Uitkering aanvragen voor tijdelijk werkloos, ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tamara

Uitkering aanvragen voor tijdelijk werkloos, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 13:28

Ik heb het afgelopen jaar fulltime als juf op een basisschool gewerkt, met een vaste aanstelling voor 2 dagen en de overige 3 dagen als vervanger. Daardoor krijg ik nu, tijdens de 6 weken durende zomervakantie, maar 2 dagen per week betaald, want vervanging wordt niet doorbetaald in de vakantie. Mij werd verteld dat ik daarom recht heb op een uitkering voor die 3 dagen in de week. Dus heb ik net (rijkelijk laat, dat weet ik, aangezien ik al 2 weken vakantie heb := ) een aanvraag ingediend voor een uitkering.

Over 2 weken heb ik een gesprek bij het WERKbedrijf om te kijken hoe ze me vervolgens aan werk kunnen helpen. Vind het allemaal nogal spannend, want ik hoef verder geen werk te vinden (ik ga na de vakantie gewoon weer fulltime voor de klas) dus het gaat me alleen om het geld. Maar je hebt ook sollicitatieplicht, dus zal toch brieven de deur uit moeten doen. Had het allemaal liever niet gedaan, maar ja, het is wel haast een compleet maandsalaris wat anders door mijn neus geboord wordt...

Hier nog meer mensen met ervaring met het aanvragen van een uitkering? Hoe verliep het gesprek, wat wordt er van je verwacht en in hoeverre wordt daar soepel mee omgegaan als je slechts een beperkte periode 'werkloos' bent en eigenlijk niet op zoek bent naar werk? Ben benieuwd :)

Apoc

Re: Uitkering aanvragen voor tijdelijk werkloos, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 13:49

Tja, ik ben er zelf ook meebezig. Ik ben een schoolverlater en ben werkzoekende, dus zit toch in een net andere situatie. Ik had vorige week een afspraak bij het WERKbedrijf, maar de mevrouw bij wie ik een afspraak had was ziek dus ik moet wachten op een nieuwe afspraak.
Ik vind het alsnog ook behoorlijk spannend, omdat er bij mij al gezegd is dat ik waarschijnlijk geen uitkering krijg. Ik woon samen (zonder samenwonend contract of iets dergelijke) en mijn vriend gaat gewoon naar school en ontvangt studiefinanciering. Tja heel leuk, maar daardoor krijg ik waarschijnlijk geen uitkering. Maar van alleen een stufi van €260,- per maand kunnen wij toch echt niet samen rondkomen haha.

Ja je hebt een sollicitatie plicht van minsten 2 brieven per week sturen. Dit is iedergeval in mijn geval zo.

Een vriendin van mij heeft nu inmiddels wel de uitkering aan kunnen vragen, maar vertelde mij dat ik niet veel van het gesprek moet verwachten. Als alles is doorgenomen (ja ze willen alles weten, nog net niet je pin code), krijg je een formulier waarmee je naar de gemeente moet. Daarna gaat alles verder. meer weet ik er ook niet vanaf..

Iedergeval succes!

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 13:52

Dank voor je reactie! Dat klinkt ook niet erg fijn, geen uitkering kunnen krijgen omdat je samenwoont... Jij ook succes, ben benieuwd hoe het bij jou gaat verlopen dan!

Hmm naar de gemeente, tegen de tijd dat alles rond is dan werk ik alweer volgens mij :+ Maar goed, wat extra centjes zijn nooit weg en daar gaat het uiteindelijk om... Ben benieuwd wat die sollicitatieplicht precies inhoudt, als dat betekent dat ik ook buiten het onderwijs moet gaan solliciteren moet ik nog flink mijn best gaan doen volgens mij, want in principe wil ik helemaal niet werken :x Ik heb gewoon zomervakantie alleen geen inkomsten, ik hoef niet te werken als tomatenplukker ofzo, ben net zo blij dat ik van het vakantiebaantjesfenomeen af ben :=

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 13:55

Volgens mij is een van de eisen voor een uitkering dat je beschikbaar moet zijn voor werk. En dat ben je dus niet....

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 13:56

Ik liep ook in de WW (1,5 maand) en op het moment dat ik mijn gesprek had bij het WERKbedrijf had ik alweer een baan waar ik 3 weken later zou beginnen. Ik had ook een sollicitatieplicht (ondanks dat je al werk hebt) maar ik had het geluk dat ik op vakantie ging :D ....
Ik werd eind april werkloos en had mijn eerste WW-deel al eind mei ontvangen en het tweede half juni, dus bij mij ging het vrij snel......
Altijd wel een hoop papier werk hoor om je uitkering aan te vragen, moet tegenwoordig allemaal online en je moet je inderdaad inschrijven als werkzoekende (wat je blijkbaar al gedaan hebt!)......
Maar je moet je uitkering dus echt online aanvragen en dan gaat het door de molen en wordt het beoordeeld of je in aanmerking komt voor een uitkering....
Bij het WERKbedrijf gaan ze alles met je doorlopen wat je wilt en kunt etc....Voor hoeveel uur je wilt gaan werken enz......En dan gaan ze voor je zoeken en moet je zelf minimaal 2 sollicitatiebrieven per week versturen...En ja in pincipe moet je wel zoveel mogelijk solliciteren op functies die je kan en leuk vindt. Onderwijs is nu niks dus kan je daar ook niet op gaan solliciteren...

