waar heb ik recht op

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

paardjuh

waar heb ik recht op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 12:50

Hallo,

Ben eigenlijk een beetje aan het orienteren waar ik recht op heb.
Ik werk in de zorg. Heb gewerkt op een instelling met verstandelijk gehandicapten.
Ik verdiende hier mijn minimale loon als BBL leerling.
Ik ben 19 jaar.
Ik werk vanaf 2 september op de zorgboerderij met kinderen met een verstandelijke beperking en autisme, waar ik geen loon krijg.
Ik heb deze switch gemaakt omdat;
- mijn oude plek zich niet aan de ARBO arts/bedrijfarts zijn afspraken hield.
- Omdat de sfeer onderling steeds minder werd.
- Hoge werkdruk door altijd personeelsgebrek.
- Ik ben gaan samen wonen, En ik elke dag 3 kwartier heen en 3 kwartier terug zou moeten rijden om te werken.

Heb hier zelf ontslag genomen

Ik heb wel me vaste lasten. me auto, me mobiel, verzekering auto, Verzekering van mezelf. Me paard enzovoort.

Mijn vriend heeft een eigen bedrijf. Een agrarische onderneming in de varkens.
Maar wil me financieel niet afhankelijk maken van hem.

Door mijn uren straks op de zorgboerderij.
En de dag school, plus het bijkomende huiswerk heb geen tijd voor een bijbaantje.

Op welke regeling/subsidie zou ik recht op kunnen hebben?

Groetjes

Anoniem

Re: waar heb ik recht op

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:18

Waarom denk jij dat je recht hebt op een subsidie? :? aan wat voor subsidie denk je hierbij? :? Waarom denk jij met je 19 jaartjes uberhaupt 'recht' te hebben op subsidiëring van de overheid?
Over het algemeen heb je niet vaak 'recht' op een toeslag in de zin van huur/zorgtoeslag als je samenwoont omdat je dan meestal wel boven het max. bedrag zit. Op een uitkering heb je geen 'recht' want je bent a. te jong en b. hebt zelf ontslag genomen.

Ik heb vroegah geleerd nooit oude schoenen weg te gooien voor ik nieuwe had, misschien hadden ze jou dat ook bij moeten brengen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:22

Oei, zelf ontslag nemen moet je nooit doen!

Ik denk inderdaad dat je nergens recht op hebt, misschien op een vrijwilligers bijdrage.

s_spikker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:29

Volgens mij heb je ook nergens recht op, Bij een uitkering evt zouden ze zeggen dat je maar betaald werk moest gaan doen ipv vrijwilligerswerk denk ik. Omdat je dan best je geld kan verdienen.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:32

je hebt het recht om een nieuwe baan te zoeken :) wat iedere 19jarige moet om zijn vaste lasten te betalen.

Butsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:32

Beetje botte reactie van Ffortuna maar ze heeft wel gelijk. Je had vooraf ietsje beter moeten nadenken over de gevolgen van je keuzes. Het leven van een werknemer gaat niet over rozen, bij iedere werkgever zul je wel dit soort tegenvallers tegen komen. Daar moet je m.i. mee leren omgaan.

Ik zou toch maar die baan op de zorgboerderij heroverwegen en op zoek gaan naar een betaalde baan. Je komt wellicht voor huur- of zorgtoeslag in aanmerking maar die toeslagen dekken nooit de kosten dus je zult echt een andere bron van inkomsten moeten zoeken. Subsidies en/of uitkeringen kun je volgens mij wel vergeten.

Succes en wijsheid!

eeyore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:33

paardjuh schreef:
Hallo,

Ik werk vanaf 2 september op de zorgboerderij met kinderen met een verstandelijke beperking en autisme, waar ik geen loon krijg.

Je hebt inderdaad nergens recht op. Je hebt zelf ontslag genomen. Dat is al nooit verstandig als je geen betaald werk hiervoor terug krijgt. Nu vervalt je recht op een WW uitkering.

Zo te lezen ben je gezond en kun je werken, je zult dus het werk wat je op de zorgboerderij wilt gaan doen bij een betalende instelling moeten gaan verrichten. Of toch op de zak van je vriend gaan teren, want bij de gemeente en overheid krijg je niets.

Ook wel logisch natuurlijk. Ik ben zeer voor vrijwillegerswerk, maar goed zoals het heet doe je dit vrijwillig. Ieder ander moet er daarnaast een betaalde baan hebben om zijn vaste lasten te betalen. Voor jou geldt dat dus ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:34

Het is geen botte reactie, gewoon een eerlijke reactie op een domme beslissing...

paardjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 13:39

Ffortuna schreef:
Waarom denk jij dat je recht hebt op een subsidie? :? aan wat voor subsidie denk je hierbij? :? Waarom denk jij met je 19 jaartjes uberhaupt 'recht' te hebben op subsidiëring van de overheid?
Over het algemeen heb je niet vaak 'recht' op een toeslag in de zin van huur/zorgtoeslag als je samenwoont omdat je dan meestal wel boven het max. bedrag zit. Op een uitkering heb je geen 'recht' want je bent a. te jong en b. hebt zelf ontslag genomen.

