Gevangenen recht op euthanasie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

miszmelissa

Gevangenen recht op euthanasie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 19:07

Ik moet voor school volgende week een stelling doen en ik kwam bij deze stelling uit:
Levenslang gevangenen moeten recht krijgen op euthanasie.
Nou vroeg ik me af hebben gevangenen die dus terminaal ziek zijn niet al recht op een euthanasie verklaring ?
Ik heb al overal op internet gezocht en ik weet dat er hier ook een topic over was,
maar daar stond nergens in of zieke gevangenen al recht hierop hebben.
Ik hoop dat jullie het weten :)

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 19:13

In Nederland bestaat geen "recht" op euthanasie. De beslissing om aan een euthanasieverzoek te voldoen is aan de behandelende arts. Specificatie van wanneer een arts (niet) strafbaar handelt staan dan in het WvS en de wet Toetsing levensbeëindiging op verzoek en hulp bij zelfdoding. Interessant is natuurlijk wel in hoeverre een levenslange gevangenisstraf "uitzichtloos en ondraaglijk lijden" zou kunnen zijn.

Iedereen die wilsbekwaam is van 16 jaar en ouder kan een euthanasieverklaring opstellen.

Het lijkt me niet dat er wat betreft euthanasie een verschil is tussen gevangenen en 'vrije' mensen.
Laatst bijgewerkt door Elanor op 02-05-10 19:31, in het totaal 4 keer bewerkt

miszmelissa

Re: Gevangenen recht op euthanasie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 19:14

okee, erg bedankt voor je reactie :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 19:28

Nee, ik ben tegen euthanasie voor mensen die levenslang zitten. Dat zou wel een erg makkelijke uitweg zijn. Lekker laten rotten in de cel. Veel betere straf.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 19:29

Als iemand een eind aan zijn leven wil maken, dan kan dat ook als hij levenslang in de cel zit. Dus waarom zie jij euthanasie als een makkelijke uitweg?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 19:31

ik vind dat iedereen altijd moet mogen beslissen of het leven klaar is of niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 19:46

Euthanasie puur vanwege de gevangenisstraf lijkt me uitgesloten. Daaraan zal als het goed is een arts ook niet zomaar meewerken. Of er moet er al één tussen zitten die dealtjes sluit met de gevangenen ofzo...

Voor wat betreft ziekte: een gevangene heeft voor zover ik weet net als ieder ander het recht bij ziekte behandeld te worden door een arts. Het lijkt mij dus dat een terminaal zieke gevangene net als ieder ander een aanvraag moet kunnen doen voor euthanasie. Of dit in de praktijk ook inderdaad kan en of aan het verzoek in de praktijk dan ook inderdaad soms wordt voldaan, dat weet ik niet...

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 20:11

MysticTinker schreef:
Nee, ik ben tegen euthanasie voor mensen die levenslang zitten. Dat zou wel een erg makkelijke uitweg zijn. Lekker laten rotten in de cel. Veel betere straf.

Hier ben ik het eerlijk gezegd wel mee eens... :o

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 20:13

Ik spreek uit ervaring en euthanasie is alles behalve een makkelijke uitweg dus ook niet voor een gevangenen, Onmenselijk om iemand door te laten leven met ondragelijke pijn, of die persoon nu vast zit of niet we zijn nederland hoor! Niet een of ander 3de werelds martelland

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 20:15

Aukelizzy schreef:
MysticTinker schreef:

Hier ben ik het eerlijk gezegd wel mee eens... :o

aan de ene kant wel, maar als je eens gaat kijken hoeveel 1 gevangene de maatschappij kost..
dan weegt wat mij betreft het economisch belang zwaarder, dan mogen ze van mij best euthanasie laten uitvoeren indien nodig/gewenst :P

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 20:17

Daar heb je idd ook wel weer een punt ja...

