Zo ga je naar je werk en zo ben je ontslagen, wie weet dit?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyJ

Zo ga je naar je werk en zo ben je ontslagen, wie weet dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 23:45

Hallo,

Moet het even kwijt allemaal,
Kreeg vandaag om half 5 te horen dat ik ontslagen zou worden wegens gebrek aan werk. Onze hele afdeling wordt opgedoekt. Met mij nog een stuk of 8 tot 12 personen.

Ik heb een vast contract al sinds 2002. Is het niet zo dat mensen die als laatste erbij zijn gekomen het eerst weg moeten?
Ze willen me proberen te herplaatsen binnen het land omdat ze me niet kwijt willen, maar dan moet ik straks ergens boven in nederland gaan werken terwijl ik in Limburg woon... dit kan toch niet? Ik kan echt niet een hele week in mijn uppie zonder familie, vriend, vrienden en paard leven, wordt gek als ik er al aan denk. Kunnen ze me dit verplichten? Als ik dat niet doe is het dan werkweigering en kunnen ze me dan wel met een reden ontslaan en krijg ik dan geen uitkering?
Ik onderteken sowieso nog niks want ze ebbe nog niet eens een ontslag vergunning.
Kan ik me nu ziekmelden? Had me eerder al overspannen kunnen melden (zie vorige berichten) maar uit loyaliteit (schrijf je dat zo?) heb ik dat niet gedaan en wat krijg je... ontslag!
Heb net een paardje en een huis gekocht, wil dit niet weer verliezen, zie het allemaal niet meer zitten.

Wie heeft nog tips waar ik op moet letten en wie heeft dit al eens meegemaakt?

Sorry moest dit echt kwijt, ben radeloos, misseliijk en kan echt even niet meer.
Laatst bijgewerkt door LadyJ op 28-07-09 23:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Nicje87

Re: Zo ga je naar je werk en zo ben je ontslagen, wie weet dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 23:48

Ik weet niet of je lid bent bij fnv bondgenoten (als ik het goed zeg) Misschien hebben zij raad voor jouw?

LadyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 23:51

nee heb wel rechtbijstand verzekering

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 23:51

die zou ik zeker even bellen

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 23:54

iloveyah87 schreef:
Ik weet niet of je lid bent bij fnv bondgenoten (als ik het goed zeg) Misschien hebben zij raad voor jouw?

of het CNV ;)!!!!!!! Zal ook even bellen inderdaad en informeren.

LadyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 23:54

Ja doe ik maar moet nu eerst even rustig worden pfff ben helemaal op

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 00:01

Neem even rust, er zijn echt mensen die je kunnen helpen hoor. Ik heb echt met je te doen na je eerdere topics gelezen te hebben. Keep Calm en overhaast niks. Vooral niks tekenen en ook geen mondelinge toezeggingen/uitlatingen doen hoor. Bel morgen gelijk je rechtsbijstand even die kunnen je al een hele hoop vertellen en dus ook steun geven. Hou je ons op de hoogte? Succes!

LadyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 00:06

Ik hou jullie op de hoogte, kan niet slapen zeg....
maak me teveel zorgen om de toekomst.
Wil me paardje niet verliezen (dat is waar ik me het meeste zorgen over maak, ben al eerder mijn paard kwijt geraakt)desnoods moet ik mijn huis ervoor verkopen.

En nu in deze tijd werk vinden....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 00:19

Dan maar vast een beetje een geruststelling dat het niet op stel en sprong zover is. Het bedrijf waar je werkt moet de vergunningen nog krijgen en ze moeten iedereen nog opzeggen, ik denk niet dat het volgende week al in gaat, maar dat is voor mij natuurlijk een beetje moeilijk in te schatten. Je zou bij PZ eens kunnen vragen of er een sociaal plan is voor de werknemers die overtollig worden. Als je het vraagt, zeg dan dat je er nieuwsgierig naar bent, maar ga verder nog maar even niet in op vragen en zeg ook niks toe.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 00:21

Vaak kun je toch onderhandelen dat je uit je contract gekocht kunt worden oid?

Toen mijn moeder jaren terug ontslagen werd met vast contract heeft zij nog 2 jaar doorbetaald gekregen. Dit zou komen te vervallen zodra ze nieuw werk zou vinden, maar vanwege overspannen zijn en zo is dat er nooit van gekomen, dus heeft ze iets van 2 jaar lang een deel van der loon ontvangen.

LadyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 00:30

Er is vanalles verteld maar is eigenlijk langs me heen gegaan was te erg van streek, weet ook niet meer hoe ik thuis ben gekomen (erg gevaarlijk met de auto).

Ga dat idd eens navragen

Dacht ook dat je uitgekocht werd met een vast contract maar weet niet zeker

mywayzidane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 00:44

Ik zou zo wie zo even contact opnemen met je rechtbijstand.
Ik heb zelf in zo'n soort situatie gezeten alleen had ik geen vast contract maar mijn contract liep toen nog wel tot april 2010. Ik heb toen een advocaat in de arm genomen en die is er mee aan de slag gegaan.

Ze moeten zo wie zo eerst een ontslagvergunning aanvragen en dat duurt ook altijd wel even.....zo wie zo door de tijd maar ook door de vakantie's.

Mocht je nog vragen hebben kan je me gerust pb-en (sluit wel zo af en ga dan in bed op m'n tel nog wel op internet)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 00:47

Als je ontslagen wordt zullen ze je zeker een ontslag vergoeding moeten geven. Helaas zijn die regels daarvoor een tijdje geleden ernstig aangepast zodat het niet meer een jaren durende doorbetaling zal zijn.
Blijf rustig, neem inderdaad contact op met je verzekering, als iemand binnen het bedrijf je mededelingen doet moet je om een schriftelijke bevestiging vragen en geef zelf ook alleen maar dingen door op schrift. Uiteraard alleen maar in overleg met je verzekering.
Veel succes!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 06:05

Is er een Ondernemingsraad binnen jullie bedrijf? Zo ja, neem ook contact met hen op. Als het bedrijf een afdeling sluit, dan is dat adviesplichtig en moeten ze eerst advies vragen aan de OR. De OR kan dan eisen / voorwaarden stellen aan hun advies, zoals bijv. een goed sociaal plan voor de boventallig verklaarde medewerkers. In het plan staan ook afspraken over het plaatsen van medewerkers in andere regio's of op andere vestigingen. Dat is gebonden aan regels, je kan iemand niet verplichten te verhuizen of meer dan een bepaald aantal km's extra te reizen.

Neem contact op met Personeelszaken als je weer rustig bent en laat ze het verhaal nog een keer doen. Daar heb je recht op. En laat ze het aanbod op papier zetten, zodat je het thuis rustig kunt nalezen. Dat papier heb je ook nodig voor je advocaat.

http://www.intermediair.nl/artikel/orga ... html#72949
Misschien heb je iets aan deze informatie

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 07:13

Inderdaad contact opnemen met je rechtsbijstand en niets tekenen wat het bedrijf je voorlegt zonder dat je rechtsbijstand dit heeft gelezen. Ik zou me ook niet ziekmelden vandaag, maar gewoon naar het werk gaan en acties zoals ziekmelden ondernemen na overleg met de rechtsbijstand. Anything you do can and will used against you.. Helaas..

Meestal krijg je een oprotpremie mee: voor ieder jaar dat je gewerkt hebt een maandsalaris. Soms wordt er namens de bond onderhandelt (of vanuit de OR) en komt er nog meer uit.

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 07:55

Lang niet iedereeen krijgt een ontslagvergoeding mee hoor... en de werkgever is het zeker niet verplicht (of de rechter moet het opleggen ;))

Werkgevers bieden vaak in eerste instantie aan om met een vaststellings- of beëidigingsovereenkomst uit elkaar te gaan en het is dan idd verstandig om dat voorstel gewoon mee te nemen en te laten beoordelen door bijvoorbeeld je rechtsbijstandverzekering. Ga je er niet mee akkoord dan zal de werkgever een ontslagprocedure moeten opstarten.

LadyJ, heel veel succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 08:03

LadyJ schreef:
Ik heb een vast contract al sinds 2002. Is het niet zo dat mensen die als laatste erbij zijn gekomen het eerst weg moeten?

Nee, dit is verboden sinds een aantal jaar. Laatste erin eerste eruit is eigenlijk hartstikke oneerlijk als je het zo bekijkt :+ Zeker als hun werkprestaties gewoon goed zijn.

