Huis kopen met 0-uren contract...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KletsKoekje
Berichten: 3302
Geregistreerd: 20-01-06

Huis kopen met 0-uren contract...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 14:16

Hallo bokkers,

graag vraag ik jullie om informatie/ervaringen betreft een 0-uren contract.

Wij zijn bezig met de koop van een nieuwbouwwoning en hebben ook al een optie op 1 van deze.
Oplevering zou begin 2e kwartaal 2011 zijn, maar nu zijn wij ingelicht dat deze al week 49 2010 is!
December dus.

Ik ben net 'aangenomen' lees: volgende week kom ik op '3e gesrpek' om alles rond te maken.
Hiervoor belde dit bedrijf gisteren en had het over een 0-uren contract waarbij ik minimaal24 uur werk,
en bij drukte 32 of zelfs 40 uur.

Ik heb aan de telefoon nog niets over het 0-uren contract besproken omdat ik zelf niet weet wat het precies inhoud en
wat de voor- en nadelen zijn. Dit ben ik nu dus aan het 'uitzoeken' maar lees op internet toch wel verschillende dingen.

Mijn vriend werkt 40 uur in de bouw, en ik krijg de functie receptioniste/telefoniste bij een hotel.

Maar goed, wij willen deze nieuwbouw woning erg graag kopen en ik ben zelf bang dat ze bij de bank 'ja daaag' zeggen tegen
0-uren cotnract want ja, ze kunnen mij zomaar 12 uur bijv. laten werken in een week. Geen garantie dus. Logisch vanuit
de bank gezien zeker deze tijd. En omdat ik net begin en hypotheek snel moet vraag ik mij
af of mijn nieuwe werkgever nu dan al een werkgeversverklaring geeft binnen 3 maanden.

Is het nu mogelijk om met een 0-uren contract en een werkgeversverklaring wél een hypotheek te krijgen?
Of toch proberen een 24 (mij part 20 of 18 uurs) uurs contract te krijgen?

Heeft iemand ervaringen,tips,informatie voor ons?


(p.s optie kan voorlopig gewoon blijven staan, er staan nog 3 woningen te koop dus misschien kunnen we de koop nog
wel rekken tot januari bijvoorbeeld. Maar we willen het liefst natuurlijk gewoon weten waar we aan toe zijn en alles
rondmaken)

Charaz

Berichten: 24291
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Huis kopen met 0-uren contract...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 14:18

Nee dat gaat niet helaas, onze hypotheek was bijna rond (ik werkte elke week altijd 28 uur, maar had ook een 0-uren contract) maar ik MOEST een urencontract hebben anders ging het hele feest niet door.

Van mijn lieve baas dat in allerijl nog gekregen ook, anders was het helaas geen huis geweest.

gretoes
Berichten: 1057
Geregistreerd: 25-12-02

Re: Huis kopen met 0-uren contract...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 14:20

ik kon ook geen hypotheek krijgen, omdat mijn baas geen werkgeversverklaring wilde tekenen,

maar toen heb ik 3 jaaropgaves in moeten leveren en toen kon het wel ze zijn toen uitgegaan van het gemiddelde inkomen van die drie jaar,
en er moest een loonstrookje bij.
misschien kan dat bij jou ook?

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 14:20

Ik zou sowieso proberen er een vast aantal uren-contract proberen te krijgen. Een 0-uren contract is wel heel makkelijk voor hun, dan hoeven ze je niet in te plannen en heb je wel een contract maar geen zekerheden. Als ze voornemens zijn je 24 uur standaard te laten werken, dan zou ik alleen akkoord gaan met een contract van minstens 20 uur. Niet accepteren hoor, een 0-uren contract! Daarnaast wil je graag een werkgeversverklaring voor de bank, maar ik weet niet of je die gaat krijgen als je net in dienst bent.
Is het salaris van je vriend niet toereikend voor het krijgen van de hypotheek? Dan helemaal geen 0-uren contract aannemen.

KletsKoekje
Berichten: 3302
Geregistreerd: 20-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 14:22

gretoes schreef:
ik kon ook geen hypotheek krijgen, omdat mijn baas geen werkgeversverklaring wilde tekenen,

maar toen heb ik 3 jaaropgaves in moeten leveren en toen kon het wel ze zijn toen uitgegaan van het gemiddelde inkomen van die drie jaar,
en er moest een loonstrookje bij.
misschien kan dat bij jou ook?


Nee, ik kom net van school. Heb eerst secretarieel medewerker gedaan na de middelbare school en toen paardenopleiding in Deurne.
Achteraf spijt van dat ik nog de paardenopleiding gedaan heb. Maar dat is niet relevant voor dit onderwerp, maar ik kom
dus net van school. Ben 21, november 22 jaar.

KletsKoekje
Berichten: 3302
Geregistreerd: 20-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 14:24

Nee net niet toereikend met 1 fulltime inkomen..
Helaas. We hebben nu trouwens al een hypotheek op huidige woning weet niet of dit nog mee speelt met iets..

