NHB Deurne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

annelinnie

NHB Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 14:52

Hallo allemaal..
het is aankomende donderdag weer zover, open dag op NHB Deurne. ik ga ook deze keer weer kijken naar de opleiding paardensport. heb inmiddels me eigen paardje, maar zijn er nog studenten met verhalen waar ik rekening meer moet houden op die school?
ook wil ik graag weten waar jullie het geld vandaan halen, ouders?

hoop snel op reacties :D !

weet niet of het hier goed staat..

CCindy

Re: NHB Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 14:53

Ben ik ook wel benieuwd naar! :D Maar weet er zelf dus niks vanaf hihi :o

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 15:05

CCindy schreef:
Ben ik ook wel benieuwd naar! :D Maar weet er zelf dus niks vanaf hihi :o

ga je erheen dan die open dag? is van 7 tot 9 geloof ik ;)

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 15:08

Nee ik ga niet, ik kan helaas niet! Misschien volgend jaar. Al ga denk ik toch voor een 'normale' studie, buiten de paarden.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 15:09

ik heb zelf nooit de meest positieve verhalen over Deurne gehoord (ook niet van oud leerlingen). het verschilt heel erg. de een zegt dat Deurne niet beter is dan elke andere vergelijkbare paarden-opleiding, de ander zegt dat het juist fantastisch is.
vooral de leerlingen van Deurne zijn enorm positief, en de leerlingen van andere paarden-opleidingen heel negatief.

zelf heb ik Barneveld gedaan, maar ben van mening dat je het meest leert in de praktijk, ongeacht welke opleiding je doet ;)

een vriendinnetje van mij heeft wel Deurn gedaan, inmiddels bijna 10 jaar terug, en zegt altijd dat ze er vooral heel goed heeft leren vegen :+

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 15:26

Het nadeel van Deurne vind ik sowieso dat er amper weidegang is voor de paarden. Dat zou voor mij al een reden zijn om daar totaal niet naartoe te willen.

Daarnaast staat Deurne steeds minder goed aangeschreven in de paardenwereld en is het niveau dat ze daar met rijden leren nou niet echt je van het.

obsession

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 15:29

Ik heb Deurne gedaan, maar dan in deeltijd, dus 4 dagen werken, 1 dag naar school. Ik deed sportklas, daar moet je minimaal M of Z dressuur of springen voor zijn.
Ik vond het beleid rommelig en dingen waren slecht geregeld.
Heb er wel heel erg veel geleerd vind ik. Vooral lesgeven en les krijgen heb ik veel aan gehad. Ik heb nu in principe een diploma om les te geven gelijk aan orun fase 3.
Verder vond ik de theoretische vakken ook bijzonder interressant. We hebben bijv een ondernemingsplan moeten schrijven. Al met al ben ik erg tevreden over de opleiding!

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 15:39

duChambre schreef:
ik heb zelf nooit de meest positieve verhalen over Deurne gehoord (ook niet van oud leerlingen). het verschilt heel erg. de een zegt dat Deurne niet beter is dan elke andere vergelijkbare paarden-opleiding, de ander zegt dat het juist fantastisch is.
vooral de leerlingen van Deurne zijn enorm positief, en de leerlingen van andere paarden-opleidingen heel negatief.
zelf heb ik Barneveld gedaan, maar ben van mening dat je het meest leert in de praktijk, ongeacht welke opleiding je doet ;)

een vriendinnetje van mij heeft wel Deurn gedaan, inmiddels bijna 10 jaar terug, en zegt altijd dat ze er vooral heel goed heeft leren vegen :+

Goh zal dat komen omdat ze zelf niet toegelaten zijn???? ;)

Ik heb zelf deurne afgerond en heb er erg veel geleerd.
Helaas zat ik in de tijd dat de computers net zo'n beetje in gebruik werden genomen op scholen en net in de wissel van het oude naar het "nieuwe systeem" zoals wij dat toendertijd noemden.
Dus een overgang naar een hoop andere theorievakken.
Maar praktijk heb ik toch zat gelopen.... 26 weken fulltime per jaar, vaak 5,5 dagen per week.
En dan natuurlijk de praktijk op school.
En dat vegen heb je nou eenmaal hard nodig op stage..... want denk maar niet dat je overal op een hoop paarden mag rijden, het is voornamelijk uitmesten, opruimen en schoonmaken.