Succes!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 14:00

Apoc schreef:
Ik ben een schoolverlater en ben werkzoekende, dus zit toch in een net andere situatie. ... Ik woon samen (zonder samenwonend contract of iets dergelijke) en mijn vriend gaat gewoon naar school en ontvangt studiefinanciering.

Volgens mij moet je 26 weken gewerkt hebben om recht te hebben op WW. Ik neem aan dat jij hebt geprobeerd een bijstandsuitkering te krijgen, dat is wat anders.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 14:02

Ik heb ook een uitkering gehad in het verleden, mijn baan liep toen in april af, en ik kon in september bij mijn nieuwe beginnen.
Dat was geen probleem, maar je moet wel gewoon solliciteren natuurlijk.
Ik heb toen een baan voor 3 dagen gekregen die zomer, en kreeg die andere 2 netjes uitbetaald via uwv

edit: dat is wel al 7 jaar geleden, ik weet niet of de regels mss veranderd zijn.

ik zou zeggen, ga langs bij het uwv, en zij kunnen je alle uitleg geven.

Apoc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 14:05

Chubby schreef:
Apoc schreef:
Ik ben een schoolverlater en ben werkzoekende, dus zit toch in een net andere situatie. ... Ik woon samen (zonder samenwonend contract of iets dergelijke) en mijn vriend gaat gewoon naar school en ontvangt studiefinanciering.

Volgens mij moet je 26 weken gewerkt hebben om recht te hebben op WW. Ik neem aan dat jij hebt geprobeerd een bijstandsuitkering te krijgen, dat is wat anders.

Ja klopt, vandaar dat er staat 'dus zit toch in een net andere situatie' ;), maar goed bijstand is ook een uitkering..

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 14:10

Waarom niet gewoon op zoek gaan naar een baantje voor de zomer?

Vind het eigelijk een beetje apart dat jij hiervoor een uitkering wil aanvragen :o

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 14:46

mo_van_dijk schreef:
Waarom niet gewoon op zoek gaan naar een baantje voor de zomer?

Vind het eigelijk een beetje apart dat jij hiervoor een uitkering wil aanvragen :o

Nou omdat ik jaren en jaren vakantiebaantjes heb gehad en het eigenlijk wel eens fijn vind om eens geen vakantiewerk te hoeven doen en gewoon het werk kan doen waar ik voor geleerd heb: voor de klas staan. Alleen tsja, die zomervakantie... Bedoel, ik werk gedurende het hele jaar fulltime, plus dat ik in de vakanties ook gewoon bezig ben met voorbereiden, rapporten schrijven etc. Ik bereid nu ook weer het komende schooljaar voor, dat kost me ook behoorlijk veel tijd. En ik heb wel recht op een uitkering omdat ik gedurende het hele jaar fulltime gewerkt heb. Ik heb eerst het UWV gebeld en daar vertelden ze me ook dat het inderdaad slim zou zijn om een uitkering aan te vragen. Bovendien ken ik voldoende mensen in het onderwijs die in dezelfde situatie hebben gezeten en dus ook een uitkering hebben aangevraagd om de zomer door te komen :)

Ben benieuwd wat er nog van die solliciatieplicht terecht komt. Mijn zomervakantie loopt van 13 juli tot en met 23 augustus, ik heb 11 augustus een afspraak (ze konden bij dat WERKbedrijf niet eerder) dus dan heb ik nog maar 1,5 week tot het einde van de zomervakantie. Maar goed, ik hoor wel wat ze daar te vertellen hebben over die sollicitatieplicht! Er staan nog steeds vacatures uit voor het onderwijs dus in principe kan ik best brieven schrijven :)

Snap dat het misschien wat gemakzuchtig over komt, maar na verschillende ervaringen van mensen te hebben gehoord die ook in het onderwijs werkten en ook een uitkering kregen zonder een vakantiebaantje, lijkt mij toch dat dat voor mij ook moet kunnen gelden...

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 14:54

Je weet toch van tevoren dat je maar voor twee dagen krijgt doorbetaald in de vakantie.....

Ik vind het gewoon apart... Niet specifiek jouw geval, maar er wordt naar mijn mening misbruik van gemaakt... Dan lijkt het mij dat ze het geld beter aan andere dingen kunnen besteden (als de vermindering van de staatsschuld, het niveau van het onderwijs...)

Als ik zie hoeveel mensen de regering een poot uitdraaien door zich af te laten keuren... een uitkering trekken en vervolgens bij jan en alleman zwart werken!!

Maar dat de overheid nou te incapabel is om de rotte appels eruit te halen!

