Even mijn baan op een rijtje zetten..wat vinden jullie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suuzert

Even mijn baan op een rijtje zetten..wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 13:33

Ruim een jaar heb ik gewerkt bij een bekende sigarenboer. Omdat ik hier ruzie kreeg ben ik hier weggegaan opzoek naar ander werk. Ik kreeg nog wat aangetekende brieven binnen die ik moest ophalen bij dezelfde sigarenboer met postkantoor erin, maar dan een ander filliaal. De 'baas' van dit filliaal zag mijn brieven en vroeg of ik ook bij zo'n filliaal werkte. Ik vertelde hem in het kort dat ik tot mijn spijt weg ben gegaan. Een dag later liep ik voorbij, hij zag me en rende naar buiten met de vraag of ik bij hem wilde komen werken. Ik in de wolken, natuurlijk! Heb het heel het jaar super naar mijn zin gehad alleen de manier waarop ik werd behandeld was niet prettig, anders had ik er gebleven. Ik moest de dag erna op gesprek komen en we spraken mondeling af dat ik was aangenomen. Hij zou me die week nog bellen.

Een week later nog geen belletje, ik heb hem toen gebelt en hij zei dat hij het druk had, en hij wist nog niet wat te doen met het rooster, hij zou er op terug komen. Weer een week later, weer geen belletje. Ik woon vlakbij en ben langsgegaan, hij was er niet maar een collega zou een briefje achterlaten. Hij belde mij een dag later op, dat hij het niet was vergeten maar het druk had. Ruim een week later heb ik pas weer een gesprek gehad en heb ik te horen gekregen wanneer ik kon beginnen. Deze week is nu mijn derde week en ik heb ruim een maand thuisgezeten omdat hij me aan het lijntje hield. Omdat ik hier echter veel mogelijheden heb wilde ik dit echt aanpakken, en ik heb het dan ook enorm naar mijn zin!

Toch word ik er na bijna een maand een beetje gek van. Ik verdien met mijn 19 jaar 4,80 bruto per uur. Dat is het minimumloon en dat vind ik prima, was het niet zo dat ik elke dag alleen in de winkel sta, en dus op dat moment de leiding van het filliaal overneem. Als filliaalleidster krijg je normaliter meer salaris, daar ben ik me zeker van bewust. Omdat hij mij echter gewoon de functie winkelmedewerker heb gegeven kan ik geen kant op. Ik vind het alleen werken heel prettig, ik werk er werkelijk in mijn eetje en heb niemand anders op de zaak lopen. Ik deel mijn eigen taken in op de uren die ik heb en dit is fijn.

Nog een heel vervelend punt is dat we geen pauzes hebben. Als ik dus werk van 9 tot 6 heb ik geen pauze. Dit hebben we van te voren afgesproken en ik ben van mijzelf een harde werker dus vond dit niet erg. Want we hadden namelijk afgesproken, dat ik pauze kon houden wanneer ik wilde. In principe, zou ik heel de dag pauze hebben behalve als er klanten zijn. Omdat ik toen nog met iemand anders werkte, en we elkaar gewoon elke keer afwisselden. Zo had je vaak twee tot drie uur pauze op een dag. Wilde je even gaan shoppen dan kon dat, dan nam ik daarna gewoon mijn collega over.

Echter is deze collega gestopt met werken door de weeks, mijn baas loopt in en uit en ik werk dus alleen. Collega werkt alleen op vrijdag en zaterdag. Dus nu sta ik heel de dag op mijn benen, en na drie weken gaat het mij een beetje irriteren dat ik zo weinig verdien, zo'n grote verantwoordelijkheid heb daar, en geen enkele pauze heb.

Daarbij, zou hij in de maand juli wat minder werk voor me hebben. Ik heb daarom naar zijn zeggen tijdelijk een 8 uur per week contract gehad. Alles dat ik overwerk, word de maand erna gestort. Laat ik nu zo'n twee volle dagen werken, en twee tot drie halve dagen van 4 a 5 uur per dag. Ik kan dus niet rond komen omdat mijn overuren niet gelijk worden meebetaald. Goed, tot augustus zou ik dit contract hebben daarna had hij meer werk voor mij. Voorlopig heb ik nog niets gehoord over meer werk, en krijg ik wederom een paar banketstaaf dagen te horen dat ik moet werken.

Je zou zeggen, neem er een andere baan bij. Ik zou kunnen werken bij de thuiszorg, dit werk vind ik niet leuk, ben er ooit eens ingerold door mijn moeder kan leuk met die mensen opschieten en een raampje meer of minder zemen is geen probleem bij mij. Echter ben ik op 1 dag na elke dag in de week aan het werk, weet alleen nooit van te voren welke dag dat is, en voor hoeveel uur. Ik kan dus geen andere baan inplannen, voor een paar uur per week/dag.

Daarbij geeft mijn baas mijn loon graag in mijn handen, dus contant. Geen zwart geld, maar wel contant. Ik vond dit geen probleem, maar mis nu wel gewoon die 800 eurotjes op mijn rekening elke einde van de maand. Ik verdien nu maar 400 euro in de maand, en mijn vriend en ik willen volgend jaar aan een huis gaan beginnen.

