dicussie topic over stages in de paarden wereld !

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Aprils_joke

dicussie topic over stages in de paarden wereld !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 18:28

heej bokkers :D

ik heb een discussie gehad in een ander topic
over het stage lopen op paarden bedrijven
ik ga hier nog niet te veel op in
maar hier een leuk beginnetje

manege/stallingen gebruiken vaak stagiares als goedkope werk kracht
eens of niet eens

brand los

edit: type fout

Anoniem

Re: dicussie topic over stages in de paarden wereld !

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 18:46

Heb je als stagiaire erg veel invloed op, zorg dat je zelf leerpunten hebt en deel deze met het bedrijf, en zorg dat je samen een plan kan maken over de activiteiten die je gaat uitvoeren. Regel dit voor je stage, zodat bij een niet-akkoord van het bedrijf je nog iets anders kan zoeken.

Zelf heb meerdere stages gelopen op paardenbedrijven, bijna allemaal zijn ze super bevallen, al moet ik toegeven ook wel eens van bedrijf gewisseld te zijn omdat ik werd gebruikt als goedkope kracht. Gelukkig kon ik toen snel wat anders vinden waar ik wél veel heb geleerd.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 18:52

Zoiets is niet alleen binnen de paarden wereld hoor, ik heb het al gezien in ziekenhuizen, winkels... :)

Lilian_AapIe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 20:19

Ik ben het zeer EENS!!!,,,
Ze gebruiken je echt als goedkope werkkracht,, zeer weinig bedrijven die een stagiaire zien als iemand om wat te leren!!
En zeer weinig bedrijven bedenken het als ze een stagiaire hebben rondlopen dat ze er zijn om te LEREN!! en dat ze niet alles zomaar oppakken en zomaar kunnen!!...
De begeleiding is zeer slecht!! Vaak is er geen begeleiding :+ ,,,,

Ik vind dat de bedrijven daar wel eens meer aandacht aan mogen besteden, aan de stagiaires!! Het zijn tenslotte toch de toekomstige werknemers!!
De begeleiding moet VEEL beter,, het is prima als ze een beetje hard moeten werken, maar het moet wel LEUK blijven!!
Als je je helemaal het naadje werkt en je krijgt er geen cent voor en er word alleen maar naar je geschreeuwd >;) Nee, dat is niet leuk :n ,, dat gaat helemaal nergens over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 20:22

Eens en oneens.
Er zijn inderdaad stallen die stagelopers zien als een goedkoop paar extra handen. Daar in tegen zijn er ook veel stagelopers die verwachtingen hebben qua 'week lang paardjes aaien', 'hele dag rijden', en meer van zulke dingen. Voor die mensen (eigenlijk voor alle stagelopers maar zeker voor die) is het hard nodig dat die werkelijk zien wat werken in de paarden wereld in houd: stalwerk dus.

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 21:58

Ik volg dit topic even, leuk :j
Ik weet nog niet helemaal zeker of ik het hiermee eens of oneens ben.. Ik denk dat het per bedrijf erg verschilt maar dat het overgrote deel het toch wel als goedkope werkkracht beschouwd. En geef ze eens ongelijk, het is nou eenmaal goedkoop :P
Ik heb er zelf voor gekozen om van de zomer een maand lang ergens stage te gaan lopen. En ik volg nieteens een paardgerichte opleiding. Nee, ik wilde het graag doen om ervaring op te doen en daar is het voor mij ook voor. Puur en alleen ervaring. Ja, en dat je dan veel poedersuiker klusjes moet doen, hoort er nou eenmaal bij. De paardenwereld is hard ;)
Dus conclusie: ik ben het er mee eens omdat het gewoon zo is :+

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 08:45

mijn ervaring is in ieder geval dat je vaak gebruikt wordt als goedkope werkkracht een extra paar handen

leren hoo maar
die stàges heb ik stuk voor stuk ook niet afgerond
ben geen slaafje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 09:41

Dan ligt het denk ik meer aan jou keuze van bedrijven :)

Ik heb vorig jaar stage gelopen op de manege / pensionstal waar ik ook in het weekend werkte. Keihard werken was het, van elke ochtend 70 boxen mesten tot smiddags met 30 graden de gaten in de weide gelijk leggen met iemand anders, maar ik heb er uiteindelijk wel veel geleerd, en het was een hele gezellige ervaring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 09:56

