eigen shetland stal beginnen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

mariel1

eigen shetland stal beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 13:03

ik heb een vraag, hoe kan je je eigen shetland stal beginnen.

beschermde stalnaam aanvragen bij nsps,
maar hoe zit het met de kvk en de belasting enzo.
gemeente?
bedrijfsauto ect ect.

misschien weet iemand dit die zelf een shetland stal heeft.

DeSa

Re: eigen shetland stal beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 13:07

Ik volg dit even, wil binnekort ook een stalnaam aanvragen en dacht eigelijk dat voor een hobbyfokker dit allemaal niet nodig is.

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 14:36

Een eigen shetlandstal heb je dat allemaal niet voor nodig. Het is geen bedrijf, het is hobby.

Enigste is mogelijk een beschermde stalnaam. Dat betekent dat je veulens die stalnaam krijgen en niemand anders die naam mag gebruiken.

Overigens niet verplicht ofzo, je kan net zo goed met shets fokken zonder een beschermde naam. Heb je alleen kans dat iemand anders ook die naam gebruikt.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 14:58

Wij fokken hobbymatig, maar wel serieus. Volgens mij is onze stalnaam niet direct beschermd bij het NSPS, maar de kans is vrij klein dat andere mensen die naam gaan gebruiken, aangezien het gaat om een straatnaam die volgens mij verder nergens anders voor komt.

Ik zou in iedergeval wel inschrijven bij het NSPS als lid, maar bedrijfswagen enzo? Hoezo zou je dat willen en/of nodig hebben?

Vraag bokker Dennis anders eens, zij heeft haar eigen shetfokkerij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 15:13

KvK heb je verder niks mee nodig, en ook een bedrijfsauto hoef je niet te hebben.

lid van het nsps is eigelijk wel genoeg, buiten je weide en pony's natuurlijk.
stalnaam laten beschermen is wel een erg duur grapje, geloof dat wij toen zo'n 90 euro kwijt waren, maar dan mag er verder ook niemand anders deze naam opgeven.

verder is het en hobby en dus hoef je ook niks aan te geven bij de belasting, bovendien kost het je waarschijnlijk veel meer dan dan ze op gaan leveren.

tenzij je een hengst goedgekeurd krijgt, maar ook dat bedrag gaat handje contantje en dus belastingvrij

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 16:03

Elinaa schreef:
KvK heb je verder niks mee nodig, en ook een bedrijfsauto hoef je niet te hebben.

stalnaam laten beschermen is wel een erg duur grapje, geloof dat wij toen zo'n 90 euro kwijt waren, maar dan mag er verder ook niemand anders deze naam opgeven.

verder is het en hobby en dus hoef je ook niks aan te geven bij de belasting, bovendien kost het je waarschijnlijk veel meer dan dan ze op gaan leveren.

tenzij je een hengst goedgekeurd krijgt, maar ook dat bedrag gaat handje contantje en dus belastingvrij

Dat zeker inderdaad....... 't is tegenwoordig al een hele opgave om voor een goede en leuke pony zo rond de 2 of 3 jaar met goede papieren méer te krijgen dan het dekgeld en de 'onkosten'. Verwacht geen goudbergen, vooral niet nu de shetmarkt toch al compleet op z'n gat ligt (thanx to de mensen die papierloos vermeerderen voor in de worst en al die goedkope scharminkels op de paardenmarkten)

Orlandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:03

Wat de beschermde stalnaam betreft.. ook al vraag je die niet aan en fok je al een aantal jaren en iemand anders wil jouw stalnaam gaan gebruiken/registreren, dan belt het stamboek eerst jou op!
En meldt bij de "nieuwe gebruiker" dat deze naam al bezet is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:07

Ja dat word wel gemeld, maar als je je naam dan alsnog niet wilt beschermen is de kans dat jij m later zelf niet meer mag gebruiken wel erg groot

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:55

JoyCiej007 schreef:
Elinaa schreef:

Dat zeker inderdaad....... 't is tegenwoordig al een hele opgave om voor een goede en leuke pony zo rond de 2 of 3 jaar met goede papieren méer te krijgen dan het dekgeld en de 'onkosten'. Verwacht geen goudbergen, vooral niet nu de shetmarkt toch al compleet op z'n gat ligt (thanx to de mensen die papierloos vermeerderen voor in de worst en al die goedkope scharminkels op de paardenmarkten)

Natuurlijk, want zonder papieren zijn ze uiteraard waardeloos.... Sorry hoor, maar wát een flauwe reactie.
Bij KWPN'ers hebben ze net zoveel 'last' van papierloze paarden en die hoor ik niet zeuren.

Bedrijfsauto en KvK is inderdaad niet nodig, stalnaam is ook niet persé nodig maar kun je zo te lezen wel doen...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 18:35

Bizzybijtje; als je wat beter leest dan snap je mijn post ook beter.
Juist doordat er zoveel papierloze shetten zijn en daardoor de shetmarkt ook op z'n gat ligt, zijn shetten met papier ook weinig meer waard, jaren geleden brachten ze meer geld op als nu tegenwoordig.

En dus is het haast onmogelijk geworden om echt 'professioneel' shetten te fokken om daar ook je brood mee te kunnen verdienen. Dat kon jaren geleden nog wel, en nu dus vaak niet meer.

Pitt25

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 18:40

JoyCiej007 schreef:
Juist doordat er zoveel papierloze shetten zijn en daardoor de shetmarkt ook op z'n gat ligt, zijn shetten met papier ook weinig meer waard, jaren geleden brachten ze meer geld op als nu tegenwoordig.