Of ik het aan zou raden.... dat is een ander verhaal.
Ik geef meestal als advies:
Ga een "gewone" opleiding doen met het vooruitzicht op een leuke baan waar je veel/ goed geld in kunt verdienen.
Neem daarnaast een paard en goed les en dan heb je meer plezier van de paarden.
In de paarden werken is gewoon keihard werken en niet alleen maar op een paard zitten, dat is alleen voor de besten weg gelegd.

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 20:36

WilmaW schreef:
Ga een "gewone" opleiding doen met het vooruitzicht op een leuke baan waar je veel/ goed geld in kunt verdienen.
In de paarden werken is gewoon keihard werken en niet alleen maar op een paard zitten, dat is alleen voor de besten weg gelegd.

Ja ik snap wat je bedoeld, maar ik ben gemotiveert en heb echt geen idee wat ik anders zou moeten doen.. ik wil gewoon graag in de paardenwereld blijven, en miss ga ik na deurne nog iets 'normaals' doen.. maar wat ik nu graag wil is een eigen bedrijf in Zweden..
ik zit nog te twijfelen tussen Van Hall Larenstein en Deurne.. maar ik denk ook dat je in de praktijk het meeste leert..

dank iig :D

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 21:42

zijn er helemaal geen studenten van Deurne hier op bokt?

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 21:55

WilmaW schreef:

Helaas zat ik in de tijd dat de computers net zo'n beetje in gebruik werden genomen op scholen en net in de wissel van het oude naar het "nieuwe systeem" zoals wij dat toendertijd noemden.
Maar praktijk heb ik toch zat gelopen.... 26 weken fulltime per jaar, vaak 5,5 dagen per week.
En dat vegen heb je nou eenmaal hard nodig op stage..... want denk maar niet dat je overal op een hoop paarden mag rijden, het is voornamelijk uitmesten, opruimen en schoonmaken.

Klinkt me bekend in de oren . :j
Wanneer heb jij in je laatste jaar gezeten WilmaW ?
Ik in Maart 1990 I 2 .
Maar het is idd zo , als teenager is het je droom dit te gaan doen , en 13 jaar later geef je er de brui aan.
Nu heb ik een vaste baan bij een gezonde firma met CAO , en dit bevalt me 10 keer beter .
Maar dit nemt niet weg dat ik wel een leuke tijd heb gehad , en veel heb geleerd .
Als ik nu nog eens de kans had ...zou ik het anders doen .

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 22:04

ditano schreef:
WilmaW schreef:

Klinkt me bekend in de oren . :j
Wanneer heb jij in je laatste jaar gezeten WilmaW ?
Ik in Maart 1990 I 2 .
Maar het is idd zo , als teenager is het je droom dit te gaan doen , en 13 jaar later geef je er de brui aan.
Nu heb ik een vaste baan bij een gezonde firma met CAO , en dit bevalt me 10 keer beter .
Maar dit nemt niet weg dat ik wel een leuke tijd heb gehad , en veel heb geleerd .
Als ik nu nog eens de kans had ...zou ik het anders doen .

Ik zat in 1998 in het laatste jaar.
Ik zou het zo weer over doen maar dan wel een opleiding er achter aan.
De lol in het zusterhuis en de mert... het wegglippen uit het internaat op school bij de fam. nijhof en dat soort dingen had ik al helemaal niet willen missen.
Ik heb eerst nog wel als ruiter gewerkt en les gegeven maar door vele lichamelijke klachten was dit gewoon niet meer vol te houden en ben ik er mee gestopt.
Uiteindelijk ben ik mijn eigen webwinkel in ruitersportartikelen begonnen en heb mn gezin om voor te zorgen.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 22:24

Ja, dat was altijd lachen in het internaat .Ik weet nog goed dat ze iedere avond de deur opende en ''welterusten'' zei .Om 22.45 was het bed tijd .
Woensdag avond mocht je uitgaan , dan moest je om 23.00 op je kamer zijn .
Ach ja , heb een heleboel leuke herinneringen .

