kamer betalen van StuFi?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

zonnestraal2

kamer betalen van StuFi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 13:40

Ik ben op dit moment nog niet ingeschreven bij een vervolgopleiding..
Terwijl ik na de zomer al wil gaan starten met de pabo ;)
Ik zit nog te twijfelen tussen 2 scholen, als ik naar Ede wil zal ik op
kamers moeten. Helaas gaat het op dit moment niet zo goed met het
bedrijf van mijn vader ( dankzij de kredietcrisis :( )
en hij ziet het op dit moment liever niet dat ik op kamers ga.
Nu weet ik wel dat je StuFi hoger is als je uitwonend bent, maar kun
je van je StuFi een kamer betalen?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:41

Uitwonende stufi zonder aanvullende beurs is afgerond 250 euro. Misschien dat je hiervan een kamer (of bezemkast) kan vinden, maar je moet ook eten, drinken etc.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:42

Op de ibg site kun je berekenen wat je krijgt. Maar het is bepaald geen vetpot. Je kunt er nog bij gaan lenen, maarja dat moet je ook allemaal terugbetalen inclusief jaarlijkse rente...

Nessa

Re: kamer betalen van StuFi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 14:59

Als je alleen de basisbeurs hebt kun je hier inderdaad niet van rondkomen.
Je kunt inderdaad lenen, dit is de goedkoopste lening die er bestaat. Na je studie, als je werk hebt, mag je er 15 jaar lang over doen om het terug te betalen. Hoeveel je per maand betaald ligt aan je inkomen.

Ik leen ook bij, ik krijg puur alleen die 250...
Ik leen er zelf 230 bij. Dus ik krijg 480 in de maand van de IBG.
Daarnaast krijg ik 58 van de zorg belasting, dus inkomsten (exl. baantje) 538 euro

Mijn vaste uitgaven:

Kamer: 260
Zorgverzekering: 100
sparen voor school: 50
Mobiel abonnement: +- 15
Internet: 5
Wasmachine: 3,20
totaal: 433,20

Dan houd ik ruim 100 over om boodschappen van te doen.
Dat kan in principe prima (wel op letten wat je koopt)
Maar naast de boodschappen voor mij heb ik ook nog ratten als huisdier, die ook verzorgt moeten worden (en die krijgen voor het gemak het duurste rattenvoer :P)
Ik heb er ook een baantje naast, waarvan ik ruim 200 in de maand krijg. Dus dan kan ik ruim leven.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:46

Ik kan dat absoluut niet, heb een kamer van 360 euro (incl gas/water/licht/internet).. en daar komen nog boodschappen bij, telefoonkosten, zorgverzekering etc :) Dus ik red het er niet mee, maar ik houd wel net genoeg geld over met het geld wat ik nog met m'n baantje bijverdien :)

Apoc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 16:20

Ik haal het ook absoluut niet. Ik betaal voor mijn appartement €350,- per maand incl. water. Ik kreeg €260,- uitwonend per maand. Ik woon wel samen en deel de huur, maar licht, gas, internet, huur geiser en vooral de ineens belastingen die opduiken kan ik daar echt niet van betalen haha. Laatst weer een belasting van €271,- dus wees voorbereid.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 18:20

Ik betaal €240 voor mijn van 20m2 kamer midden in het centrum van Tilburg incl. GWL. Niet de gangbare prijs, normaal betaal je voor zoiets als dit €350, maar het is dus wel mogelijk ;)

Kwestie van goed zoeken! Je kamer betalen van je stufi kan in mijn geval dus wel, maar hangt er vanaf waar je wil gaan wonen en of je wil settelen voor een kleinere kamer..

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 22:08

Ik heb een kamer vlak bij het station in Utrecht (in een lekker rustige woonwijk) voor 190 euro in de maand. Kamer is 28 m2 met eigen keukentje. Dit is nog exc. gas water licht internet tv etc. Dat is 90 euro per maand. (wordt gezamenlijk door iedereen in het huis betaalt vandaar dat het laag uitvalt). Ik krijg de minimale studiefinanciering dus 250 euro. Mijn ouders betalen per maand 550 euro en ik krijg een PGB per maand ongeveer 300 euro. Daar kan ik prima van rond komen. Maar met alleen studiefinanciering kan ik dus net de huur betalen.