Zonder natuurkunde, geen Dierenarts, geen droom.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rivaldo

Zonder natuurkunde, geen Dierenarts, geen droom.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 01:32

Al mijn hele leven lang droomde ik van één baan, dierenarts. Mijn ouders zeggen dat ik al vanaf mijn vierde zei, dat ik dierenarts wilde worden. Nog steeds, tien jaar later, wil ik dolgraag dierenarts worden. Ik kijk elke dag programma's over dieren(artsen), lees erover, als het paard geprikt moet worden met penicilline wil ik het dolgraag wel doen, het is echt een droom, een droom die ik voor mezelf had uitgestippelt, mijn hele leven al een beetje proberen uit te stippelen waar ik na de basisschool, op het VWO zou komen, en deze stap is gelukt. Eenmaal op het VWO wat ik tot nu altijd met een makkie gedaan heb, koos ik voor Latijn in de tweede klas. Het zou altijd wel nuttig geweest kunnen zijn. Aan het eind van klas 2 vertelde onze super leuke, maar ook goede lerares dat ze zou stoppen, dat vond ik erg jammer. Nu, in de derde heb ik een leraar Latijn gekregen. Ik kan hem niet uitstaan, en snapte het hele vak niet meer, en na een belletje met dierengeneeskunde faculiteit Utrecht, bleek dat Latijn geen meerwaarde heeft, en daar ben ik dus meegestopt.

In de tweede klas, had ik een super leuke natuurkunde/scheikunde leraar, we hoefden nooit wat te doen, en hadden het hartstikke leuk. Ik snapte ook alles. Eenmaal in de derde klas, zijn er drie leraren die je kunt krijgen voor natuurkunde, en natuurlijk, ik krijg de lerares waar niemand iets van begrijpt. Mevrouw T. komt uit Oekraine en is moeilijk te verstaan. Door haar naar mijn mening slechte
uitleg, snap ik niks meer van natuurkunde. Druk maakte ik mij niet, ik kon toch ook het Natuur en Gezondheid met aardrijkskunde pakket kiezen?! Dit vertelde ik laatst ook aan iemand anders die ook dierengeneeskunde wou gaan studeren, en zij vertelde mij, dat je natuurkunde móet hebben, voor de studie dierengeneeskunde. Toen kreeg ik echt een grote klap in mijn gezicht. Ik snap natuurkunde niet, ik sta er een 6.7 op en op de determinerende toets haalde ik een 5.9.... Ik zit nu diep in de purree, want ik wil dit zo graag, maar nu lukt het allemaal niet meer, door dat stomme natuurkunde. Ik heb al meerdere keren met de klas naar de mentor proberen te gaan, maar iedereen geeft aldoor op. Ik zie het niet meer zo zitten...
Iemand tips?

Groetjes, Nick.

Qimm

Re: Zonder natuurkunde, geen Dierenarts, geen droom.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 01:35

bijles van iemand uit een hogere klas, zo heb ik mijn natuurkunde kunnen redden

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 01:36

kan je geen bijles gaan volgen? Mischien dat je het dan beter begrijpt.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 01:42

Je staat toch nog geen onvoldoende? Dus zo erg is het toch nog niet. Gewoon bijles nemen, hopelijk gaat het dan beter.

visitor1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 01:44

ik zou als ik jou was de moed echt niet opgeven!
Ik heb de moed ook opgegeven 2,5 jaar geleden, ik bleef zitten, ben vervolgens naar de havo gegaan.. (ik deed niks aan mijn school) Maar dat gevoel van dat ik dierenarts wilde worden dat bleef.. daarna toch besloten om er nog 2 jaar vwo aan te plakken.. heb in totaal dus 8 jaar op de middelbare school gezeten.. en dat voor 1 ding: ik wilde diergeneeskunde doen..

Toen kwam de loting in utrecht.. ik werd uitgeloot.. Daar gaat mijn droom dacht ik.. Maar er moesten meer mogelijkheden zijn, dus nu studeer ik in antwerpen diergeneeskunde.. Hier mag je ook aan de opleiding beginnen zonder natuurkunde of scheikunde.. Alleen in het eerste jaar krijg je dus wel heel veel bèta vakken, dus het is zeker beter als je wel natuurkunde gehad hebt..

ik neem aan dat je ook gewoon aan de loting in utrecht mee wilt doen?! Dan zijn jouw cijfers helemaal geen ramp! een 5.9 is misschien niet briljant, maar echt niet verschrikkelijk! afgerond sta je dan nog gewoon voldoende.
Ik zou echt doorzetten als ik jou was, je zult nog meer hindernissen tegenkomen als je dierenarts wilt worden, het is niet makkelijk. Maar zonder doorzettingsvermogen kom je er niet. Dus ga inderdaad hulp vragen aan iemand (bijles) en geef de moed niet op hoor! Het gaat je vast lukken!

edit: nog even een toevoeging, over belgie, dat ze geen eisen hebben wat betreft je vooropleiding, wilt niet zeggen dat het in belgie makkelijker is.. De slagingspercentages liggen lager dan 30% voor het eerste leerjaar. Verder heb ik nu ook heel veel studiegenoten die eerst een andere opleiding hebben gedaan, maar die altijd al dierenarts wilde worden en vandaar toch nog zijn geswitcht (na 3 4 5 jaar :oo ) voor mij is dat ook wel een teken dat je echt je droom moet najagen anders krijg je later spijt!

