Voor de gelovigen; hoe ziet god/allah er uit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tante_trien

Voor de gelovigen; hoe ziet god/allah er uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 16:20

Heey dames,

Aangezien ik zelf weinig gelovige mensen ken, hier mijn vraag! Ik heb van school de opdracht gekregen aan 5 mensen te vragen god/allah te beschrijven, is maar net waar je in gelooft natuurlijk! Máar tussen deze mensen moet onderling minimaal 10 jaar verschil zitten (bv: 15,25,35,45,55).
Deze informatie verwerk ik in een verslag, hierbij noem ik wel je leeftijd, maar niet je naam!

Alvast bedankt!

verootjoo

Re: Voor de gelovigen; hoe ziet god/allah er uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 17:05

wat moet je beschrijven? Z'n uiterlijk? Of wie hij is?

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 17:13

Het staat er niet helemaal duidelijk in, maar volgens mij zijn uiterlijk! :)

arjavdham

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 17:40

hoi ik ben 16 jaar..

Wij weten niet hoe God er uit ziet.. wij hoeven dit echter ook niet te weten.. God is een Geest..
Maar God heeft ons in de bijbel vergeleken met een mens; dus handen, voeten etc. Hoewel dit een beeld van ons is, denk ik niet dat dit zo is..

(ps. graag geen reactie op mijn antw. van hoe kan dit etc. etc. want dit is onze overtuiging.. Ik heb ook respect voor mensen die een ander geloof of geen geloof hebben dus dat heb ik ook graag wederzijds..)

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 17:52

Dankjewel voor je reactie! :)

Denicee_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 17:54

ook 16;
Voor mij heeft god ook geen gedaante, het is gewoon een deel wat in je leeft en wie je krijgt te zien op het moment dat je je bij hem voegt (in de hemel dus).

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 19:04

ik ben 24. Allah de Almachtige Eén is, niets zoals Hem is, en niets Hem overmand kan worden, er is geen God naast Hem, en Hij is de Eeuwige zonder een begin en Voortdurende zonder een einde. Hij zal niet vergaan noch tot een einde komen en niets gebeurt behalve wat Hij wil. Geen voorstelling kan Hem voorstellen en geen begrip kan Hem omvatten. Hij is verschillend van ieder geschapen wezen. Er is niets aan Hem gelijk. En niemand is aan Hem Gelijkwaardig.

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 19:38

18 jaar.
Voor mij heeft God geen vaste gedaante. In de Bijbel worden er verschillende dingen omschreven.
Citaat:
Maar aangezien u geen gedaante hebt gezien toen de HEER u op de Horeb vanuit het vuur toesprak, moet u zich zorgvuldig in acht nemen:
(Deuteronomium 4, 15). Toch wordt er wel een aantal keren van een gedaante gesproken.
Citaat:
En boven de koepel zag ik iets dat leek op een troon van saffier, en daarboven, op die troon, zag ik een gedaante als van een mens. 27 Vanaf wat zijn lendenen leken te zijn naar boven toe zag ik iets dat glansde als wit goud en door iets als vuur omgeven was, en naar beneden toe zag ik iets als vuur, omgeven door een stralende gloed. 28 Zoals de boog die bij regen verschijnt in de wolken, zo zag die gloed eruit.
Dit was de aanblik van de stralende verschijning van de HEER, en toen ik dit alles zag, wierp ik me voorover op de grond. Ik hoorde een stem
( Ezechiël 1. 26 t/m 28). Ook in deze passage, weliswaar van dezelfde profeet wordt deze gedaante "bevestigd"
Citaat:
. Vanaf wat zijn lendenen leken te zijn naar beneden toe zag ik vuur, en naar boven toe een schittering, glanzend als wit goud. 3 Hij strekte iets uit dat de vorm had van een hand en pakte me bij mijn haren beet
(Ezechiël 8, 2&3).