Je hoort inderdaad vaak dat het alleen maar mesten en schoonmaken is onder het motto 'dat is wat je later ook gaat doen'. Dat vind ik altijd een flauw argument, want stage is om praktijkervaring op te doen en te leren. Als je iedere ochtend stallen mest en schoonmaakt en de middagen andere dingen doet en veel leert, dan doe je ervaring op met het mesten, schoonmaken etc, maar leer je ook wat bij. Stagaires de hele dag alleen maar de 'rotklusjes' geven puur onder het motto 'zo gaat je leven eruit zien' vind ik not-done, dat lijkt inderdaad meer op het gebruiken van je stagaire als goedkope kracht. (Hoewel er meiden bijzitten waarvoor het niet erg zou zijn als ze eens dergelijke stage zouden lopen als eye-opener.. mee eens :) ).

Maar ik denk ook dat zoiets niet alleen van het bedrijf afhangt, maar vooral ook van je eigen instelling (hoe cliche, maar waar). Als jij constant laat zien dat je bereid bent te werken maar ook om te leren, uitleg vraagt, andere vragen stelt, etc.. dan heb je sowieso al kans om meer te leren dan als je alleen maar zit te morren dat je moet mesten en ook niet open staat en laat zien dat je graag wilt leren. Ik vind het niet erg om te werken en de handen uit de mouwen te steken, ook als ik er niet voor betaald krijg, maar ik wil dan wel graag een goede praktijkervaring of leerervaring opdoen en niet alleen maar achteraf kunnen zeggen dat ik geleerd heb een mestvork te bedienen. Maar nogmaals, zal ook aan je eigen instelling liggen, geloof ik in ieder geval zeker in.

Een vriendin van me heeft ergens stage gelopen waar ze voornamelijk mocht schoonmaken, mesten, en spullen/harnachement aanrijken aan de eigenaar van het bedrijf die zelf 2m naast het betreffende harnachement stond maar niet wilde opstaan. Dan kon zij vanaf de andere kant van weet-ik-waar daarheen lopen om hem iets aan te geven waar hij vlakbij zat. :+ Of constant op zondag werken, want dan hoefde hij geen betaalde kracht te huren.. en de afspraak was dat ze een bepaald aantal lessen zou krijgen, daar kreeg ze nog niet eens een kwart van uiteindelijk volgens mij, en ook nog in vrije tijd en niet zoals afgesproken onder stage-tijd. Dat soort dingen vind ik dus echt bizar om te horen.. natuurlijk zal je eigen instelling etc. ook wel een rol spelen, maar op zo'n manier wordt er wel 'misbruik' gemaakt van je rol als stagaire, of niet dan?

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 05:07

Het gebeurt inderdaad vaak. Maar zoals anderen ook al zeggen heeft een stagiaire daar zelf ook een aandeel in. Als je als stagiaire van te voren duidelijk hebt wat je wil leren en waar je aan wil werken, kun je dit tijdens een kennismakingsgesprek al bespreken. Is het niet mogelijk op het bedrijf? Ga je op zoek naar wat anders.

Wel vind ik (ben zelf docent) dat de school hier een belangrijke rol in speelt. Ik zie te vaak dat leerlingen 'gewoon maar' op stage gestuurd worden, zonder van te voren na te denken over hoe of wat. De meeste leerlingen hebben hier (zeker de eerste stages) goede begeleiding in nodig, want makkelijk is het niet om je eigen leerdoelen te formuleren als je dit nog nooit gedaan hebt. Uiteraard moeten de leerdoelen tussentijds en na afloop goed geëvalueerd worden.

Sommige scholen werken ook met handelingslijsten, waarop handelingen staan die de leerling moet uitvoeren en daar vervolgens een handtekening voor krijgt van de stagebegeleider. Probleem hiermee is dat er vaak te makkelijk een handtekening gezet wordt.