Het liefst zou ik inderdaad een minimaal 20 uurs contract hebben. Ze nemen ook meer mensen aan dus snap niet het probleem, maar
voor hun zal het inderdaad wel makkelijk zijn zo'n nul uren contract.
Zou nu het liefst nog opbellen of het mogelijk is maar ben bang dat ze het dan gelijk al afkappen en ik beter kan wachten tot ik
daar weer op gesprek ben om alles rond te maken..

Weet het ook even niet op het moment wat te doen..

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Huis kopen met 0-uren contract...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 14:30

Je moet gewoon naar dat gesprek gaan en als ze dan zeggen dat je mag komen werken, maar op basis van een 0-uren contract, daar niet mee akkoord gaan.

cheyentic

Berichten: 2325
Geregistreerd: 04-02-05
Woonplaats: in de buurt van rotterdam

Re: Huis kopen met 0-uren contract...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 14:35

met een 0-uren contract krijg je zonder 3 jaaropgaves idd geen hypotheek :n
toch zou ik niet zo stellig gaan voor het uren contract leg je probleem voor, maar in deze tijd is het ook gewoon fijn dat je werk krijgt ;)
het zou jammer zijn, maar als iets in het leven niet lukt door omstandigheden (bijv dit huis) ben je er achteraf toch blij mee, komt wel weer wat anders voorbij :)
succes

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 14:37

Je kunt bij een nieuwe baan niet alleen onderhandelen over je salaris, maar ook over sec. voorwaarden, zoals je contracturen, duur van je contract en dergelijke. Dit kun je dus in dat 3e gesprek best aanvoeren!

MarliesV

Berichten: 15188
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 14:41

Cheyentic heeft gelijk qua dat je geen hypotheek krijgt met een 0 uren contract. Dit doen ze alleen bij een sluitend arbeidsverleden van de laatste 3 jaar die je dus niet hebt.

Ga met Chubby mee, in een 3e gesprek gaat het niet alleen over je loon. Maar mag je dit soort dingen ook aankaarten.
Gewoon melden dat je het verder eens bent met het voorstel wat zei op tafel leggen maar dat je niet accoord bent met een 0 uren contract.

Kom voor jezelf op hè. Ze gaan je echt niet op een 3e gesprek laten komen om je dan gelijk naar huis te sturen als jij niet alles wilt tekenen wat zij voorleggen!

(typfoutje)

KletsKoekje
Berichten: 3302
Geregistreerd: 20-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 14:42

Ok dus ik moet gewoon sterk in mijn schoenen staan als ik op gesprek ga om alles vast te stellen. Dat vindt ik wel moeilijk, heb dus geen verstand van contracten en COA en dergelijke dus ben zo bang dat ik dan met mijn mond vol tanden zal staan in zo'n gesprek/discussie.

Een werkgeversverklaring heeft dus geen nut bij een 0-uren contract begrijp ik tot nu toe. Heeft geen waarde.

Mochten ze niet akkoord gaan ik werk inderdaad ook al veel waard in deze tijd Cheyentic! Daar heb je gelijk in! Kan ondertussen natuurlijk altijd verder kijken..
In ieder geval alvast bedankt!

KletsKoekje
Berichten: 3302
Geregistreerd: 20-01-06

Re: Huis kopen met 0-uren contract...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 14:43

Thanks voor de oppepper Mipie1980! Voormezelf opkomen!
Proberen kan altijd natuurlijk

Daan_O

Berichten: 3356
Geregistreerd: 30-09-07
Woonplaats: Groene Hart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 14:49

Op basis van een 0 uren contract kun je inderdaad geen lening krijgen, maar dat is al gezegd.

Daarnaast nog even ter info het vogende, je zegt dat je daar net gaat werken. Om een hypotheek te krijgen zul je sowieso een vast contract moeten hebben, dus van onbepaalde tijd. Als je een contract voor een bepaalde tijd heb, bijvoorbeeld een jaarcontract, kun je ook geen hypotheek krijgen.

KletsKoekje
Berichten: 3302
Geregistreerd: 20-01-06

Re: Huis kopen met 0-uren contract...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 14:50

Ok, vrienden van ons hebben ook een woning gekocht op dat plan, en zijn heeft een jaarcontract en met werkgeversverklaring hebben ze wel sámen een hypotheek gekregen...

Daan_O

Berichten: 3356
Geregistreerd: 30-09-07
Woonplaats: Groene Hart

Re: Huis kopen met 0-uren contract...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 14:51

Alleen een werkgeversverklaring is niet voldoende, de werkgever moet dan een intentieverklaring geven dat hij voornemens is jouw contract na de afloopdatum te verlengen.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 14:53

Het kan best schelen dat je nu al een hypotheek hebt.
Zou gewoon eens informeren bij die hypotheekverstrekker wat de ruimte is..

