Goed genoeg om hobby uit te bereiden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

16Eli

Goed genoeg om hobby uit te bereiden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 10:59

Heey allemaal,

Ik zit te denken om na mijn examen mijn hobby wat uit te bereiden.
Dit in de zin van paarden inrijden en dan niet meer gratis, maar tegen een vergoeding.

Nou zit ik wel te denken, want je ziet zulke hoge prijzen.
Voor iemand die het als een uitgebreide hobby zit vind ik dat erg veel!
En omdat het ook een risico is, omdat je niet weet wat voor type de eigenaar is heb ik soms toch mijn twijfels.
Of het voor mij eigenlijk wel een mogelijkheid is.

Iets over mij zodat jullie er wat over kunnen zeggen:
Ik ben nu 17 jaar en rijd nu bijna 11 jaar paard.
Toen ik net 12 was had kreeg ik 2 verzorgshetlanders, klonk heel leuk en aardig, maar 1 kon ik niet eens aaien.
Na veel tijd te hebben doorgebracht zijn het nu twee lieve kinderpony's geworden en rijden ze er lekker mee buiten.
Toen ik een jaar of 14 was heb ik een haflinger gereden. Ze was verkeerd ingereden en ging vaak met 4 benen de lucht in.
Ze had ook geen respect voor de mens en denderde zo door je heen. Na een paar weken kon ik er heerlijk mee buiten rijden.
Jammer genoeg hadden de eigenaren te weinig ervaring om net zulke leuke dingen te doen als ik er mee kon.
Toen ik een jaar of 15 was heb ik een arabier met 1 oog gereden. Verder had deze pony absoluut geen problemen, het was echt een schat.
Afgelopen zomer heb ik een Bels ingereden en zadelmak gemaakt. In het begin kon je natuurlijk niet fatsoenlijk opstappen enz.
Na 2 maanden ongeveer (ging er 2 a 3 x per week heen) stond hij zo mak als een lammetje met opstappen en kon je op je kop hangen om aan te singelen enz.
Inmiddels heb ik een eigen paard, al heeft zij wel veel meer tijd nodig. Je kunt er goed mee rijden, maar ze is snel afgeleid en nog niet trailer- en verkeersmak.

Verder heb ik op mijn 15e een snuffelstage van een week bij Daniëlle Keur gelopen/
Ik ben 1.68 m en 49 kilo, dus niet zo zwaar, wat prettig kan zijn voor het paard.

Nu wil ik eigenlijk aanbieden om paarden zadelmak te maken.
En eventueel door te rijden.
Ik wil ze niet zo trainen voor wedstrijd omdat ik dit te presentatie gericht vind en zelf nog niet veel wedstrijd ervaring heb.
Het trekt me namelijk ook niet zo.
Ik wil een cursus grondwerk en horsemanship gaan volgen.
Vele op stal zeggen dat ik het makkelijk kan doen, maar ik heb soms toch me twijfels.
Om het gratis te doen, vind ik het anders..
Maar om geld te vragen, moet je dan niet diploma's en dergelijke hebben?
Ik hoor het wel ;)

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 11:08

volgens mij heb je er geen diploma's voor nodig, maar door je leeftijd mis je geloofwaardigheid.
Ik breng een paard liever naar een stal die goed bekend staat dan naar een 17jarige.

En ik neem aan dat jij geen paard 'erbij' neemt op stal? dus dat moet jij zelf naar mensen toe? dat beperkt ook al.

Bovendien een paard 'braaf' maken kan iedereen met een beetje lef en geduld. Wat is je wedstrijdniveau?
Ik breng mijn paard liever naar iemand die al een aantal paarden op een hoger wedstrijd niveau heeft gebracht, dan een meisje dat shetlanders kan 'temmen'.

Als je er echt graag iets mee wilt doen kun je beter opzoek naar een handels of africhtingsstal om eerst eens wat ervaring op te doen :)

16Eli

Re: Goed genoeg om hobby uit te bereiden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 11:10

Ja zoiets had ik ook al bedacht, balen is dat je bij ons in de buurt niet echt zoiets kan vinden.
Als ik daar mee wil beginnen ben ik bijna 18..
Maar het blijft inderdaad een ongeloofwaardige leeftijd..
Ik kan bij de boer (Waar mijn paard ook staat) 1 paard kwijt voor training. Moet ik dan natuurlijk wel overleggen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 11:16

Ik doe het ook, gewoon adverteren en zien wat er komt.
Je kunt uiteraard niet het bedrag vragen wat een GP-ruiter doet, maar je hoeft echt niet voor de kat zijn viool je nek te wagen ;) Bedenk wel dat je het dus zwart doet en dat het je eigen probleem is als je eraf valt, plus dat je risico loopt met het, soms erg dure, paard van een ander (WA en rechtsbijstand in orde!!!!)