:o gaan wel erg off topic

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 12:13

haha klinkt gezellig :P
maar hebben jullie verder nog aanmerkingen.. ik heb er namelijk echt heel goed over nagedacht en zou echt niet weten wat ik zou moeten doen als gewone opleiding ;) :+

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 16:56

maarjah, ik ga nu op weg naar Deurne! open avond vanaaf..

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 11:38

Hoe was het? :)

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 11:56

WilmaW schreef:
duChambre schreef:
en de leerlingen van andere paarden-opleidingen heel negatief.

en dat is precies de reactie die ik van een deurne-ganger had verwacht.
sorry, ik wil niet gemeen overkomen, maar het sluit wel aan bij de reputatie van deurne ;)

maargoed, bij ons was het zeker niet zo dat ze jaloers waren niet toegelaten te zijn. niemand heeft zelfs ingeschreven op deurne. iedereen was van mening
"alle theoretische paardenhouderij opleidingen zijn ruk, laten we dan maar die het dichtst bij huis nemen"
maargoed we waren ook niet voor niet BBL-leerlingen. het paardenvak leren doe je in de praktijk, en niet uit een boekje!
uiteindelijk is overigens toch nog iemand uit onze klas na een jaar bij ons naar deurne gegaan. die werd daar zonder problemen toegelaten. ze was niet de beste ruiter, maar doet inmiddels toch de sportopleiding geloof ik. de toelatingseisen bij deurne zijn nou ook weer niet zó streng..
WilmaW schreef:

daar ben ik het volledig mee eens. de eerste anderhalf jaar heb ik misschien 3 paarden van mijn baas onder mn kont gehad. de eeltplekken op mn kont had ik niet, maar des te meer op mn handen. vegen, mesten, terreinonderhoud. alle mogelijke gereedschap heb ik wel vast gehad :P. had soms niet eens meer wat met paarden te maken :')

TS, dat je gemotiveerd bent is heel goed, maar met alleen motivatie kom je er niet. je moest eens weten hoe verschrikkelijk gemotiveerd ik was in het begin! en ik weet nu bijna 3 jaar later nog steeds niet wat ik wil gaan doen, maar ben er wel vanaf gestapt. achter de kassa verdien je nog meer dan in de paarden :'). na een paar jaar kom je daar achter, en dan stoppen de meesten.
alleen degenen met rijke ouders of mega veel talent die maken het in deze wereld. je moet echt gigantisch sterk in je schoenen staan wil je het halen. en daarom raad ik het iederen ook af!

ga een leuke opleiding doen, met uitzicht op een goed betaalde baan, en blijf daarnaast lekker je paarden als hobby houden. als je goed verdiend kun je later misschien een huis met stallen kopen en daar nog wat kleinschalig bijverdienen, maar echt als broodwinning is het gewoon té moeilijk...

o en dan nog als laatste, daar valt ook nog over na te denken of je dat wilt:
als je van je hobby je werk maakt, heb je geen hobby meer ;)

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 11:57

duChambre schreef:
en dat is precies de reactie die ik van een deurne-ganger had verwacht.
sorry, ik wil niet gemeen overkomen, maar het sluit wel aan bij de reputatie van deurne ;)

maargoed, bij ons was het zeker niet zo dat ze jaloers waren niet toegelaten te zijn. niemand heeft zelfs ingeschreven op deurne. iedereen was van mening

(stukje quote ingekort omdat je maar 2 stukjes mag quoten)
Ik vind het ook niet gemeen over komen, het komt over als een standaard veel gehoorde opmerking.
Het is gewoon zo dat een hoop mensen die een andere paardenopleiding hebben gedaan dan deurne zich negatief uit laten over deurne leerlingen en de opleiding.
En als je dan vraagt waar baseer je dat op is dat van "ik heb gehoord dat..."