Dit klopt inderdaad. Waarom zou je meer geld neertikken voor een shetlander die je hobbymatig gebruikt? Daarnaast is afstamming bij shetlanders waar niet mee gefokt wordt helemaal niet boeiend. Dus waarom meer geld betalen als ze een papiertje hebben?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 18:44

Pitt25 schreef:
JoyCiej007 schreef:

Dit klopt inderdaad. Waarom zou je meer geld neertikken voor een shetlander die je hobbymatig gebruikt? Daarnaast is afstamming bij shetlanders waar niet mee gefokt wordt helemaal niet boeiend. Dus waarom meer geld betalen als ze een papiertje hebben?

Juistem. Voor kinderpony's betaald men vaak nog steeds goud geld, en gelijk hebben ze.
En daar kwamen wij aan met een 2,5 jarige merrie met goed papier, super gangen etc. heerlijk karakter en gewoon dé perfecte kinderpony.
Particulier was geinteresseerd, maar zodra die de vraagprijs hoorde was het antwoord: 'oh maar dan koop ik er wel eentje op de markt zonder papier, die zijn veel goedkoper'.
:= Zie dan je pony nog maar eens te verkopen voor een beetje een reeel bedrag. Uiteindelijk hebben we in onze handjes mogen klappen met een bedrag van €300,= .

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 19:01

Ik kreeg laatst een bod op mijn prestatie merrie die ZZ loopt voor de wagen (en ook nog eens enorm braaf is ohz, heeft haar ABOP ohz gelopen), een heel hoog bod vonden die mensen die haar graag hadden willen hebben, 500 euro. In nog geen 500 jaar krijg je haar voor dat bedrag van me mee hoor.

Een shetlandstal beginnen is leuk, maar kost alleen maar bakken vol geld. Het bedrijfsmatig doen schiet dus echt niet erg op.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 19:04

Dennis schreef:
Ik kreeg laatst een bod op mijn prestatie merrie die ZZ loopt voor de wagen (en ook nog eens enorm braaf is ohz, heeft haar ABOP ohz gelopen), een heel hoog bod vonden die mensen die haar graag hadden willen hebben, 500 euro. In nog geen 500 jaar krijg je haar voor dat bedrag van me mee hoor.

Een shetlandstal beginnen is leuk, maar kost alleen maar bakken vol geld. Het bedrijfsmatig doen schiet dus echt niet erg op.

:') _O-
Wat een lachertje zeg, en daar wilden ze Roos voor hebben?

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 19:05

Dat is inderdaad wel heel triest :') Wat zei je, doe maar x10? :P

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 19:19

Die pony is haar (op het moment nog al flinke) gewicht in goud waard.
Ze heeft al zo veel kinderen leren rijden en mennen. En ik leer ook nog iedere dag van haar. Daarbij is ze echt de stabiele factor in mijn groep en op wedstrijd eentje waar je altijd van op aan kan.

mariel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 19:11

is er niemand die een echt shetland stal heeft?
die dit soort informatie voor me heeft.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 19:18

mariel1 schreef:
is er niemand die een echt shetland stal heeft?
die dit soort informatie voor me heeft.

Wat is je bedoeling nu dan? Mensen hebben hier toch antwoord gegeven?
Elinaa en Dennis hebben beiden 'een echte shetland stal'.
En die hebben hier netjes antwoord op je vragen gegeven;

een beschermde stalnaam aanvragen kán wel maar hoeft niet.
Zowiezo lid worden van het NSPS
bedrijfsauto, niet nodig maar als je dat leuk vind vooral doen.
Belastingtechnisch is ook al uitgebreid uitgelegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 23:28

ik wilde al zeggen wat moet ik anders nog zeggen dan? en waarom is mijn stal niet echt?

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 01:50

SMP -> STW

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 13:22

Waarom de verplaatsing? Die snap ik niet.
Dit heeft toch gewoon met shetlanders te maken? En niks met school, studie of werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 17:22

en ik denk ook niet dat er hier mensen gaan reageren

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 17:33

beetje zinloze verplaatsing inderdaad....?

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 01:57

Zoals in het BBB van December ([FZ] [Dienstmededeling] BoktBeheerBulletin December)staat:
[STW] - Topics omtrent het starten van een bedrijf op StudieTijd en Werk
Op diverse fora kwamen we verschillende topics betreft het starten van een eigen bedrijf tegen. Dat waren bijvoorbeeld topics met vragen als hoe het bedrijf te noemen, waar in te schrijven, welke papieren er voornodig zijn en waar je bijvoorbeeld de inkoop kunt doen. Alle vragen met betrekking tot werk en dus ook het starten van een eigen bedrijf horen op [STW]. Vanaf nu zullen daarom alle topics over het starten van een bedrijf op andere fora direct verhuisd worden naar [STW].

Dit topic hoort dus inderdaad op STW.

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 03:08

Maar een shetland stal is geen bedrijf!

Mensen die een shetland stal hebben, hebben hiernaast nog gewoon een baan. Shetlanders fokken moet je zien als hobby. Dat proberen de mensen de TS hier ook te vertellen.
Al de punten die je noemt zijn helemaal niet van toepassing. Er is simpelweg geen bedrijf om op te starten.

Voor de TS. Wil je een shetlandstal beginnen dan is dat heel simpel. Men wordt lid van het stamboek. Men koopt een paar merries met papieren, zoekt een hengst uit die de merrie verbetert. Een jaar later heb je veulentjes en voila, je hebt een shetlandstal. Zo simpel is het.