Kunstacademie, Autonome beeldende kunst

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Kunstacademie, Autonome beeldende kunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 16:22

Al heel lang twijfel ik om naar de kunstacademie (Minerva, [plaats]) te gaan. Komend jaar wordt mijn laatste jaar MBO en dan moet ik toch echt een keuze gaan maken met wat ik wil.

Tekenen (en op andere manieren creatief bezig zijn) is echt waar mijn hart ligt en dat zou voor mij echt een reden zijn om te kiezen voor deze opleiding.

Waar ik alleen een beetje mee zit is dat ik niet zo goed weet wat ik met deze opleiding wil. Als ik klaar ben met de opleiding. Wat dan? Wat kan ik dan? Wat ben ik dan?
Wat dat betreft zou ik liever kiezen voor een opleiding met meer zekerheid, want ik wil toch niet eindigen als toiletmeisje (maar ik zou dan weer niet weten wat ik dán wil doen voor opleiding)

Ik heb verschillende mensen gesproken met uiteenlopende meningen en ervaringen, wat het voor mij niet veel makkelijker maakt.

Dus bij deze de vraag; Wat heeft/zal voor jullie de doorslag (ge)geven om toch te kiezen voor deze opleiding?

Ik moet er overigens bij zeggen dat ik bewust geen docentenopleiding wil gaan doen. Wel heb ik er aan gedacht om in plaats van Autonome Beeldende Kunst te kiezen voor Vormgeving communicatie.
Laatst bijgewerkt door Winged op 19-07-09 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: TAG verwijderd, niet nodig :)

LeonieL

Re: [?] Kunstacademie, Autonome beeldende kunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 16:46

Tja, Ik zit nu nog maar in de tweede, maar m'n tekenleraar stelt die vraag nu ook al geregelt 'ga je naar de kunstacademie'

Ik doe dat denk ik niet, want net wat jij zegt, wat ben je dan?
Zonder kunstacedemie kun je ook kunstenares worden..
Dus ik ga denk ik voor een opleiding met zekerheid(ik doe niet voor niets VWO) Dus dat denk ik..

Mireille

Re: [?] Kunstacademie, Autonome beeldende kunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 17:07

[UK] > [STW]

Jan_ty

Re: Kunstacademie, Autonome beeldende kunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:23

Pff lastig is dat he?
Ik zou dus heel graag vormgeving willen doen, maar voor mij is het ook zo wazig wat je dan uiteindelijk 'bent', of wat je ermee kan doen en of er werk mee te vinden is.
Ben afgelopen mei niet toegelaten, ga nu zeer waarschijnlijk de vooropleiding doen. Loop al de hele zomer te piekeren wat ik nu moet ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 18:02

Oke, toch wel fijn om te horen dat ik niet de enige ben die met dit dilemma zit dus.

Laat je me weten hoe je de vooropleiding ervaren hebt Jan_ty? :)

SilverStorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 15:18

k doe nu ook artez aki....doorslaggevend voor mij was dat ik toch al twee studies afgerond had en nu iets voor mezelf wilde gaan doen. aki is nogal vrij dus ruimte voor eigen ontwikkeling. en dat was voor mij de doorslaggevende factor. nu of nooit.

succes met je keuze.

janique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 17:23

Ik ga nu naar het derde jaar van academie minerva te groningen,
en wat voor mij de doorslag heeft gegeven het toch te doen
is omdat mij hart toch bij het tekenen en het uitbeelden van concepten lag.
Als je niet weet wat je zoal wilt doen zou ik niet voor autonome beeldende kunst kiezen, dat maakt je meteen veel afhankelijker
van het schilderen.
Ik ben via je topic over video maken hier gekomen, mocht je die kant op willen zou ik vormgeving communicatie gaan doen. In het derde jaar zou je dan kunnen kiezen voor time based media waarmee je animaties, films, clips en noem maar op kunt maken.
Of combinaties hiervan. Dit is een voorbeeldje van wat ik nu voor tbm heb gemaakt dit jaar.(moet je hem even helemaal afkijken)http://www.youtube.com/watch?v=qzp6zsThH38
Ik heb nu zowel ervaring met illustreren, grafisch ontwerpen maar ook animaties maken in flash en omgaan met film.
Er is ook een projectweek, waarin ik vorig jaar film heb gekozen. Dus het filmen met regisseur, grote cameras en spotjes en noem maar op. Heel leerzaam dus en divers.

Ik ga na minerva nog wel een andere opleiding doen, puur om een bredere basis te hebben als je niet meteen aan het werk kan in een grafisch bureau oid.
Als je vragen hebt over minerva mag je me ook altijd pb'en hoor :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 18:01

Bedankt voor de reacties allebei :)

Klinkt toch wel erg gaaf communicatie en vormgeving. Ik stuur je zo even een pb-tje ;)

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 17:58

Ik doe Vormgeving op het MBO, wil hierna juist naar minerva om losser te worden. Maar volgend jaar ben ik klaar, en heb dan ook wel echt veel geleerd. Photoshop, illustrator, flash kan ik, en ik leer hoe met klanten om te gaan ( erg belangrijK!)
Maar ik weet niet of het minerva word, ze zijn erg streng met toelating.. misschien word het wel Artez, zwolle. Beetje onduidelijk filmpje :http://www.youtube.com/watch?v=fpUgC0Haric Maar dit soort dingen doen we ook.

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 19:20

Wat mij de doorslag heeft gegeven...

