studeren en paarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

eef_juh

studeren en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 11:17

hey, ik ga op 21 sept starten met men opleiding dierengeneeskunde in gent.
Ik kom elke dag naar huis, gwn omdat ik geen stads mens ben en vooral om men paardje te verzorgen, dus geen kot voor mij.
Nu is men vraag wat jullie ervaring is met studeren en paarden.

Hebben jullie nog veel tijd voor je paard, komt iemand anders hem rijden, helpen je ouders, heb je hem verkocht (zouk nooit doen)
spenderen jullie er uren of gaan je maar 1 keer in de week?

ik sta wel op een stal waar ik alles zelf doe (eten en stal uitkuisen, in de wei zetten) maar als je op vol pension staat wil ik je mening ook wel horen.
ik zou graag zeker 1uur per dag aan hem spenderen, is dat haalbaar?

hoop dat dit hier goed staat??

Muisbal

Re: studeren en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 11:20

1 uur per dag moet zeker haalbaar zijn, maar ik denk dat wel in de avonduren. Als je paard hoger in je prioriteiten lijst staat dan bijbaan, uitgaan, 'niksen' etc, moet het te doen zijn :)

eef_juh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 11:41

ja smorgens geef ik hem eten, maar dat gaat men moeder mss doen nu, dat gn we nog zien maar heb het vooral over savonds

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 11:48

Wie gaat hem buiten doen dan? Of doe je dat tegelijk met sochtends voeren?

En ik kon naast mn studie ook nog wel 1 uur per dag aan mn paard spenderen. Je moet alleen wat 'niks doen' tijd opgeven.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 11:52

Ik sta ook op een zelfvoorzienende stal en studeer nog.
Wij hebben met stalgenootjes voerdiensten afgesproken wat inhoudt dat ik dus 4x per week naar stal moet om te voeren en op de wei te zetten/af te halen. Dit is natuurlijk zoveel mogelijk gepland naar iedereens rooster van werk of school oid en dat komt heel goed uit zo. Bovendien staan ze 24/7 buiten en dat scheelt ook heel veel, daarom hoef ik nooit bang te zijn dat ze binnen staat als ik niet kom of dat ze geen beweging krijgt. Dat is wel fijn om in mn achterhoofd te hebben.
Ik rij zo'n 4-5 keer per week, mijn vriend heeft ook hobby's en zo heb ik altijd op dinsdagavond, donderdagavond, vrijdagmiddag, zaterdagochtend en evt woensdagochtend tijd om te gaan. Dat zijn ook mijn voerdiensten dus dat komt perfect overeen :j

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 11:54

Hey, Ik zit met een soortgelijk probleem.

Ik volg een deeltijd Hbo opleiding (2e jaar). Dit wil zeggen dat je ongeveer 24 uur werkt, 1 dag naar school gaat, en thuis huiswerk maakt.

Nu heb ik op dit moment geen werk, maar als ik wel werk heb gevonden en genoeg inkomsten heb, wil ik heel graag een paard kopen. Hier heb ik altijd al van gedroomd en wil het heel graag. Heb nu een verzorgpaard. Heb ik veel gereden, maar mag nu nog maar 3 keer per week rijden. vind ik persoonlijk nogal weinig.

Denken jullie dat dit haalbaar is? of moet ik mijn droom toch nog uitstellen?

eef_juh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 12:04

Zilvermoon schreef:
Wie gaat hem buiten doen dan? Of doe je dat tegelijk met sochtends voeren?

En ik kon naast mn studie ook nog wel 1 uur per dag aan mn paard spenderen. Je moet alleen wat 'niks doen' tijd opgeven.

dat gebeurt sochtends ook :), maar hij kan altijd (behalve als het echt bar koud is doe ik de stal deur en het bovenluik toe) buiten op een klein stukje zonder gras achter da stal en daaraan hangt de wei :p dus is gwn twee draaden opendoen

LisaMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:17

Ik sta volpension, ik hoef eigenlijk alleen maar te rijden.
Daar hebben me ouders bewust voor gekozen i.v.m school.
Maar 1 uur per dag is wel weinig? Moet wel haalbaar zijn!

