Studie versnellen a.k.a. Hoe bezorg ik mezelf hoofdpijn?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Studie versnellen a.k.a. Hoe bezorg ik mezelf hoofdpijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 12:51

Pffff wat heb ik mezelf op de hals gehaald? :')

Ik doe de deeltijdopleiding Engels. Vorig jaar (mijn eerste jaar) kon ik geen vrijstellingen krijgen, maar omdat ik dat jaar in één keer mijn propedeuse heb gehaald kon het dit jaar wel. Ik heb dus besloten om naast de vakken van het tweede jaar ook alle vakken van het derde jaar te volgen waarvoor ik toestemming kan krijgen. Dit met het idee; dit jaar doe ik jaar twee en de helft van jaar 3, volgend jaar doe ik de rest van jaar 3 en jaar 4 en dan ben ik in drie jaar klaar met een vierjarige opleiding.

Zo gezegd zo gedaan, afgelopen week begonnen en het bevalt goed :j

Maar... Lerarenopleidingen bestaan uit drie delen, die alle drie worden afgesloten met een bekwaamheidsproef. De eerste heb ik gehaald en daarom mocht ik van de propedeutische fase naar de hoofdfase. Als ik echter volgend jaar ook jaar vier wil gaan doen, moet ik ook de tweede bekwaamheidsproef hebben afgesloten, die bepaalt dat je van de hoofdfase naar de afstudeerfase mag.

Nu komt het:
Om de BP2 te mogen doen, moet ik dit jaar twee stages in één doen, een heleboel videomateriaal maken én ik moet minstens 138 studiepunten hebben.
Op dit moment heb ik er 60 van het eerste jaar, het tweede jaar verwacht ik er ook 60 te halen. Houden we 18 over. Met de twee vakken die ik in het derde jaar volg (het eerste semester) heb ik er 12, moet ik er dus nog 6 hebben die ik -als het goed is- kan verdienen met de stage.

Keihard werken dus, geen steken laten vallen want anders voldoe ik niet aan de studiepuntennorm.

Maarrr... nu is de vraag of ik überhaupt wel kan voldoen aan die studiepuntennorm, want de studiepunten worden pas doorgevoerd na de tentamens en ik moet me drie weken voor de BP2 opgeven en aantonen dat ik voldoende studiepunten heb >;)

Laat ik het zo zeggen; ik zit hier met het examenprogramma voor m'n snufferd, de rekenmachine op m'n computer open, en een glas water en twee paracetamol :')

Kom er vast wel uit, maar het duizelt me wel even %)

Nog meer mensen die dit soort issues hebben of hebben gehad? Is het te overwinnen? :=

Anoeska

Re: Studie versnellen a.k.a. Hoe bezorg ik mezelf hoofdpijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 13:39

Het eerste wat in me opkomt is: "waarom doe je jezelf dit aan?". Je neemt wel heel veel hooi op je vork voor een jaar winst. Is dat het echt wel waard?

Ik heb op de universiteit wel 2 volledige studies gedaan, maar op de universiteit was je heel vrij om de vakken te kiezen die je wilde volgen. Dus dat ging allemaal niet zo lastig.

Ik zou niet teveel advies verwachten van Bokt, ga naar je decaan (of iets dergelijks) en leg het hele verhaal voor. Hij kan je beste voorlichten.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 15:06

Ik ga wel mee met Anoeska, waarom zou je dit willen?
Onderwijzer worden is ook een rijpingsproces en daarnaast, al die stress voor een project wat geen enkele ruimte biedt voor welke fout dan ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 15:56

Waarom wil ik dit? Dat is best een goede vraag :j

Ten eerste ligt de opleiding me zo goed dat ik met een beetje nadenken en inzet de vakken zonder problemen doorloop. Dat is de voornaamste reden dat ik ben gaan versnellen.

Van deeltijders wordt aan de ene kant meer verwacht dan van de voltijders (een bepaalde mate van inzet en zelfstandigheid, ook omdat er minder contacturen zijn dan met een voltijd opleiding).

Aan de andere kant wordt er veel makkelijker met ons omgegaan, we hoeven minder regels te volgen, worden minder streng beoordeeld.

Het leek mij leuk om te versnellen, net wat meer vakken, ik heb het een heleboel klasgenoten vorig jaar zien doen en een aantal doen het dit jaar ook weer. Het was voor mij een leuk voordeel om een jaartje eerder klaar te zijn. Het scheelt een jaar studiegeld en bovendien kan ik sneller lekker voor de klas, wat me erg goed bevallen is afgelopen jaar.