16Eli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 11:19

Ja ik had bedacht om er duidelijk bij te zetten vooral in het begin voor recreatie paarden. Omdat ik zelf niet echt een wedstrijdtype ben. Ik vind het wel leuk, maar je moet niet te snel teveel van een paard eisen. En dat merk je tegenwoordig wel veel, tenminste wat ik soms hier in de buurt hoor.

Maar dat is wel een goede, om op te letten of het paard verzekert is. Ik zal ook wel een soort contract willen opstellen, voor de zekerheid enz. Je kunt die mensen natuurlijk ook niet echt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 11:19

Ik geef je nu weinig kans. Je hebt geen "vlieguren" op je naam staan en daarmee heb je weinig tot geen referenties.
Advies: doe nog een paar jaar ervaring op, maak "vlieguren" bij een stal of manege en vergaar meer kennis.
Zoals Loesje88 alschrijft, je CV is nog erg mager om overtuigd over te komen.

Dat anderen "grof geld" vragen voor een sessie zadelmak maken, komt met name omdat zij daar garanties tegenover stellen. Ze brengen het paard op een zeker niveau binnen een zekere tijd. Wanneer je dat niet te bieden hebt, zul je niet veel meer kunnen vragen dan de stallingskosten.

16Eli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 11:21

Oké bedankt :)
Ik ben inderdaad opzoek naar werk op een stal, om te sparen voor die cursus. Was gister naar een stal geweest waar ik ook mocht rijden enz. Maar ik vond de paardjes er daar heel slecht staan enz en wil daar dus ook zeker niet gaan werken!

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 00:08

Dit is meer iets voor STW.
Daarom van TAO-->STW.

mememe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 00:13

Ik zit er zelf ook over na te denken. Heb ook al van verschillende mensen gehoord , dat ik het wel in me heb.
Maar toch de stap om te zetten is voor mij groot, je weet niet wat voor soort paarden je krijgt en al hellemaal niet wat voor eigenaren.

Ik zou zeggen zoek een manege/handelsstal en ga daar jonge paarden rijden, paarden op een bepaald niveau etc. Of zorg dat je misschien wedstrijden met een ander zijn paard mag starten.
Ik wil je wel heel veel succes wensen, want ik wil het zelf ook heel graag. Alleen leent mij de situatie nog niet, geen handelsstal/dressuurstal in de buurt. Wie weet in de toekomst!
In ieder geval heel veel succes.

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 10:24

Idd, wedstrijd ervaring lijkt me een pre. Daarnaast id een goede referentie van een privestal/handelsstal. Ik zou gewoon lekker gratis paarden gaan rijden. Als je echt goed bent, vloeit daar vanzelf wel van alles uit :) Suc6 iig.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 13:16

zou idd liever me paard naar een erkende stal brengen dan maar een meisje van 17 jaar die in mijn ogen nog weinig heeft gepresteerd...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 17:27

16Eli schreef:
Maar dat is wel een goede, om op te letten of het paard verzekert is. Ik zal ook wel een soort contract willen opstellen, voor de zekerheid enz. Je kunt die mensen natuurlijk ook niet echt.

JIJ moet verzekerd zijn ;)
Als een eigenaar je aansprakelijk stelt omdat het paard gewond is geraakt heb je een groot probleem.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 18:19

Het is toch je hobby uitbreiden en niet uit bereiden? :=

Maar ik denk dat vanwege je leeftijd mensen een beetje huiverig zouden kunnen zijn. Misschien kan je het eerst eens gratis doen met wat paarden, en als dat goed gaat er geld voor vragen. Want dan zijn er iig mensen die ervaring hebben met jou en die dan weer referenties kunnen geven. :)

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 18:43

Ik zou het voor een aantal jaren uit mn hoofd zetten geloof ik, als ik van jou was. Leeftijd vind ik hierin zelfs niet zo'n belangrijke rol spelen. Ik ken een aantal mensen waar ik mijn paard zelfs naartoe zou gedaan hebben, toen ze nog 16 waren. Je komt gewoon pakken ervaring te kort.

Degene van 16 waar ik wel een paard naartoe zou brengen (en voor zou betalen), zijn dan wel ruiters die vanaf hun 6jaar al wedstrijden rijden, met meer dan één pony. Die op die wedstrijden al herhaaldelijk op het hoogste niveau hebben gereden en hun portie ervaring op kampioenschappen ook hebben gehad. Daarnaast vanaf hun 14/15 jaar bij handelsstallen gereden hebben en daar jonge paarden getraind hebben. Vaak les gehad hebben ook van topruiters.

