Steeds voorschot uitbetalen; kan/mag dat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kristie

Steeds voorschot uitbetalen; kan/mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 13:03

Ik hoop dat iemand mij kan helpen...

Dit jaar doe ik (wederom) vakantiewerk bij een instelling voor licht tot matig dementerende ouderen. Voor de vakantie langs geweest om een vakantie-kracht-contract te ondertekenen. 31 mei was mijn eerste werkdag, gemiddeld werk ik daar 4 dagen per week.
Als vakantiekracht moet je iedere week een vakantiebriefje inleveren met daarop je gewerkte uren, je krijgt dus ook iedere week uitbetaald. Ik heb altijd keurig mijn vakantiebriefjes ingeleverd, maar had na een X aantal weken nog steeds niets ontvangen.
Aantal keren gebeld met de salarisadministratie, volgens hun administratie zou ik een contract krijgen van 30uur per week, (géén idee hoe hun daar bij komen, dit is nooit ter sprake geweest) maar toen ik (aldus de salarisadministratie) vakantiebriefjes in gingen leven 'begrepen ze het even niet meer'. Hun hebben toen contact gehad met G, G regelt de plaatsing van vakantiekrachten binnen de vesteging waar ik werk. G was ziek, dus hun hebben gewacht 'tot ie weer beter was'. G is altijd ziek :Y), en waarom ze mij of de afdeling niet even hebben gebeld is mij ook niet duidelijk.

Maar om een lang verhaal kort te maken; op 17 juli heb ik een voorschot gekregen, evenals dat ik een voorschot heb gekregen op 24 en 27 juli, ze geven dus iedere week een voorschot op mijn loon, omdat ze mij niet kunnen uitbetalen als vakantiekracht (?) Waarna ze eind augustus alles verrekenen en bijbetalen.

Wat mij vooral stoort (naast dat dit het tweede jaar is dat het zo slecht geregeld is) is dat het voorschot niet in verhouding staat tot de uren die ik heb gewerkt. Een voorschot was bijvoorbeeld E150,- voor een week waarin ik 36uur heb gewerkt...

%)

Ik heb een contract getekend dat ik iedere week wordt uitbetaald na het aantal uren die ik gewerkt heb, en nu wordt ik steeds afgescheept met een banketstaaf voorschot... Ik wil gewoon netjes iedere week mijn gewerkte uren uitbetaald krijgen; ik moet ook me eten, huur en andere zaken betalen. Maar staan hun in hun recht door me een voorschot te betalen? Heb ik rechten, wat zouden jullie doen en wat moet ik doen?

Alvast bedankt, en sorry voor het lange verhaal! ik hoop dat het duidelijk is...

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:09

Ze dienen jou m.i. een voorschot te betalen wat je uiteindelijke salaris nadert. Dus als je zelf uitrekent hoeveel je per uur verdient en hoeveel uur je draait, zou je met administratie kunnen overleggen je voorschot aan te passen.

Kristie

Re: Steeds voorschot uitbetalen; kan/mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 13:37

Humm ok, ik heb net een lijstje gemaakt met alles wat ik heb gewerkt en het aantal uren. Maak ik ook nog een lijstje met hoeveel geld ik heb gekregen zodat G dat kan vergelijken, en mijn voorschot kan (laten) aanpassen. Thanks!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 09:04

Ik heb een jaar bij een huisarts gewerkt die ook elke keer een voorschot uitbetaalde. De reden was mij onbekend, ik vermoed dat hij gewoon te laks was om zijn zaakjes te regelen. Uiteindelijk belde hij mij een dag voor kerst op dat ik die maand geen salaris kreeg, omdat ik volgens hem teveel aan voorschotten gehad had. Aangezien ik ook geen loonstroken kreeg kon ik dat niet controleren (deze kreeg ik allemaal toen ik al weg was) Ik kwam van een koude kermis thuis, laat dit dus ook nooit weer gebeuren.

Ik hem hem toen op gebeld (had toen net vakantie) dat ik na de vakantie niet meer kwam werken. Ik kan werken en geen geld krijgen, of ik kan thuis zitten en geen geld krijgen...
Als ik vrijwilligerswerk wil doen kies ik wel voor ander werk.