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 20:18

Ik dacht dat mensen met levenslange gevangenisstraf ervoor mogen kiezen hun leven te beeindigen? Ik kan me van een paar jaar terug herinneren dat dat op het nieuws was, gewoon een gezonde man?
In dat geval is het niet logisch dat een terminaal zieke die levenslang heeft, dit niet zou mogen.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:26

LZP --> STW

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 11:52

Gewoon lekker vast laten zitten en laten lijden in de cel. die mensen hebben niet voor niks levenslang en een eind eraan maken zou wel heeeel makkelijk wezen. Zelfs voor moord krijgen sommige mensen geen levenslang dus als ze levenslang krijgen hebben ze heel wat op hun lijstje staan denk ik zomaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:11

Ik vind het apart dat een concrete feitenvraag die door de TS gesteld wordt, wordt beantwoord met meningen? Als je het niet weet, kan je dat toch ook zeggen of gewoon niks zeggen? :)

Helaas kan ik de TS ook niet helpen.

miszmelissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 20:16

haha ja de meeste geven meteen hun mening, maarja is niet erg hoor.
Maar weet dan echt helemaal niemand of ze hier al 'recht' op hebben ?
En denken jullie dat deze stelling wel goed te verdedigen is ? :o

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 20:18

MysticTinker schreef:

zo erg rotten ze niet meer in de cellen... veel te luxe allemaal...

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 20:27

Ik denk eigenlijk dat het niet mogelijk is voor (levenslang-) gevangenen om een euthenasieverzoek ingewilligd te krijgen (althans in Nederland). Ik werk zelf in een TBS instelling, waar (ik denk net als in een gevangenis) een zorgplicht heerst. Dat wil zeggen dat de staat (die de gevangene zijn vrijheid heeft ontnomen) de plicht heeft om zorg aan diegene te geven. Zo moeten we om die reden ook altijd ingrijpen bij (pogingen) tot zelfdoding - ook al begrijp je de situatie. Euthenasie is los van een veroordeling al een moeilijk iets, in deze situatie ws onmogelijk.
Misschien dat een gevangene om gratie kan vragen (bij de koniging, gratie is alleen mogelijk van straffen die door de strafrechter zijn opgelegd.), om zo in vrijheid te mogen sterven. Dit gebeurt héél sporadisch indien bv ongeneeslijk ziek èn terminaal. (Ik ken geen cijfers van goedgekeurde gratieverzoeken, iemand wel?)

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:14

miszmelissa schreef:
Maar weet dan echt helemaal niemand of ze hier al 'recht' op hebben ?

Zie mijn eerste post? :=

miszmelissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 22:23

ja dat snap ik maar hoe zit het dan bij 'ziek' in het hoofd ?

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:35

Precies hetzelfde als bij mensen die niet gevangen zitten. Over de randvoorwaarden waaronder een arts niet strafbaar handelt als hij besluit een euthanasieverzoek in te willigen kun je echt genoeg vinden met Google. :)

Edit: als je met een stelling moet komen, zou ik eerder denken aan "een levenslange gevangenisstraf is wel/niet aan te merken als "uitzichtloos en ondraagbaar lijden". Dan kun je mooi uitweiden over de bestaande randvoorwaarden en waarom je vindt dat een levenslange straf daar wel/niet binnen zou moeten vallen.
Laatst bijgewerkt door Elanor op 03-05-10 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:38

Als je ziek in je hoofd bent, mag je geen euthanasie laten doen hoor, niemand niet, dus ook gevangenen niet. Euthanasie mag gepleegd worden als er sprake is van uitzichtloos en ondragelijk lijden. Depressie of andere 'ziektes in het hoofd' vallen hier naar mijn weten absoluut niet onder. Euthanasie zou dan wel erg 'makkelijk' worden. := Daarbij zijn zulke ziektes over het algemeen niet zo ongeneesbaar óf ondraaglijk dat er euthanasie over gepleegd kan worden. :n
Dat gaat echt over terminaal zieke mensen, niet mensen met een chronische loopneus, de hik, twee geamputeerde benen of een persoonlijkheidsstoornis. :)

Verder lijkt het mij dat als iemand op vrije voeten recht heeft op euthanasie, iemand in de gevangenis dat ook gewoon heeft. Je raakt voor zover ik weet geen rechten kwijt in de gevangenis, niet dat soort rechten, in ieder geval. :)

Maargoed, zeker weten doe ik het niet, het lijkt mij vooral logisch, maar misschien zit het toch anders..

miszmelissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 22:56

okee bedankt voor jullie uitgebreide antwoorden :)
ik weet nog niet of ik deze stelling wel wil gaan doen,
vind het best wel moeilijk :o