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:19

Ik heb het geluk dat ik maar 2 dagen in de week naar school ga, de rest is zelfstudie maarja ik zit nu in het begin van de studie dus ik heb het nog niet echt druk :)
Maar met die vrije dagen kan ik wel lekker zelf mijn tijden inplannen, als ik maar genoeg tijd overhoud voor school/verslagen/studie ;)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:23

Ik heb 3 jaar diergeneeskunde gesturdeerd in Gent terwijl mijn paard bij mijn ouders stond. Zij hebben alle zorg gedaan en eens per week reed 'e'en van mijn zusjes. Ik ging elk weekend naar huis en heb gedurende mijn hele studie gewoon wedstrijden gereden en lekker mee kunnen doen.
Ik ben daarna in Leiden gaan studeren, ook weer met mijn paard nog bij mijn ouders en ook nu nog steeds (in totaal 9 jaar verder) rij ik in de weekenden, heb het NK eventing (van het KNHS) gewoon mee kunnen rijden en heb het goed kunnen combineren met studie, al was het offer dat ik dus niet doordeweeks kon rijden.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:29

Plannen :)

Ik werk 32 uur, heb een paard, zit twee avonden per week op de universiteit om een master te volgen en run nog een huishouden :D Ik rijd redelijk fanatiek omdat ik ook nog iedere maand start.

Die van mij staat wel in volpension en hij is twee dagen per week vrij (dan wordt ie voor mij buiten gezet).

Plannen en vooruit denken (wat wanneer gaan doen) werkt gewoon goed. Mijn ervaring is bovendien dat hoe meer je te doen hebt, hoe meer dingen je ook kan doen en voor elkaar krijgt. Je moet alleen even je weg er in vinden.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 20:41

Marieke_K schreef:
Plannen en vooruit denken (wat wanneer gaan doen) werkt gewoon goed. Mijn ervaring is bovendien dat hoe meer je te doen hebt, hoe meer dingen je ook kan doen en voor elkaar krijgt. Je moet alleen even je weg er in vinden.

Daar ben ik inmiddels ook achter. Ben nu werkloos, en mijn school trek ik makkelijk. Van de gestelde 15 a 20 uur is echt geen sprake. Als ik aan 5 uur kom is het echt heel erg veel. Doe er weinig aan en heb toch goede cijfers. Duss.... Zit veel achter de computer. Als je het over nutteloze tijd hebt.....

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 22:09

Je moet jezelf alleen zo nu en dan schoppen om dan nuttig bezig te zijn :D En je moet soms nee zeggen. Ik kan niet spontaan mee met collega's op vrijdagmiddag naar de kroeg, ik moet eerst naar stal en daarna nog aan de studie. Maar als je dat er voor over hebt, waarom niet?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 12:07

Tijdens het eerste jaar van m'n studie woonde ik bij m'n ouders (uur enkele reis naar school), en deed ik m'n paard gewoon volledig zelf. Ze staat wel op een vol pension stal, dus het enige wat ik moet doen is zorgen dat ze daar niet 24/7 in staat ;)

Na een jaar ben ik toch op kamers gegaan en heb ik jaren iemand gehad die m'n paard 4 dagen per week deed, vrijdag t/m zondag deed ik dan zelf. Voor die tijd echt de perfecte oplossing voor mij, maar als je erg wedstrijdgericht bent is dat misschien minder handig (of je moet een echt goede ruiter of trainer zoeken).

Vervolgens ben ik nog een half jaar naar het buitenland geweest voor stage, toen deden m'n ouders 1 dag, en meiden ieder 2 dagen (waarvan 1 dag les), en 2d/w in training. Het is niet het meest ideale maar ik wilde haar hoe dan ook niet weg doen!