Voorschotten uitbetalen is mij dus zeer slecht bevallen :D

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 09:19

Ik werk ook in de ouderenzorg en als applicatiebeheerder van het dienstroosterprogramma ben ik nauw betrokken bij de salarisadministratie.

Jouw verhaal verbaast me heel erg.
Binnen deze sector is het helemaal niet gebruikelijk om wekelijks uit te betalen.
In onze instelling krijgen vakantiekrachten een oproepcontract en krijgen dus - net als jij - de gewerkte uren achteraf uitbetaald. Daar zit wel een vertraging in; in de 4e week van augustus krijg je de uren van juli afgerekend.
Daar zit ook een logica in; immers pas ca. een week na afloop van de maand juli is pas exact bekend hoe iedereen gewerkt heeft, zijn alle werkbriefjes binnen en ingevoerd enz.
Voor de vaste krachten betekent dat, dat ze in het augustus-loon een voorschot (= aantal contracturen) over augustus krijgen uitbetaald + de afrekening (reiskosten, ORT, overuren) over juli. Dit is gebruikelijk in deze sector.

Voor oproepers wordt bij ons practisch nooit een voorschot uitgekeerd; alleen in hele uitzonderlijke, schrijnende gevallen. Per week uitbetalen zou heel veel werk betekenen en daar denken we niet eens aan.
Jouw situatie klinkt mij wel chaotisch in de oren. Weekloon is echt ongebruikelijk in deze sector; de CAO (en daar vallen oproepers ook onder) gaat gewoon uit van een maandloon voor de verpleeg/verzorgingshuizen. En aangezien een maand niet gelijk is aan 4 weken, komt me dat echt heel vreemd voor. Het zou betekenen dat er 5 x per maand (en soms zelfs 6 x) uitbetaling plaats moet vinden. Dat is ondoenbaar voor de salarisadministratie.

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 08:49

@ Beantsje het is dus wel echt het geval dat alle vakantiekrachtten iedere week uitbetaald krijgen. Voor maandagochtend moet je werkbriefje bij de receptie liggen en hun sturen het dan door naar de salarisadministratie, die het verrekenen waardoor je het donderdag/vrijdag op je rekening hebt staan. Echt bij iedere vakantiekracht ;).

Ik ben denk ik gewoon een schrijnend geval :=. Heb nu een lijstje gemaakt met al me gewerkte uren, en ga maandag even langs bij G om te vragen hoe we dit zo snel en makkelijk kunnen oplossen. -Om dus de problemen van mistral94 te voorkomen.

Overgins zat vorige week mijn contract van 30 uur per week bij de post; ze hebben het heul moeilijk daar...

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 09:23

Kristie schreef:
Overgins zat vorige week mijn contract van 30 uur per week bij de post; ze hebben het heul moeilijk daar...

Haha, dat kan ik me voorstellen! :D

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 14:08

wat een ingewikkeld gedoe zeg!
ik heb jaren bij een tankstation gewerkt en daar kregen we ook altijd voorschotten omdat hun de zaken niet op orde hadden maar dat was toch zeker wel 80% van het gewone loon.

vind 150 euro idd erg weinig en niet respectabel.

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 15:38

Humpff en ik heb vandaag helemaal niets gehad.. (vorige week 'maar' 40 uur gewerkt :n, en een dagje weg op de planning staan volgende week). Ga iig maandag naar G en trek hem eigenhandig over ze bureua'tje heen als ie niets regelt.. En anders teken ik dat contract voor 30uur en ontvang daar gewoon iedere maand me geld van ;)

Humpff...

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 19:32

Heb je dit wel eens gelezen?
http://www.arbeidsrechter.nl/h/h415.htm
Bij niet tijdige betaling van het loon moet de werkgever een verhoging (boete) betalen; hij kan ook wettelijke rente moeten betalen. Hoe hoog het bedrag is dat hij extra moet betalen hangt af van het aantal dagen dat hij te laat is met de uitbetaling van het loon...
Misschien moet je eens uitzoeken wat je dat op zou kunnen leveren. Maar dan moet je niet zeker weten dat je daar wil blijven werken. Want ze worden er natuurlijk niet vrolijk van :n

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 19:45

Prr thanks, ik heb vrijdag een gesprek met iemand van de salarisadministratie, en ga dat artikel eens goed lezen om met een paar krachttermen te kunnen gooien ;).