In het grootste gedeelte van het oude testament wordt er gesproken van een een God zonder gedaante. Mensen mogen ook geen beelden maken van God, en als er wel beelden zijn gemaakt, mag men deze niet vereren
Citaat:
Maak geen godenbeelden, geen enkele afbeelding van iets dat in de hemel hier boven is of van iets beneden op de aarde of in het water onder de aarde. Kniel voor zulke beelden niet neer, vereer ze niet, want Ik, de HEER, uw God, duld geen andere goden naast Mij. Voor de schuld van de ouders laat Ik de kinderen boeten, en ook het derde geslacht en het vierde, wanneer ze Mij haten; maar als ze Mij liefhebben en doen wat Ik gebied, bewijs Ik hun Mijn liefde tot in het duizendste geslacht.
(2e van de 10 geboden. Exodus 20, 1&2). De3 10 geboden worden ook later in de Bijbel nog een aantal keer herhaald.
In de Bijbel wordt dus een aantal keren een suggestie gedaan dat God de gedaante van een mens heeft. Of dit zijn vaste gedaante is, of dat dit slechts een vorm is die hij kan aannemen is wordt (voor zover ik weet) niet bevestigd. Vooralsnog heeft God voor mij geen vaste gedaante.

Ik hoop dat je wat aan deze informatie hebt. In ieder geval veel succes met je opdracht ;).

Edit: Citaten komen uit De Nieuwe Bijbelvertaling)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 19:45

Goeie vraag :D

Ik ben 31, by the way ;)

Ik heb niet direct een voorstelling bij hoe God eruit ziet. Als ik daarover nadenk, denk ik eerder aan Jezus, die een mens was geworden en die er hoogstwaarschijnlijk uit heeft gezien als een Jood uit die plaats en tijd, en niet zoals wij hem kennen van de middeleeuwse plaatjes.
Of dat ook is zoals wij Jezus in de hemel zullen zien, dat denk ik niet, want in Openbaringen 1, vers 12-16 lees ik iets over hoe Jezus er nu in de hemel uitziet:
Citaat:
12 Ik draaide me om, om te zien welke stem er tegen mij sprak. Toen zag ik zeven gouden lampenstandaards, 13 en daartussen iemand die eruitzag als een mens. Hij was gekleed in een lang gewaad en had een gouden band om zijn borst. 14 Zijn hoofd en zijn haren waren wit als witte wol of als sneeuw, en zijn ogen waren als een vlammend vuur. 15 Zijn voeten gloeiden als brons in een oven. Zijn stem klonk als het geluid van geweldige watermassa’s. 16 In zijn rechterhand had hij zeven sterren en uit zijn mond kwam een scherp, tweesnijdend zwaard. Zijn gezicht schitterde als de felle zon.

Hier zit natuurlijk ook heel veel symboliek in, maar ik denk wel dat God er zo mooi uitziet dat wij het ons niet kunnen voorstellen. Er staat namelijk ook in de bijbel dat Mozes aan God vraagt of hij Hem mag zien, en dat God zegt 'weet je wat, ik loop je voorbij en jij houdt je ogen dicht. Je mag mijn achterkant zien, van een afstandje, want als je de voorkant ziet zou je dood neervallen.' God is blijkbaar zo indrukwekkend dat wij als mensen dat niet kunnen verdragen.

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 19:48

Leuke antwoorden! Hier kan ik wel wat moois van maken! :) Maar ik heb er nog steeds een paar nodig!

