Uren criterium belastingdienst - paarden bedrijf

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

annebe

Uren criterium belastingdienst - paarden bedrijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 11:04

Hallo,

Ik ben bezig om mijn urencriterium op te zetten. Op internet staat wel veel, maar weinig inhoud wat betreft paarden bedrijven.
Wat kan je wel/niet mee rekenen in je uren criterium?
(Wat specefiek met paarden te maken heeft, dus naast les geven)

Prrrr

Re: Uren criterium belastingdienst - paarden bedrijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 11:06

NM > STW

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 11:13

Je mag alles meerekenen wat met je bedrijf te maken heeft, dus ook reistijd, administratie, de voorbereiding (bv opzetten website, ondernemingsplan) netwerken e.d. Ben je startende ondernemer en start je bv pas na 1-1 dan moet je alsnog voldoen aan de 1225 uren, ook al heb je minder tijd om dit te realiseren.

Voor 2010 geldt het uren criterium niet meer voor de mkb winstvrijstelling, wel voor de zelfstandigenaftrek en startersaftrek.

Wat voor bedrijf ga je beginnen als ik vragen mag?

Wiannaber

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 11:17

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 11:23

Ligt ook deels aan de omschrijving van je paardenbedrijf. Geef je alleen les of is er meer?
Heb je een andere baan naast het lesgeven als zelfstandige (ivm het aannemelijk maken van de uren)?
Ga je zelf buiten de deur met je eigen paard om te lessen en voer je dit als zakelijke kosten (deze kosten maken aannemelijk dat je tijd hebt besteed aan je bedrijf, de reistijd, het voorbereiden om naar les te gaan, etc)?
Je administratie doen, dat is ook 'ondernemerstijd'.
Andere cursussen/trainingen die je volgt voor je onderneming.
Reistijd mag je ook meerekenen (let op, dit kan gecontroleerd worden aan de hand van je kilometeradministratie en agenda).

Verder, val vooral je accountant lastig...

Edit; dus precies wat Moska zegt.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 11:46

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Ik wist al de ik de 1225 uren moet halen en dat ik daar mijn administratie, inkoop, acquisitie, studie e.d. in kan stoppen..
Maar... Ook het verzorgen van de paarden?
De overnachting op de opleiding of enkel de studie tijd en de reistijd van hier naar opleding en weer terug.

Moska@ Ik ben in 01/02/2009 al begonnen en heb enigzins wel tijden bijgehouden, maar ga ze nu specificeren en uitwerken in excel.
Maar dit is lastiger dan gehad.... tjee wat kost dit een hoop tijd en uitzoek werk!

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 12:16

Als jij je paarden bedrijfsmatig hebt dan mag je ook de tijd voor verzorging meerekenen. Ook studietijd, reistijd, overnachtingen, beursbezoeken etc. vallen hieronder, mits bedrijfsmatig.

Probeer wel voor 2010 het eerder bij te houden, de belastingdienst is niet zo dol op achteraf opgestelde urenoverzichten...en het kost je uiteindelijk minder tijd.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 12:49

Voor de duidelijkheid... Ik had het al bijgehouden in een schriftje, maar ben het nu aan het omzetten naar excel en aan het detaileren.
Overnachtingen (van de opleiding) zijn helaas niet toegestaan volgens meneer belastingdienst.

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 13:24

Maar de uren aan de bar en het eten wel ;)
Netwerken :D

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 14:23

annebe schreef:
Voor de duidelijkheid... Ik had het al bijgehouden in een schriftje, maar ben het nu aan het omzetten naar excel en aan het detaileren.
Overnachtingen (van de opleiding) zijn helaas niet toegestaan volgens meneer belastingdienst.

Voor het urencriterium niet of voor de scholingsaftrek? Vooor dat laatste mag het idd niet, maar over dat eerste zou ik wel in discussie willen gaan met de BD. Als het noodzakelijk is voor de opleiding en idd wat hier gezegd werd het netwerken aan de bar!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 15:25

Mhhh zit wat in!
Betekent voor mij aanzienlijk wat uurtjes meer