Ik had alleen even niet stilgestaan bij die bekwaamheidsproef 8)7

Door die bekwaamheidsproef worden bepaalde jaren op hun plek gehouden. Mocht ik op dat vlak niet versnellen dan kan het bijvoorbeeld zo zijn dat ik alles heb afgerond, behalve mijn LiO-stage. Dat vind ik jammer van het jaar (en ook van het geld).

Natuurlijk is het zo dat er een rijpingsproces in zit, maar ik denk dat daar toch ook wel een verschil tussen voltijders en deeltijders in zit. Niet voor niks staan er een heleboel mensen zonder bevoegdheid voor de klas. Ik denk dat ik qua competenties snel groei.

Natuurlijk leer ik in de praktijk, het gaat alleen wat sneller dan normaal.

Ik heb besloten nog even alles goed op een rijtje te zetten en dan met de juiste mensen in gesprek te gaan of het überhaupt haalbaar is en of het dan klopt wat ik allemaal op een rijtje heb gezet zodat ik niet voor onaangename verrassingen kom te staan.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:30

Groot gelijk. Kun je die BP niet aan het begin van je 3e schooljaar doen en daarna meteen je LIO?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:34

Volgens mij hebben ze er een vast moment in het jaar voor, maar ik kan me voorstellen dat ze ook herkansingsmomenten hebben.

*Maakt lijstje met vragen*

XJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 18:48

Zit je op de hva?

Bij mij hebben ze bij bekwaamheidsproeve 2 (eind 3e jaar) niet eens gekeken naar mijn studiepunten e.d.

Mijn videomateriaal was flut (vond ik zelf) je zag amper leerlingen en mij vaak maar voor een deeltje. Tijdens de proeve is dit niet eens bekeken, dit hadden ze volgens eigen zeggen al als voorbereiding bekeken.

Heb meerdere verhalen over de proeve gehoord, ook zat mensen die het gewoon gehaald hebben terwijl ze de helft van de tweedejaars vakken nog niet eens gehaald hadden...

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 19:38

Al met je studieloopbaanbegeleider gesproken? Als ze je namelijk toestemming geven om het programma versneld af te ronden, dan moet het programma dusdanig studeerbaar zijn dat het ook kwa toelatingseisen voor bekwaamheidsproeven kan (dus dat je op tijd genoeg punten kan halen). Of je moet hier nieuwe afspraken over maken omdat je buiten het programma studeert.

Bespreek goed de studeerbaarheid met je studiebegeleider. Mag je bijvoorbeeld deelnemen aan vakken uit jaar 3 als je jaar 2 nog niet hebt afgerond? Bij ons is het namelijk zo dat je voor bepaalde vakken, een vak uit het tweede jaar met een voldoende moet hebben afgesloten anders mag je niet deelnemen. Dit moet wel in je programma passen. En lukt het roostertechnisch, dus zit je niet met aanwezigheidsplicht als vakken tegelijk worden gegeven?

Ik zou met je studiebegeleider even een studieplanning maken en bekijken of het studeerbaar is. De vuistregel die ik voor de voltijd hanteer is dat je minimaal 15 ECTS en maximaal rond de 20 ECTS per kwartaal volgt. Anders wordt het programma of te licht, of te zwaar. 20 x 28 = 560 uur per kwartaal, dat is 56 uur studiebelasting per week.. Niet dat je daar altijd aan zult komen, maar bij lastige/tijdrovende vakken wellicht wel.. 56 uur naast een baan is veel ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 19:45

Dank je voor de info. Flair, ik studeer idd aan de HvA :j Fijn om te horen dat het meevalt met die BP2, misschien maak ik er wel een groter probleem van dan de HvA doet (zou niet de eerste keer zijn). Jij hebt dus ook bij DOO gezeten? Leuk!

Marieke, het is inderdaad zo dat ik een aantal vakken niet kan volgen. Zo is er een 'deel 2' dat in het eerste semester van het derde jaar wordt gegeven, maar dat sluit aan op 'deel 1' dat in het tweede semester van het tweede jaar gegeven wordt. Voor de rest zijn eigenlijk alle vakken toegankelijk voor me.

Aanwezigheidsverplichting is geen probleem voor me. De tweedejaarsvakken worden allemaal op de donderdag gegeven en de derdejaarsvakken op de dinsdag.

Ga maar even een mailtje eraan wagen weer. En nog de laatste hand leggen aan de vakken voor morgen. :)

XJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 19:53

Ik zit er nog steeds ;) Afstudeerjaar.