KletsKoekje
Berichten: 3302
Geregistreerd: 20-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 14:55

Ok nouja maakt verder ook niet uit hoe hun het voorelkaar hebben gekregen.

Ben bang dat we gewoon moeten hopen dat onze optie nog een tijd kan blijven staan en we het huis volgend jaar nog kunnen kopen als het er wel goed voor staat qua werk en contract... Helaas.

KletsKoekje
Berichten: 3302
Geregistreerd: 20-01-06

Re: Huis kopen met 0-uren contract...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 14:56

Nouja ik heb tijdelijk via uitzendbureau als administratief medewerkster gewerkt, ook 24 uur en zijn met dit salaris voor een informatief gesprek geweest voor wat we kunnen 'lenen'.
En dat was gewoon goed haalbaar.

Daan_O

Berichten: 3356
Geregistreerd: 30-09-07
Woonplaats: Groene Hart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 14:57

Ik zou het voorleggen aan je nieuwe werkgever, misschien is hij wel bereid je tegemoet te komen. Je kunt het altijd proberen.

MarliesV

Berichten: 15188
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 14:59

Daan_Ordeal schreef:
Op basis van een 0 uren contract kun je inderdaad geen lening krijgen, maar dat is al gezegd.

Daarnaast nog even ter info het vogende, je zegt dat je daar net gaat werken. Om een hypotheek te krijgen zul je sowieso een vast contract moeten hebben, dus van onbepaalde tijd. Als je een contract voor een bepaalde tijd heb, bijvoorbeeld een jaarcontract, kun je ook geen hypotheek krijgen.


Dit is dus niet waar en een misverstand wat erg hardnekkig is.

Simpel voorbeeld:
Mijn vriend is 25, werkt net ruim een jaar, heeft geen vast contract maar wel een intentieverklaring.
Ik ben 29, werk al 10 jaar, heb geen vast contract en geen intentieverklaring.

Wij konden gewoon een hypotheek krijgen. Dit omdat ik een sluitend arbeidsverleden van de laatste 3 jaar heb. Daarbij wordt het gemiddelde loon van de laatste 3 jaar meegenomen voor de hypotheek. Dit betekend in de praktijk dat je iets minder kan krijgen dan wanneer ik mijn huidige loon mee mocht nemen.

Een vast contract is dus niet! nodig om een hypotheek te krijgen. Dit verhaaltje krijg je bij de hypotheker (in ons geval) wel voorgeschoteld. Maar als je rechtstreeks naar de bank gaat is dit niet waar.

TS: goed zo, beetje zelfvertrouwen, positief denken en er voor gaan. Komt vast goed!

Daan_O

Berichten: 3356
Geregistreerd: 30-09-07
Woonplaats: Groene Hart

Re: Huis kopen met 0-uren contract...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 15:02

Miepie, dat is voor ts niet van toepassing. Tenminste, daar ga ik vanuit aangezien ze net afgestudeerd is.

MarliesV

Berichten: 15188
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Huis kopen met 0-uren contract...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 15:09

Nee dat klopt, had ze ook gemeld. En had ik ook bij de TS al aangegeven dat zij met een 0 uren contract het niet gaat redden.

Maar dacht dat je het in het algemeen bedoelde en dat is helaas een vaak gelezen misverstand. Vandaar mijn reactie.

(was niet persoonlijk hoor!)

Daan_O

Berichten: 3356
Geregistreerd: 30-09-07
Woonplaats: Groene Hart

Re: Huis kopen met 0-uren contract...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 15:14

Je hebt gelijk, had ik duidelijker moeten plaatsen :)

Only_Hellen

Berichten: 1464
Geregistreerd: 30-12-05
Woonplaats: Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 15:16

Voor een hypotheek met NHG is het uitgesloten, omdat je nog geen arbeidsverleden van 3 jaar hebt. De NHG maakt hierop voor niemand een uitzondering, dus ook niet voor mensen die al een hypotheek hebben.

Wat je zou kunnen proberen is het via zgn maatwerk, waarin je bv kunt aantonen dat jij of je vriend aantoonbaar groeiende zijn met inkomen de komende jaren. Maar ook dat is weer afhankelijk van hetgeen er boven jullie maximale leencapaciteit geleend moet gaan worden.
Is er geen sprake van overwaarde op de huisige woning?

KletsKoekje
Berichten: 3302
Geregistreerd: 20-01-06

Re: Huis kopen met 0-uren contract...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 15:22

Ook niet omdat we al een hypotheek met NHG hebben?
Gedeelte hypotheek wat erbij moet komen is 30.000.

We gaan niet uit van overwaarde op onze huidige woning, in ieder geval niet veel. Wel 100% dat we investering terug hebben. Dat is zeker.

Ik denk dat ik maar op gesprek moet bij nieuwe werkgever we maar opnieuw voor hyptoheek gesprek op pad moeten met nieuwd/huidige gevens.. En hopen dat we geluk hebben maar ben er bang voor als ik dit allemaal lees.