Debatteren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Konstantine

Debatteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 20:29

Ik haat debatteren. Ik heb een angststoornis en kan echt niet presenteren. Ik kan me voorbereiden tot ik een ons weeg, als ik voor de klas sta ben ik alles kwijt. Ik ga praten op de zevenentwintigste versnelling en weet de helft van de tijd zelf niet eens wat voor onzin ik uitkraam. De verplichte 3 minuten spreektijd krijg ik met geen mogelijkheid vol.

Daarom had ik er voor dit jaar vrijstelling van gevraagd. Dat kon ik ook krijgen, als ik in plaats daarvan voor een andere klas een gewone presentatie zou houden. Helaas was er geen geschikte andere klas, dus zal ik nu toch moeten debatteren. De rest van de klas is al geweest, dus moet ik gaan inhaaldebatteren met een paar klasgenoten die ziek zijn geweest en een paar "vrijwilligers" die nog een keer willen. Woensdag moeten we de eerste keer. Tegen het allerbeste duo uit de klas. Dat sadistische kreng van een lerares heeft dat expres zo gedaan. Ze weet dat ik dit haat en dat het met een angststoornis honderd keer zo moeilijk is als zonder [en zonder is ook al geen pretje voor de meesten] en dan flikt ze me zoiets.

Ik vind het echt verschrikkelijk. Omdat ik eigenlijk niet zou debatteren, heb ik niet meegedaan aan de oefendebatten en nu moet ik dus direct voor het echt. Met een rotstelling en een stel rottegenstanders. Heeft iemand tips om dit te overleven? Aan "je zult moeten doorbijten" heb ik niets, maar alle andere adviezen zijn welkom!

Szan

Re: Debatteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 20:45

Heel rot voor je, maar ik kan niet anders zeggen dan gewoon proberen.. Nu kan je nog onder debatteren uitkomen, maar de komende jaren zal je nog zo vaak voor allerlei opleidingen (of op je werk) dingen moeten presenteren, dat je er echt maar het beste van kan maken... hoe moeilijk het ook is.. Dat ze jullie meteen tegenover de beste debatteerders heeft gezet is wel erg naar, dat is echt een rot idee van haar..

Kan zo snel geen tips verzinnen, maar een vriendinnetje van mij had er ook heel veel last van. Zij kreeg ook altijd vrijstellingen tot het examen aanbrak en ze daar wel echt aan mee moest doen. Zij had lenzen en heeft die bij het debat uit gedaan, zodat ze het publiek en de leraar in ieder geval niet naar haar kon zien staren. Het hielp een hoop zei ze, maar ik weet natuurlijk niet of jij ook lenzen/bril hebt.. En het moet maar net bij je passen, want je teksten die je voorbereid kan je dan ook niet meer lezen :)

Heel veel succes in ieder geval hoor! :(:)

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 20:52

Presenteren is op zich nog wel te doen als ik even doorbijt, daarbij hoef ik niet te improviseren en meestal mag je er een powerpoint bij. Het feit dat je bij debatteren geen flauw idee hebt wat de andere partij gaat zeggen is nou juist de ellende.

Ik doe inderdaad ook meestal mijn bril af, dat helpt wel een beetje. Maar het is toch grotendeels gevoelsmatig. De angststoornis is het gevolg van een trauma dat met presenteren te maken heeft, dus... Extreem lastig.

Dank je voor de succeswens!

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 20:54

En een beetje sneaky doen met de andere partij? Wij deden dat wel eens zodra we wisten aan welke tegenstanders we waren gekoppeld ;) Dan overlegden we samen welke argumenten we allemaal zouden gebruiken.. dus dan leek het een spontane discussie, maar in feite konden we alles gewoon al voorbereiden. Het is een beetje sneaky, maar misschien een idee?

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 20:56

Haha, dat zou op zich wel kunnen ja, daar zijn die jongens vast ook wel voor in!
Moet die lerares het alleen niet merken... :P

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:01

Denk niet dat ze blij zal zijn als ze het weet nee :=
Maar het is misschien het proberen waard, scheelt een hoop! Dan is het bijna een gewone presentatie ;)

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:11

Ik kan ook niet debatteren, of in ieder geval ik vind het heel erg moeilijk. Tijdens een debat gewoon in de klas (zonder punt) vind ik het al heel erg moeilijk. Nu hadden we afgelopen periode oefendebat, zodat je kon oefenen voor het eind van het jaar (dan telt het mee voor een punt). Helaas ben ik lange tijd ziek geweest en heb ik dus niet mee kunnen doen aan het debat.