T.s. ik ben benieuwd hoe het was op de opendag...

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 11:59

Nou, ik ben nu op een heel hoop paardenscholen geweest en ik zit nu op Deurne. Dit bevalt me super en ik heb het heel erg naar mijn zin.

Hiervoor heb ik in Zwolle op school gezeten, ook niks mis mee. Barneveld zou ik nooit naar toe gaan, net als een hoop andere AOC's enz. Ik denk dat er maar weinig echt goede paardenscholen zijn, en denk dat Zwolle en Deurne tot de betere behoren. (HBO-opleidingen buiten beschouwing gelaten).

Overigens volg ik de opleiding Horse&Health, ik zou absoluut nooit, maar dan ook nooit de sportopleiding doen. En niet omdat de opleiding niet goed is, maar ik zou het geen van mijn paarden ooit aan willen doen mijn paarden daar op school te stallen!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 12:02

En de toelatingseisen voor de sport zijn helemaal niet streng. Ik vindt het niveau zelfs zo erg gedaalt binnen sommige klassen dat ik last heb van plaatsvervangende schaamte als ik anderen zien rijden.

Er zitten echt een hoop dramatische gevallen tussen. En niet alleen binnen de sportopleidingen maar ook binnen Horse&Leisure.

Ik zou me dan ook zeker NIET druk maken of je wel wordt toegelaten, feitelijk mag een school mensen niet zomaar weigeren, ze mogen een opleiding alleen afraden.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 12:11

duChambre schreef:
TS, dat je gemotiveerd bent is heel goed, maar met alleen motivatie kom je er niet. je moest eens weten hoe verschrikkelijk gemotiveerd ik was in het begin! en ik weet nu bijna 3 jaar later nog steeds niet wat ik wil gaan doen, maar ben er wel vanaf gestapt. achter de kassa verdien je nog meer dan in de paarden :'). na een paar jaar kom je daar achter, en dan stoppen de meesten.
alleen degenen met rijke ouders of mega veel talent die maken het in deze wereld. je moet echt gigantisch sterk in je schoenen staan wil je het halen. en daarom raad ik het iederen ook af!

ga een leuke opleiding doen, met uitzicht op een goed betaalde baan, en blijf daarnaast lekker je paarden als hobby houden. als je goed verdiend kun je later misschien een huis met stallen kopen en daar nog wat kleinschalig bijverdienen, maar echt als broodwinning is het gewoon té moeilijk...

o en dan nog als laatste, daar valt ook nog over na te denken of je dat wilt:
als je van je hobby je werk maakt, heb je geen hobby meer ;)

Ik vindt het wel vergaand om alle Bokkers een paardenopleiding af te raden vanwege het werk enzo.
Als je goed geinformeerd aan zo'n opleiding begint, en wanneer je er goed over na hebt gedacht dan hou je er rekening mee dat het hard werken is met lange dagen en weinig verdienen. Dat wéét je, anders begin je niet met een soortgelijke opleiding. En ik vindt het onzin dat omdat er niet veel geld te verdienen is met paarden gelijk ook dat maar niet meer te doen.

Als je mensen hebt zoals ik, dan kun je niet anders dan een paard-gerelateerde opleiding doen. Dit is het enige wat mij interesseert en waarvoor ik bereid ben te leren, en het harde werken? Heerlijk, ik zou niet anders kunnen dan me helemaal kapot werken.

En ik ben nu inmiddels 18, en heb sinds mijn 15e altijd GOED werk gehad in de paarden en heb nooit zonder baan gezeten sindsdien. Ik heb inmiddels op een handelsstal gewerkt, een dierenartspraktijk voor paarden, een handelsstal en dekstation en nu weer bij het laatste. Ik verdien er misschien geen goud geld maar doe wel hetgeen waar ik van droom en heb door al die baantjes zoveel mensen leren kennen dat ik nu nog regelmatig goede fulltime banen krijg aangeboden, maar ik wil eerst mijn school afhebben.

