Is er leven na een opgebouwde (torenhoge) studieschuld?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Muppett

Is er leven na een opgebouwde (torenhoge) studieschuld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 10:44

Hoi bokkers.

In dit topic wil ik even mijn hart luchten en, hopelijk, een hart onder de riem krijgen...

Ik ben 27, werk in het onderwijs, heb mijn studie keurig in 4 jaar tijd afgerond zonder een cent te lenen.
Daardoor heb ik geleefd als een non, niks bijzonders gedaan. Mijn ouders hebben mijn nauwelijks financieel ondersteund.
Nu woon ik op mezelf in een leuk klein huurhuisje.

Mijn vriend (bijna 28) studeert nog steeds, al vanaf zijn 18e. Hij heeft daarbij een lening van 70.000 euro opgebouwd. Als hij voor de zomer zijn bachelor haalt, is de schuld ruim 55.000 euro. Dus daar is ie hard voor aan het werk...
Ik ben er sinds kort achter hoe hoog zijn lening is, en flipte daar behoorlijk van. Mijn vriend was echt het prototype luie, onverantwoordelijke student. Hij voerde geen f*ck uit, en leende het maximum - 6 jaar lang. Sinds hij mij kent heeft hij het hek helemaal verhangen. (we hebben ruim 4 jaar een relatie maar wonen niet samen)

Mijn vriend is erg intelligent. Hij heeft op het VWO een klas overgeslagen. Maar hij kon totaal niet studeren, hij kon de stof niet overzien, en geen prioriteiten stellen. Hij heeft veel andere vakken gevolgd, maar totaal niet zijn studievoortgang in het oog gehouden. Nu zit hij (en ook ik) met de brokken.

Wij willen over een jaartje ongeveer gaan samenwonen, en ook uiteindelijk trouwen. We trouwen dan op huwelijkse voorwaarden, hij wil niet dat ik voor zijn schuld opdraai. Dat wil ik zelf uiteraard ook niet. We geven dan zijn maandelijkse aflossing ook op bij de hypotheker mocht het zover zijn dat we ooit kunnen kopen. Het hoeft niet, maar ik wil alles naar draagkracht doen.
Ik zou mijn vriend never nooit kwijt willen, hij is een ontzettend lieve, nu heel verantwoordelijke en hardwerkende jongen. Maar kunnen we ooit een fatsoenlijk leven opbouwen met zo'n schuld? Een klein huisje kopen, twee kindjes krijgen?
Mijn grote droom is, om met mijn goede vriendin samen ooit een paardje te kopen (nu verzorg ik) en samen alles fifty fifty doen.. Voor mij is er geen leven mogelijk zonder paarden :D

Heeft iemand ervaring met aflossing hoge schulden? Ik zit hier ontzettend mee... Soms slaap ik er niet van, dan denk ik: hoe moet dit ooit goedkomen?
Ik hoop op reacties van jullie...

Liefs

Boheme

Re: Is er leven na een opgebouwde (torenhoge) studieschuld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 10:48

Leven met een schuld is zowiezo niet makkelijk, mijn ex had om en nabij de 50.000 euro schuld, veel dingen zullen moeilijk te regelen zijn.
Maar er is wel leven hoor, alles gescheiden houden en zoveel mogelijk af betalen, hij dan.
Mijn nieuwe vriend heeft helemaal geen schuld en dat is een heerlijk gevoel moet ik zeggen.
Je kan en mag veel meer dingen, leningen, hypotheek enz.
Ik wens je heel veel succes.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 10:51

De studieschuld van mijn vriend is niet BKR geregistreerd. Zou dat niet schelen, in de zin dat veel dingen moeilijk te regelen zijn? Je moet er dan alleen zelf rekening mee houden...

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 10:54

Je studieschuld wordt uberhaupt niet in het plaatje meegenomen als je een hypotheek afsluit ;) Míts je geen BKR codering er op hebt!

Je moet wel zelf in de gaten houden dat de maandelijkse aflossing invloed heeft op wat je te besteden hebt..