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 01:56

Heel erg bedankt iedereen, vooral jij bittermoon, je hebt me echt weer energie gegeven. Bijles wil ik ook aan beginnen! :)

Mijn cijferlijst, voor de geintresseerden;
Nederlands-6.9 (waar nog een 9 bijkomt)
Frans-6.8
Duits-7.8
Engels-6.4
Geschiedenis-7.9
Aardrijkskunde-6.7
Wiskunde-7.6
Natuurkunde-6.7
Scheikunde-6.7
Economie-8.7

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 02:09

Rivaldo schreef:
Heel erg bedankt iedereen, vooral jij bittermoon, je hebt me echt weer energie gegeven. Bijles wil ik ook aan beginnen! :)

Mijn cijferlijst, voor de geintresseerden;
Nederlands-6.9 (waar nog een 9 bijkomt)
Frans-6.8
Duits-7.8
Engels-6.4
Geschiedenis-7.9
Aardrijkskunde-6.7
Wiskunde-7.6
Natuurkunde-6.7
Scheikunde-6.7
Economie-8.7

Je natuurkunde zou je nog best eens op kunnen krikken door bijles van een oudere jaars. Maar als ik het goed begrijp zit je nu in de derde? Dan heb je dus nog een half jaar voor dat die cijfers invloed gaan hebben op je eindcijfers waar je mee gaat loten. Ik zou me daar nog niet zo druk om maken hoor, een beetje hulp met je natuurkunde van een oudere jaars (of misschien een klasgenoot die het wel snapt) een goed bij blijven houden. Je hoeft het echt nog lang niet op te geven.(Zeker omdat je goed staat voor wiskunde. Mensen die goed zijn is wiskunde hebben bijna altijd ook het inzicht voor natuurkunde, zolang je maar goede uitleg krijgt!)

Ik weet het trouwens niet zeker hoor met die pakketten maar N&G daar zit toch altijd natuurkunde in(voor mij is het al weer 3 jaar geleden de middelbare school maar toen ik moest kiezen was het wel zo). Ik kan mij trouwens niet echt voorstellen dat natuurkunde van groot belang is voor de opleiding diergeneeskunde. Scheikunde, biologie en wiskunde lijken mij belangrijker.

visitor1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 02:14

heey ik heb je PB terug gestuurd, maar als je pas in de derde zit zou ik je nog niet te druk maken hoor! Je doet je best, en het feit dat je er nu al zo mee bezig bent geeft mij het gevoel dat je er wel komt! mijn belangrijkste tip, laat je niet onder druk zetten door je school om een ander vakkenpaket te nemen. (niet dat ik denk dat ze dat doen, want je staat er goed voor)

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 02:18

Nogmaals bedankt iedereen! :)

Lisette03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 03:10

als je in gent (belgie) gaat studeren heb je geen verplichte vakken...

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 09:56

Maar voor scheikunde sta je net zo hoog en dat is ook verplicht....... en ik mis biologie in je rijtje....

Maar ik zou me er idd nog niet zo druk om maken hoor. Je staat nog voldoende en er zijn nog voldoende mogelijkheden zoals bijv. bijles.

Vind alleen wel opmerkelijk dat als je het zo graag wilt dat je niet even de toelatingseisen checkt :o

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 10:00

Je hoeft toch pas aan het einde van dit jaar je profiel te kiezen voor de komende 3 jaar?

Ik zou met niet zo'n zorgen maken, want ookal sta je een onvoldoende voor 1 van je komende profielvakken, dan nog kun je gewoon in dat profiel instromen.
Sowieso is natuurkunde/scheikunde in de 3e niet te vergelijken met de 4e/5e/6e.
Ik zou me pas zorgen gaan maken op het moment dat de eind examens voor de deur staan.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 10:02

@ hierboven: Als ik het goed begrijp zit TS in de derde, daar is nog geen profiel gekozen en veel scholen doen in de derde een jaar geen Biologie. ;)
En liedje89: nee, inmiddels is natuurkunde geen standaardonderdeel meer van het N&G-profiel, maar één van de keuzemogelijkheden. Net als dat je nu wiskunde A mag kiezen bij N&G :j

TS, als je je droom wilt verwezenlijken, gewoon er voor gaan hoor! Slechte leraar of geen slechte leraar, als je natuurkunde nodig hebt zou ik bijles nemen. Ik kan je beloven, het is niet zó vreselijk moeilijk, het lijkt wel zo maar als je iemand hebt die je kan laten zien dat het allemaal uiteindelijk toch wél logisch in elkaar zit lukt het je vast!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 10:04

Oh wij hadden wel gewoon Biologie :j :j

Maar zo te lezen is er wel meer veranderd (versoepeld).

