arbeidsrecht voor uitzendkrachten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Frantic

arbeidsrecht voor uitzendkrachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 11:19

Gisteren heeft een vriendin van mij een heel vreemd bericht gehad van het uitzendbureau waarvoor zij al 2 jaar werkt.

In deze 2 jaar is ze altijd gedetacheerd bij een overheidsinstelling. Vanwege de crisis had ze al vreemd genoeg, de laatste keer een 3 maands contract gekregen ipv een jaar of half jaar. Haar is toen verteld dat de uitzendbranche toen niet anders kon....

Afijn werk is werk en je hebt geen keus tenslotte!

Gisteren werd er opeens een vergadering belegd op het werk en zij was ook uitgenodigd.... nietsvermoedend kreeg ze de volgende mededeling:

UZB heeft "at random" 20% van zijn uitzendkrachten "verkocht"aan een ander UZB....

Hierover hadden vrijdag een brief verzonden die niemand ontvangen had....

Gevolgen zijn nu voor mijn vriendin en haar"at random" collega's niet te overzien.

Vriendin heeft b.v. 109 vakantie uren opgebouwd en die wordt ze nu gedwongen om op te vreten! Iedere maand krijgt ze er een x aantal uitbetaald! Maar dat wil ze helemaal niet, ze wil ze opnemen!
Maar dat kan niet in deze periode bij haar werkgever, dit wordt de drukste tijd van het jaar! Heel misschien mag ze in het voorjaar 1 week onbetaald verlof opnemen bij het nieuwe UZB...

Vraag aan jullie: Heb je dan echt geen recht als UZK? Mag je als een kudde verkocht worden?
Bij wie kan je terecht als er zoiets gebeurt? Waarschijnlijk zijn ze geen van alle lid van een vakbond....

Afijn, wij snappen er helemaal niks meer van, jullie wel?

Anoniem

Re: arbeidsrecht voor uitzendkrachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 11:22

Een uitzendbureau verkoopt geen uitzendkrachten aan een ander uitzendbureau. Is een banketstaaf van een bedrijf om niet te hoeven zeggen dat ze met een ander, doorgaans goedkoper geoffreerd, uitzendbureau in zee gaan, en deze neemt dan de uitzendkrachten van het vorige bureau over, gedwongen door het bedrijf.
Het volgende uitzendbureau moet alle opgebouwde rechten en plichten overnemen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 11:26

Je hebt als uitzendkracht heel wat rechten.
Je zou je rechtsbijstandsverzekering kunnen aanspreken. Het uitzendbureau heeft er een goed zootje van gemaakt, je mag namelijk niet meer dan 3 tijdelijke contracten aanbieden. Als ze drie maandcontracten heeft gekregen en daarvoor ook al andere, heeft ze bv automatisch een contract voor onbepaalde tijd.*

Er is veel te vinden, zoek maar op 'flexwet'. En als dit een grotere groep betreft, zou je ook nog samen een advocaat in kunnen schakelen. Het vragen van advies is sowieso gratis, en als je de kosten met z'n allen deelt levert het vermoedelijk meer op dan het kost.

*edit: voor de volledigheid een bron: http://www.socialezekerheid.nl/smartsite.dws?id=32002

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 11:29

dat klopt wel zo'n beetje, UZB vertelde idd dat zij nog maar 20% mochten leveren ipv de 40% van dit jaar.

Volgens jou is het dus ook een banketstaaf dat ze haar uren op moet vreten?
@shadow, ga ik even lezen, ik ben vrij tenslotte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 11:29

Shadow0, een uitzendbureau heeft nogal wat meer mogelijkheden gekregen van de wetgever dan de "3x3-regeling" die jij noemt...

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 11:37

[NM] > [STW]

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 11:40

Het hangt er ook vanaf of zij in haar Fase A of Fase B contract zit.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 11:46

@liezel: is bij de buren aan de tesselschadestraat..... Volgens mij blijven die eeuwig in fase half jaars of jaarcontracten zitten( wat Sonja ook zegt)
Totdat ze er zonder pardon worden uitgekieperd als er geen contract meer mogelijk is.....

Dus welke fase is totaal niet inzichtelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 11:50

Tuurlijk wel, dat is kwestie van gewerkte weken tellen. Kunnen de uitzendkrachten zo opvragen bij hun uitzendbureau. Overigens hebben ze voor fase B ook weer een nieuwe arbeidsovereenkomst moeten tekenen, als ze daar in terecht kwamen.

Ik denk dat je vriendin gewoon even rustig met haar intercedent moet praten over wat er nou precies gebeurt, wat verplicht gesteld is en wat gevraagd is (ik denk nl dat ze VRAGEN om vakantiedagen op te nemen of uit te laten betalen). Op zo'n grote bijeenkomst kan immers alleen algemene info gegeven worden, en je hebt het neveneffect dat niemand het aan ziet komen, nog onderling zit te roezemoezen ipv echt alles op te nemen, etc.
PLUS het effect van slechtgeïnformeerden die lekker hun mening gaan geven en de boel al dan niet onbewust opnaaien, zoals je ook hier in het topic al weer ziet gebeuren. Hoeft geen kwaadwil te zijn, maar gebeurt wel. Is zonde.