Inmiddels ben ik bijna student af en zit ik me af te vragen hoe ik een 50 uur per week baan ga combineren met een paard ;)

not2miss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 16:42

Ik zou na 12 jaar graag eindelijk een eigen paard hebben, maar wacht toch nog even.. Ik studeer nog, moet nog anderhalf jaar, maar doe de opleiding versneld en dat kost dus heel veel tijd. Als ik een paard koop wil ik er wel voor de volle 100% zelf voor zorgen, en niet van te voren al weten dat ik het toch niet red qua tijd. ALs ik later door bv. m'n baan in combi met gezin etc. minder tijd over zou hebben is een bijrijder wel een optie, maar ik zou gewoon 't natuurlijk 't liefst alles zelf doen. En als ik nu een paard zou nemen lukt dat zeker niet.. Mijn antwoord is dus, ik wacht nog even tot ik afgestudeerd ben (of net daarvoor).

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 17:25

Ik ben ermee gestopt. Kon paarden en studeren/reizen niet combineren. Kom 1 keer in de 2 weken naar huis en dan rij ik zoveel mogelijk, mis het ontzettend maar het is nu eenmaal niet anders. :\

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 17:35

Ik ben nu net begonnen aan het eerste jaar van mijn studie. Ik ben ook nog eens in een andere stad gaan wonen en ik ben lid geworden van een studentenvereniging.

Ik weet nog niet zo goed hoe het allemaal zal gaan, hoeveel tijd ik zal overhebben naast mijn studie en studentenvereniging. Wat ik wel weet is dat mijn paard echt niet verkocht wordt. Ik hoop in het weekend vaak naar huis te kunnen (en dus naar mijn paard) en doordeweeks ook af en toe op en neer te reizen, want ik wil hem toch echt wel vaker zien dan 2 keer in de week.

Het scheelt wel dat hij 24/7 buiten staat, dus over beweging hoef ik me geen zorgen te maken. Verder kijkt mijn staleigenaresse elke dag wel even naar de paarden en 2 vriendinnen van mij die op dezelfde stal staan houden hem ook goed voor me in de gaten dus wat dat betreft hoef ik me geen zorgen te maken.

Ik vind het vreselijk dat ik niet meer elke dag naar hem toe kan, maar het is helaas niet anders voor de komende jaren... :\

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 17:35

Ik heb eerst aan de uni gezeten en toen ook lease paard gehad. Woonde toen op kamers en had weinig tot geen hulp daar. Ik vond het toen vrij lastig te combineren...
Nu doe ik fysiotherapie (hbo) en woon ik weer thuis. Ik doe de 3 jarige variant, de versnelde. Dus wel veel thuis doen.
Sinds april heb ik eigen paard! Zit elke maandag- donderdag van 9 tot 3 op school en heb ongeveer 1-5 tot 2 uur reistijd heen en terug. Dus kleine 4 uur totaal.
Ik vind het prima te doen.. Maar ik zeg er wel deel van mijn sociale leven voor af.. Ze staat bij mij thuis. Nu tijdelijk even niet, maar normaal wel. Dus moet ook gewoon voeren/ mesten/ in de wei doen e.d.

Wat ik gewoon merk is dat je door moet gaan en niet even moet luieren :P Daar had ik nog wel eens last van. Haha.. Maar het kan echt hoor! Er zijn nog oude topics hierover met ook veel reacties, zoek maar eens :)
Succes!

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 14:10

Eindelijk hoor ik eens iets anders. Iedereen in mijn omgeving oppert dat ik er niet aan moet beginnen voordat mijn opleiding af is enzo... Maar hhet kan dus toch ;)

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 17:21

pluisje88 schreef:
Eindelijk hoor ik eens iets anders. Iedereen in mijn omgeving oppert dat ik er niet aan moet beginnen voordat mijn opleiding af is enzo... Maar hhet kan dus toch ;)

Zo zou ik het niet willen stellen. Een paard, een studie én een studentenleven is echt niet makkelijk te combineren. Als ik geen paard had, zou ik wachten met het aanschaffen van een paard tot ik klaar was met mijn studie. Maar mijn paard is al 3.5 jaar bij me, geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om hem te verkopen. Dus dan is het passen en meten, en moet ik ermee leven dat ik hem niet meer elke dag zie, hooguit 3/4 keer in de week. Dat is voor mezelf vervelend, maar voor mijn paard ook, want ik weet dat hij mij mist als ik er niet ben. Nou hangt dat natuurlijk ook af van wat voor type paard je hebt en wat je paard gewend is, maar mijn paard is gewend dat ik er elke dag ben (dat was het geval de afgelopen jaren) en mijn paard is ook nog eens erg gevoelig dus die is toch wat minder gelukkig als ik minder bij hem ben.