En als het UWV het een goed idee vind, krab ik toch eens achter mijn oren ;(

Hoop voor jou dat je je uitkering krijgt, maar toch.... :o

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 14:57

Voldoe je wel aan de eisen van een uitkering? Een uitkering krijg je niet zomaar hoor!

Werk je al 5 jaar? Heb je de laatste 36 weken iig 26 weken gewerkt in loondienst?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 14:58

Je betaalt zelf elke maand een afdracht voor die ww hoor! Dat is om dit soort situaties op te vangen.

Als je je laat afkeuren gaat het niet om ww, maar om WAO. Niet werken vanuit een opleiding gaat om een bijstandsuitkering.

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 14:59

Ik moet volgende week zelf naar het CWI voor een bijstandsuitkering.. Omdat ik nu geen werk heb.. Ofja nauwelijks werk.. Misschien net 10 uur in de week.. Heb toevallig morgen een proefdag.. Maar dat is ook nog onzeker of ik daar kan blijven..

Zodra ik normaal werk heb.. Wil ik wel meteen van die uitkering af.. Want ik hou er eigenlijk nit zo van om mijn handje open te houden bij de regering zeg maar.

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 15:04

@ mo_van_dijk Snap wat je bedoelt hoor :) Ik vraag alleen maar voor 6 weken een uitkering aan om mijn vaste lasten te kunnen blijven betalen. Ik heb wel een potje maar vind het zonde om daar mijn spaargeld voor te moeten gebruiken en aangezien ik toch ook premies betaal en men zegt dat ik er gewoon recht op heb... Ik zou inderdaad ook een baantje ernaast kunnen zoeken, dat klopt :)

Maar er zijn er inderdaad genoeg die er op een hele andere manier gebruik (en wat jij zegt idd misbruik) van maken. Dat zou ik ook nooit doen :) Als ik zonder werk kom te zitten, dan zou ik nooit te beroerd zijn om ander werk te doen, desnoods als tomatenplukker inderdaad, ik ben geen type om, als het niet nodig is, werkeloos thuis te blijven zitten. Maar helaas geldt dat niet voor iedereen, ben ik met je eens dat daar best wel wat strenger op gecontroleerd mag worden :)

@Jeanine84: zoals hierboven vermeld heb ik eerst het UWV gebeld en die vertelden me dat ik aan de eisen voldoe. Ik werk sinds mijn 15e (ben nu 22) en die 7 arbeidsjaren tellen sowieso mee. En ik heb vanaf september vorig jaar fulltime gewerkt, dus ook in dat opzicht voldoe ik aan de eisen :)

Bedankt voor de reacties verder!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 17:49

Chubby schreef:
Je betaalt zelf elke maand een afdracht voor die ww hoor! Dat is om dit soort situaties op te vangen.

Als je je laat afkeuren gaat het niet om ww, maar om WAO. Niet werken vanuit een opleiding gaat om een bijstandsuitkering.

Sinds 01-01-2009 betalen werknemers geen ww-premie meer :+

Zie hier een aanvraag WWB (Wet Werk en Bijstand) langskomen, dat is wellicht een uitkering, maar die gaat niet via het UWV (wel aanvraag via UWV Werkbedrijf - voorheen CWI), maar via Sociale Dienst van de gemeente.

Over de eisen van de WW: Minimaal 26 weken gewerkt gedurende 36 weken voorafgaand je 1e WW dag = wekeneis
Werkloos ben je als je urenverlies en loonverlies hebt en beschikbaar bent over die uren voor werk.
Duur van de uitkering wordt eerst gekeken of je recht hebt op de basisuitkering (3 maanden) = wekeneis.
Voldoe je hieraan wordt er gekeken naar de jareneis. Heb je de voorafgaande 5 kalenderjaren minimaal 4 jaar gewerkt (= minimaal 52 dagen in dat jaar) = recht op verlengde uitkering.
Dan wordt er gekeken naar je reeële werkverleden, alle gewerkte jaren vanaf 1998 wordt geteld als 1 maand.
Alle jaren voor 1998 tot het jaar dat je 18 werd krijg je cadeau.

Alle info: http://www.uwv.nl/particulieren/werkloo ... uitkering/

Voor de TS, je wordt binnen een kalenderweek gebeld door een medewerker UWV. Leg daarin je situatie uit, zij kunnen je ook aangeven of er eventueel recht is op WW. Deze medewerkers bijten absoluut niet.
Binnen 4 weken na je aanvraag krijg je een eventuele toekenning en 1e betaling.

Het gesprek bij het UWV werkbedrijf is altijd heel erg motiverend, er wordt gekeken naar je CV, sollicitatiemogelijkheden en sollicitatieplichten.
Overigens is de sollicitatieplicht voor elke WW'er anders, doorgaans minimaal 1 maal in de week.

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 10:25

Leonoor, bedankt voor je reactie! Duidelijke post :j Ben erg benieuwd hoe alles zal gaan verlopen :)