Even hulp nodig: arbeidsrecht?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Noeps

Even hulp nodig: arbeidsrecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 19:14

:wave:

Momenteel is er een grote -ik kan het niet anders omschrijven dan- oorlog gaande op mijn werk (restaurant op pretpark), tussen de nieuwe directeur, onze nieuwe manager, de nieuwe leiddinggevende en het andere personeel. Veel kan ik er niet over zeggen, eventueel wil ik dingen ophelderen per pb.

Ik heb een aantal vragen:

*ik weet dat er een wet / regel is waarin ongeveer staat dat als personeel niet op de werkvloer (in mijn geval in het restaurant) mag eten, de directie verplicht is een kantine ruimte te maken? Kan iemand deze wet / regel opzoeken en letterlijk voor mij opschrijven?
*als ik gedwongen word om mijn pauze te houden in het stinkhok bij de containers (waar ik het niet mee eens ben, en vandaar ook mijn vraag over de kantine wet) waar ook heel veel wespen zitten, kan ik hiervoor de ARBO-dienst of vakbond inschakelen?
*mijn loon gaat elk leeftijdsjaar een beetje omhoog, kan mijn werkgever dit verhinderen?
*kan mijn werkgever mij alsnog ontslaan vanwege een pinda-allergie, terwijl ik wel ben aangenomen terwijl de oude baas hiervan af wist en dit ook geen probleem was? Mijn contract is btw geldig tot 1 november.

Dit zijn voor mij persoonlijk de grootste vraagstukken, dit is echter maar een piepklein topje van de ijsberg want er speelt nog veel en veel meer maar dat gaan we collectief aanpakken en hoog en keihard spelen.

Het liefst zou ik echte bewijzen willen zien, dingen waar zwart op wit staat dat dit niet, of juist wel mag / moet.

Klinkt allemaal nogal dramatisch, ik weet het, maar het is helaas één grote puinhoop. Er worden spoedvergaderingen gepland, ouders van collega's gaan in gesprek met de directie etc. Het is dus wel allemaal serieus wat ik hier typ, hoop dat ik ook serieus word genomen.

Groetjes, Paulien

Anoniem

Re: Even hulp nodig: arbeidsrecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 20:10

Tot je 23e geloof ik gaat jaarlijks je minimum loon omhoog, dat móet een werkgever je ook geven. Verdien je meer dan het minimum loon, dan weet ik niet of je ook jaarlijks recht op verhoging hebt.

De rest kan ik je helaas niet concreet of zeker mee helpen, Iig : succes!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 20:14

-tot je 23 e gaat je loon idd omhoog. na die tijd moet je in je handje s klappen als het omhoog gaat.
-je baas kan je niet ontslaan om je allegie. je kunt toch alles doen op je werk?? als je contract afloopt op 1 nov. kan hij je wel per 1 nov. ontslaan.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 23:52

[LZP] > [STW]

Inguhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 08:20

Hoi Paulien,

Ik heb ook arbeidsrecht gehad, maar op de vraagstukken die jij hier neerlegt heb ik eigenlijk geen antwoorden. Maar misschien is het een idee om dit eens voor te leggen aan de rechtsbijstand (als jij of je ouders een rechtsbijstandverzekering hebben dan is dat gratis). Daar hebben ze er echt verstand van en kunnen ze je ook goed helpen.

Succes iig met de situatie op je werk! :)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 11:57

Je werkgever is verplicht je minimumloon aan te passen aan je leeftijd, ze mogen je niet ontslaan vanwege een allergie ze kunnen er wel voor kiezen je contract niet te verlengen maar dat heeft in principe niks met je allergie te maken. Je kunt altijd eens contact opnemen met je vakbond mits je bent aangesloten bij een. Verder zou ik gewoon eens gaan googlen op arbeidsrecht, en je contract eens goed doorlezen, desnoods naar het juridisch loket. Succes ermee

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 12:56

Stuur je vragen eens in op: www.rechtopjerecht.nl

En benader sowieso de vakbond, en slag de CAO en je contract er goed op na!

Oregon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 22:22

Je werkgever is altijd verplicht (vanaf een bepaald aantal personeelsleden) dat er een officiele kantine is waar jij je pauze kunt houden. Je hebt ook recht op je pauze en deze mag zeker niet zijn in een dergelijke ruimte welke jij omschrijft.

Zoals al eerder genoemd gaat voor je 23e ieder jaar je salaris omhoog (naar leeftijd). Wanneer je contract verloopt is de kans aanwezig dat dit niet verlengt wordt. Hier hoeft een werkgever geen exacte reden voor te geven.

Het lijkt erop dat je nieuwe werkgever er alles aan doet om een aantal mensen weg te werken. Deze conclusie mag je natuurlijk niet trekken maar het lijkt verdacht veel op de praktijken van een van mijn vorige werkgevers.

Zoek zo snel mogelijk hulp (Arbodienst is een goede). Gelukkig wordt het ook door andere serieus opgepakt. Succes!

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 07:42

Iedereen bedankt voor de tips! Kan er zeker wat mee :j