scholingskosten aftrekken vóórdat je beroep uitvoert?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SuperSmurf

scholingskosten aftrekken vóórdat je beroep uitvoert?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 14:38

Ik ga in januari starten met de opleiding tot kynologisch instructeur en gedragstherapeut en over een jaar of 2 willen we naar DL verhuizen om daar ons hondenpension op te starten. Nu weet ik dat je scholingskosten zowel particulier als bedrijfsmatig af kunt trekken, maar in mijn geval zou dat dan dus particulier zijn. Er staat echter dat dit enkel kan wanneer je financiele en maatschappelijke positie hierdoor wordt versterkt en je reeds het beroept moet uitvoeren of dit in de toekomst zal gaan uitvoeren. Het is wel de bedoeling dat deze opleiding uiteindelijk ook mijn beroep zal worden, maar op dit moment zou ik niet kunnen anatonen dat ik dit in de toekomst zal gaan doen. ( bijv : k ben nu schilder en ga vlieglessen volgen, dan is het niet zeker dat ik piloot zal worden ). Weet iemand hoe je deze kosten tóch kunt aftrekken? Wellicht gaan de plannen sneller dan gedacht en zitten we in 2011 al in DL, maar misschien wel niet.

En stel dat je het mag aftrekken, is er dan een kans dat je geld terúg krijgt of heb je meer kans dat je gewoon geen geld hoeft te betálen? ( wat ongetwijfeld afhankelijk is van je financiele situatie, maar ik heb verder geen aftrekposten ( huurhuis ) , heb alleen maar inkomsten in box 1 ( tegen die tijd wel wat in box 3 ) met een inkomen dat in schijf 2 valt.

Prrrr

Re: scholingskosten aftrekken vóórdat je beroep uitvoert?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 16:48

NM -> STW

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 17:55

Volgens mij kun je school gerelateerde zaken aftrekken van de belasting. Punt is natuurlijk dat als je niets betaalt, er weinig valt af te trekken ;) Maar als je inkomsten hebt waarover je belasting betaalt, zou het mogelijk moeten zijn volgens mij!

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 22:53

ik werk fulltime, dus helaas.. ik betaal ook belasting :+

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 10:54

Ja kan je inderdaad gewoon aftrekken van de belasting. Overigens zijn je de reiskosten erna toe ook aftrekbaar!
Je laatste vraag weet ik niet eigenlijk.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 10:57

nee reiskosten niet! Het gaat wel echt alleen om scholingskosten of benodigheden voor studie. Was dat maar zo, want t is niet echt om de hoek!

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 16:06

Een tijdje terug was een nieuwsitem over dat studenten hun laptop voor school kunnen aftrekken. Leuk idee maar de gemiddelde student betaalt daar dus niet genoeg belasting voor ;) Maar in jouw geval zou dat lijkt mij prima moeten lukken!

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 08:26

tsja, alleen is mijn laptop helaas al een aantal jaartjes o ud en zal dus niet echt meer af te trekken zijn ;) En om nou een nieuwe laptop te gaan kopen om hem af te kunnen trekken? :+

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 08:36

Ik heb ook 4 jaar achtereen scholingskosten af kunnen trekken, moet ooit nog afstuderen en ga daarna pas in dat vakgebied aan het werk. We hebben wel een eigen huis, dus dan zitten we toch al in die molen. Maar pleeg eens wat telefoontjes naar een paar belastingadviseurs. Ben je b.v. lid van een vakbond? die hebben vaak ook dat soort mensen in hun bestand.
Die ouwe laptop wordt al als afgeschreven beschouwd door de belastingdienst dus daar zul je niets meer op af kunnen laten trekken. :(:)

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 08:58

die laptop wist ik idd :+ Maar miss is het idd verstandig om gewoon eens de belastingdienst te bellen. ik zit zelf niet bij een vakbond, maar mijn vriend wel. Misschien kan die het laten uitzoeken! :)