Ik heb eigenlijk iets vergelijkbaars gedaan als jij.
Ik ben gestart met pedagogiek (niet de docentenopleiding) en dat was op dat moment in de eerste twee jaar precies hetzelfde als de lerarenvariant pedagogiek.

Alleen helaas toen ik vorig jaar overstapte naar de lerarenvariant was ineens het hele tweede jaar veranderd waardoor ik voor de lerarenvariant nog maar 18 punten in mijn lijst van het tweede jaar had staan ipv de 56 die ik dacht te hebben.

Vorig jaar heb ik dus 42 punten voor het tweede jaar en 56 voor het 3e jaar behaald. (108 in 1 jaar :P ) Ook een dubbele stage gelopen (2e en 3e jaars)

Het probleem bij de HvA was dat ik mijn complete studieprogramma van vorig jaar zelf heb moeten uitvinden. Het enige dat ik te horen kreeg was dat ik iets onhaalbaars wilde en verder werd ik van het kastje naar de muur gestuurd. Uiteindelijk heb ik vakken in 6 verschillende klassen gevolgd bij verschillende opleidingen (ook docentenopleiding Nederlands en Engels)

Het voordeel is dat de ABV vakken (die jij ook in het tweede en derde jaar moet doen) zoals didactiek en klassenmanagement, communicatie en cultuur en leerlingbegeleiding op bijna elke dag van de week te volgen zijn. Ik heb bijv. een aantal vakken bij deeltijd gevolgd terwijl ik voltijd studeer, misschien voor jou andersom een optie als je programma niet past.

Wat bp2 betreft... niet te moeilijk denken. Ik heb me een slag in de rondte gewerkt om alle punten bij elkaar te krijgen en mijn portfolio in elkaar te zetten inclusief videomateriaal en er werd amper naar gekeken. Al mijn klasgenoten hadden dit zwaar overschat en hebben het dik gehaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 20:08

Dat is fijn om te horen! :D

Ben meteen even in je profiel gaan spieken maar je komt me niet bekend voor :')

Afgelopen jaar heb ik Opgroeien en de School gedaan, en nu volg ik op de dinsdagavond leerlingbegeleiding en de donderdagavond didactiek en klassenmanagement. Het tweede semester doe ik dan op de donderdag nog communicatie en cultuur in de klas en dan ben ik van ABV af.

Ik weet dat je geen derdejaarsstage kan doen als je LLB er niet langs hebt lopen, dus dat zou moeten kunnen.

Zo, hw voor morgen is klaar, nu dat mailtje er nog uit, maar eerst even zorgen dat ik de boel op een rijtje heb, anders snap ik het zelf niet als ik het mailen wil :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 10:16

Mailtje verstuurd en toch weer terugverwezen naar mijn eigen mentor, dus die heb ik inmiddels gemaild om een afspraak in te plannen om alles op een rijtje te krijgen.

De zoektocht naar een goede stageplek gaat inmiddels ook door. Helaas heeft de HvA samenwerkingsverbanden met een boel middelbare scholen, dus die stageplekken gaan naar de voltijders -O-

Heb nu een brutaal mailtje gestuurd naar degene die de stages coördineert vanuit de HvA, dat ik het heel fijn vind dat er steeds meer van die samenwerkingsverbanden komen, maar dat ik nu nauwelijks meer een stageplek vinden kan :') Hij gaat het overleggen met de school waar ik graag heen wil :D

Ben benieuwd :=

XJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 11:08

Pff dan hoop ik voor je dat jouw mentor je wel kan helpen ;)
Zo niet, gewoon naast je eigen rooster kijken in een rooster van 3e jaars en mailen naar de docenten :D Zo heb ik het gedaan.

We zullen elkaar op dinsdagavond waarschijnlijk wel tegenkomen op de gangen, maar ik zou je niet herkennen. Ik heb dan minor in de A toren van 18.15 t/m 21.15.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 12:08

@rock: als je mentor je niet kan helpen, vraag dan naar iemand van de curriculumcommissie :D Die weet precies hoe de programma's er uit zien en hoe je kan combineren etc. De cur.cie maakt namelijk de leerprogramma's.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 17:00

Hier een idioot die 4 leerjaren in 2 jaar aan het proppen is :+
En ook het probleem met de stages ken ik, alleen dan dat ik graag hier in Den Haag stage wil lopen en de gemeente met scholen heeft afgesproken dat wanneer ze stagaires van de HHS en IH aannemen ze een bonus krijgen, laat ik nu net niet op die scholen zitten en daarmee het ontzettend lastig is om een stage plek te bemachtigen.
Succes met alles uitvogelen, het is soms een ramp :+