Kunst is mijn grootste interesse, ik kan hier mijn hart en ziel in leggen en ik voel me gelukkig als ik hiermee bezig ben.
Het lijkt mij heel interessant om meer te leren over dit vak en om hier mijn werk van te maken. Het is iets wat ik heel graag wil en ik ben bang dat als ik het nu niet doe, het er nooit meer van komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 14:08

Gaaf filmpje Pinuts. Welke opleiding wil jij dan gaan volgen? Ook vormgeving communicatie?

Evelijn_ schreef:
Wat mij de doorslag heeft gegeven...

Kunst is mijn grootste interesse, ik kan hier mijn hart en ziel in leggen en ik voel me gelukkig als ik hiermee bezig ben.
Het lijkt mij heel interessant om meer te leren over dit vak en om hier mijn werk van te maken. Het is iets wat ik heel graag wil en ik ben bang dat als ik het nu niet doe, het er nooit meer van komt.

Dat heb ik ook. Kunst is echt waar ik mijn hart en ziel in kwijt kan, maar mijn verstand zegt toch om te kiezen voor meer zekerheid.
Wat denk jij te gaan doen als jij deze opleiding hebt afgerond? Ga je dan direct aan de slag of wil je eventueel doorleren? :)

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 14:11

Ik zit er over te denken om er nog een studie achteraan te doen, just in case. :) Maar ik doe liever eerst de Kunstacademie omdat de omgekeerde volgorde vaak niet lukt.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 14:11

Ik zit met precies hetzelfde 'probleem'... ik zit nu in de 6e en heb dit jaar dus examen, mijn hart ligt echt bij tekenen, fotografie en schrijven dus de kunstacademie lijkt me enorm leuk. Maar wat daarna dan? Hoe zit dat met werk, welke richtingen heb je, hoe kom je aan werk?
Ik zat er ook over te denken om eerst een opleiding te doen waarmee ik een baan kan krijgen met meer zekerheid, maar dan zit bij het volgende vraagstuk; wat voor opleiding dan??
Ik twijfel dus ook nog behoorlijk... ook over welke kunstacademie te kiezen, ik hoor jullie veel over het Minerva maar ik woon zelf in Amsterdam en zou ook liever iets in de buurt willen.
Het is een lastig geval...

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 14:12

Plaudar: Ik ben vrij nuchter van mezelf, het lijkt me leuk me te kunnen ontplooien en veel les te krijgen in kunst, maar wil er wel wat mee kunnen.. Vrije kunstenaar is bijv niets voor mij, omdat het weinig vastigheid, zekerheid biedt. Ik weet wel dat dit mij boeit, en dat ik op de goede weg ben.. Ik ga aankomend jaar langs veel scholen in Nederland om te kijken wat ik precies wil, misschien een kunstacedemie, misschien niet. Misschien wil ik wel wat meer met computers ( animatie) of illustreren.. ik heb nu na dit jaar 4 jaar veel geleerd, en een geweldige opstap voor meer, of een diploma om leuk werk te vinden.

janique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 15:37

Ik had hetzelfde als wat jullie hier aankaarten, maar je kunt zoveel extra cursussen bijkiezen en volgen dat je je eigen draai wel kunt vinden. (bv zeefdrukken, fotografie, drukkerij)
En als je bang bent om later niet aan het werk te kunnen zou ik persoonlijk niet voor autonoom kiezen maar voor grafisch ontwerpen of time based media of desnoods illustratie.
Dan kun je gewoon toegepast werken in illustratie/ reclamebureau met een beetje geluk

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 17:40

Hmm ja dat is waar.

Dan nog een goeie/leuke kunstacademie vinden, volgens mij zijn dat er ook behoorlijk wat... Ga me binnenkort maar eens een beetje wegwijs maken denk ik. :)

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 17:48

ik ben begonnen met een opleiding aan de universiteit om dezelfde reden, wat kan je ermee? Wat moet je ermee? Kan ik het wel? Pokke selecties enzovoorts.
Na een jaar (eigenlijk 2 maanden maar wilde perse mijn p halen) overgestapt naar de kunstacademie. Maakt me eigenlijk uit wat ik ermee ga doen, wat ik ermee wordt. Als ik hiermee klaar ben ben ik 'kunstenaar in de richting van grafische vormgeving'. Tijd genoeg om na te denken over wat ik ga doen ermee... Mogelijkheden te over. Vergis je niet in de vrijheid die je ook in grafisch kunt nemen, ik zelf zoek liever de grens op tussen grafisch vormgeven en autonoom.
Het is meer een studie naar jezelf, en een groeispurt voor ruggegraat en guts. Wat dat betreft is het een studie naar zelfontwikkeling, en dat spreekt mij ook wel aan.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 18:39

wat wel zo is, ik heb straks mijn grafische diploma, en kan als ik wil gewoon mijn eigen bedrijf beginnen, of bij een reclamebureau gaan werken. Vraag me af wat een kunstacedemie daaraan toevoegt. Minerva vertelde mij dat zei niet zoveer voor klanten werken, maar voor jezelf, je eigen ontwikkeling. Maar wanneer jij voor een reclamebureau gaat werken, gaat de opdracht vaak volgens de klant. ( erg toegepaste opdrachten ) Dus ik denk dat het grotendeels ook eigen ontwikkeling is, en idd je hebt veel richtingen, je kan vanalles proberen.. Maar uiteindelijk moet je gewoon wel aan t werk weetje..