Verder vind ik stagebezoeken erg belangrijk. Jammer genoeg is het ideale vaak niet haalbaar, omdat er niet genoeg docenten zijn, ze te weinig tijd hebben enz. Maar het mooiste zou zijn als de vakdocenten de stagebezoeken doen. Wij hadden altijd in de eerste week telefonisch contact met de stagebieder en het liefst halverwege een bezoek met een tussentijdse beoordeling, evaluatie van leerdoelen en leerpunten voor de rest van de stage.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 06:17

Lilian_AapIe schreef:
Ik ben het zeer EENS!!!,,,
Ze gebruiken je echt als goedkope werkkracht,, zeer weinig bedrijven die een stagiaire zien als iemand om wat te leren!!
En zeer weinig bedrijven bedenken het als ze een stagiaire hebben rondlopen dat ze er zijn om te LEREN!! en dat ze niet alles zomaar oppakken en zomaar kunnen!!...
De begeleiding is zeer slecht!! Vaak is er geen begeleiding :+ ,,,,

Ik vind dat de bedrijven daar wel eens meer aandacht aan mogen besteden, aan de stagiaires!! Het zijn tenslotte toch de toekomstige werknemers!!
De begeleiding moet VEEL beter,, het is prima als ze een beetje hard moeten werken, maar het moet wel LEUK blijven!!
Als je je helemaal het naadje werkt en je krijgt er geen cent voor en er word alleen maar naar je geschreeuwd >;) Nee, dat is niet leuk :n ,, dat gaat helemaal nergens over.

Dit is 1 kant van het verhaal.
Er zijn ook zat ;euke en goede stage plekken waar je wel de aandacht krijgt en de tijd krijgt om te leren. Zowel praktijkgericht als schoolgericht

Lilian_AapIe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 07:24

@ Kimmie88: Ik ben nu met mijn 6e stagebedrijf bezig!! Dus weet heel goed waar ik het over heb ;)
Er zijn inderdaad ook leuke stage plekken, maar die zijn zeer schaars, helaas!!
Mijn zus zit nu op een heel leuk stagebedrijf in België :D en mijn stage waar ik nu zit vind ik zelf ook leuk :) ,,, Maar de begeleiding hier is nihil!

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 09:33

Het is denk ik maar net hoe je jezelf opstelt binnen zo'n stagebedrijf. Bij veel paardenbedrijven moeten stagiaires zich eerst vaak 'bewijzen'. Laten zien dat ze daadwerkelijk gemotiveerd zijn, flexibel zijn, hard kunnen werken én vooral willen leren. Daar is opsich niets mis mee. Ik zou ook geen moeite doen voor een leerling die zelf niets wilt leren.
Ik vindt dat je binnen een paardenbedrijf open moet staan voor alle facetten van het beroep wat je wilt leren, en als je dan moet beginnen met stallen mesten.. tja dat hoort er gewoon bij.
Bedrijven die stagiaires gebruiken om alleen dat soort klusjes te doen zijn geen leerbedrijven, maar je maakt een stage zelf succesvol!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 10:29

Lilian_AapIe schreef:
@ Kimmie88: Ik ben nu met mijn 6e stagebedrijf bezig!! Dus weet heel goed waar ik het over heb ;)
Er zijn inderdaad ook leuke stage plekken, maar die zijn zeer schaars, helaas!!
Mijn zus zit nu op een heel leuk stagebedrijf in België :D en mijn stage waar ik nu zit vind ik zelf ook leuk :) ,,, Maar de begeleiding hier is nihil!

Ik vraag me bij jou post een aantal dingen af.
Wat voor afspraken maak jij bijvoorbeeld vooraf met je stagebedrijf?
Waar selecteer jij je stagebedrijven op? Hoe kies je ze uit?

Lilian_AapIe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 18:34

Afspraken dat ik goed word begeleid en wat ik wil leren (vragen ze eigenlijk altijd).
De eerste 4 bedrijven waar ik heb stage gelopen waren dichtbij (manege/ pension, handels/ africhting/ pension, manege (ook voor mensen met beperking), manege/ pension.
Deze bedrijven had ik gekozen omdat deze bedrijven aardig in de buurt waren... (waren me ook aangeraden)..
Daarna heb ik op een dressuurstal stage gelopen (intern, 6 weken),, (bekende stal) Bijna alle bekende stallen in Nederland aangeschreven en dit was 1 van de bedrijven (nog 1 maar daar hebben zus en vriendin stage gelopen) die WEL reageerde. (ook verschillende gebeld).
Nu dus op een verplichte Hengstenhouderij stage :D ,, (ongeveer alle Hengstenstallen in België aangeschreven en heel wat gebeld ;) :+ ) Dit bedrijf en het bedrijf van mijn zus reageerde als enigste met een Ja, jullie mogen komen ;) ...