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 11:33

Als het echt je droom is, moet je het nu nog niet opgeven.

Ik snapte vroeger ook niks van natuurkunde en scheikunde, was er in het middelbaar altijd maar net door (en dan meestal nog dankzij delibererende leerkrachten). Maar ik volgde ook de richting wetenschappen omdat ik persé dierenarts wilde worden en kijk, binnen een half jaar zal ik dan ook afgestudeerd zijn als DA.

Nu kan ik wel begrijpen dat het in Nederland anders ligt met de loting en je hebt idd een stevige wetenschappelijke basis nodig in de eerste jaren. Maar je resultaten in het middelbaar zijn niet persé representatief voor je resultaten in diergeneeskunde. Waar ik in het middelbaar de grootste moeite had met wetenschappen, haalde ik in het eerste jaar diergeneeskunde een onderscheiding voor deze vakken.
Nugoed,statistisch gezien is het wel zo dat je beter scoort in diergeneeskunde als je sterk bent in wetenschappen, maar niet alles is zwart-wit.

Voor nu zou ik idd proberen om ergens bijles te krijgen zodat je fysica en chemie goed snapt en de hoop nog niet opgeven.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 14:25

Nou, dat ziet er niet slecht uit! Volgens mij doe je het hartstikke goed op school :)

Zorg ervoor dat straks in je vakkenpakket in ieder geval de vakken scheikunde, natuurkunde, biologie en wiskunde zitten. Die zul je hard nodig hebben voor Diergeneeskunde. Volgens mij is het zelfs verplicht, en zo niet, dan heb je in ieder geval een sterke wetenschappelijke basis waar je heel veel aan hebt als je diergeneeskunde gaat doen :)

Zorg er ook voor dat je bij deze vakken bijblijft en neem bijles als het allemaal niet lukt. Dan blijf je alles in ieder geval snappen en stapelt het werk zich niet op.

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 14:30

Niet de moed opgeven hoor! Zorg ervoor dat je op tijd bijles krijgt. Nu sta je nog maar net voldoende, maar dat kan altijd veranderen. Een 7 voelt al wat zekerder aan.

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 20:07

Bijles nemen van iemand uit een hogere klas.
Daarnaast -> weet niet of je je profiel al gekozen hebt? Je kan altijd nog een 'overstap' maken naar natuurkunde (van aardrijkskunde).

En je zou inprincipe ook je VWO met aardrijkskunde kunnen halen en dan later bijscholing van natuurkunde kunnen doen.

Hipar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 11:25

Hey Rivaldo,
Je lijkt op mij, ik wilde ook vanaf jonge leeftijd dierenarts worden (ben helaas 4x uitgeloot).........
Verschillende dingen:
- bijles van een hogerejaars is uitstekend
- als natuurkunde niet lukt, maar je slaagt wel dan kun je een zomerschool volgen in de vakantie voordat de studie begint
- Ik heb zelf extra vakken gehaald aan volwassenenonderwijs nadat ik mijn VWO diploma al had gehaald en onderwijl liep ik vast stage bij een dierenarts.
Maak je niet druk, doe gewoon je best en als je ergens voor gaat dan komt het hoe dan ook goed.
Als je niet wordt ingeloot kun je Belgie of Duitsland proberen. Ik had heimwee dus dat was niet echt een optie voor mij destijds :o

Kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 21:29

Nick ik vind je lijst er helemaal niet slecht uit zien hoor!
Ik wil ook Diergeneeskunde doen (zoals je al weet) en heb geen Natuurkunde, is geen ramp. Ik ga volgend jaar mijn deelcertificaat halen, ik was sowieso van plan een jaar als 'tussenjaar' te hebben. :) Toch kan je natuurlijk het beste proberen er nú wat van te maken; bijles: al veel genoemd maar écht een aanrader! (zegt iemand met bijles voor scheikunde en wiskunde B). Je kan ook 'mijn' manier proberen maar die raad ik minder aan: NG + ak én natuurkunde kiezen: gaat natuurkunde wel aardig? Gewoon doorgaan! Gaat het écht niet? Zoals hierboven staat: Geen ramp, ga je gewoon later een deelcertificaat halen :) En zoals verder nog staat, België is altijd een optie.. Ook voor mij, ook al heb ik niks met België :P Als ik 3x wordt uitgeloot wordt het ook België, dit is mijn droom! En als ik jou was zou ik diezelfde droom gewoon achterna gaan! :D