In dit topic wil ik even mijn hart luchten en, hopelijk, een hart onder de riem krijgen...
Ik ben 27, werk in het onderwijs, heb mijn studie keurig in 4 jaar tijd afgerond zonder een cent te lenen.
Daardoor heb ik geleefd als een non, niks bijzonders gedaan. Mijn ouders hebben mijn nauwelijks financieel ondersteund.
Nu woon ik op mezelf in een leuk klein huurhuisje.
Mijn vriend (bijna 28) studeert nog steeds, al vanaf zijn 18e. Hij heeft daarbij een lening van 70.000 euro opgebouwd. Als hij voor de zomer zijn bachelor haalt, is de schuld ruim 55.000 euro. Dus daar is ie hard voor aan het werk...
Ik ben er sinds kort achter hoe hoog zijn lening is, en flipte daar behoorlijk van. Mijn vriend was echt het prototype luie, onverantwoordelijke student. Hij voerde geen f*ck uit, en leende het maximum - 6 jaar lang. Sinds hij mij kent heeft hij het hek helemaal verhangen. (we hebben ruim 4 jaar een relatie maar wonen niet samen)
Mijn vriend is erg intelligent. Hij heeft op het VWO een klas overgeslagen. Maar hij kon totaal niet studeren, hij kon de stof niet overzien, en geen prioriteiten stellen. Hij heeft veel andere vakken gevolgd, maar totaal niet zijn studievoortgang in het oog gehouden. Nu zit hij (en ook ik) met de brokken.
Wij willen over een jaartje ongeveer gaan samenwonen, en ook uiteindelijk trouwen. We trouwen dan op huwelijkse voorwaarden, hij wil niet dat ik voor zijn schuld opdraai. Dat wil ik zelf uiteraard ook niet. We geven dan zijn maandelijkse aflossing ook op bij de hypotheker mocht het zover zijn dat we ooit kunnen kopen. Het hoeft niet, maar ik wil alles naar draagkracht doen.
Ik zou mijn vriend never nooit kwijt willen, hij is een ontzettend lieve, nu heel verantwoordelijke en hardwerkende jongen. Maar kunnen we ooit een fatsoenlijk leven opbouwen met zo'n schuld? Een klein huisje kopen, twee kindjes krijgen?
Mijn grote droom is, om met mijn goede vriendin samen ooit een paardje te kopen (nu verzorg ik) en samen alles fifty fifty doen.. Voor mij is er geen leven mogelijk zonder paarden

Heeft iemand ervaring met aflossing hoge schulden? Ik zit hier ontzettend mee... Soms slaap ik er niet van, dan denk ik: hoe moet dit ooit goedkomen?
Ik hoop op reacties van jullie...
Liefs