Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
favourite schreef:Ik ben ook ZZP-er en samen met een partner een VOF. Ik heb er zeer goede ervaringen mee en zou niet weer in loondienst willen. Als ZZP-er is het erg belangrijk een VAR te hebben, die kan je krijgen via de belastingdienst. Natuurlijk moet je ook een BTW nr en KVK nr hebben, kan je ook regelen bij de KVK.
Ik vond het eerst heel lastig om een uurtarief te bedenken, je bent zo vrij als een vogeltje. Bedenk eerst wat je absoluut nodig hebt om te leven, reken dat om naar uurloon en doe daar 40% bij op (kosten en belasting). Dat moet je minimaal vragen anders doe je jezelf te kort. Verder moet je goed naar je branche kijken wat reeel is. Wij zaten in het begin te laag en dan kijken ze je ook niet aan. Ook hebben sommige beroepsgroepen afspraken omtrent tarieven, daar moet je je dan aan houden.
Een bv zou ik je in eerste instantie niet aanraden dan mis je best veel startersaftrekposten en het salaris van een DGA is best fors, dat moet je als bv wel op kunnen hoesten. Zorg ervoor dat je je niet in de schulden steekt dan kan je ook niet failliet gaan en dan heb je zeer geringe risico's. Wel je er meer over weten of gewoon hierover even doorkletsen mail of pb me dan maar even.