Ik ben 19 jaar, heb geen interessante opleiding genoten en heb het geld ook niet voor zo'n opleiding. Ik heb geen interesse om verder te leren omdat ik er simpel gezegt, geen behoefte meer aan heb. Noem het zonde, noem het wat je wilt noemen, maar het filliaal waar ik nu werk, is voor mij het bedrijf waar ik heel mijn leven zou willen slijten. En deze mogelijk is er ook voor mij, maar dat wilt zeggen dat ik of geruime tijd nog moet doorzetten en ik daarna een beter uurcontract krijg, of ik heb pech word een beetje in de maling genomen, doe alles voor hun en krijg er weinig voor terug.

Wat vinden jullie hiervan? Wat zouden jullie doen? Ik zou zowiezo niet zomaar ontslag nemen, ik heb deze baan hard nodig en heb het in principe prima naar mijn zin.

Wildgirl

Re: Even mijn baan op een rijtje zetten..wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:37

Ik bedoel het niet vervelend maar het lijkt erop dat jouw baas jou als heel gemakkelijke medewerker ziet.
Dingen als contant uitbetalen kloppen bij zo'n functie echt niet.
Ik zou iets meer op mijn strepen gaan staan als ik jou was als je deze baan wilt houden; anders op zoek gaan naar iets anders.

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 13:39

Ik denk ook wel een beetje dat je daar gelijk in hebt. Al vraagt hij een uur van te voren of ik kan komen werken en ik zit 100 kilometer verderop, zorg ik dat ik er optijd ben. Ik ben ook gewoon heel makkelijk en zie werk puur als manier om geld te verdienen, waardoor ik heel flexibel ingesteld ben. In het begin vond ik dat zwarte geld niet zo erg, tot hij mij ook een voorschot gaf van volgende maand, en toen dacht ik ho even, dat gaat verkeerd. Want volgende maand heb ik dan weer een heel stuk minder. Eerst dacht ik met mijn stomme kop dat ik wat meer kreeg. En die pauzes, ik hoef geen half uur lang te zitten, maar gewoon het idee dat ik er recht op heb, en het niet krijg. Dat gaat me irriteren.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:46

Je moet nu voor jezelf opkomen en laten merken dat je niet zo met je laat sollen! Dat gaat van kwaad tot erger. Geef je grenzen aan, benoem waar je problemen mee hebt, zonder emotioneel te worden. Hij heeft jou net zo hard nodig als jij het geld, dus probeer samen een balans te vinden waarbij ieder het prettig werken vindt.

Krijg je wel een loonstrook? Worden er premies afgedragen?

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 13:56

Loonstrook moet ik ook nog krijgen. Vrouwtje van het postkantoor werkt ook onder hem en die zei in het begin al ga achter dat strookje aan. Zou hij het zwart geven dan denk je? Hij is nu op vakantie, over twee weken komt hij terug en dan ga ik alles gelijk voorleggen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:57

Er wordt behoorlijk misbruik van je gemaakt meis zo te lezen; ik zou echt actie gaan ondernemen

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:01

Oei oei, het zal mij ook niets verbazen als hij je inderdaad zwart in dienst heeft en nergens voor betaalt (dan ben jij een vreselijk goedkope kracht).

Daarbij zou ik duidelijke eisen gaan stellen, bv vaste uren/dagen om op te werken zodat je evt. nog een andere baan erbij kunt nemen.

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 16:59

zou iig zeker zodra hij terug is checken of je wel 'wit' oftewel op papier werkt, want als je 'zwart' werkt en je wordt ziek heb je nml helemaal geen inkomen!

Daarnaast heb ik wel een beetje het idee dat je niet echt netjes behandeld wordt, zijn er geen andere winkels waar je ook leuk kunt werken maar wel gewoon een duidelijk rooster, loonstrookje en misschien iets meer loon krijgt? Ook al heb je geen opleiding, als je 19 bent en niet meer op school zit en van dit uurloon moet leven vind ik het niet bijzonder veel. En als je op zoek wilt naar een huis is het wel prettig als je een goed vast loon krijgt!

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 08:23

joozz ik werk nu al bijna vier jaar, ik heb dus helaas alle bedrijven wel een beetje gehad. Persoonlijk is in een winkel werken voor een 19 jarige een beetje aantrekkelijk te houden als je filliaalleidster oid kan worden. Er is niets dat ik leuk vind, niet meer.

Gisteren heeft de vervanger op aanvraag van mijn werkgever mij laten zien hoe ik de kasopmaak moet doen. Dit wist ik al, maar nu moet ik dus ook elke avond de kasopmaak e.d doen, in mijn eentje. Sluiten wel met zijn twee maar da's ook alles.

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 12:24

Das lastig, en naar school gaan is geen optie voor je? Misschien een heel ander vak kiezen? Tenminste als het echt spaak loopt bij je huidige werk en je er echt niet uit komt samen.

Ik zou iig wel er achter aan gaan dat je zeker weet dat je op papier werkt, want stel er gebeurt iets dan heb je anders nergens recht op.

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 12:29

Ik heb me inderdaad ingeschreven voor school en hoor na de 24 of ik ben toegelaten. Had daar ook een topic over geopend, waarom eigenlijk niet. Ik ga mijn havo afmaken op het vavo, doe er dan twee jaar over. Dan heb ik twee jaar om te verzinnen wat ik wil gaan doen op het hbo. Even lekker weer in de boeken en heb er best wel zin in, gister allemaal spullen gehaald voor school.. Ik blijf wel in de weekeinden werken, misschien wilt mijn baas me houden, en zo niet wordt het opzoek nar een andere baan.