Ik ben ook niet iemand die niks uitvreet op een stage, ik doe altijd goed mijn best, vraag dingen, haal ook goede cijfers!!
Alleen wat ik vind is dat de begeleiding slecht is op bedrijven, (hoor natuurlijk ook van veel klasgenoten en mijn zus hoe het er op bedrijven aan toe gaat..)
Ik ben ook iemand die het prima vind om te mesten, vegen, k.utklusjes (schoonmaken)..... hoort er allemaal bij :) ... dus aan mijn instelling zal het ook niet liggen, denk ik zo! :) ...
De baas van dit stagebedrijf heeft ook gezegd dat we (vriendin en ik lopen samen stage) goed bezig zijn :D !!,,,

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 18:53

Nah ik heb een x 2 weken stage gelopen op een manege hier in de buurt... Maar het was niks hoor
alleen maar uitmesten enzo en paarden opzadelen.. Dus na 2weken had ik het wel gezien haha ik zou ook nooit op een manege willen werken eigelijk.

Lilian_AapIe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 19:25

Nou vraag ik me af: Wat verwachten de meesten wat ze mogen doen als ze op een paardenbedrijf stage lopen?? :)
Gewoon uit nieuwsgierigheid!!
Aangezien ik heel veel mensen zie antwoorden: niks aan.. ik mocht alleen mesten,vegen, zadelen enzo.....
Dan vraag ik me af "wat had je anders verwacht"??? Wat had je wel willen doen, dat je het wel leuk vond?? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 19:26

Lilian_AapIe schreef:
Nou vraag ik me af: Wat verwachten de meesten wat ze mogen doen als ze op een paardenbedrijf stage lopen?? :)
Aangezien ik heel veel mensen zie antwoorden: niks aan.. ik mocht alleen mesten, zadelen enzo.....
Dan vraag ik me af "wat had je anders verwacht"??? Wat had je wel willen doen, dat je het wel leuk vond?? :)

Rijden, paardjes poetsen, en aaien :)
Je valt steil achterover als je weet hoeveel stagelopers wel niet die verwachting hebben.

Lilian_AapIe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 19:42

Asyaa schreef:
Lilian_AapIe schreef:
Aangezien ik heel veel mensen zie antwoorden: niks aan.. ik mocht alleen mesten, zadelen enzo.....

Rijden, paardjes poetsen, en aaien :)
Je valt steil achterover als je weet hoeveel stagelopers wel niet die verwachting hebben.

Ja, precies!! Dat denk ik dus ook!!...

Wat ik nu op een stagedag doe is: opstrooien, kuil voeren, paarden in- uit molen, biks voeren, toiletteren, harnachement schoonmaken, longeren, vegen (doen ze 1 keer 's avonds), helpen bij het insemineren, helpen bij het scannen van de merries, helpen veearts, kijken/ helpen bij het dekken en het leukste groomen voor de ruiters!! :D ...
En dan nog de hele dag door verschillende klusjes: paarden vangen van het land, de was van stal enzo...

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 19:45

wij hebben zelf wel eens stagaires voor de paarden en ik moet zeggen dat het ook aan de stagaire ligt. Heb net een meisje gehad die het super deed, en dan doe je zelf ook meer je best om ze wat te leren. En dit meisje mocht iedere dag ook rijden dus hoefde echt niet alleen het oliebol te doen zeg maar.
Ook meedenken hengstenkeuze, mee naar concours, zadelmak maken. Volgens haar heeft ze een hele leuke stage gehad gelukkig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 19:51