Girl In The Mirror

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 12:01

amondi schreef:
Dus welke fase is totaal niet inzichtelijk.

Jawel hoor. Er is nogal een verschil tussen een tijdelijk contract bij een werkgever, of een contract bij een uitzendbureau als uitzendkracht/gedetacheerde.
Fase A duurt 78 weken. Je kunt in deze fase als oproepkracht werken en losse contracten krijgen. Je hebt in Fase A weinig rechten. Als er plots geen werk meer is bv, kunnen ze je eenvoudig uitzwaaien.
In fase B die volgt na fase A, ben je verplicht gedetacheerd. Een contract krijg je dan voor een bepaalde periode, en je hebt gegarandeerd werk in deze periode. Fase B duurt 2 jaar of 8 contracten.
Fase C volgt na fase b, je komt dan vast in dienst (bij het uitzendbureau!)

Je kunt dus eenvoudig het aantal gewerkte weken tellen om te weten in welke fase je zit, het staat trouwens ook altijd op je contract.

Ik denk wat Sonja zegt, waar is, dat het bedrijf waar je vriendin werkt, naar een ander uzb overstapt. Mij is vorig jaar hetzelfde overkomen. Eerst overgenomen wegens overname uzb (vedior werd overgenomen door Tempo Team). Ik behield al mijn rechten. Later dat jaar werd ik overgenomen door weer een ander uzb; dit keer omdat het bedrijf waar ik voor werkte, werd overgenomen. :')
en helaas ik kon hoog of laag springen, ik kon alleen contractverlenging krijgen als ik bij het nieuwe uzb het contract tekende. Ik ben wel lid van een vakbond, maar die konden niets voor mij betekenen omdat het bedrijf in zijn recht stond. Daar gingen mijn 80 vakantiedagen. In één keer uitbetaald dus ik hield er ook geen ruk aan over.
Het bedrijf dat jou overneemt is dus niet verplicht de verlofuren over te nemen en eventueel vakantiegeld.
Ik zou haar langs laten gaan bij het Juridisch Loket voor gratis advies.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 12:02

Sonja schreef:
Shadow0, een uitzendbureau heeft nogal wat meer mogelijkheden gekregen van de wetgever dan de "3x3-regeling" die jij noemt...

Heb je daar ook wat uitleg / een bron bij? Als je verwijt dat mensen de boel opnaaien zonder de juiste kennis is het misschien handig om dan zelf in elk geval wel voldoende onderbouwing te geven :)

(Verder is mijn ervaring met uzb's niet altijd even goed. Ik heb voor Randstad gewerkt en dat was tot in de puntjes geregeld, daar wist je precies waar je aan toe was en die hadden de rechten en plichten goed op orde. Maar ik ken ook wel degelijk situaties waarin de uzb's vooral het instrument zijn om de plichten van de werkgever zoveel mogelijk te ontduiken door mazen in de wet, slechte informatie en misleiding, of eventueel door de wet gewoon lekker naast zich neer te leggen en er op te rekenen dat mensen hun rechten toch niet kennen en opeisen.)

En dan jut ik mensen graag op om die rechten en plichten uit te zoeken! Werkgever redelijk, Shadow redelijk, maar zodra werkgevers of uitzendbureaus dit soort gekke streken gaan uithalen (sorry, maar van redelijkheid vind IK hier geen sprake namelijk) gun ik ze van harte dat ze al hun plichten tot op het zesde cijfer achter de komma moeten naleven.

Girl In The Mirror

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 12:08

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 12:20

Shadow0, e.e.a. staat keurig beschreven in de Wet Flexibiliteit en Zekerheid, in de volksmond doorgaans 'de flexwet' genoemd.
Als je al 10 jaar in de uitzendbranche werkzaam bent en een leuke functie bij een van de grootste uitzendorganisaties ter wereld werkt mag je jezelf denk ik als bron gebruiken ;)
Overigens is ook het uitzendbureau er absoluut niet op uit om hun flexkrachten er ergens bij in te laten schieten. Er is de afgelopen jaren hard gewerkt door de bureaus zelf om te zorgen dat de positionering van uitzendkrachten beter is geworden (logisch eigenlijk; zonder tevreden uitzendkrachten zijn wij nergens...). Dus ook vanaf de andere kant van de tafel de wens; dat alle uitzendkrachten maar tot op de laatste kruimel mogen krijgen waar ze recht op hebben. Recht is echter wel wat anders dan emotie en eigen opgebouwde frustraties soms.

