Ik weet het niet meer.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Monchou

Ik weet het niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 08:56

Pfff jeetje, ik weet het echt niet meer.
Ik zit al een half jaar te twijfelen over een HBO-studie.
Ik wil per se HBO doen, omdat het nu vrij lastig is om aan (goed betaald) werk te komen en omdat ik gewoon verder wil leren. Maar ik weet ECHT niet welke studie ik moet kiezen :\

Het liefst wil ik in Assen, Zwolle of Groningen studeren omdat dat goed te doen is met het openbaar vervoer. Dan kan ik thuis blijven wonen, en dat vind ik wel zo handig. Ten eerste hoef ik de paarden dan niet op te geven en ten tweede weet ik dat de meeste studenten op kamers elk dubbeltje moeten omdraaien om rond te komen, en dat lijkt mij niets.
Maar het probleem is.. de meeste opleidingen die mij wel wat lijken, zitten in Leeuwarden, en dat is 2 en een half uur reizen met ov.. :=
Diermanagement, Hoger Touristisch en Recreatief onderwijs, Media en Entertainment Management of Vrijetijdsmanagement lijken mij leuk, maar die zitten dus allemaal in Leeuwarden..

In Groningen en Zwolle heb je nog Toegepaste Psychologie, waar ik behoorlijke twijfels over heb. Ik vind psychologie best interessant, maar denk dat ik er gek van zou worden als ik me daar constant mee bezig zou houden. Journalistiek vind ik ook erg leuk, maar daar ben ik alweer te laat mee voor de loting. Leraar Engels spreekt me ook wel aan, hoewel ik er een enorme hekel aan heb om voor de klas te presenteren of iets dergelijks. Paardrijlessen geven en dergelijken gaat me dan wel weer super af!

Pfff.. ik weet het niet meer. Het is al juli en ik mag me wel snel op gaan geven, maar hoe kan ik aan een HBO studie beginnen als ik er niet 100% achter sta? Werken is eigenlijk geen optie omdat ik bang ben dat ik er over een jaar net zo tegenover sta als nu. Bovendien hoor ik vaak genoeg dat het moeilijk is om weer aan een studie te beginnen als je een jaar gewerkt hebt.

Iemand tips? Of weet iemand een andere leuke opleiding?

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 09:18

Als je de docent opleiding gaat volgen, kun je in Zwolle kiezen voor afstandsleren, dit betekend dat je niet alleen naar school hoeft voor tentamens en contactdagen en dat je ook stages moet gaan lopen op middelbare scholen, maar die kunnen gewoon bij jou in de buurt zitten.
Nadeel is dat je wel discipline moet hebben omdat je alles zelf moet doen, maar je hoeft niet dagelijks helemaal heen en weer te reizen :) Ik doe afstandsleren docent opleiding geschiedenis in Zwolle en vind het heel fijn zo :)

Monchou

Re: Ik weet het niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 09:21

O maar Zwolle is voor mij met ov goed te doen hoor :j Als ik een opleiding voor docent zou gaan volgen zou ik liever in de klas zitten, ook in verband met gebrek aan discipline :o

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 09:26

haha oke :)

Ja ik had ook geen zin meer om in de klas te zitten, ik wordt 23 en dan zijn al die 1e jaars wel heel jong..

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 10:53

En Hengelo? Dat is niet zo ver van zuidwolde toch? Daar kun je ook vrijetijdsmanagement volgen :j

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 11:12

Bedoel je het TIO? Dat is het enige dat ik kon vinden in Hengelo. De opleidingen daar zijn wel interessant, ja. (volgens mij stond er alleen geen Vrijetijdsmanagement tussen) Maar na op 9292ov.nl gekeken te hebben zie ik dat het 2 uur en een kwartier reizen is :=

Toch bedankt :D

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 11:39

Ik bedoelde idd het TIO. Ik heb even op de site gekeken maar kan het daar idd niet terugvinden, maar op www.schoolweb.nl staat het wel aangegeven. Is dat nog 2 uur en een kwartier reizen :oo dat is wel vervelend.
Heb je al de scholen in de omgeving opgezocht en daar gekeken welke opleidingen ze allemaal hebben? misschien vindt je dan nog meer leuke dingen..

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 11:48

Misschien de Stoas: docent paardenhouderij? Zit in Dronten, geen idee of dat voor jou te doen is? Is veel stage, maar ook klassikaal les.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 11:49

In Groningen heb je ook een Communicatie & Multimediadesign vormgeving, alleen onder een iets andere naam. Misschien is dat wat?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 11:52

Martine_R schreef:
Ik wil per se HBO doen, omdat het nu vrij lastig is om aan (goed betaald) werk te komen en omdat ik gewoon verder wil leren.