Vorig jaar had ik ook al behoorlijke 'pech'. Aan het einde van het jaar, volgens mij zelfs de laatste les Engels, moesten wij met een groepje van 8 mensen een debat voeren in het Engels. Voor punt... Maar uitgerekend toen was ik ook ziek. Niet ziek door de spanning, maar gewoon echt ziek. Mijn vervangende opdracht was dus dat ik moest debatteren tegen de docent in mijn uppie. Ja dat is dus voor mij echt een ramp. Uiteindelijk had de docent (en ik eigenlijk ook) geen tijd meer om nog een debat te voeren.

Maar nu word de angst voor een debat steeds groter en groter. Ik wil mijn angsten overwinnen, maar ik vind het gewoon heel erg moeilijk. Gelukkig heb ik een hele leuke klas met veel -nietroddelende- jongens dus dat scheelt voor mij al heel erg veel.

Succes!

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 21:48

Ik ben helaas doodsbang voor de jongens en de meisjes. En zonder publiek mag het niet. :S

Jij ook heel veel succes!

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:06

Misschien is het een tip om dit te gaan trainen?
Daar zal je nu voor je debat weinig aan hebben, maar in het vervolg misschien wel?

Misschien zijn er wel docenten/leerlingen die je hierin willen ondersteunen?

En voor je debat; schrijf wat voor en tegen argumenten op een papiertje zodat je altijd iets hebt om terug te vallen. Denk aan je ademhaling (rustig in en uit ademen, evt. vanuit je buik dat kalmeert) en probeer op je stem te letten.

En eventueel, bedenk ik me net, kan je iets nemen om 'rustig' van te worden (Rescue Me is een homeopatisch middel waarvan je rustig wordt; is gewoon verkrijgbaar bij de drogist).

Succes!

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:11

Toevallig heb ik gister ook Rescue Remedy gekocht en tot nu toe werkt het wel redelijk inderdaad :)

Nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:15

Ik heb ook mijn debat moeten voeren, maar heb zelf niet veel moeite met spreken in de klas. Ik snap dat je het moeilijk vindt, het is ook niet niks!
Bij ons hadden we ook weinig publiek, alleen het andere groepje wat ook een debat moest houden.
Het is eigenlijk een kwestie van gewoon even heel erg door de zure appel heen bijten, en dan ben je er mee klaar.
Je moet onthouden dat ook iedereen in het zelfde schuitje zit, en niemand het even prettig vind om te moeten presenteren voor de klas, of een debat moeten voeren. Je kan je goed voorbereiden door ook een hoop argumenten op te zoeken die de tegenpartij zou kunnen zeggen. Dan weet je een beetje wat je kunt verwachten..

In ieder geval heel erg veel succes!

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 22:31

Bedankt allemaal! Ik kan het helaas niet meer oefenen, dit is gewoon het eindexamencijfer mondeling... Best wel balen, maar het is nu niet meer anders. Ik zal in ieder geval mijn bril afzetten en me inderdaad onwijs goed voorbereiden, in de hoop dat het dan goedkomt...

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 18:18

Even een updateeeee: WE HEBBEN HET DEBAT GEWONNEN!

Het ging, mede door jullie adviezen en door het geweldige advies dat ik van een clusterklasgenoot kreeg, best goed!

Hij had gezegd: "Je doet het toch voor jezelf, niet voor al die mensen? Ga daar staan, doe wat je moet doen en laat de rest."

En het lukteeeeeeee! Dus toch! Ik heb echt het gevoel dat ik mezelf heb overwonnen :):) :# :):) :# :):) :#

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 18:19

Wat een goed nieuws! Dat moet een enorme kick geven toch? :D

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 18:41

Echt wel, ik kon niet meer stoppen met breed lachen en door de gang huppelen :P

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 18:42

Wauw super joh :D!