Werken of nog eens leren, maar wat..............

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Werken of nog eens leren, maar wat..............

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 17:49

Ik ben inmiddels 29 jaar en heb in mijn puberale fase mijn school niet afgemaakt, dit had ook met de thuissituatie te maken.
Ben dus met 16 met school gestopt en heb vanaf toen altijd gewerkt en mijn paarden zelf onderhouden.
Woon vanaf mijn 19e samen met mijn vriend/man.
Nu werk ik sinds een jaar of 4 bij mijn huidige baas met een tot nu toe veilig vast contract en een redelijk loon voor detailhandel.
Maar ik heb het er helemaal gehad, er is absoluut geen uitdaging meer.
Maar het liefst zou ik uit die hele detailhandel willen en iets heel anders gaan doen.
Nu ben ik aan het graven bij avondopleidingen en bij nti en dat soort dingen.
Maar ik weet helemaal niet wat ik wil en dat maakt het heel lastig.
Met dieren zou leuk zijn maar als dierenartsassistent is hier in de buurt niet zo makkelijk een baan te krijgen.
Nou was ik aan het denken aan een mbo opleiding daar heb je in meerdere takken wat aan.
Alleen vind ik zoiets (nog) niet als avondopleiding.
Weet iemand van jullie waar ik hier makkelijker info kan halen.
Ik woon in midden limburg.

Destino

Re: Werken of nog eens leren, maar wat..............

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 17:54

Misshien kun je een aantal tests doen en dan eens gaan zoeken bij loi en scholen o.i.d.
Dan kun je gewoon blijven werken en daarnaast studeren, zodat je verzekerd bent van een inkomen.
Informatie kun je denk ik bij scholen aanvragen. Kijk op internet of de opleiding die jij leuk vindt, bij jou in voltijd aangeboden wordt. Vaak wordt hij dan ook deeltijd wel aangeboden.

Stekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 17:56

Hmm ja dat is wel heel moeilijk..
Ik ben zelf ook na de middelbare gestopt, en ben nu 19.. Weet ook niet waar ik echt voor wil leren. Werk nu nog in een kledingwinkel, onstslag al ingeleverd (ook dit is niet mijn ding..). Vind het echt heel moeilijk om nu nog te beslissen van, ja, ik ga leren. Ja waarvoor dan? Als je met dieren wel aanspreekt, zo ik het toch proberen. Waarom een kantoorbaan gaan nemen als je dieren veel interesanter vind! Ik weet niet precieze site's, maar je moet gewoon is googlen..Succes!

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 18:11

Zoek de uitdaging op! Je bent nooit te oud om te leren! Je kunt een test doen waar je interesse ligt inderdaad. Natuurlijk is het goed om te kijken of je goed aan het werk komt met je opleiding bij jou in de buurt (wat een zin haha) maar ik zou nu vooral kijken wat je leuk vind. Waar een wil is, is een weg! Succes!

Clauwtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 22:06

Ga goed rondkijken en probeer de juiste beslissing te maken!
Ik heb ook een aantal jaar aangekl**t qua werk/opleiding enz.
Maar nu heb ik eindelijk een superleuke baan gevonden waar ik nooit meer wegwil,veel doorgroeimogelijkheden en leuk salaris!
Echt helemaal top voor mij.

Ga testen doen, op internet speuren, vraag aan bekende van je wat ze bij je vinden passen enzo.

Ik wens je igg succes, want makkelijk is het niet!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 22:52

Ik begon met een MBO-opleiding (dagopleiding) toen ik 29 jaar was en kreeg nog studiefinanciering ook 3 jaar lang! (ben getrouwd en heb kinderen, jongste was 2 toen ik begon)
Ik ben nu apothekersassistente. Het enige waar ik weleens spijt van heb is dat ik geen HBO deed, verdient een stuk meer..wel handig met zo'n dure hobby..;)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 23:47

[LZP] > [STW]

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 01:53

bij helicon opleidingen heb je dierhouderij en paardenhoudery waarbij je 4 dagen kan werken en een dag school
mischien heb je daar wat aan