Een goed salaris is dus belangrijk voor je. :)

Martine_R schreef:
Maar ik weet ECHT niet welke studie ik moet kiezen :\

Het liefst wil ik in Assen, Zwolle of Groningen studeren omdat dat goed te doen is met het openbaar vervoer. Dan kan ik thuis blijven wonen, en dat vind ik wel zo handig. Ten eerste hoef ik de paarden dan niet op te geven en ten tweede weet ik dat de meeste studenten op kamers elk dubbeltje moeten omdraaien om rond te komen, en dat lijkt mij niets.

Uit deze opmerking maak ik op dat je liever niet op de centen wil letten of keuzes wil maken tussen bv je paard en je toekomst (studie)
Martine_R schreef:
Maar het probleem is.. de meeste opleidingen die mij wel wat lijken, zitten in Leeuwarden, en dat is 2 en een half uur reizen met ov.. :=
Diermanagement, Hoger Touristisch en Recreatief onderwijs, Media en Entertainment Management of Vrijetijdsmanagement lijken mij leuk, maar die zitten dus allemaal in Leeuwarden..

Zet deze gerust uit je hoofd als je daarna een goedbetaalde baan wilt.

Martine_R schreef:
In Groningen en Zwolle heb je nog Toegepaste Psychologie, waar ik behoorlijke twijfels over heb. Ik vind psychologie best interessant, maar denk dat ik er gek van zou worden als ik me daar constant mee bezig zou houden. Journalistiek vind ik ook erg leuk, maar daar ben ik alweer te laat mee voor de loting. Leraar Engels spreekt me ook wel aan, hoewel ik er een enorme hekel aan heb om voor de klas te presenteren of iets dergelijks. Paardrijlessen geven en dergelijken gaat me dan wel weer super af!

Paardrijinstructeur levert geen goedbetaalde baan op, het heeft ook geen HBO niveau. Lesgeven moet in je bloed zitten maar paardrijles geven is niet te vergelijken met voor een klas staan. Als je van Engels houdt kun je wel Engels studeren. Of daar werk in te vinden is zou je zelf even moeten uitzoeken.

Martine_R schreef:
Iemand tips? Of weet iemand een andere leuke opleiding?

Zoek toch iets wat je leuk vindt als je per se wilt studeren. Dan kun je in elk geval een bepaald niveau aantonen bij je toekomstige werkgever.

Laat je niet teveel leiden door het thuis willen blijven wonen. Op een dag moet je toch uitvliegen. Er zijn genoeg mensen die kunnen studeren en een paard onderhouden. Met geld leren omgaan is heel leuk hoor. In elk geval nuttig.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 11:54

Voor de klas staan leer je ook hoor :)
In de opleiding wordt je langzaam steeds een beetje verder in het diepe gegooid en het wordt steeds een beetje minder eng :)

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 11:59

Meid ik heb met hetzelfde probleem gezeten,
Ik ben namelijk vorrig jaar september vrijetijdsmanagement in het engels gaan doen, en gestopt in februari, geloof me dat is echt niet leuk..
ik voelde het als een weggegooid jaar.. en wist daarna echt niet wat ik moest doen..
Nu weet ik het inmiddels en ga ik in september PABO doen..

Maar het is niet erg om nog een half jaar te wachten als je het echt niet weet! Desnoods start je in februari, dan heb je iig de tijd om alle open dagen af te gaan en te kijken wat je het leukst lijkt en waar je je het prettigst bij voelt..

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 22:14

HippoLogic schreef:
Een goed salaris is dus belangrijk voor je. :)

Nee hoor niet per se, wat ik bedoel is dat de banen die nu te vinden zijn geloof ik wel heel weinig verdienen..

HippoLogic schreef:
Uit deze opmerking maak ik op dat je liever niet op de centen wil letten of keuzes wil maken tussen bv je paard en je toekomst (studie)

Ja dat klopt. Naast mijn studie wil ik wel graag een leven overhouden :+

HippoLogic schreef:
Zet deze gerust uit je hoofd als je daarna een goedbetaalde baan wilt.

Hoef ik niet per se :n

HippoLogic schreef:
Paardrijinstructeur levert geen goedbetaalde baan op, het heeft ook geen HBO niveau.

Ik bedoel niet dat ik paardrij-instructeur wil worden, ik bedoelde het meer als vergelijking met voor de klas staan.

Docent paardenhouderij lijkt me ook wel wat, hoewel Dronten volgens mij toch wel een eindje reizen is.
Ik ga eens kijken.

Bedankt voor de reacties in ieder geval. :j

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 09:58

Geen probleem. Succes met deze moeilijke keuze. Herkenbaar.

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 20:47

Dronten is bijna niet te doen met het OV ..

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 15:21

_Patriciaa schreef:
Dronten is bijna niet te doen met het OV ..

Ligt er maar net aan hoeveel je ervoor over hebt. ;) Ik vind het wel te doen hoor, je went eraan. Ik woon nu wel in Dronten omdat je inderdaad niet heen en weer kunt gaan reizen naar Brabant elke dag. :P Maar ik ga wel elk weekend heen en weer. Bovendien is in ieder geval over het algemeen de Stoas erg praktijk gericht, je loopt dus veel stage.