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 10:56

Dat scheelt een heleboel ja.
Instanties doen dan minder moeilijk.
Alleen de vraag is ook kan jij er mee leven, veel van zijn/jullie geld zal toch gaan naar het afbetalen.
Dus moet je je zelf dingen gaan afvragen, kunnen we sparen, betaald hij af, hoelang zitten we er mee enz.
Het is niet makkelijk en niemand kan een keuze maken voor je.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 10:57

Het is een studieschuld, geen gewone lening. En dat scheelt een heel eind. Je zegt het zelf al, geen BKR notering, dus met een hypotheek kom je (als ik het goed heb) niet in de knoei. Verder word er gekeken hoe hoog je inkomen is en wat je af kan betalen, dit in tegenstelling tot gewone leningen die gewoon elke maand een X bedrag willen, of je het nou kan betalen of niet.
Daarnaast word na 15 jaar afbetalen de rest van je schuld kwijt gescholden. Daarbij zit echter wel een klein addertje onder het gras: Je moet dan wel betalen zoveel als zij zeggen dat je kan betalen, én het inkomen van je partner telt daarbij mee. Op huwelijkse voorwaarden trouwen is geen punt voor de DUO: Jullie zijn partners en betalen dus maar samen. Wil je je partner niet mee laten tellen kan dat ook, maar dan word die 15 jaar verlengd tot maximaal 30 jaar.

Het is vervelend, maar qua soorten schuld die je kan hebben is dit de minst erge, die zo is opgesteld dat je daarna niet je hele leven lang krom hoeft te liggen. Voor jou is het extra zuur, omdat je het zelf zo zuinig aan gedaan hebt.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 10:58

Hij moet 15 jaar lang naar draagkracht afbetalen. Is de rest nog niet betaald, dan krijgt hij dat kwijtgescholden.
Mijn vriend heeft dan wel een universitair diploma op zak, en hopelijk krijgt ie een fatsoenlijk betaalde baan... Maar ja, hij wil ontzettend graag de journalistiek in, en daar is momenteel geen werk in...

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 11:00

Dank je, Lalidan! Maar op huwelijkse voorwaarden trouwen is sowieso wel prettig, als hij ooit wil scheiden zit ik niet met zijn halve schuld. Een collega van mij heeft dat wel, en die is zwaar de pineut. Maar ik ga er van uit dat we nooit gaan scheiden :D

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:01

Op huwelijkse voorwaarden trouwen is sowieso handig, zeker in dit geval. En niemand gaat er vanuit dat ze gaan scheiden, en toch gebeurt het. Maar zolang jullie getrouwd zijn moet je dus wel mee betalen.

Ik vind het overigens wel super dat je er zo over nadenkt en dus rekening houdt met onverwachte omstandigheden. ZOals gezegd, niemand kan zich voorstellen ooit te gaan scheiden....

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 11:05

Nee inderdaad. Het leven kan vreemd lopen soms...
Ik zelf ben iemand die financieel erg op safe wil spelen, risico's nemen vind ik echt niks. En om pas als we samenwonen over de financiele kant van het verhaal na te gaan denken, lijkt me niet verstandig in ons geval.
Ook ben ik zelf een echte piekeraar, en moet ik alle ramscenario's die ik kan bedenken onder controle krijgen door er een eventuele oplossing voor te bedenken. Anders raak ik half in paniek :S

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:08

Chubby schreef:
Je studieschuld wordt uberhaupt niet in het plaatje meegenomen als je een hypotheek afsluit ;) Míts je geen BKR codering er op hebt!

Je moet wel zelf in de gaten houden dat de maandelijkse aflossing invloed heeft op wat je te besteden hebt..

Wow ik ben nu wel een Belg en hier worden zelden echt zo'n hoge leningen aangegaan door studenten (behalve specifieke opleidingen als bvb piloot ofzo)

Maar dat het niet opgenomen wordt bij het afsluiten van bvb een hypotheek is wel heel dom. Zo breng je mensen nog dieper de dieperik in. Stel nu met ts haar vriend als vb; nog 55.000 euro te gaan. De maandelijkse aflossing zal eens hij een vast inkomen heeft wel een hele brok wegnemen. Zodanig dat er wss de eerste jaren van zijn kant minder eigen inbreng mogelijk zal zijn. Uiteraard er van uitgaand dat hij eerst die schuld volledig wil kwijtspelen vooralleer nieuwe leningen aan te gaan. Ik denk dat zo'n aflossing op een 5-7 jaar kan, maar dan zit hij echt wel heel krap bij kas.
Nogmaals ken niet zoveel van die studieleningen, wat de terugbetalingsvoorwaarden enzo zijn. Ik bezie het nu als een gewone lening die je binnen een vaste termijn met rente hoort terug te betalen. Maar ben benieuwd naar andere reacties