Voor mij hangt van het bedrijf zelf af. In het algemeen verwacht ik zelf in ieder geval dat ik de handen uit de mouwen moet steken (mesten, vegen, voeren, etcetera) maar ook dat ik in ruil daarvoor dingen bijleer en ervaring opdoe- en erg belangrijk: goede begeleiding waar je terecht kan met je vragen.
Ik ga nu bij een stal stage lopen waar ik al eens een eerder ben geweest, en waarvan weet dat de dagelijkse werkzaamheden / het schema toen ongeveer bestonden uit: medicijnen geven, voeren, paarden checken op algehele gezondheid (algemene indruk, temperaturen, etc), paddocks mesten (geloof minstens 2x per dag), ruwvoer aanvullen, stallen mesten, aanvegen, paarden naar binnen/buiten/andere plek brengen, water controleren, waterbakken schoonmaken en bijvullen, schrikdraden controleren van de weilanden. Halverwege/ eind vd middag heb je dan meestal tijd over paarden beweging te geven, bijv eentje te rijden. Daarna kunnen de paarden alweer naar binnen/andere paddocks etc, en is het alweer bijna tijd om te voeren. Savonds (of sochtends) evt. nog helpen paarden klaarmaken voor de training voor anderen. Tussendoor ook nog de andere dieren eten geven trouwens (katten, hond + kattenbakken schoonmaken).

Dat vind ik dus een goed voorbeeld van fijne werkzaamheden, waarbij je veel doet (praktisch het stalwerk in je eentje draaiende houdt vaak), maar toch ook veel leert. De gezondheidscheck iedere ochtend, vragen stellen over voer, harnachement, etcetera, leer je toch van bij en tegelijk heb je ook nog de kans om te rijden of longeren. Verder is het ook maar wat je er zelf van maakt- soms kreeg ik niet alles 'snel' af en had ik smiddags net niet genoeg tijd om te rijden, dan ging ik kijken of er iets anders nuttigs te doen was in de tussentijd, vond ik eigenlijk nooit erg.

Ik zou het echter wel vervelend vinden als je de hele dag mocht mesten, vegen en opzadelen zonder verder de kans dingen bij te leren- maar dat is ook afhankelijk van je begeleiding en jezelf zoals al gezegd. Als je iemand hebt die je ook veel nieuwe dingen laat doen en de kans geeft vragen te stellen, kan je natuurlijk toch meer leren dan alleen mesten, vegen en zadelen..

Lilian_AapIe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 19:53

@ Dots83: Dat soort dingen zijn inderdaad leuk voor een stagiaire, daar leren ze veel van denk ik!! :) ..

Bij deze stage die ik nu heb is het ook niet zo'n eentonige dag :) , soms heb je dat bij bedrijven,, dat is jammer!!
Hier is elke dag anders!! :D

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 20:01

Idd ook erg benieuwd wat andere van hun stage dan verwachten....
Bij ons moeten de stagiaires 's ochtends uitmesten... Paarden binnen en buiten zetten.(bij dit alles helpen de eignaren ed gewoon mee). Daarna even koffie drinken. Erf schoonmaken, stallen schoon achterlaten ed.
Tal van kleinere klusjes, maar ook bakken trekken wordt er gedaan door de stagiaires. Wel onder begeleiding natuurlijk.
Als er lessen zijn, moeten de paarden geoetst en gezadeld worden.
Zijn er geen lessen die dag (of alleen in de avond) mogen ze soms een buitenrit maken of in de bak rjden op 1 van de paarden.

Ikzelf vind dit persoonlijk heel normaal dat ze veel moeten doen. Rijden is leuk, maar niet verplicht op een stage. Mag je dat wel, moet je blij zijn met de keren dat het gebeurd en niet boos op de dagen dat het niet kan of mag

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 21:59

als je de opleiding doet horse en leisure en staat zelf in de stage overeenkomst dat je moet rijden en longeren ect ect
dat hoor je namelijk te leren in je opleiding
en als je er dan niet aangehouden wordt op een bedrijf tja dan klopt er iets niet vind ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 22:01

wopkelover schreef:
als je de opleiding doet horse en leisure en staat zelf in de stage overeenkomst dat je moet rijden en longeren ect ect
dat hoor je namelijk te leren in je opleiding
en als je er dan niet aangehouden wordt op een bedrijf tja dan klopt er iets niet vind ik

Als je nog moet leren paardrijden, is z'n opleiding niks voor je. Voor zulk werk heb je jaren ervaring nodig, daar is een leuk papiertje en wat lesjes tijdens die opleiding niet genoeg.