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 00:14

Ik ben 22. De mooiste beschrijving die ik ooit van God heb gehoord, is: "het leven is in God, zoals een spons in de oceaan."
Het leven is doordrenkt van God, maar God is nog veel meeromvattend. :)

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-10 09:09

Kort maar krachtig Elanor! Dankjewel! :)

silverado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 14:22

23
Tante_trien:
Ik ben gelovig opgevoed door mijn ouders maar kon me daar niet in vinden. Wat of wie God is kun interpreteren op velerlij manieren. Wat dat betreft voel ik me prettig bij de ideeen van The Secret. Ik heb een stukje gequote van de website mens en gezondheid:

Citaat:
In de media horen we er steeds meer over en het begint zelfs een hype te worden; The Secret. Maar wat is dat nu eigenlijk? The Secret is gebaseerd op de zogeheten wet van de aantrekkingskracht, ook wel: Laws of Attraction (LOA). The Secret staat nu zo in de belangstelling dat er zelfs workshops, seminars, een boek en film over zijn uitgebracht. Zelfs Oprah Winfrey heeft al 2 shows aan The Secret gewijd.

In de theorie van de Laws of Attraction komt het erop neer dat de mens dingen in zijn leven aantrekt, waar hij zich op focused. Dat kunnen goede en slechte dingen zijn. Je zou het kunnen benoemen als de wet van het afstoten en aantrekken. In het boek The Secret vertellen psychologen, filosofen, schrijvers, kwantumfysici en ondernemers over hoe men de LOA moet toepassen en wat voor resultaten daar mee te behalen zijn in je leven. Het boek is zo populair dat het al enige tijd bovenaan veel bestsellerlijsten in Amerika, Canada, Engeland en Australie staat.

De LOA theorie
Deze wet is gebaseerd op het principe van de dualiteit. Het komt er op neer dat de mens alles kan krijgen wanneer je daarop ingesteld bent met je gedachten, gevoelens en bedoelingen. Dit dan wel binnen menselijk bereik; we zullen nooit uit onszelf kunnen vliegen. Dat is kort gezegd wel wat The Secret inhoudt. Eigenlijk moet je hele leven in het teken staan van wat je graag wilt, je leeft er als het ware naar. Het is hierbij wel belangrijk dat je ook daadwerkelijk weet wat je wilt, en dat kunnen maar weinig mensen zeker zeggen. Mensen die zich succesvol met The Secret bezig willen houden, dienen zich individueel en spiritueel te ontwikkelen. Dat is de enige manier waarop je een idee krijgt van wat je gevoel van je vraagt.

Wat bereik ik ermee?
The Secret is alles wat je maar wilt: een carriere, geluk, gezondheid. Als je het maar echt wilt. Je zou kunnen zeggen; als je maar hard genoeg fantaseert over je verlangens, dan worden deze een feit. Deze hele theorie van de LOA is niet zozeer gekoppeld aan een religieuze ‘kracht’ die je verlangens als het ware stuurt, er is juist gekozen voor een wetenschappelijk soort insteek, in combinatie met spiritualiteit.

Wat je denkt, ben je zelf
De LOA zegt dat je positiviteit kan aantrekken, maar ook negativiteit. Het is aan de mens de keus waar hij de nadruk op wil leggen. Wie je bent, is afhankelijk van hoe je je mentaal hebt opgesteld in je verleden. Een voorbeeld van de LOA is dat het zou kunnen dat je je hele leven al bang bent een ernstige ziekte te krijgen. Kijk dan niet gek op zoiets je daadwerkelijk ook overkomt. Het tegengestelde is niet minder waar; geloof je er in dat jou geen ziekte zal overkomen, dan heb je grote kans dat dit jou bespaard blijft, aldus The Secret. Als we ons vasthouden aan iets waar we erg naar verlangen, we pinnen ons als het ware erop vast; dan zorgen we zelf tegelijkertijd voor de realisatie er van.

Iedereen heeft wel eens te maken met een probleem. Je kunt dan bij de pakken gaan neerzitten, maar wat je ook kan doen is het als een uitdaging zien die overwonnen moet worden. Zij die zich concentreren op negatieve beelden zouden verder moeten kijken dan hetgeen ze op basis van die negatieve beelden verwezenlijken. Je hebt een keus! Wanneer je elke dag van je werk thuis komt, de tv aanzet, iets gaat eten, en weer naar bed gaat, dan is dat geen keuze. Het is een automatisme, je leeft onbewust. Door bewuster met je keuzes om te gaan, zul je beter in het leven staan en je dromen kunnen verwezenlijken. Boeddha zei dan ook: ‘alles wat we zijn is een resultaat van wat we hebben gedacht’.

