"Blok" in plannen, hoe doe je dat nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

"Blok" in plannen, hoe doe je dat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 13:28

Ik weet niet of de nederlanders ook rond deze zijt met herexamens zitten, maar ik begin de 20e met een paar herexamens maar hoe plan je nou de voorbereiding... (de blok is in België een periode op voorhand dat je je kan voorbereiden, weet niet of dat in Nederland ook zo is). Ik ben een beetje uit het leerritme (lang verhaal) en weet het nu dus niet meer goed... Begin ik nou met het vak dat ik als eerste heb of doe ik dat vak net als laatste zodat het het meest "vers" is... Of leren jullie 1 dag het ene vak en de andere dag een stukje van een ander vak?

efaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 14:36

elke dag van alles een beetje bijv 1 uur ene vak dan ga je even iets voor je zelf doen en dan begin je weer met een ander vak.
tenminste zo werkt het bij mij. als je alles tot het laatste uitschuift en je maar op 1 vak richt werkt het niet echt volgens mij.
of je moet de keuze makan 1 vak zeker halen de rest misschien of allemaal even goed leren. succes iig met leren !!

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 14:43

op de havo kregen we altijd leerplanners mee die je zelf in kon plannen.

Begin eerst 's met inschatten hoe veel tijd je ongeveer per vak nodig hebt.. realistische schatting maken, geen wishfull thinking. Dan ga je een weekplanner maken waarin je je examens + de (leer)vakken in plant (in minuten!!). Probeer de vakken zoveel mogelijk te verspreiden en niet meer dan 2 vakken op één dag te leren, met geregeld een pauze (ongeveer om het uur een kwartier, dan leer je het best) De dag van het examen lees je vlak voor het examen alleen het vak wat je die dag moet doen nog even door om het op te frissen en als het goed is moet je het dan kennen. Evt kun je na het examen (na een flinke pauze) nog een volgend vak gaan leren.

Sleutelwoorden zijn doseren en pauzeren ;)

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:39

Ik maak meestal een paar weken voor ik begin te leren een indeling. Ik schrijf alle vakken op die ik moet leren (nu zijn het 6 herexamens) en probeer dan in te schatten hoeveel dagen ik per vak nodig heb. Die dagen tel je dan op, meestal doe ik er nog één of twee reservedagen bij want er zijn altijd omstandigheden waardoor je bv. een halve dag niet kan leren. Dan maak ik een kalendertje en begin ik in te delen op welke dagen ik wat leer. Ik schrijf ook mijn afspraken erop (bv. dressuurles, autorijles, familiefeesten), zodat ik kan inschatten welke dagen ik minder tijd heb. Op die dagen plan ik dan wat minder leerstof of een makkelijker vak.

Qua indeling begin ik meestal met een makkelijk/klein vak, nu was dat een cursus van 110 pagina's. Voor dat eerste vak reken ik meestal één dag extra omdat het bij mij ook even duurt voor ik op gang kom. Dan leer ik de vakken die ik het moeilijkst vind, erna de makkelijke vakken. Als laatste leer ik het vak waarvan ik het eerste examen heb. Maar ik leer mijn vakken altijd in één keer. Dus als ik bv. vandaag met Engelse taalkunde begin, ben ik daar vier dagen aan één stuk door mee bezig. Voor mij werkt het niet om iedere dag iets anders te leren, ik moet echt in de sfeer van dat vak blijven. Ik studeer Engels en Frans, dus meestal plan ik ook de vakken per taal. Ik heb nu bv. herexamen van Franse taalkunde, Franse grammaire, Engelse taalkunde en Engelse literatuur. Dan leer ik Franse grammaire & taalkunde vlak na elkaar en Engelse taalkunde & literatuur vlak na elkaar.

Verder heb ik tijdens de blok een vast dagpatroon waar ik mij altijd aan probeer te houden:
8u30: opstaan en ontbijten
9u-12u: leren
12u-12u45: middagpauze
12u45-16u: leren
16u-16u30: pauze
16u30-19u: leren
19u: avondeten
19u-...: leren/ontspanning/...
23u: slapen

Als ik met een vak begin, kijk ik hoeveel pagina's die cursus in het totaal is. Dat deel ik door het aantal dagen dat ik voor dat vak gebruik en dan heb ik dagelijks een doel van bv. 50 pagina's. Tussendoor neem ik natuurlijk wel vaak tien minuten pauze. Na het avondeten hangt het er een beetje vanaf hoeveel ik nog moet leren. Als ik écht nog veel te doen heb, leer ik gewoon tot het af is. Als ik klaar ben, ga ik een avondje paardrijden, autorijden, tv kijken, naar mijn vriend.

Voor mij is regelmaat, een vast patroon en een duidelijk doel per dag nodig. Dus als ik 's ochtends begin, moet ik weten hoeveel pagina's ik die dag moet doen. Leer ook niet te lang aan één stuk door, probeer ieder uur toch even 10 minuten pauze te nemen. Meestal ga ik gewoon even naar mijn broer zijn kamer om te vragen hoe het daar gaat of ga ik beneden drinken halen.