Ik blijf voor TS bij het advies: laat je vriendin in gesprek gaan met haar intercedent om alles ff heel duidelijk uit te leggen, en echt toegespitst op haar eigen situatie.
Mocht daaruit het gevoel komen dat er iets niet klopt, dan kan ze altijd even bij bv een rechtswinkel binnenlopen of bij de bond informeren. Overigens is er ook een flexwerkers-OR die geraadpleegd kan worden, als het om een groot uitzendbureau gaat.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-12-09 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 12:25

Ik heb haar net even gesproken, ze is fase B en volgens de FNV heeft ze dus zelfs recht op vakantiedagen zonder vooraf te werken! Of te wel de aanbieding om onbetaald verlof te mogen nemen voor 1 weekje in april een een sigaar uit eigen doos....

Ze is gelukkig strijdbaar en gaat naar de OR van het bedrijf waarvoor ze werkt en hoopt op veel input van jullie!

De reactie van Girl inthe mirror heb ik haar voorgelezen! Dit betreft Start naar Tempo Team..... Of te wel, griezelig gelijksoortige "verkoop".....

@Sonja, voor mijn vriendin geldt gewoon dat ze zich verkocht voelt en dat haar opgebouwde rechten gewoon bij het oud vuil schijnen te zijn gezet. Dat moet toch niet mogen kunnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 12:28

Sowieso moet dat gevoel weggenomen worden Amondi, dat kan de bedoeling niet zijn. Nogmaals; laat haar in gesprek gaan en het duidelijk uitgelegd krijgen. Grote kans dat dat 'genaaid-gevoel' dan ook wat minder wordt omdat ze het wat feitelijker kan bekijken.

Sterkte voor haar, ik hoop dat ze zich snel welkom voelt bij haar nieuwe werkgever.

Girl In The Mirror

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 12:37

amondi schreef:
De reactie van Girl inthe mirror heb ik haar voorgelezen! Dit betreft Start naar Tempo Team..... Of te wel, griezelig gelijksoortige "verkoop".....

Typisch, ik ging juist van Tempo naar Start :oo

Trouwens een foutje in mijn eerdere post, ik had geen 80 vakantiedagen maar vakantieuren.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 12:41

Zouden we dan een complot aan het tekkelen zijn???

Dure UZK's met veel opgebouwde rechten... doorsluizen naar een collega UZB waarbij ze weer opnieuw moeten beginnen?????

( nee geintje hoor, maar ik hoor altijd dat toeval niet bestaat....en Start en TT lijken hoe langer hoe meer samen te werken)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 12:41

Sonja schreef:
Als je al 10 jaar in de uitzendbranche werkzaam bent en een leuke functie bij een van de grootste uitzendorganisaties ter wereld werkt mag je jezelf denk ik als bron gebruiken ;)

Eh, nee, want ik kan vanaf deze kant niet controleren dat je al 10 jaar in de uitzendbranche werkzaam bent. Iedereen kan dat wel beweren. (Er zijn wel gekkere leugens verteld op Bokt ten slotte.)

Citaat:
Overigens is ook het uitzendbureau er absoluut niet op uit om hun flexkrachten er ergens bij in te laten schieten.

Lang niet elk uitzendbureau is daar op uit nee. Er zijn ook zat werkgevers die hun best doen om een goede werkgever voor hun personeel te zijn. Maar ik zou daar niet automatisch van uitgaan, maar zorgen dat je dat weet. (Ik geloof best in het goede in de mens zelf, maar geloven in het goede in mensen in een zakelijke positie? Als ze echt het beste met hun werknemers voor hebben, dan hebben ze vrijwel altijd hun zaakjes ook op orde en weet je waar je aan toe bent. Weet je dat niet, dan zou ik beslist niet aannemen 'dat het wel goed zit', want dat is maar al te vaak niet zo.)

Ik hoef niet tot op de laatste kruimel waar ik recht op heb hoor. Alles in redelijkheid. Zolang de boel van beide kanten met overleg en respect kan worden opgelost zijn de details van minder belang.
Maar als het uzb of mijn werkgever gaat rotzooien, dan verspelen ze hun goodwill flink en hebben ze aan mij de verkeerde :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 12:45

Tuurlijk moet je WEL tot op de laatste kruimel willen hebben waar je recht op hebt. Daar heb je voor gewerkt hoor, OOK als uitzendkracht!

Klopt, zijn wel gekkere leugens verteld op Bokt. Ben echter wel dusdanig lang hier en bekend bij een hoop medebokkers dat ik denk ik redelijk betrouwbaar ben daarin :)) Maar als je mij niet gelooft, geloof dan maar gewoon de wet. Die's ook redelijk betrouwbaar ;)

En nu ben ik weg hier, riekt veel te veel naar werk en ik ben vrij.
:wave:

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 12:46

Sonja schreef:
En nu ben ik weg hier, riekt veel te veel naar werk en ik ben vrij.
:wave:

Daar heb je een punt, veel plezier! :j