Het zou te mooi om waar te zijn dat we dingen konden bereiken, gewoon door ‘hard te denken’. Alles wat in de potentie van de mens ligt, kan je verwezenlijken. Je moet alleen geen twijfel hebben in een goede afloop. Je moet er zeker van zijn dat je het wilt. Het kleinste beetje twijfel leidt al tot een mislukking van je verlangen. Door je te visualiseren wat je wilt, kun je je wil als het ware ondersteunen met beeld. Je kunt het zien als een atleet die in gedachte voor de wedstrijd de marathon loopt, of, zo je wil, doorneemt. Ook zijn er voorbeelden bekend van mensen die met hun wilskracht, om het maar zo te noemen, het onmogelijke gedaan kregen. Zo was er een vrouw waarbij borstkanker geconstateerd was, drie maanden later bleek ze genezen. Kan dit met slechts een positieve instelling? We zullen er zo een twee drie niet achter komen. Maar het is wel een mooie manier om met de negatieve dingen om te gaan. Probeer overal het positieve van te zien. Leer veel tijdens je leven.

The Secret klinkt als iets wat een geheim genootschap zou kunnen zijn, maar dat is het niet. Eigenlijk is het niet echt een ‘geheim’. De mens bestaat uit een bepaalde energie, waar we tegelijkertijd ook in leven. Deze energie kunnen we bewust sturen als we er maar in geloven. Alles binnen die energie, het gehele universum, staat met elkaar in verband. De keuzes die jij binnen dat universum maakt, zullen ook van invloed zijn op jou en je omgeving.

Volgens mij sluit bovenstaande in zekere zin ook nog aan bij verschilde geloven. Ook bij God kun je bidden of je beter wordt als je bijv. kanker hebt. Of je beter wordt hangt dan af van God. Maar het kan of is wel een geruststelling voor gelovigen als je het probleem ''neerlegt'' bij God.

Ik weet niet of dit stuk past in je opdracht van school. Zo niet: vergeet het dan maar :P
Verwar bovenstaande alleen niet met de film The Secret als je meer info wilt over dit onderwerp.

Als je er mee info over wilt hebben kun je in de Bieb of misschien ook wel op school het boek: Het geheim van the Secret" van Patty Harpenau halen.

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-10 14:59

Dat is nog eens een lang stuk! Daar ga ik straks even goed voor zitten! Bedankt voor de moeite iig! :)

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 13:27

Ik kan me goed vinden in dat stuk over The secret! :)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 13:33

In de Bijbel staat dat je geen beeld of voorstelling van God dient te maken. Niet in de lichamelijke zin van het woord.

Voor mij is God:
Kracht, liefde, vertrouwen, veiligheid en geborgenheid. Iemand waar je altijd op kunt bouwen, mee kunt praten in fijne en moeilijke tijden en die mij steunt in mijn beslissingen in het leven.

Maar die ook mij op de vingers tikt als ik dingen doe of wil doen die andere mensen kunnen kwetsen.

God is liefde. Als je vergeven wilt worden wordt je vergeven en Hij houdt van alle mensen ook al houden niet alle mensen van hem.

(ps, ben 29)

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 13:39

Ben zelf niet gelovig (christelijk, joods, islamitisch of wat dan ook), maar heb wel een beeld van God/Allah of hoe hij/zij/het ook genoemd wordt.