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:09

Een studieschuld staat dan wel niet BKR-geregistreerd, maar tegenwoordig vragen de meeste banken bij het afsluiten van een hypotheek wel degelijk naar de hoogte van een eventuele studieschuld. Het is dan misschien mogelijk om het bedrag te verzwijgen, maar ik vind een halve ton wel een enorme schuld om mee te beginnen. Mocht je er eerlijkheid over bieden bij een bank dan heeft het bedrag zeker invloed op de hoogte van een hypotheek.
Ik weet niet wat de hoogte is van de aflossing bij IBG bij een dergelijk bedrag, maar bij een lager bedrag los je meestal rond de 50 euro in de maand af. Dat is normaal goed op te brengen.
Persoonlijk zou ik in ieder geval even wachten met het kopen van een huis. Als hij nu inderdaad zijn diploma haalt en een goede baan weet te krijgen, zou hij zich bijvoorbeeld twee jaar even flink uit de naad kunnen werken en de hoogte van het bedrag enorm terug kunnen brengen.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:13

misschien heel raar hoor
Maar als je een huis koopt dan "leen" je ook een bedrag. Maar als je dat bedrag dan hoger maakt om die aflossing gelijk te bealen. Kan dat dan niet??

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:13

Arianna1983 schreef:
Dank je, Lalidan! Maar op huwelijkse voorwaarden trouwen is sowieso wel prettig, als hij ooit wil scheiden zit ik niet met zijn halve schuld. Een collega van mij heeft dat wel, en die is zwaar de pineut. Maar ik ga er van uit dat we nooit gaan scheiden :D

Maar stel
Je koopt als koppel samen dat huis. Jij wil hem ontlasten en betaald x aantal jaren zijn deel erbij, toch de relatie/huwelijk loopt spaak. Dan heeft hij wel recht op de helft van dat huis, terwijl hij eigenlijk amper tot niets toegedragen heeft.
En wss studieaflossing en dragen van een hypotheek zal zowieso een afhankelijkheid van jouw gaan vragen. Zeker als jong afgestudeerde verdien je ook niet direct die grote weddes.

Dus zowieso zou ik niet beginnen aan het kopen van een eigendom totdat hij uit de schulden is. Gewoon om beide er sterk aan te beginnen. Want geldproblemen kan een zware druk op de relatie geven.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:19

Het is helemaal niet verstandig om meer af te gaan lossen dan het IBG vraagt, dit gezien de termijn van 15 jaar ;)
De rente die gerekend wordt is slechts een fractie hoger dan de gemiddelde hypotheekrente, dus dat is tevens gunstig.

Hobby schreef:
Ik weet niet wat de hoogte is van de aflossing bij IBG bij een dergelijk bedrag, maar bij een lager bedrag los je meestal rond de 50 euro in de maand af. Dat is normaal goed op te brengen.

Het bedrag wat je maandelijks betaalt is afhankelijk van je inkomen, dus bij ieder verschillend.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:20

Hobby schreef:
Een studieschuld staat dan wel niet BKR-geregistreerd, maar tegenwoordig vragen de meeste banken bij het afsluiten van een hypotheek wel degelijk naar de hoogte van een eventuele studieschuld. Het is dan misschien mogelijk om het bedrag te verzwijgen, maar ik vind een halve ton wel een enorme schuld om mee te beginnen. Mocht je er eerlijkheid over bieden bij een bank dan heeft het bedrag zeker invloed op de hoogte van een hypotheek.
Persoonlijk zou ik in ieder geval even wachten met het kopen van een huis. Als hij nu inderdaad zijn diploma haalt en een goede baan weet te krijgen, zou hij zich bijvoorbeeld twee jaar even flink uit de naad kunnen werken en de hoogte van het bedrag enorm terug kunnen brengen.

50 euro per maand??? Wat is de looptijd dan een 7-8 jaar?