Ik ben dus van mening, wie hard genoeg wil werken en leren komt er echt wel. Je moet gewoon altijd je best willen doen, hard werken, willen leren en de juiste mensen leren kennen. + Contacten onderhouden, ook heel belangrijk. :)

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 12:17

Er is een topic in de huiskamer te vinden waar NHB-ers te vinden zijn, en ook oud NHB-ers

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 16:19

hee.. leuk al die reacties! :D ..
en ja ik ben op de open avond geweest hoor :D
ik vond het erg leerzaam dit keer, vorige keer was het echt al die mooie stallen laten zien en wat je er allemaal niet kon.. :P
maar nu was het echt informatief, zijn de stallen niet eens in geweest.. alleen in de bak waar een springles bezig was.. kwam er dus achter dat mijn paard 5 moet zijn, dit wist ik niet en gelukkig is ie net 5 als ik begin in 2010.. heb me namelijk wel ingeschreven.. en ook met de reden dat ik "gewoon" na de paardensport-opleiding (MBO/HBO-traject) docent kan worden. het laatste jaar zal niet in Dronten maar in Wageningen zijn zoals niet vermeld staat op o.a. de site..
verder was het gewoon gezellig en ik ben echt gek op het accent daar :o
willen jullie nog meer weten?

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 16:27

Chaos schreef:
Overigens volg ik de opleiding Horse&Health, ik zou absoluut nooit, maar dan ook nooit de sportopleiding doen. En niet omdat de opleiding niet goed is, maar ik zou het geen van mijn paarden ooit aan willen doen mijn paarden daar op school te stallen!

kan je ook aangeven waarom niet? omdat ze geen weidegang hebben? ik kan mijn paard in het weekend ook niet aandoen om hem 3 uur in de trailer te zetten en dat hij dan thuis op een landje kan staan.. om vervolgens die maandag in alle vroegte weer 3 uur (excl. files) terug te doen..
mijn paard is er gekomen voor de sportopleiding, en deze heb ik ook gekozen.. en het is een gezamelijke verantwoording, natuurlijk vind ik het spannend dat hij een weekend zonder me moet en ik anderen moet vertrouwen, maar dat is ook onderdeel van de paardenwereld denk ik dan maar..

want dat is eigelijk ook mijn mening, je leert in de praktijk, deurne heeft een half jaar stage en een half jaar school.. aangezien ik het HBO-traject ga doen ga ik er echt vanuit dat ik als serieuze student wordt behandeld en dat deden ze ook!

en natuurlijk ligt het eraan wat je verdiend, dat vind ik ook.. het enige nadeel is dat je anders naar je paarden moet gaan kijken en je hebt geen CAO's..

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 17:18

Chaos, wat jij zegt klopt voor een groot deel. maar soms kom je er gewoon niét. als ik in jouw profiel kijk, ben jij een van die mensen die het wel gaat redden. niet alleen door je instelling, maar grotendeels doordat je ouders hebt die ook in de paarden zitten.

mensen waarvan de ouders niet in de paarden zitten en ook geen mega bankrekening hebben, hebben het gewoon een stuk zwaarder.

ook ik ben van het harde werken, heb genoeg contacten, en zou zo weer aan de bak kunnen, maar ik heb gewoon ingezien dat er voor mij veels te weinig kansen zijn.
ben pas met 13 begonnen met rijden, en ben geen supertalent. daarnaast moeten mijn ouders helemaal niks van paarden hebben, en hebben ook niet die dikke bankrekening...

ik ben al zó vaak geprezen om mijn werk náást het paard, was een van de beste grooms die je je kunt wensen, maar erop ben ik gewoon geen ster. en dat is toch wel érg belangrijk als je het in de paarden wilt maken...