God is voor mij iets in jezelf. Iets wat er zit, maar waar je niet altijd bij kan. Het geeft je wilskracht op moeilijke momenten. Het geeft je rust in tijden van stress. Het geeft je rationaliteit in tijden van chaos. Het laat je mensen vergeven in plaats van haten. Je vind het (denk ik) door jezelf te kennen en in jezelf te kunnen kijken. Dus niet alleen emotie naar buiten richten, maar kunnen reflecteren en naar binnen kunnen kijken. Ik denk dat je dit zeker niet in een keer kan bereiken, maar door te leven je een heel eind komt. In je leven doe je levenservaring op door positieve en negatieve ervaringen en leer je jezelf beter kennen. Door die ervaring kom je steeds dichter bij de God in jezelf. Voor mij heeft hij/zij/het dan ook geen beeld.

edit: Nog een toevoeging. Door bidden/meditatie kom je ook dichter bij jezelf. Bidden/meditatie geeft rust en je kunt dmv bidden dingen kwijt bij God. Bij meditatie geef je dingen ook een plaats. Je ordend het en geeft dingen een plaats waardoor je weer rust krijgt.

Op welke manier iemand ook in God gelooft. Ik respecteer het. Ik vind het ook altijd erg prettig om in een kerk te zijn. Het gebouw, de sfeer, de rituelen en zelfs de geur. Het geeft mij zelf een bepaalde rust en een kerk straalt altijd iets van geborgenheid uit als je binnen bent, terwijl het van de buitenkant vaak masaal en groots lijkt.

Ik weet absoluut niet bij welk geloof/overtuiging dit past. Het is eigenlijk iets wat ik zelf vind, maar als iemand overeenkomsten ziet, dan hoor ik het graag.

edit 2: Ben 18 jaar.
Laatst bijgewerkt door Dribbel op 06-09-10 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 13:45

Wat bereik ik ermee?
The Secret is alles wat je maar wilt: een carriere, geluk, gezondheid. Als je het maar echt wilt. Je zou kunnen zeggen; als je maar hard genoeg fantaseert over je verlangens, dan worden deze een feit. Deze hele theorie van de LOA is niet zozeer gekoppeld aan een religieuze ‘kracht’ die je verlangens als het ware stuurt, er is juist gekozen voor een wetenschappelijk soort insteek, in combinatie met spiritualiteit.

tja of dat stukje ben ik een beejte mee eens. met die kracht heb ik uitendleijk me vader zo ver gekregen dat ik een paard mocht enz. Maar op liefde gebied hoe veel ik er ok op fantasieer over mijn verlangs. hij is nog niet op me pad gekomen :P haha maar dat komt wel.

verder ben ik niet gelovig.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 13:50

Ik moet zeggen dat ik me niet super heb verdiept in The Secret, maar wat ik er van gelezen heb strekt het mij absoluut niet aan. Het is iets wat heel ver van mijn mening af staat. Heb er ook geen 'dat-is-het' gevoel bij.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 13:55

God is in mijn ogen "De Natuur" . Ik ben 45.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 13:56

Dat vraagt voor mij om iets meer uitleg ThreeFingers. Wat noem jij De Natuur? De mens, al het levende? De ziel?

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 14:06

Het alles. Er gebeurd zoveel elende in de wereld, baby`s sterven, mensen worden misbruikt, dieren worden mishandeld, er zijn zeer veel zieken die pijn hebben en lang moeten lijden. Doet een god dit??? :roll: zoals hij omschreven word????

De natuur is meedogenloos, het is eten of gegeten worden.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 14:09

Begin het te begrijpen. God is voor jouw dus de natuur en het leven. Kan me er nu wel een voorstelling van maken. Bedankt voor de uitleg.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 14:10

Graag gedaan! Ik ben niet gelovig, geloof wel dat er meer is tussen hemel en aarde, of dat god is........

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 14:53

Interessant antwoord ThreeFingers. :) Dankjewel!

Dribbel bedankt, leuk dat je het in je onderschrift hebt gezet!

Ik vind de antwoorden erg leuk, vooral omdat iedereen zo totaal verschillend reageert! :j