Jeetje wat vervelend voor je dat je zomaar ontslagen bent zeg. Volgens mij is het helaas wel zo dat je ineens ontslagen mag worden in deze tijden ook al heb je een contract voor onbepaalde tijd. Een kennisje van mij had hetzelfde en heeft wel een advocaat in de arm genomen. Alleen stel dat je wint, zou je dan nog willen werken bij hetzelfde bedrijf als wat je voor de rechter hebt gesleept? Dat ze je willen houden en mss wel aan de andere kant van het land willen plaatsen is erg raar. Ik weet het niet maar mss is het ook een tactiek om jou zelf de keuze te laten maken om bij hun weg te gaan. Als je een beetje logisch nadenkt weet je wel dat iemand niet snel alles zou verlaten voor een baan. Als ik jou was zou ik gewoon gaan orienteren op iets nieuws en cv's versturen. Op zich zijn er nog best wel wat banen beschikbaar ook al is het crisis. Iig heel veel sterkte de komende tijd :(:)

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:53

Volgens mij kunnen ze dit gewoon doen.. Als het bedrijf kan aantonen dat zij het financieeel niet redden als die afdeling blijft bestaan kunnen ze hem gewoon opdoeken. Het is heel netjes van ze dat ze je ergens anders een baan aanbieden, wat je kan proberen is dat je bv regelt dat je 2 dagen daar werkt en 3 dagen thuis (dan hoef je maar 1x op en neer en 1 nacht ergens anders te slapen...)

idd, raadpleeg je rechtsbijstand ofzo.. Heel veel succes

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:55

wat je wel moet doen is bezwaar aantekenen. Als je er zomaar mee akkoord gaat is er een kans dat je geen uitkering krijgt.

Door bezwaar aan te tekenen kun je ook een eventuele gouden handdruk meekrijgen.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:01

Dit is mij ook gebeurd, alleen was het bij ons collectief aangevraagd en waren we al op de hoogte gesteld dat er meer dan 20 ontslagen zouden vallen. Het zijn er uiteindelijk meer dan 50 geworden.... En bij ons krijgt er niemand niks mee (wordt wel aangevochten, maar het is maar de vraag wat je dan meekrijgt, we wachten af). Het is inderdaad niet meer zo dat degene die als laatste binnenkomt als eerste eruit moet. Ze hebben nu een afspiegeling bedacht, zoek maar eens op Google. Maar omdat het bij jou minder dan 20 mensen betreft weet ik niet of dit dan ook van toepassing is.

Ziekmelden heeft geen nut, maar als jij je te rot voelt om te werken is er niemand die je tegen houdt. Bij ons hoefde er trouwens niemand meer door te werken, tenzij ze dat zelf héél graag wilden (paar mensen hebben nog wat spul overgedragen).

Dus snel naar de rechtsbijstand/vakbond toe, dat zijn de aangewezen personen om jou te helpen!
Sterkte!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:27

als het goed is moet je tekenen voor je ontslag,om ermee akoord te gaan.....

Niet tekenen dus...en ook geen mondelingen toezeggingen doen.

De werkgever moet dan de ontslag aanvraag indienen bij de kantonrechter,en meteen onderbouwen waarom...(in dit geval economische redenen)

Jij krijgt dan papieren,met het verzoek om te reageren.

Daarna eventueel een tweede ronde van werknemer en werkgever(van ontslagprocedure)

Dan doet de rechter een uitspraak.

Bij ontslag heb je vaak recht op vergoeding....vandaar dat ik dit even uitleg,waarschijnlijk kun je dit ontlag toch niet voorkomen omdat er economische redenen in het spel zijn.
Maar dan zit je niet helemaal zonder geld...snap je?

Bij ontslag vergoeding is sprake van de AxBxC formule
A=aantal jaren in vaste dienst x maandsalaris
B=Leeftijd....half maand salaris onder de 40
een heel maand salaris boven de 40
2 maand salaris boven de 55

C=De factor van de werkgever kan 0,een half,anderhalf,twee of meer zijn.
Bij 0 krijg je niets en bij twee het dubbele.
De regeling is wel iets aangepast sinds begin 2009

Sterkte ermee!
(ik zal ook nog even een site zoeken)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:29

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:40

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:59

Jeetje, wat verschrikkelijk ;( . Heb je eerdere topics niet gevolgd, heb ook geen advies.. Maar wil je heel veel sterkte en succes wensen. Het zijn echt rot tijden ;( .... Hou vol he :(:)

LadyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 11:25

Hallo allemaal, heel erg bedankt voor jullie reacties, ga ze zoop mijn gemak eens doorlezen en de nuttige info ervan verwerken...
pfff valt echt niet mee allemaal

bedankt voor jullie steun