Geen ideale situatie dus, in mijn geval, maar het is niet anders....

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 17:24

Ik denk dat het ook de vraag is hoe graag je wilt blijven rijden. Ik heb mijn studentenleven in Groningen opgegeven om weer te kunnen rijden.. Zat 2 jaar in Groningen en woon nu weer thuis. Dit omdat ik het echt heel erg miste. Denk dat dit per persoon verschillend is..
Denk dat je voor jezelf moet beantwoorden hoeveel van je studentenleven jij wilt opgeven voor je hobby...

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 17:46

Als ik echt zou moeten kiezen tussen mijn paard en studentenleven, hoef ik daar geen seconde over na te denken, dan kies ik 100% voor mijn paard. Ik mis hem ontzettend als ik hem niet zie en het liefste wil ik hem elke dag zien, maar dat is in mijn geval niet mogelijk.

Mijn paard is het belangrijkste voor me, dan komt het studentenleven en dan mijn studie. ( Ik schijn verkeerde prioriteiten te stellen, volgens sommige mensen :+ )
Ik heb ervoor gekozen om het alledrie te doen. Als ik ook maar even tijd heb, op de dagen dat ik vrij heb of weinig les, ga ik naar mijn paard. Op de dagen dat ik de hele dag college heb, en dus geen tijd heb om naar mijn paard te gaan, spreek ik af met vrienden. En tussendoor doe ik nog is wat aan mijn studie. ;)

Ook als ik thuis was blijven wonen bij mijn ouders, had ik niet elke dag naar mijn paard kunnen gaan. Nu zie ik mijn paard 3/4 keer in de week, dat was ook het geval geweest als ik thuis was blijven wonen. Dit omdat je een half uur onderweg bent met de auto. Omdat ik zelf graag op kamers wilde in een andere stad, en het qua tijd voor mijn paard toch niet uit zou maken, ben ik verhuisd en is paardlief blijven staan waar hij stond.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 17:52

ik ga expres bij mn vader wonen want daar staat mijn pony. Dan heb ik 2x per week stage en 3x per week school, ik denk dat ik het wel kan nu mn ouders nog...

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 21:30

het is wel te doen, maar het ligt eraan waar je prioriteit naar uit gaat.
Ik moet vaak nee zeggen tegen vrienden die vragen of ik savonds mee uit ga.
Ik zit 32 uur op school, werk 10 uur per week en ga elke dag naar mijn paard waar ik zo 2 a drie uur per dag aan kwijt ben.Ook heb ik honden samen met mijn vriend en natuurlijk het huishouden. Haalbaar is het zeker je moet jezelf alleen af en toe onder je kont schoppen als je savonds nog moet leren als je thuiskomt. Succes!

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 23:16

Nou "het studentenleven"boeit mij helemaal niet. Het maakt mij niks uit. heb echt niet het idee dat ik daar iets aan mis. Micchien scheelt het ook wel dat ik geen feestbeest ben. Ga veel liever paardrijden en hang in de stal rond dan dat ik in een cafe zit of ga stappen. Woon ook 60 km van school af. Ga maar 1 keer per week naar school en doe daar het noodzakelijke. Namelijk lessen volgen
de rest doe ik thuis. Heb ook niet echt vrienden die aan mij vragen of ik uit wil. De meesten zijn zelf paarden mensen en die kom ik op de manege of pensionstal tegen. Andere vriendin waar ik dit soort dingen wel mee deed zit nu op kamers in zwolle, dus die zie ik door de week sowieso niet.

Ik onderschat het zeker niet hoor. Maar ik wil gewoon heel erg graag mijn droom nastreven. Op dit moment heb ik de financiele middelen nog niet, maar hoop dat dat binnenkort wel zo zou zijn.

Is echt geen impuls ook al komt dat misschien zo over:)