Ah ok chubby heeft al wat meer info gegeven
Laatst bijgewerkt door bulck op 12-03-10 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:20

Esmeralda schreef:
misschien heel raar hoor
Maar als je een huis koopt dan "leen" je ook een bedrag. Maar als je dat bedrag dan hoger maakt om die aflossing gelijk te bealen. Kan dat dan niet??

Dat moet je niet willen, daarmee ben je als partner medeschuldenaar.

Je kunt toch gewoon allebei een gelijk deel (naar rato van het salaris desnoods) van de hypotheek betalen, je vriend betaalt daar bovenop zijn schuld aan de IBG terug. Ja, hij zal het even krapper krijgen en dat kan een wissel trekken op jullie relatie. Maar als hij, zoals je zegt, inmiddels volwassen geworden is, hoeft dat niet. Hij blijft alleen verantwoordelijk voor zijn schuld en zijn deel van de hypotheek, jij alleen voor jouw deel van de hypotheek.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:23

bulck schreef:
Chubby schreef:

Wow ik ben nu wel een Belg en hier worden zelden echt zo'n hoge leningen aangegaan door studenten

Hier ook niet hoor... het is tenminste voor mij voor het eerst dat ik dit zo hoor.Al kan ik me van geneeskunde studenten wel voorstellen dat het daarbij bijvoorbeeld ook wel regelmatiger voor komt

Maar goed, de meeste opmerkingen zijn al gemaakt: trouwen onder huwelijkse voorwaarden is zeker wel aan te raden, zeker als je ooit nog uit elkaar zou gaan. En ik zou idd voorlopig geen huis gaan kopen: laat hem eerst maar een paar jaar flink aflossen! Dan zijn jullie toch nog niet gewend aan veel geld om van te leven en zal je het aflossen relatief niet zwaar vallen...

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:26

Misschien stam ik dan nog uit een vreemde IBG-periode, maar zowel ikzelf, als mijn broer en vriend betalen tussen de 48 en 55 euro per maand terwijl er tussen het laagste en hoogste inkomen op jaarbasis 50.000 euro verschil zit. Ik heb trouwens geen idee wat de looptijd is :o. Het gaat niet om een erg schokkend bedrag...

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:27

Kaka schreef:
Esmeralda schreef:
misschien heel raar hoor

Dat moet je niet willen, daarmee ben je als partner medeschuldenaar.

Je kunt toch gewoon allebei een gelijk deel (naar rato van het salaris desnoods) van de hypotheek betalen, je vriend betaalt daar bovenop zijn schuld aan de IBG terug. Ja, hij zal het even krapper krijgen en dat kan een wissel trekken op jullie relatie. Maar als hij, zoals je zegt, inmiddels volwassen geworden is, hoeft dat niet. Hij blijft alleen verantwoordelijk voor zijn schuld en zijn deel van de hypotheek, jij alleen voor jouw deel van de hypotheek.

Tja maar dat is goed als er niets misgaat, er geen kinderen in de eerste jaren op het programma staan etc.
Eigenllijk bizar dat ze studenten dergelijke bedragen laten lenen.
Een paar duizenden euro's kan ik nog verstaan, maar voor dit bedrag is toch echt een beetje buitensporig. Wat verdient een gemiddelde nederlander netto per jaar 25.000 euro zoiets?? Dus geven ze die studenten een bijna volwaardig inkomen voor studies?
Bij ons in belgie varieert een opleiding van 3 to 5 jaar. Je hebt inschrijvingsgeld (collegegeld bij jullie neem ik aan) dan de aanschaf van boeken en studiemateriaal en mss hier een daar een stageperiode die je moet overbruggen. Maar hoe geraak je dan aan een te lenen bedrag van 70.000euro? Hoe wordt dat bepaald? wat zijn de criteria. Want ik mis het baten kosten plaatje in dat opzicht.