Ik heb vroegah geleerd nooit oude schoenen weg te gooien voor ik nieuwe had, misschien hadden ze jou dat ook bij moeten brengen :+

Sorry,
Ik had idd al werk bij de zorgboerderij toen ik ontslag heb genomen daar.
Ze waren continue aan het dreigen met ontslag en kreeg geen goeie begeleiding voor school
Ik had toen al paar dagen mee gelopen met de zorgboerderij en daar kreeg ik goeie begeleiding.

Dus heb wel geleerd op eerst wat nieuws te hebben voor het oude opgaf.
Alleen kwam ik er toen achter dat het niet betaald zou worden,Zodra ze konden zouden ze mij wel betalen. (dit opdat de zorgboerderij net 12 dagen open is)

Ik meende dat ik vast wel ergens recht op had omdat ik:
- Geen loon heb
- Niet meer thuis woon
- Wel werk, maar(nog) niet betaald

Ik hoor iedereen om mij heen die bv bijstand heeft ofzo.

De situatie op die gehandicapten instelling was voor mij niet uit te houden.
En was al bereid te stoppen met school omdat ze me daar niks lieten groeien.
Alles wat ik wou ondernemen qua stappen om naar een andere groep heen te gaan, deden ze niks op uit. En kon niet enzovoort.

Mijn nieuwe begeleider zei dat me oude begeleider niet had gefunctioneerd. Terwijl ik mijn oude begeleider vaker sprak en mailde als de nieuwe (waar ik nu al 2 maanden naar mail maar krijg niks terug)
Tussen mijn nieuwe begeleider en de begeleider van school was al continue ruzie.

Mijn werk vond omdat mijn prive situatie toen zo slecht was dat ik beter jaar kon stoppen met school. wel werken en later weer oppakken. Terwijl ik allemaal 9-ens en 10-en heb.
Ben blij dat ik gewoon door ben gegaan.
Heb een leuke klas. Waar ik goed mee overweg kan.
Ook buiten school..

paardjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 13:40

eeyore schreef:
paardjuh schreef:
Hallo,

Je hebt inderdaad nergens recht op. Je hebt zelf ontslag genomen. Dat is al nooit verstandig als je geen betaald werk hiervoor terug krijgt. Nu vervalt je recht op een WW uitkering.

Zo te lezen ben je gezond en kun je werken, je zult dus het werk wat je op de zorgboerderij wilt gaan doen bij een betalende instelling moeten gaan verrichten. Of toch op de zak van je vriend gaan teren, want bij de gemeente en overheid krijg je niets.

Ook wel logisch natuurlijk. Ik ben zeer voor vrijwillegerswerk, maar goed zoals het heet doe je dit vrijwillig. Ieder ander moet er daarnaast een betaalde baan hebben om zijn vaste lasten te betalen. Voor jou geldt dat dus ook.

Ik heb werk op de zorgboerderij voor mijn opleiding.
Ik doe deeltijd.
4 dagen werken, 1 dag school

Butsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:41

Ffortuna schreef:
Het is geen botte reactie, gewoon een eerlijke reactie op een domme beslissing...

Nee je hebt wel gelijk, het is gewoon een mega-leermoment... :+

eeyore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:41

Je had dan toch voor je stopte moeten navragen wat je mogelijkheden zijn. Voor bijstand moet je de gemeente bellen. Je kunt het proberen, maar ik geef je geen kans.

_iza_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:42

Studiefinanciering?

paardjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 13:42

Mijn oom vraagt zich af wrm ik nooit geen werk er van heb gemaakt toen hun de afspraken niet na zijn gekomen van de arbo arts.
Dan had ik nou het verschil kunnen eisen van de vorige instelling.
Maar ik heb daar nooit over nagedacht. En ook niet zoveel zin aan al die gesprekken en discussies met advocaten enzo.

paardjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 13:43

Ik was benieuwd of er iemand misschien hier op bokt ineen soort gelijke situatie zit of heeft gezeten.
Het is geen pre hoor,,
Mijn vriend vind het ook niet erg.
En zodra ze kunnen betalen zullen ze ook betalen (staat zwart op wit)
maar was gewoon benieuwd.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:43

Als je een BBL opleiding doet en stopt moet je even kijken of er dan ook extra kosten op je verhaald worden.
Vroegah in mijn vpk opleiding tijd moest je de boeken etc betalen als je de opleiding niet in de instelling afmaakte.
Ik vind je keuze ook niet slim, je kunt beter uitzoeken hoe iets zit dan zomaar ontslag te nemen.
Ga je dan nu verder als BOL leerling?? Heb je dat met school al geregeld???