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 08:09

Ik werk maar 20 uur per week omdat meer niet gaat vanwege artrose in mijn rug.
Dus ik heb tijd zat om iets te gaan leren.
Ik heb nu vakantie drie weken en ga me daar echt eens in verdiepen en als de scholen op gaan ga ik daar naartoe.
Ook ga ik eens even naar het cwi, misschien dat zij tips voor me hebben.
Ik hoef niet perse een geweldige carriere, maar gewoon een betere uitdaging.
Als ik nu ga solliciteren, wordt ik in winkels vrijwel meteen aangenomen, mede door mijn ervaring.
Dan krijg je weer eens een half jaar contract aangeboden, vandaar dat ik al 4 jaar bij dezelfde zit.
Heb ook geen zin om ieder half jaar op zoek te gaan naar wat nieuws.

Wie heeft er eigenlijk ervaring met een opleiding bij NTI of LOI?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 08:42

Ik ben destijds ook gestopt met mijn middelbare school. 1,5 jaar geleden had ik het idee opgevat om verloskunde te gaan doen. Daarvoor moest ik echter wel mijn havo diploma halen...

Ik ben aan de slag gegaan en heb inmiddels m'n havo papiertje binnen. Voor verloskunde ben ik helaas uitgeloot, maar ik ga nu een jaar HBO Leraar Engels doen.

Op m'n 24e heb ik dus alsnog m'n middelbare school afgerond en dat geeft me erg veel voldoening. Ook het idee nu aan een leuke opleiding te kunnen beginnen is geweldig!

Mijn havo-examens heb ik deels voorbereid met de LOI. Als je discipline en doorzettingsvermogen hebt is dat een prima manier om een opleiding te doen (ik denk dat dat met een vervolgopleiding niet anders is). Je krijgt de stof in mappen en/of boeken en voor vragen is je docent altijd beschikbaar via de campus. Heel af en toe gaat er iets mis met het ontvangen van je werk, maar als je daar achteraan gaat is het vaak gauw geregeld :)

Veel succes, ik zou er voor gaan als ik jou was! Het is nooit te laat om de opleiding te doen die je graag wil doen :) Een heleboel opleidingen (in ieder geval op HBO niveau) zijn trouwens ook beschikbaar in deeltijd. Dan hoef je maar 1 of 2 dagen per week naar school en studeer je een heleboel zelf thuis. Enige nadeel is wel dat je er geen studifinanciering voor kan onvangen.

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 23:00

@Rock: Knap hoor dat je je HAVO diploma hebt behaald naast het moederschap +:)+ !!

(zag het staan in je onderschrift ;) )

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 23:05

Ik heb hetzelfde als dat jij hebt, alleen ben ik dan tien jaar jonger en ben ik pas drie jaar geleden gestopt met school zonder diploma te behalen. Ik ga nu via een volwassene opleiding mijn havo beginnen en afmaken, dan heb ik nog twee jaar de tijd (opleiding duurt maar twee jaar) om na te denken over wat ik wil. Verder kun je ook de scholen bij jou in de buurt bellen met mbo niveau of indien je wel een diploma hebt, wellicht wat hoger. Daar hebben ze een test voor je en kun je gerust een uur met ze gaan praten over de vakken die je leuk vind, bij mij namen ze echt de tijd en ik heb anderhalf uur heel prettig gepraat met die mensen. Zoiets doet ook al heel veel naar boven raken waardoor je weer een beetje inzicht hebt in wat je toen ook al leuk vond. Ik werk overigens ook in de detailhandel als filliaalleidster en ben het ook helemaal zat. Heel veel succes ermee, zie het als een nieuwe uitdaging. En jij pakt hem wel mooi aan, niet laten gaan hoor die kans!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 06:55

Voor veel opleidingen op HBO en Universitair niveau kan je trouwens colloquium doctum doen (toelatingsexamen dus). Dan hoef je niet eens je examen te hebben gehaald, zolang je maar 21+ bent.

Alleen als je dat wil doen kan je denk ik dit studiejaar niet meer instromen want ik geloof dat die periode dat ze die test afnemen al is verstreken :)

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 08:21

Het is trouwens zo dat je tot je 30ste studie financiering kan aanvragen. Je zou nu dus een financiering kunnen krijgen en als je volgend jaar begint niet meer...