Cleo12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:35

Maak je geen zorgen, het is allemaal haalbaar. Mits jullie verder goed op de kosten letten. Je vriend hoft pas na 2 jaar te beginnen met afbetalen en kan het dan naar draagkracht doen. Ik heb zelf (helaas) ook een grote studieschuld opgebouwd (maar niet uit laksheid, er was geen andere mogelijkheid) en ben voorlopig ook nog bezig met afbetalen. Daarnaast het ik een eigen huis en twee kinderen (en een paard o.a.), het is gewoon een kwestie van prioriteiten stellen en je levensstandaard aanpassen. Lang leve Marktplaats, Ikea en mensen die graag hun kinderkleding weggeven. Hou er rekening mee dat je niet je woning perfect kan inrichten en niet alles kan kopen wat je wilt. Kinderen geven niets om een mooie baby kamer en het nieuwste van het nieuwste hoor, die van mij zijn perfect gelukkig.

En als je allebei ook werkt moet het allemaal te doen zijn. Zo ie zo moet je een hypotheek aanvragen op basis van 1 salaris, als het dan moeilijk wordt zijn je lasten niet zo hoog. Maar voorlopig zou je ook gewoon nog kunnen huren, heb je helemaal gene gedoe (ik weet niet waar je woont, op beplaade plekken is het moeilijk om te huren).

Het kan allemaal best, maar je moet heel gemotiveerd zijn en niet te materialistisch :P . Heel veel succes (en misschien nog even niet aan je vriend vertellen, hij moet wel gemotiveerd blijven om snel zijn studie at te maken....)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:36

bulck schreef:
Tja maar dat is goed als er niets misgaat, er geen kinderen in de eerste jaren op het programma staan etc.
Eigenllijk bizar dat ze studenten dergelijke bedragen laten lenen.
Een paar duizenden euro's kan ik nog verstaan, maar voor dit bedrag is toch echt een beetje buitensporig. Wat verdient een gemiddelde nederlander netto per jaar 25.000 euro zoiets?? Dus geven ze die studenten een bijna volwaardig inkomen voor studies?
Bij ons in belgie varieert een opleiding van 3 to 5 jaar. Je hebt inschrijvingsgeld (collegegeld bij jullie neem ik aan) dan de aanschaf van boeken en studiemateriaal en mss hier een daar een stageperiode die je moet overbruggen. Maar hoe geraak je dan aan een te lenen bedrag van 70.000euro? Hoe wordt dat bepaald? wat zijn de criteria. Want ik mis het baten kosten plaatje in dat opzicht.

Er staat toch dat die jongen 10 jaar heeft gestudeerd?
De eerste jaren zal hij een basisbeurs hebben gekregen (dat bedrag wordt omgezet in een gift als hij voor de zomer afstudeert) en de rest heeft hij gedurende die 10 jaar bijgeleend.
Van die 10 jaar zal hij minimaal een jaar of 5 alleen van de lening hebben geleefd waarschijnlijk.
Dus dan kom je wel een keer aan zo'n soort bedrag.

Enne, 25.000 per jaar verdienen gemiddeld? Lijkt me niet hoor, ik verdiende vorig jaar met mijn baan voor 32 uur per week al meer... en dan was ik ingeschaald als hbo'er terwijl ik eigenlijk een universitaire studie heb afgerond...

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:38

Je kunt hier ook lenen voor je levensonderhoud (kamerhuur, boodschappen, etc). Collegegeld alleen al zit zo rond de 2500 euro per jaar meen ik?

Ik betaal zelf zo'n 115 euro per maand aan de IBG, al die tijd al, terwijl ik toch niet een bijzonder salaris heb en ook een gemiddelde studieschuld :=

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:41

25.000 netto is niet verkeerd hoor Wendy, dan moet je als parttimer een flink salaris hebben.

Deze jongen zal idd wel een jaar of 5 alleen geleefd hebben van zijn lening. Reken maar uit wat je nodig hebt per maand...

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:42

70.000 euro! Dat is echt heel veel geld. Als hij maar 50 euro per maand zou hoeven af te betalen dan betaald hij in die 15 jaar maar 9000 euro terug en wordt de rest dus kwijtgescholden (lees: betaald door de belastingbetalers). Beetje onverantwoord van je vriend, maar vooral een rare regeling (veel mogen lenen en na 15 jaar kwijtschelden) die dit soort extreme leningen dus in de hand werkt.

Ik had destijds 10.000 gulden schuld en heb dat binnen 1 jaar allemaal netjes terugbetaald. Omdat ik nog gewend was als student te leven met weinig uitgaven kon ik heel veel opzij zetten voor het terugbetalen van de lening.