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:46

Hoezo advocaten?

Zoek gewoon een betaalde baan in plaats van vrijwilligerswerk. Je wilt niet op de zak van je vriend teren, maar wel op die van de staat? De mensen op de zorgboerderij snappen vast dat je niet van de lucht kunt leven, zij hebben tenslotte zelf ook een salaris of inkomen nodig! Dus geef daar aan dat je ofwel wel betaald wilt worden (had je beter vooraf naar kunnen informeren natuurlijk, salarisonderhandelingen zijn toch een belangrijk onderdeel van je overeenkomst) ofwel per zsm vertrekt ivm een andere job.

paardjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 13:47

Ik heb eerst bol gedaan, en toen naar de BBL.
School vond dat ik een andere plek moest nemen omdat het op mijn werkplek niet goed was en ik daar niet kon groeien.
Door al het personeel gebrek en dergelijke.

School is er van op de hoogte en is ook op me nieuwe plek wezen kijken.
Ik heb idd ook een boete gekregen voor schoolgeld.
De boeken had ik al van de bol opleiding.

Ik heb het wel goed uitgezocht.. alleen hun konden op het loon geen antwoord geven door de boekhouder.
Een andere zorgboerderij kon mij 250€ bieden per maand. maar dat was ik dan wel kwijt geweest aan de benzine/diesel.

Ik was bij de oude instelling bijna 300 euro kwijt aan brandstof elke maand. Dus dat heb ik nou al in de pokked omdat ik nou op de fiets kan.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:47

Wat dacht je van met je 19 jaar gewoon te gaan werken?
Dan ben je nergens afhankelijk van.
En dat is wat elk gewoon persoon doet om aan zijn geld te komen.
Die boerderij betaald je niet, dan ga je wat anders doen.
Niet zo moeilijk hoor.

paardjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 13:48

ik werk 40 uur op de zorgboerderij.
Ben dan niet verantwoordelijk.
Daarbij 9 uur school.
en 8 uur huiswerk.
Daarbij de boerderij nog eens.. (administraties, varkens voeren ect.) Daarom geen tijd voor bijbaantje

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:50

paardjuh schreef:
Ik was benieuwd of er iemand misschien hier op bokt ineen soort gelijke situatie zit of heeft gezeten.
Het is geen pre hoor,,
Mijn vriend vind het ook niet erg.
En zodra ze kunnen betalen zullen ze ook betalen (staat zwart op wit)
maar was gewoon benieuwd.

En op welke termijn zie jij dat gebeuren :+.. "Kunnen betalen" kunnen ze nooit, en willen betalen al helemaal niet..
Ben wel benieuwd hoe dat omschreven is dan.

Waarom zoek je niet gewoon iets wat wél betaald.. Dan hoef je ook geen 'recht' ergens op te hebben :).

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:52

Maar om een BBL opleiding te doen heb je een leerarbeidsovereenkomst nodig en dat wordt beschreven in de CAO.
Die heb je nu dus wrs. niet. Hoe zit het met je verzekeringen, wat als je een fout maakt, hoe gaat de zorgboerderij daarmee om?
Kunnen ze je een totaalpakket bieden aan vaardigheden etc. die je moet leren?
Wat is de vooropleiding van je begeleiders?? Nemen hun de kosten voor de opleiding over??
Het klint een beetje of de zorgboerderij je voorlopig ziet als een fulltime stagaire, maar zelfs stagaires krijgen tegenwoordig een vergoeding!
Lees eerst eens je CAO na!!
Welk niveau doe je eigelijk??

paardjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 13:53

Ze willen eind oktober een nieuwe bereking laten maken door hun boekhouder.
Ze hebben nou alleen onkosten gemaakt en verdienen zelf ook nog niet. Eerst moeten de kinderen/volwassenen binnen komen.
En dit begint al aardig te lopen.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:54

Is het niet verstandiger een betaalde baan in de zorg te zoeken? Bij BBL heb je niet demogelijkheid tot studiefinanciering. Ook heb je geen mogelijkheid op een uitkering:
1. omdat je studeert;
2. te jong;
3. Zelf ontslag genomen.

Het enige wat je nu kan aanvragen is een vrijwillegersbijdrage en het lijkt me niet dat je hier je vaste lasten van kan betalen.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:00

Maar welk niveau doe je en wat is de vooropleiding van je begeleiders.
Hoe zie je dat met verzekeringen etc..
Wie betaald het schooljaar??
Misschien kun je beter weer BOL doen en dan hun als stage adres kiezen???