Ik vrees dat de mensen die zo slim zijn om hun paard weg te brengen om te beleren, ook zo slim zijn om dit paard niet naar een 'beginnende'ruiter (want dat ben je als je jou ervaring hebt) te brengen. Dus, probeer inderdaad ergens op een stal binnen te geraken, waar je wat 'vlieguren' kan maken. Probeer wat meer ervaring op te doen en verder te gaan dan het 'basis'werk...

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 18:49

Ik ben een aantal keer op een africhtingsstal geweest (mijn paard heeft er ook gestaan) en je krijgt heel wat viezerikken onder je hoor..die van mij is er daar 1 van! Die doet er alles aan om je tegen de grond te krijgen al moet ze zich zelf daarvoor achterover laten vallen..

Ik lees dat je grondwerk etc wil gaan doen, wat voor termijn trek je uit voor een paard zadelmak maken? Die van mij is een maand weg geweest en dat is echt lang! Voor mij alleen nog maar een erkende africhtingsstal, hij heeft zo donders veel ervaring dat ie al de eerste keer dat ie er op klimt kan zeggen 'het is wat of het wordt niet wat'

Want wat als ik je mijn paard had gebracht en je bent 2x aan de dood ontsnapt, krijg ik dr dan terug of hoe gaan we verder? Het is niet niets hoor..zadelmak maken doe je niet zomaar even!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 18:51

Ik zou het idee ook gauw uit je hoofd zetten.

Niemand die zijn recreatiepaard bij iemand in training zet en ervoor wil betalen. Paard word er immers niet meer waard van ...

Daarbij vind ik je ervaring minimaal, en je leeftijd veel te jong.

Wil je dit in de toekomst doen, ga dan werken bij africhtingsstallen, om zo onder goede begeleiding alle kneepjes van het vak te leren

charlie1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 19:01

Kvind het wel jammer dat iedereen altijd afgaat op wedstrijdervaring. Er zijn mensen die veel jonge paarden rijden en nooit op wedstrijd gaan, en veeeel beter rijden dan mensen die iedere week op wedstrijd te zien zijn. (Ik rij veel jonge paarden en ga nooit op wedstrijd)

africhter is niet gelijk aan ruiter,

en de meeste wedstrijdruiters van vandaag zijn ruiters en geen africhters

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 19:12

Klopt Charlie, maar TS heeft als ervaring slechts 2shetjes, een verklote haflinger en een groene belg beleerd/opgevoed.
Dat is toch echt te weinig ervaring om dit hobbymatig te gaan doen vind ik.
Ik heb niets tegen hobbymatige africhters, mijn paard is ook door eentje beleerd. Zij was ook slechts 18jaar oud maar ontzettend serieus, zakelijk en volwassen. Je kunt haar ook vinden op bokt, onder de naam eline_di en ik kan haar van harte aanbevelen :)
Mijn paard was schaapmak met beleren, heb zelf het voorwerk gedaan en haar de rest van de knopjes laten zetten.
Zou ik er zelf nog niet mee bezig zijn geweest en niet weten wat ik aan hem had, was hij naar iemand gegaan die dit meer professioneel doet. Ik heb hem ook door een hobbymatige ruiter laten doorrijden, dat ging ook netjes maar ook zij had al jarenlange ervaring en werkt nu ook op een africhtingsstal.

Zelf heb ik ook een handvol pony's beleerd in mijn jeugd, wil daarmee absoluut niet insinueren dat ik er verstand van heb, laat staan dat ik er geld voor zou vragen :=

TS, wacht nog een paar jaartjes, doe wat meer ervaring op en begin dan in kennissenkring en kijk eens hoe het balletje gaat rollen.

Wedstrijdervaring/niveau is geen must maar wel een pre, iemand die een paard beleerd moet dit wel met de juiste knopjes en rijtechnisch correct doen, scheelt je een boel corrigeerwerk daarna ;)

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 22:43

Citaat:
Kvind het wel jammer dat iedereen altijd afgaat op wedstrijdervaring

Rijniveau dan :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 04:09

Volgens mij kun je dit best willen, maar moet je het óf voor erbij doen, dus naast een opleiding of ander werk, óf via een handels- of trainingsstal.
Op die manier maak je imo de meeste kans...

_Miistral_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 23:32

Danielle keur, daar staat iemand met zijn paard die ik ken xd. vita heet dat paard.

maar okee.. als jij denkt dat je het kan, je hebt er tijd voor, zal ik het zeker een kans waard :)

16Eli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 13:04

Ik wacht zowiezo nog een half jaar en misschien nog wel 4 jaar of langer :p Hangt helemaal af wat er met mijn opleiding gebeurd.. Of ik me Havo examen haal of toch niet. Mbo of hbo. Ik heb wel opleidingen die me aanspreken, maar weet nog niet hoe het gaat lopen. Als ik hbo ga doen, zet ik het zowiezo uit mijn hoofd. Als ik toch voor mbo ga, dan weet ik het nog niet.