.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:25

Rens_ke schreef:
@ Mocca: Bedankt voor je reactie! Wat studeer je op Stenden?

Ik studeer International Hospitality Management, hoge hotelschool dus.

Mijn rooster is juist wel heel fijn. Dit moduul heb ik maandag en vrijdag vrij, en dan dinsdag-woensdag-donderdag lessen, mooi aaneengesloten maar niet de hele dag les.

In de weekenden les is ook alleen voor hotelschool studenten.

2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:52

Helaas zijn mijn ervaringen met Stenden zijn een stuk minder positief.

Om maar even iets op te noemen;
- Ik heb veel gedoe gehad met moduulplanningen die voor geen kant klopten, moest in het 2e jaar al een heel moduul uit het 3e jaar volgen omdat er een fout was gemaakt in de planning.
- In plaats van Spaans moest ineens verplicht Duits volgen omdat er voor Spaans niet voldoende animo was; terwijl mij bij mijn toelating was toegezegd dat er zoiezo Spaans werd aangeboden, onafhankelijk van de taalkeuze van andere studenten.
- Vlak voor mijn Diploma uitreiking waren "opeens" een aantal studiepunten verdwenen, en vertelden ze doodleuk dat ik dus nog even op mijn diploma kon wachten totdat deze punten boven water waren.

Bij bovenstaande problemen werd ik continue van het welbekende kastje naar de muur gestuurd en heb ik er heel wat tijd aan moeten besteden om deze fouten weer recht te zetten. Wees er dus op voorbereid dat je op Stenden veel zelf in de gaten moet houden, de verantwoordelijkheid ligt volledig bij jezelf. Wijk je niet af van het normale programma, dan is het een prima school, er studeren immers honderden studenten per jaar succesvol af. Maar op het moment dat je iets anders wilt dan de "reguliere stroom" kun je, je veel op de hals halen.

Alles goed in de gaten houden wil ik je zoiezo aanraden, ook op een andere school, een foutje is -ook op een hogeschool- snel gemaakt en het is heel vervelend om daar de dupe van te zijn..

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:59

Mijn zusje doet PABO op Stenden, dus ik heb haar even gevraagd :)
Tussen PABO op de NHL en Stenden zit een groot verschil, de NHL is meer portfoliogericht.
Op Stenden zit je tussen allemaal internationale opleidingen waardoor je de meeste studenten wel kent. In verhouding is het 'kleinschalig' en erg gezellig volgens haar.
Voor haar was de keuze voor Christelijk onderwijs ook fijn, wij zijn zelf Christelijk en met een opleiding via Stenden kom je sneller aan een baan op een Christelijke school.
Je moet wel zelf overal achteraan, maar dat schijnt op meer scholen voor te komen.

Oh ja, mijn zusje is nu 3de-jaars :)

Rens_ke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 22:03

Wat fijn! Al die reacties! Super bedankt!

Ik ga morgen even bellen om op beide scholen een gesprek te plannen met een decaan ofzo. Om te 'voelen' waar ik me het meeste thuis voel.

Bovendien heeft Stenden nog een open dag op de agenda staan.

Goh, lastig dit zeg.. dilemma-dilemma!

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 22:45

2009 schreef:
Maar op het moment dat je iets anders wilt dan de "reguliere stroom" kun je, je veel op de hals halen.

Mwah, dat vind ik zelf wel meevallen. Ik doe fast track, dus de versnelde opleiding. Gemiddeld doen zo'n 10 (vd 500) studenten dit. Heeft inderdaad gezorgd voor heel veel frustraties (meeste leraren kennen het fast track niet eens), van beide kanten. Inderdaad veel van het kastje naar de muur, maar wij zijn er na 3 jaar wel achter dat alles mogelijk is op Stenden, al roepen ze nog zo hard dat het niet kan. Fast track normale minors doen? 'Nee', nou echt wel. Fast track op grand tour naar het buitenland? 'Nee', nou echt wel. Fast track een groeps minor doen? 'Nee', nou echt wel. Zolang je er zelf maar achteraan gaat, de juiste mensen aanspreekt, en laat zien dat je het niet op gaat geven is ineens álles mogelijk.

Maar goed, dit wijkt af van de interesse van de TS. Ik zou inderdaad zeggen, ga naar een open dag. En verder, loop gewoon eens op een normale schooldag binnen. Je valt echt niet op tussen al die studenten, en dan kan je eens rustig rondkijken, overal rondlopen, met mensen praten en gewoon even sfeer proeven. :)